Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Agitator 2015-05-22 10:31

Ja, gå och få det undersökt. Du vill få en vettig behandling, så du inte går och drar ut på det i onödan. Bättre att behandla det omgående. Vad det kan vara, ingen aning. Känns det som att det rör på sig under huden?

Ajemän 2015-05-22 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av toomas (Inlägg 7352604)
Någon som har erfarenhet av "staph infection" (vet ej vad det heter på svenska) och kan identifiera om det är det jag har? Tränar MMA några dagar i veckan och har nyligen upptäckt detta. Det kliar mest men gör även lite ont om man trycker på det. Det börjar dessutom växa ut lite "finnar" på armarna. Bör jag uppsöka vård eller läker det av sig själv?

Bifogar bilder:




Vart på kroppen sitter det? Båda armarna?

toomas 2015-05-22 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7352612)
Ja, gå och få det undersökt. Du vill få en vettig behandling, så du inte går och drar ut på det i onödan. Bättre att behandla det omgående. Vad det kan vara, ingen aning. Känns det som att det rör på sig under huden?

Nä inget som rör på sig, endast lite klåda då och då.

Edit: Fast nu när jag känner efter så känns det som att det "rör" sig lite i ett av utslagen på vänster arm. Det utslaget har en "finne" på sig med.

Citat:

Ursprungligen postat av Ajemän (Inlägg 7352615)
Vart på kroppen sitter det? Båda armarna?

Mest på högerarmen (de två första bilderna) och även lite på vänster arm (tredje bilden). Jag har även lite utslag/märken på axlar/bröst men de är inte av samma karaktär och de är bara där ibland, så jag tror inte att de är relaterade till detta.

Edit 2: Utslagen verkar komma från hårsäckarna med, om det är av betydelse. Ska nog ringa vårdcentralen och höra med dom/boka tid.

Derbel McDillet 2015-05-22 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av toomas (Inlägg 7352652)
Nä inget som rör på sig, endast lite klåda då och då.

Edit: Fast nu när jag känner efter så känns det som att det "rör" sig lite i ett av utslagen på vänster arm. Det utslaget har en "finne" på sig med.


Mest på högerarmen (de två första bilderna) och även lite på vänster arm (tredje bilden). Jag har även lite utslag/märken på axlar/bröst men de är inte av samma karaktär och de är bara där ibland, så jag tror inte att de är relaterade till detta.

Edit 2: Utslagen verkar komma från hårsäckarna med, om det är av betydelse. Ska nog ringa vårdcentralen och höra med dom/boka tid.

Fick också det där, visste dock inte vad det hette. Mitt försvann av sig själv på nån vecka. Vette fan varför jag fick det men antar att man kan dra på sig de mesta hudirritationer när man rullar med svettigt folk i timmar.

toomas 2015-05-22 12:05

Ringde nyss till 1177 som trodde att det var svinkoppor och att jag skulle behandla dem som det. Jag gick in och läste på lite om svinkoppor och det verkar stämma ganska bra med det jag har och det hon sade, eller vad tror ni?

Hon på 1177 sa att om det blir värre (sprider sig och att jag får feber osv) att jag då ska uppsöka sjukvården. Men hon tyckte att jag i första hand skulle försöka behandla det själv och se om det blev någon förbättring.

Vad tror ni om det? :)

Citat:

Ursprungligen postat av Derbel McDillet (Inlägg 7352707)
Fick också det där, visste dock inte vad det hette. Mitt försvann av sig själv på nån vecka. Vette fan varför jag fick det men antar att man kan dra på sig de mesta hudirritationer när man rullar med svettigt folk i timmar.

Jo det blir ju väldigt svettigt/fuktigt och mycket intim kontakt med folk som man inte riktigt vet sköter sin hygien till 100% heller. 1177 tyckte jag skulle tvätta rent med alsol-sprit bland annat och som sagt höra av mig/uppsöka sjukvård om det blir värre, så jag avvaktar nog tillsvidare.

spas 2015-05-22 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av toomas (Inlägg 7352712)
Ringde nyss till 1177 som trodde att det var svinkoppor och att jag skulle behandla dem som det. Jag gick in och läste på lite om svinkoppor och det verkar stämma ganska bra med det jag har och det hon sade, eller vad tror ni?

