Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Ni som ligger i deff hur går det för er? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144290)

Kravmaga 2010-12-20 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4762994)
Tack så mkt för du svarade! kul att höra lite respons från nån som kan.

Det med att jag käkar godis nu för att jag känner att det inte är nån ide att käpa för jag ändå får käka julmat, fast jag inte ens vill. Det ligger i psyket och kommer antagligen alltid vara så för mig, tyvär.

Ang julmat, hur gör ni med det som deffar? men fan jag kan ju inte stå över julmaten med släkten och säga nej tack, jag är inte hungrig direkt....

Mitt mål med deffen är att komma ner på låg bf och vara nöjd med mig själv, vilket jag inte än nu då jag är rätt smal fast blivit tjock i ansiktet av vatten antar jag.

Så när jag drar igång deffen som vanligt varje vecka så ligger jag på lite kolhydrater och salt för få bort vattnet i ansiktet så jag inte ser så jävla svullen ut.

Ang maten så har jag kommit fram till det, att jag äter för lite och därför får svårare att släppa godiset. Nu när jag väl tänker tillbaka på dessa 3-4 månader deff. Tex hur mkt jag lärt mig och vilken sjuk skilnad på mat jag åt då/nu. Gick ner som fan på en kost som gjorde mig mätt hela tiden, och sen började jag att plocka bort mer och mer saker från kosten för varje vecka som gick för jag tyckte att jag klarade att äta det jag åt utan att gå jätte hungrig så då såg jag ingen mening med att börja äta mer, för trodde jag kunde klara mig ett bra tag på så lite mat.

Dock blev det vell så att det inte funkade och mitt sug efter godis pga att jag knappt kom ihåg hur godis smaka. Sen blev man ju nästan hooked haha.

Känns ju riktigt konstigt hur man ser fram emot att komma hem och käka godis/kolla film som man aldrig brukar göra. Vill bli av med denna vanan och att det ska bli som förut.

Mvh

För det första kan man givetvis påverka hur man tänker. Försök att ha lite koll på dina tankar och när du hamnar i en svacka försök se vad du faktiskt tänker. Pröva dessa tankar i verkligheten, jag tror du kommer skratta åt hur löjligt det ofta låter när man sätter fingret på dem.

Ang julen då jag själv deffar kommer jag givetvis äta julmat. Jag kommer dock undvika så gott det går allt som inteär speciellt nödvändigt (massa läsk, godis osv). Se julbordet som en buffé av proteinrika rätter. Om jag mot förmodan hamnar på 1000kcal överskott den dagen så spelar det mindre roll, kommer knappt märkas på viktnedgången den veckan.

Återigen, ställ upp långsiktiga mål och delmål. Exempelvis har jag som mål att nå 75kg (ca 10% BF) innan sommaren. Ännu ett mål efter deffen är att börja bulka och träna mer volym (högreps). För att som långsiktigt mål till nästa sommar nå en bra form.

Jag tror dock att det kan vara jobbigt dom första dagarna utan godis och dyl., om man levt på det under en längre period. Mina tips är återigen att härda ut de första dagarna, ät mycket protein/fett som mättar, trappa ner på kolhydraterna, ligg inte på för stort underskott (1000kcal max), sätt upp mål (gärna konkreta som du faktiskt kan nå, snarare än "jag vill bli fett stor", det kan kännas utom räckhåll ibland), jobba med hur du tänker och hur du motiverar dig själv.

hoog 2010-12-20 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kravmaga (Inlägg 4763033)
För det första kan man givetvis påverka hur man tänker. Försök att ha lite koll på dina tankar och när du hamnar i en svacka försök se vad du faktiskt tänker. Pröva dessa tankar i verkligheten, jag tror du kommer skratta åt hur löjligt det ofta låter när man sätter fingret på dem.

