Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

rattlesnake61 2017-06-30 17:44

Sumo borde inte få kallas marklyft, för att citera Årsjö. Det räcker väl att kortvuxna människor får fördel i pressövningar.

Laksen 2017-06-30 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7786270)
Sumo borde inte få kallas marklyft, för att citera Årsjö. Det räcker väl att kortvuxna människor får fördel i pressövningar.

Absolut. Det är nog pga sin korta längd Kirill Sarychev på 197cm har världsrekordet i bänkpress och Savickas på 191cm har rekordet i log press.

Bjorneman 2017-06-30 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av Laksen (Inlägg 7786293)
Absolut. Det är nog pga sin korta längd Kirill Sarychev på 197cm har världsrekordet i bänkpress och Savickas på 191cm har rekordet i log press.

De som lyfter mest, alltså är starkast, är nästan alltid relativt långa och tunga. Sen finns det undantag som Ed Coan.

rattlesnake61 2017-06-30 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7786303)
De som lyfter mest, alltså är starkast, är nästan alltid relativt långa och tunga. Sen finns det undantag som Ed Coan.

De allra starkaste är alltid relativt långa, men det är ingen slump att Savatinov, Lalas och Hicks alla pressar 200kg+ över huvudet.

Bjorneman 2017-06-30 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7786334)
De allra starkaste är alltid relativt långa, men det är ingen slump att Savatinov, Lalas och Hicks alla pressar 200kg+ över huvudet.

Så är det ju. Hicks och Savatinov är inte så bra i övrigt, som Lalas var innan i alla fall.

Agitator 2017-07-03 00:31

Näe, nu dammar vi av en gammal wsm!

Man kan inte annat än älska pianomusiken!
Något annat man älskar med sådana här klipp är när kommentatorn säger, titta på Kaz koncentration, under girl lift t.ex. Kaz ser ut att vara en berzerker och framanar andarna för att slakta alla i närheten ifall han inte får lyftet. Koncentration, ser helt bindgalen ut :)

http://i.imgur.com/cyz3y5i.png


MackeJuve 2017-07-03 09:17

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7787418)
Näe, nu dammar vi av en gammal wsm!

Man kan inte annat än älska pianomusiken!
Något annat man älskar med sådana här klipp är när kommentatorn säger, titta på Kaz koncentration, under girl lift t.ex. Kaz ser ut att vara en berzerker och framanar andarna för att slakta alla i närheten ifall han inte får lyftet. Koncentration, ser helt bindgalen ut :)

http://i.imgur.com/cyz3y5i.png


Finalen '89 tycker jag är bäst av samtliga om man är ute efter en mäktig Kaz. Rivaliteten mellan honom och Jon Pall är grymt underhållande samt att Kaz är riktigt mäktig tävlingen igenom.

Bjorneman 2017-07-03 13:43

Många skulle nog kunna uträtta relativa stordåd i gymmet med Kaz psyke.

rattlesnake61 2017-07-03 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7787418)
Näe, nu dammar vi av en gammal wsm!

Man kan inte annat än älska pianomusiken!
Något annat man älskar med sådana här klipp är när kommentatorn säger, titta på Kaz koncentration, under girl lift t.ex. Kaz ser ut att vara en berzerker och framanar andarna för att slakta alla i närheten ifall han inte får lyftet. Koncentration, ser helt bindgalen ut :)


Riktigt fränt med otympliga trästockar och udda grenar inget kan ha tränat på. Däremot är väl en dragkamp på 8 minuter kanske inte bästa sättet av ta fram världens starkaste man på...

345.5 i bänk 2017-07-03 16:13

WSM förr var en blandning mellan riktigt coola grenar och rena fjantgrenar

Bjorneman 2017-07-03 17:27

Jag kommer ihåg en gammal gren där de skottade grus i hinkar och sprang iväg med. Det var fan i mig tramsigt. Hinkarna vägde väl max 50 kg fyllda. Den grenen hade nog till och med jag kunnat slå en del av utövarna i. :D

Eller 1990 när O.D Wilson borde vunnit men det var ett 400-metersrace med 100 kg tegelsten på ryggen som sista gren. Det var ju helt sjukt. Jag hade nog slagit honom där tämligen enkelt och då var han många gånger starkare än vad jag är.

Frågenarkomanen 2017-07-04 01:51

De borde dock ta tillbaka typ dragkramp (som typ det där med Koklyaev från WSM på YT där han vinner vilket enbart handlar om styrka) eller sumobrottning (som faktiskt är mest styrka/KV) eller armbrytning, som är mest styrka om båda har lika dålig teknik

Man mot man tycker iaf jag har ett stort värde där man ser vem som är bäst när det handlar om att tävla mot andra starke män

Frågenarkomanen 2017-07-04 02:20

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7785028)
Du har ingen större nytta av bänkpress i strongman när det bara är axlar som gäller. Jag raw bänkar 250 och har länge legat på 150 i stock. Men nu senaste månaderna har jag klivit upp lite till 164kg. Dom allra flesta strongman av klass säg topp 15 raw bänka på gymmet mellan 200-220 men över 220 är det få. Några stycken kanske.

Va? Top 15 strongman i världen bänkar upp mot 300 och många över 250. Vad menar du egentligen?

MackeJuve 2017-07-04 05:49

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7787886)
De borde dock ta tillbaka typ dragkramp (som typ det där med Koklyaev från WSM på YT där han vinner vilket enbart handlar om styrka) eller sumobrottning (som faktiskt är mest styrka/KV) eller armbrytning, som är mest styrka om båda har lika dålig teknik

Man mot man tycker iaf jag har ett stort värde där man ser vem som är bäst när det handlar om att tävla mot andra starke män

Nja, jag skulle tycka att det vore lite väl slumpartat att slänga in någon sorts kampsport i något där man primärt ska mäta styrkan. Dragkamp, kanske. Sumobrottning, nej tack. Samma sak med armbrytning. För mycket teknik.

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7787888)
Va? Top 15 strongman i världen bänkar upp mot 300 och många över 250. Vad menar du egentligen?

200-220 kanske var lite snålt uppskattat men dina siffror är å andra sidan lite väl höga. Vilka atleter är det du syftar på? De jag kommer på som garanterat bänkar 250 kg eller mer är Hall, Big Z och Lalas. Shaw har jag sett göra en 2:a på 238 kg, så han är väl mer eller mindre där.

Strax över 200 kg verkar vara standard för flera av de svenska toppatleterna, det tycker jag att man ser titt som tätt på Instagram. Ett par tiotal kg till bland de som är topp i världen. Bäst av alla är Hall med en 6:a på 265 kg, så han tycker jag man kan säga bänkar runt omkring 300 kg. Har sett Lalas göra något jävligt också, i trakterna 270-280 kg, men hittar inte klippet.

EDIT: Radzikowski var det jag syftade på, inte Lalas. Han har en Instagram-video där han gör en hyfsat bekväm 1:a på 270 kg.

MackeJuve 2017-07-04 05:57

Hall


Radzikowski


Big Z(sex år gammalt klipp, men lätt)


Shaw


Thor


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)