Hon på 1177 sa att om det blir värre (sprider sig och att jag får feber osv) att jag då ska uppsöka sjukvården. Men hon tyckte att jag i första hand skulle försöka behandla det själv och se om det blev någon förbättring.

Vad tror ni om det? :)

Jo det blir ju väldigt svettigt/fuktigt och mycket intim kontakt med folk som man inte riktigt vet sköter sin hygien till 100% heller. 1177 tyckte jag skulle tvätta rent med alsol-sprit bland annat och som sagt höra av mig/uppsöka sjukvård om det blir värre, så jag avvaktar nog tillsvidare.

Svinkoppor alt ringorm låter det som i mitt lekmannaöra. Tror det finns receptfri salva för det senare på apoteket.

DekeThornton 2015-05-22 13:45

Det skulle kunna vara någon form av värmeutslag eller kontakteksem men jag skulle se till att ta mig till en läkare snarast möjligt för att kolla. Är det eksem hjälper knappast med behandling mot svinkoppor och är det ringorm ska du använda svampdödande medel. Gå till din husläkare eller närakut för att bli undersökt. Det är säkrast både för dig och dina träningskamrater. Om det är ringorm eller svinkoppor bör du dessutom säga till på din klubb, så att de kan se till att problemen inte sprider sig, eftersom du antagligen då blivit smittad av någon annan.

Ajemän 2015-05-22 18:10

Jag har fått vad som ser ut som exakt samma, och det försvann av sig själv, men vill minnas att det tog ett tag.

toomas 2015-05-22 19:23

Tror ni det är lugnt att vänta helgen ut i alla fall? Känns fånigt att åka in till akuten för en sådan här grej?

Typiskt att alla sådana här "småskador/sjukdomar" jämt kommer dagen innan helg när allt är stängt :smash:

Doctor Snuggles 2015-05-22 20:35

Revorm ska ju vara poppis bland mattrullare.

toomas 2015-05-22 21:38

Tänkte dra till apoteket imorgon och köpa läkarsprit som hon på 1177 rekommenderade. Tror ni apotekspersonalen har koll på vilken åkomma jag kan tänkas ha om jag visar dem mina utslag? De har väl ändå viss kunskap inom medicin?

spoonchest 2015-05-23 08:01

Ser inte ut som ringorm. Har haft det förut, och är möjligen inne på min andra vända nu.
Men sådär kan det ju bli att se ut om det är skitigt och varmt åt huden.

toomas 2015-05-23 09:19

Jo det börja redan se bättre ut! Jag har bara tvättat med tvål och vatten och låtit bli att klia på det, så det går nog över av sig själv snart! :)

jego 2015-05-23 09:29

Haft det där massa gånger. Hårsäckarna kan bli lite inflammerade vid skav (brottning) men försvinner ofta av sig själv men det är ju en ypperlig inkörsport för svinkoppor som du säger men jag skulle vänta och se. Blir lymforna svullna och det börjar sava eller du får krustor på dem så brukar det vara svinkoppor. Även det brukar jag dock få bort själv om man tvättar noga med tvål och vatten och byter handduk. Gå dock ej och smitta andra. Får du feber eller om det sprids så kanske det är läge att få antibiotika. Detta är i alla fall mina erfarenheter.

eternallord 2015-05-23 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av toomas (Inlägg 7352712)

mycket intim kontakt med folk som man inte riktigt vet sköter sin hygien till 100% heller.

Kanske det tråkigaste med att grapplas. Hur är folk funtade egentligen som inte duschar regelbundet och rengör sin utrustning efter varje pass när man sysslar med grappling? Inte konstigt att det sprids diverse åkommor. Jag kör med långärmad och långbent rashguard delvis av den anledningen, vet inte om det hjälper men det känns bättre åtminstone.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)