Ang julen då jag själv deffar kommer jag givetvis äta julmat. Jag kommer dock undvika så gott det går allt som inteär speciellt nödvändigt (massa läsk, godis osv). Se julbordet som en buffé av proteinrika rätter. Om jag mot förmodan hamnar på 1000kcal överskott den dagen så spelar det mindre roll, kommer knappt märkas på viktnedgången den veckan.

Återigen, ställ upp långsiktiga mål och delmål. Exempelvis har jag som mål att nå 75kg (ca 10% BF) innan sommaren. Ännu ett mål efter deffen är att börja bulka och träna mer volym (högreps). För att som långsiktigt mål till nästa sommar nå en bra form.

Jag tror dock att det kan vara jobbigt dom första dagarna utan godis och dyl., om man levt på det under en längre period. Mina tips är återigen att härda ut de första dagarna, ät mycket protein/fett som mättar, trappa ner på kolhydraterna, ligg inte på för stort underskott (1000kcal max), sätt upp mål (gärna konkreta som du faktiskt kan nå, snarare än "jag vill bli fett stor", det kan kännas utom räckhåll ibland), jobba med hur du tänker och hur du motiverar dig själv.

Tack för tippsen!
Kan tex inte äta lite för mkt utan när jag känner att jag gått över kcal+ gränsen så äter jag allt jag tycker är gott och slutar fan inte utan bara *popcorn*

Känner inte du så nu när julbordet är framme och du ändå äter massa extra mat, att när du ändå gått över gränsen att inte ändå vräka i dig och njuta?

Är inte alls svårt för mig att gå från att äta 4-6000 kcal per dag till nästan inget alls på en dag. Så när jag ätit massa skit är det rätt lätt för mig att börja min gamla vana med lite mat eftersom jag vet det funkar.

Det stora problemt är egentligen, då jag i princip bara sitter hemma. I detta vädret blir det inte direkt att gå ut. Utan blir datan och serier...då känner jag bara för att käka och njuta när jag ändå inte gör ett skit...

Kravmaga 2010-12-20 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4763071)
Är inte alls svårt för mig att gå från att äta 4-6000 kcal per dag till nästan inget alls på en dag. Så när jag ätit massa skit är det rätt lätt för mig att börja min gamla vana med lite mat eftersom jag vet det funkar.

Tydligen fungerar det inte eftersom du hamnar i samma situation flera gånger om ;). Att nästan inte äta något hänger självklart ihop med hur du sedan vräker i dig i perioder, de är inte två skilda saker. Därför kommer du också om du återgår till att äta så lite också riskera att hamna i en ny period då du vräker i dig.

Landström 2010-12-20 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kravmaga (Inlägg 4763179)
Tydligen fungerar det inte eftersom du hamnar i samma situation flera gånger om ;). Att nästan inte äta något hänger självklart ihop med hur du sedan vräker i dig i perioder, de är inte två skilda saker. Därför kommer du också om du återgår till att äta så lite också riskera att hamna i en ny period då du vräker i dig.

+1

Klart som fan att man vill sluka i sig allt godis i världen om man svält sig själv under några dagar.

hoog 2010-12-20 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Kravmaga (Inlägg 4763179)
Tydligen fungerar det inte eftersom du hamnar i samma situation flera gånger om ;). Att nästan inte äta något hänger självklart ihop med hur du sedan vräker i dig i perioder, de är inte två skilda saker. Därför kommer du också om du återgår till att äta så lite också riskera att hamna i en ny period då du vräker i dig.

Mjo det är sant, men svårt att veta hur mkt mer jag kan äta då jag vet att jag går ner genom att äta som förut. Kanske ska börja äta lite mer ris som jag gjorde i början.

Märkt att dessu mindre kolhydrater jag har i min kost dessu godis sugnare är jag.

