Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Hur bra brotterska kan en "normal" kille ta? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240204)

Rikard Jansson 2020-02-28 13:00

Hur bra brotterska kan en "normal" kille ta?
 
Samma vikt för båda.

Exempel 1: helt normal kille, tränar inget, spelade väl lite fotboll i högstadiet, dock ej total datanörd.

Exempel 2: rätt stark arbetarkarl, tar 120 kg i bänk, 140 i böj, osv. Tränat styrketräning till och från.

Exempel 3: jag

SM-nivå? Ingen alls? VM-guld?

Lentils 2020-02-28 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av Rikard Jansson (Inlägg 8108159)
Samma vikt för båda.

Exempel 1: helt normal kille, tränar inget, spelade väl lite fotboll i högstadiet, dock ej total datanörd.

Exempel 2: rätt stark arbetarkarl, tar 120 kg i bänk, 140 i böj, osv. Tränat styrketräning till och från.

Exempel 3: jag

SM-nivå? Ingen alls? VM-guld?

En brotterska på toppnivå (typ SM nivå) tar absolut exempel 1. Övriga mer osäkert

KoloKille 2020-02-28 13:13

I brottning eller i slagsmål? För det är en rätt teknisk sport också. Man kan inte bara lägga sig på kvinnan och hoppas att man vinner.

Rikard Jansson 2020-02-28 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av KoloKille (Inlägg 8108167)
I brottning eller i slagsmål? För det är en rätt teknisk sport också. Man kan inte bara lägga sig på kvinnan och hoppas att man vinner.

Brottning fristil.

PureWhey 2020-02-28 13:19

Finns ju en kille som är tjej i staterna och tävlar med tjejerna. Kolla hur det gått för den.

:D

ARMSTARK 2020-02-28 13:27

Enligt strikta brottningsregler tar nog de flesta elittjejer både 1 & 2. Kör man dessutom viktklasser har nog få killar någon chans.

Rikard Jansson 2020-02-28 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8108172)
Finns ju en kille som är tjej i staterna och tävlar med tjejerna. Kolla hur det gått för den.

:D

Har du nått namn? :D

baggard 2020-02-28 13:33

Finns nog fler än en vad jag minns dock

https://nypost.com/2018/02/25/transg...r-second-time/

Har också hört om en tjej som vill bli kille och börjat trycka testo utav bara fan och tävlar med tjejer och dominerar dom hehe

David_wigren 2020-02-28 13:41

Kroppsvikten spelar stor roll. En 110 kg stark snubbe som inte har alltför dålig kroppskontroll och rörlighet bör nog ta en 50 kg brotterska. Men en 75 kg Rikard mot en 70 kg judotjej på världsnivå så skulle jag lägga mina pengar på att tjejen vinner.

baggard 2020-02-28 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av David_wigren (Inlägg 8108192)
Kroppsvikten spelar stor roll. En 110 kg stark snubbe som inte har alltför dålig kroppskontroll och rörlighet bör nog ta en 50 kg brotterska. Men en 75 kg Rikard mot en 70 kg judotjej på världsnivå så skulle jag lägga mina pengar på att tjejen vinner.

Jag gör ett sidobet att Rikard även har minst ett brutet revben efteråt också.

Illustrerade mannen 2020-02-28 13:48

Är det fristil tror jag att en tjej som tränat grappling några år utan problem vinner över en man som inte tränat grappling - om de väger ungefär lika mycket.
(Lite off topic, men jag har tränat kampsport länge, men just ingen grappling/brottning. Jag har väldigt liten chans mot folk som grapplat ett par år när de väl kommer in på kroppen. Bara som info...)

Bandid0 2020-02-28 13:56

Jag har sparrat och grapplats i olika grenar med tjejer som tränar på ganska hög nivå och det är nästan skrämmande hur svaga de är. Dvs man måste låta dem vinna för annars har de inte en chans.

Edit: en annan sak är att även tjejer som är starka på gymmet känns svagare än man förväntar sig när man brottas mot dem. Det är som att även om en tjej är svinstark så får hon inte riktigt med sig den styrkan till kampsport mot en man. Det tycker jag är fascinerande. T.ex. en tjej som tar 100 kg i bänk upplevs i kamp som svagare än en man som tar 100 kg i bänk. Vet inte varför det är så.

Rikard Jansson 2020-02-28 13:57

Jag hade blivit besviken om jag hade vunnit SM mot en i samma viktklass. Alltså bara på ren rutin borde de vinna, typ som i armbrytning där en total nybörjare inte öht ens hinner med eller kan använda ens 5% av styrkan. Men kanske skiljer för mycket styrka? Iaf så var det en som är exempel 2 i TS som sa att han kunde ta vem som helst av tjejerna om de bara vägde typ 15 kg mindre vilket jag tror är bullshit nuförtiden. Topptoppeliten av tjejerna i världen nuförtiden är väl förjävla mkt vassare nu de senaste 5 åren än de var förr?

PureWhey 2020-02-28 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av Rikard Jansson (Inlägg 8108185)
Har du nått namn? :D

Den som baggard postade :D

Diomedea exulans 2020-02-28 14:05

Känner en f.d. elitjudobrotterska på 70 kg. Skulle vara intressant att se om hon kan brotta ner mig.

En sak är iallfall säker, hennes pojkvän på 100 kg som också är i judoeliten hade tagit mig.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)