Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Hur länge håller tillagad kyckling i kylskåp? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236965)

Crillos 2018-10-22 21:27

Hur länge håller tillagad kyckling i kylskåp?
 
I fredags köpte jag den färdiggrillade kyckligen på ICA, strippade den på allt kött och wokade med grönsaker. Stått i kylen sen dess. Kan jag äta den nu?

vicarious 2018-10-24 09:16

Ja.

Att kyla ned maten snabbt och hålla rätt temperatur i kylen (4-6 grader) är saker som förbättrar hållbarheten på maten.

Isseman 2018-10-24 10:21

Undrar samma sak. Brukar göra storkok med kyckling söndag kväll och äter sista lådan fredag lunch. OK? Sambon tycker det är för länge ^^

Grazzafukkinrazzi 2018-10-24 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av Isseman (Inlägg 7982741)
Undrar samma sak. Brukar göra storkok med kyckling söndag kväll och äter sista lådan fredag lunch. OK? Sambon tycker det är för länge ^^

5 dagar känns och brukar framhållas som en rimlig gräns för att inte riskera något och vara på den säkra sidan.

Termy 2018-10-24 10:50

Jag brukade göra matlådor för alla veckodagar på söndagen och ofta med kyckling och grönsaker. Jag har aldrig upplevt att kycklingen smakat sämre i t.ex. fredagens matlåda, men vissa grönsaker blev dock ganska sunkiga så jag ändrade till att bara göra 3 matlådor i stöten.

Bob90 2018-10-24 10:53

Borde det inte bero lite på bäst före (eller sista förbrukning i det här fallet) datumet på kycklingen också?

Tex:
1) Kyckling bäst före söndag, tillagas på söndag och äts upp på fredag.
2) Kyckling bäst före onsdag, tillagas på söndag och äts upp på fredag.

Mickee 2018-10-24 14:52

Fryst kyckling som jag tillagat på en söndag har jag ätit söndagen därpå utan några problem.
Med det sagt är det givetvis inte lika gott / fräscht då, men funkar under tråkiga dietperioder :D

Kommer nog hålla mig till sön-fre som längst i framtiden dock.

Sagacity 2018-10-24 18:14

4-7 dagar läste jag på livsmedelsverket. Då gäller att om du lagar till maten samma dag som den har sin "sista förbrukningsdag" så är dagen efter tillagningen 1 av typ 7. Sen om du har bakterier på fingrarna när du ställer in maten så håller den kortare. Är den helt bakteriefri håller den längre. Kallare längre, varmare kortare. Vacuumförpackat längre, på tallrik utan skydd kortare. Osv. Luktar maten illa så smaka på den. Smakar den illa så släng den. Mat som är dålig smakar väldigt illa så smakar det ok så bara att äta.

Starke75an 2018-10-24 19:31

Har aldrig blivit dålig av gammal mat. Och jag äter i princip allt även om det legat ett bra tag. Är det mögligt så slänger jag det. Annars är jag rätt okänslig. Påstår nog att man kan ätandet mesta bra länge efter tillagning bara det förvaras rätt.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)