Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Man spändes fast i bältessäng i 42 timmar – dog kort efter [Läkarassisterat mord] (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=235181)

Aryt 2018-04-03 16:01

Man spändes fast i bältessäng i 42 timmar – dog kort efter [Läkarassisterat mord]
 
Vi fortsätter vår exposé över vanvården inom psykiatrin. Idag står den bästa tänkbara behandlingen under luppen - den där om att bokstavligen binda fast någon.
Anledningen var att mordoffret Daniel var "oförskämd"
Citat:

då läkarna ansåg att han var ”hotfull”, ”instabil” och ”oförskämd”.
inte nog med det så sa Daniel elaka saker, och det får man inte göra!
Citat:

Av Daniels journal framgår att Daniel var upprörd, oförskämd och hade vanföreställningar om att läkaren var Lucifer. En formulering återkommer ofta; han var ”verbalt aggressiv”. Han har inte gått till angrepp och även om han upplevs som hotfull har han inte hotat personal.
Tyvärr är orsaken till den massiva lungemboliseringen som orsakades av den inhumana faststpänningen höljd i dunkel
Citat:

, men ändå vill man inte slå fast att bältningen orsakat Daniels död.

– Det är ytterligt sällan vi vet exakt i sjukvården hur alla samband ser ut, för det är oerhört komplext.
Läkarna har dock hittat på en lösning hur man inte ska mörda människor genom att binda fast dem i nära 2 dygn! Blodförtunnande läkemedel kan göra att man kan binda fast dem längre!!
Notera dock att den enfaldiga journalisten tänker annorlunda (säkert scientolog-rättshaverist-antroposof-foliehatt)
Citat:

Kan det vara så att rutinen kanske ska gå ut på att inte bälta så länge snarare än att till exempel använda förebyggande mot blodpropp?

– Det är ju det här vi behöver fundera vidare på, och här måste man göra det med klokskap, säger chefläkare Erik Fransson.
Citat:

En 34-årig man låg fastspänd i bältessäng i 42 timmar på Motala psykiatri. När han släpptes upp ur bältet gick han till toaletten där han föll ihop och dog, enligt SVT:s ”Uppdrag granskning”.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ma...og-kort-efter/
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...ltad-42-timmar

Lite kul hur de beskriver "tröstätning" hos någon som verkar medicinera med antipsykotika :D

Emotser gärna hur psykiatrins vita riddare ska komma in och rädda upp situationen - kanske förtjänade Daniel detta, varför skulle de annars ha gjort det liksom?

Hemi 2018-04-03 17:04

Man kan säga mycket om bortslösade pengar på konst bla bla bla, men jag har alltid trott att Anna Odell kommer att växa med tiden.

ådal 2018-04-03 19:01

Ifall vi har en fullvuxen man i psykos som både fysisk och kanske tillfälligt psykiskt skulle kunna ha ihjäl en annan människa så kanske det inte finns något bättre sätt?

Snubben 2018-04-03 19:03

Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.

BelowAverage 2018-04-03 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Snubben (Inlägg 7919172)
Kan också vara så att när man är hotfull och instabil så ja... då blir man bältad helt enkelt.

Aryt / trollkontogruppen-personen-lobbyn verkar ju ha något av en personlig vendetta mot akutpsykiatri och psykofarmaka. 1+1... med det sagt kan ju personen / erna ha mycket kunskap, insyn och erfarenhet av sånt.
Och man blir bältad om man bedöms vara en fara för sig själv eller andra. Kan enl. min erfarenhet innefatta sånt som att maniker lättare somnar om man mediciner dem och bältar dem någon timme, annars tillåter de sig inte att somna och far då illa av allt som kommer med flera dygns vakenhet och hyperaktivitet. Jag har iofs bara jobbat på en avdelning men känner ett otal människor som arbetat som psykologer, sköterskor, psykiatriker och skötare på olika enheter i landet och har aldrig hört något om att man lättvindigt eller för skojs skull bältar folk, som Aryt / trollkonton försökt driva tidigare om jag inte minns fel.

Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
Det ges ju väldigt knapphänt information och vad som ges låter ju som en svag anledning att bälta någon och framförallt så länge, så jag tror och hoppas att det finns mer bakom som hålls på av sekretess eller av respekt för Daniel. Himla sorgligt oavsett att gå bort under sådana omständigheter och jag hoppas familjen får vad upprättelse som nu är möjligt.