Det som är mest kolhydrater per dag för mig är 2 skivor guldkorn/frukost.
Sen är det väldigt lite ris, tillräckligt för att det inte bara ska va kött jag äter.
Mot slutet har jag även bytit ut ris/pastan som jag har till kvällsmaten mot nån sked kesella.

hoog 2010-12-20 22:55

Är kolhydrats rädd nu med eftersom jag ätit massa skit och dragit på mig mer hull i ansiktet, då känns det smart att äta så lite kolhydrater som möjligt för att hullet ska minska så snabbt som möjligt från ansiktet.

Sen svälter jag mig inte direkt heller, äter bara mindre. Äter mig vell aldrig direkt mätt men äter så jag klarar mig 2-4 timmar.

rippedjack1 2010-12-20 23:59

det går jävligt bra

droppat ner från 91 i höfterna nu till 89
från 83 till 78 i midjan

84 till 81 kg

Mvh :D

rooz 2010-12-22 07:52

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4762994)
Tack så mkt för du svarade! kul att höra lite respons från nån som kan.

Det med att jag käkar godis nu för att jag känner att det inte är nån ide att käpa för jag ändå får käka julmat, fast jag inte ens vill. Det ligger i psyket och kommer antagligen alltid vara så för mig, tyvär.

Ang julmat, hur gör ni med det som deffar? men fan jag kan ju inte stå över julmaten med släkten och säga nej tack, jag är inte hungrig direkt....

Mitt mål med deffen är att komma ner på låg bf och vara nöjd med mig själv, vilket jag inte än nu då jag är rätt smal fast blivit tjock i ansiktet av vatten antar jag.

Så när jag drar igång deffen som vanligt varje vecka så ligger jag på lite kolhydrater och salt för få bort vattnet i ansiktet så jag inte ser så jävla svullen ut.


Ang maten så har jag kommit fram till det, att jag äter för lite och därför får svårare att släppa godiset. Nu när jag väl tänker tillbaka på dessa 3-4 månader deff. Tex hur mkt jag lärt mig och vilken sjuk skilnad på mat jag åt då/nu. Gick ner som fan på en kost som gjorde mig mätt hela tiden, och sen började jag att plocka bort mer och mer saker från kosten för varje vecka som gick för jag tyckte att jag klarade att äta det jag åt utan att gå jätte hungrig så då såg jag ingen mening med att börja äta mer, för trodde jag kunde klara mig ett bra tag på så lite mat.

Dock blev det vell så att det inte funkade och mitt sug efter godis pga att jag knappt kom ihåg hur godis smaka. Sen blev man ju nästan hooked haha.

Känns ju riktigt konstigt hur man ser fram emot att komma hem och käka godis/kolla film som man aldrig brukar göra. Vill bli av med denna vanan och att det ska bli som förut.

Mvh

Jag äter allt. Utom choklad, lussebullar osv. Brukar klämma in min största måltid till julborden.

Låter som du inte riktigt insett att en deff tar tid. Du blir inte Ripped, tanned & larger then life på en månad..

Jag fick ned mitt sötsug genom ganska kolhydratfattig kost, eftersom när jag blev så mätt, och höll mig mätt så blev man aldrig sugen på godis. De gånger man väl åkte dit, så fick det väl vara, försökte hålla mängderna nere.

Det där med att tänja gränserna på maten vet jag också hur det blir, men enda sättet som funkade för mig var att verkligen räkna KCAL och kol/P/F, eftersom jag hade koll och visste i slutet av dagen om något saknades.

Har ätit på chans ett tag. Det har funkat, men inte har det vart bra.

Kravmaga 2010-12-22 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av hoog (Inlägg 4763353)
Är kolhydrats rädd nu med eftersom jag ätit massa skit och dragit på mig mer hull i ansiktet, då känns det smart att äta så lite kolhydrater som möjligt för att hullet ska minska så snabbt som möjligt från ansiktet.

Sen svälter jag mig inte direkt heller, äter bara mindre. Äter mig vell aldrig direkt mätt men äter så jag klarar mig 2-4 timmar.