Om någon kollar på uppdrag granskning om detta vore det ju intressant att få höra vad som sägs.

Citat:

Ursprungligen postat av Aryt (Inlägg 7919081)
Emotser gärna hur psykiatrins vita riddare ska komma in och rädda upp situationen - kanske förtjänade Daniel detta, varför skulle de annars ha gjort det liksom?

Lol. Hoppas du att någon ska argumentera för att han förtjänade att ligga i bälte tills döden inträdde så tror jag inte du lär få det.
Men kanske fanns det en anledning till att han hölls bältad. Eller så la personal honom i bälte bara för att de är illvilliga människor som ville ha ihjäl honom, är det vad du vill komma till? Jag tycker inte det låter sannolikt.

Hemi 2018-04-03 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av BelowAverage (Inlägg 7919184)
... ...
Men att lägga någon i bälte 24 timmar i sträck och sen ge blodförtunnande för att kunna hålla personen bältad ännu längre låter helt sanslöst. Speciellt om anledningen som ges är att personen var "verbalt hotfull". Det låter ju riktigt illa enligt vad som finns att läsa iaf.
... ...

42 timmar.
Jag kan inget om sådan vård men ni får väl titta på Uppdrag granskning den 4e April.

VikG 2018-04-03 20:21

Vad ska man göra med någon som är helt galen? Jag tycker de verkar rimligt

TranceII 2018-04-03 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av VikG (Inlägg 7919197)
Vad ska man göra med någon som är helt galen? Jag tycker de verkar rimligt

Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.

VikG 2018-04-03 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av TranceII (Inlägg 7919198)
Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.

Det kanske var i förebyggande syfte:confused:

Luca Brasi 2018-04-03 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av TranceII (Inlägg 7919198)
Det är rätt absurt att spänna fast en person som inte är fysiskt aggressiv i 42h.

Det är knappast normalt att spänna fast någon så länge som är det heller för den delen.

sailaways 2018-04-03 20:46

Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse
https://nyadagbladet.se/recensioner/...ad-fornekelse/

Psykiatrins mål är knäcka dem och ta deras själ.

BelowAverage 2018-04-03 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Hemi (Inlägg 7919194)
42 timmar.

Ja?
Blodförtunnande skriver de dock att det gavs efter 24 timmar.

Oavsett vad så låter det helt galet att bälta någon 24 timmar, för att inte tala om 42.
Men som sagt utan att få någon riktig förklaring av situationen är det ju svårt att veta bu eller bä. Men att spänna fast en "verbalt aggressiv" person öht låter riktigt skevt tycker jag, är väl mest det som får mig att misstänka att det kan ligga mer bakom för det låter för dumt för att vara sant om det är vad som skett.

Luca Brasi 2018-04-03 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av sailaways (Inlägg 7919205)
Dödlig psykiatri och organiserad förnekelse
https://nyadagbladet.se/recensioner/...ad-fornekelse/

Psykiatrins mål är knäcka dem och ta deras själ.

Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.

F Ultra 2018-04-04 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av Luca Brasi (Inlägg 7919211)
Mycket av det där är ju hysteriskt KMR/scientolog trams men en del saker stämmer tyvärr med verkligheten.
En del av överdödligheten hos psykiatri patienter borde kunna förklaras med att de röker abnormt mycket.

De lever inte speciellt sunda liv i övrigt heller, mycket missbruk, dålig mat osv.

trädgårdsmöbel 2018-04-04 00:32

4h. Är max för bältning (eller åtminstone var), sen måste man släppa upp, och eventuellt lägga i bälte igen. Bältning är inte heller något som normalt används som ett straff för att man är otrevlig, utan för att förhindra att patienten skadar andra eller sig själv.

Men psykiatrin är ju som den är idag, hälften av personalstyrkan mot vad det var för 20 år sen. Åtminstone i GBG. Förut användes ofta en alldeles fantastisk medicin som heter Cisordinol, denna fick de allra galnaste patienterna hanterbara, men sen kom Zyprexan som är skitkass och i stort sett ersatte den. Bälte i 4h och en tvångsinjektion Cisordinol och vem som helst var lugn och fin sedan.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)