Du behöver inte vara rädd för kolhydrater, samtidigt finns det inget som säger att du måste äta dem, överhuvudtaget. Långsiktigt spelar det ingen roll vad du inkluderar i din kost för viktminskningen, dock kommer lågkolhydratskost ge snabbare synlig effekt (framförallt pga mindre bundet vatten). Kan dock rekommenderas om du nu har svårt med sötsuget, då många upplever att det minskar vid lågkolhydratskost.

Ett sätt att veta att man får i sig tillräckligt samtidigt som man ligger på kaloriunderskott är att räkna kalorier. Men för många räcker det med att plocka bort det som är onyttigt, dra ner ex på kolhydrater och äta sig mätt på protein/fett. Går man ner för snabbt = äta mer, för sakta = äta mindre, när man hittat en lagom nivå stannar man där.

Problemet som jag ser det är att du till en början hittade en bra nivå för att sedan börja äta mindre och mindre, vilket resulterade i att du istället äter skräpmat när du inte klarar att hålla deffen längre. Ganska kontaproduktivt. Om ditt mål är att bli rippad borde du ju äta på ett sådant sätt som du klarar av en längre tid (för att kunna bli rippad), alltså en lagom nivå som du hade till en början. Det kanske verkar som att äta så lite som möjligt är ett snabbare sätt men bevisligen fungerar det inte då du inte klarar av att hålla det (samtidigt som du antagligen förlorar onödigt mycket muskelmassa). Få inte dåligt samvete för att du äter mat utan tänk på att det är nyttigt för din kropp, det sparar på din muskelmassa och det gör att du faktiskt kommer nå ditt mål. Lägg dig på en LAGOM nivå, se det LÅNGSIKTIGT.

Herr Spårberg 2010-12-22 18:20

Kan ju slänga in ett par bilder på mig före deffen och i dagsläget. Från 87.5 till runt 72 kg på drygt tre månader.

10 september:
http://img828.imageshack.us/img828/2339/p9100584.jpg

22 december:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____..._namnl%F6s.JPG

Skall bara bli av med den nedersta "bullen" på magen, sedan är jag nöjd.

internethjälten 2010-12-27 02:24

nere på 9.81% nu enligt 9p kaliper, dieten går enligt planen och cardion ligger nu på 2hrs om dagen. snart dags för en tömning och fyllning och se hur det "ser ut" för framtiden.

_Larre_ 2010-12-27 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Herr Spårberg (Inlägg 4766356)
Kan ju slänga in ett par bilder på mig före deffen och i dagsläget.


Nu kanske jag är måndagskinkig eller försöker leka besserwisser, spela roll.

Men du deffar väl ändå inte, du går ju på diet.

Är det bara jag som tycker många börjat använda "deff" istället för "diet"/"banta"?

Nåja, skillnad syns iaf. Kör hårt på gymmet så blir det nog bra.

Timme 2010-12-27 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av internethjälten (Inlägg 4772188)
nere på 9.81% nu enligt 9p kaliper, dieten går enligt planen och cardion ligger nu på 2hrs om dagen. snart dags för en tömning och fyllning och se hur det "ser ut" för framtiden.

seriöst? Bilder!

bizniz 2010-12-27 12:54

Har nu tagit tag i kosten lite under julen, har inte ätit en enda godisbit, bara luktat och kollat näringsvärde och tänkt "va mycket kalorier" sen lagt undan den :D. Ligger runt 79kg morgonvikt, ska ner till 75 först och känna efter hade jag tänkt.

WHITEFOLKS 2010-12-27 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av _Larre_ (Inlägg 4772461)
Nu kanske jag är måndagskinkig eller försöker leka besserwisser, spela roll.

Men du deffar väl ändå inte, du går ju på diet.

Är det bara jag som tycker många börjat använda "deff" istället för "diet"/"banta"?

Nåja, skillnad syns iaf. Kör hårt på gymmet så blir det nog bra.

Du är alltid på en diet, oavsett vad du äter eller vad syftet med din mat är.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)