Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Varför ska jag inte ta testo när jag fyller 40 år? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242588)

Bifftek 2021-03-30 06:58

Varför ska jag inte ta testo när jag fyller 40 år?
 
Om 10 år fyller jag 40 år, och då tänkte jag köpa mig en testokur i present och köra med testo tills jag blir ca 60 år.

Syftet är bara att minska och bromsa de negativa effekterna av testosteronbrist som t.ex. nedsatt energi, glädje och sexlust osv. Jag är endast ute efter att normalisera mina nivåer och hamna på samma nivå som man hade i 20 års åldern, och behålla det fram tills 60 års åldern.

Dessutom så visar de senaste forskningen att moderna män har betydligt mindre testo än för 100 år sedan så jag ser det som en självklarhet att man borde bromsa den utvecklingen.

Nu kan jag inte särskilt mycket om det här ämnet men jag ser ekvationen som "nedsatt testo + testokur = normala nivåer" så då borde bieffekterna väl inte vara särskilt stora?

Vart kan man läsa objektiv och vetenskapligt om det här?
Varför kan jag inte göra det här med en läkare på min VC som sköter det hela åt mig?
Varför kan kvinnor göra all typ av behandlingar och kosmetiska ingrepp medans lite testokur för män är tabu?
Jag tror faktiskt det är mer accepterat och lättare för en kvinna att kunna få trycka i sig testo ifall hon säger att hon identifierar sig som en man än vad det är för en 40 årig man som bara vill få lite bättre livskvalitet.

blåvitt 2021-03-30 07:05

Det är intressant det där, med att män nu har mindre testo än de för hundra år sen. Undrar om det är genetiskt, orsakat av miljöproblem (mikroplaster etc) eller livsstil.

goddag 2021-03-30 07:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bifftek (Inlägg 8206613)
Om 10 år fyller jag 40 år, och då tänkte jag köpa mig en testokur i present och köra med testo tills jag blir ca 60 år.

Syftet är bara att minska och bromsa de negativa effekterna av testosteronbrist som t.ex. nedsatt energi, glädje och sexlust osv. Jag är endast ute efter att normalisera mina nivåer och hamna på samma nivå som man hade i 20 års åldern, och behålla det fram tills 60 års åldern.

Dessutom så visar de senaste forskningen att moderna män har betydligt mindre testo än för 100 år sedan så jag ser det som en självklarhet att man borde bromsa den utvecklingen.

Nu kan jag inte särskilt mycket om det här ämnet men jag ser ekvationen som "nedsatt testo + testokur = normala nivåer" så då borde bieffekterna väl inte vara särskilt stora?

Vart kan man läsa objektiv och vetenskapligt om det här?
Varför kan jag inte göra det här med en läkare på min VC som sköter det hela åt mig?
Varför kan kvinnor göra all typ av behandlingar och kosmetiska ingrepp medans lite testokur för män är tabu?
Jag tror faktiskt det är mer accepterat och lättare för en kvinna att kunna få trycka i sig testo ifall hon säger att hon identifierar sig som en man än vad det är för en 40 årig man som bara vill få lite bättre livskvalitet.

Jag säger gör det! Lätt värt det. Gör man det rätt så är det inte så mycket att oroa sig för. Men varför inte köra på till åtminstone 75 år? Så stor är risken för prostatacancer inte.

broman 2021-03-30 08:07

Om du lever ett sunt och aktivt liv kan du troligen ha bra nivåer vid 40 fortfarande.
Annars håller jag med dig helt och hållet.

Livet 2021-03-30 09:04

Tänkte du köpa det i någon skum webbshop eller vad är planen? Hade det varit apoteksvaror hade jag sagt "kör hårt" men om man/du måste köpa det på internet av någon bodybuilder/hobbykemist som blandar kinespulver med Eldorados matolja är det inte lika glasklart.

Dk1ng 2021-03-30 09:23

För tidigt - är själv 39 och kan inte påstå att det finns några skäl att börja trycka testo eller HGH redan nu. Sprang milen på 45 minuter i helgen och gjorde en grisig fyra i bänken på 110 kg igår vid en kroppsvikt på 80 kg. Då ska det också nämnas att jag är allt annat än ett genetiskt freak med kraftig skäggväxt och anletsdrag som en alfahanne - aldrig varit explosiv, platsade aldrig i hockeylaget, högst medioker idrottsbakgrund och naturlig päronkropp. Har dock tragglat på relativt kontinuerligt i över 20 år på min egen motionsnivå och varit förhållandevis ordentlig med kosten.

Vågar påstå att för de flesta 40-åringar så är det inte testosteron som sätter begränsningen, snarare livsstilsval, prioriteringar och omvärldsfaktorer. Någon gång närmare 60 kanske det kan börja bli motiverat.

Mats J 2021-03-30 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av broman (Inlägg 8206628)
Om du lever ett sunt och aktivt liv kan du troligen ha bra nivåer vid 40 fortfarande.
Annars håller jag med dig helt och hållet.

Ja så är det, då får inte låga nivåer per automatik runt 40. Jag är 48 år och hade 21 nmol/l när jag testade för ett tag sedan, då hade jag dessutom deffat i 6 månader. Mätte 2 ggr för ca 10 år sedan och då hade jag 23 och 27. 23 under en deff och 27 när jag åt normalt.

sladdbarn 2021-03-30 10:50

Citat:

Ursprungligen postat av broman (Inlägg 8206628)
Om du lever ett sunt och aktivt liv kan du troligen ha bra nivåer vid 40 fortfarande.
Annars håller jag med dig helt och hållet.


Yes, är själv 40+ och känner inget behov av testo öht.

Hur kul är det att bli beroende av en "medicin" för resten av livet?

goddag 2021-03-30 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Dk1ng (Inlägg 8206638)
För tidigt - är själv 39 och kan inte påstå att det finns några skäl att börja trycka testo eller HGH redan nu. Sprang milen på 45 minuter i helgen och gjorde en grisig fyra i bänken på 110 kg igår vid en kroppsvikt på 80 kg. Då ska det också nämnas att jag är allt annat än ett genetiskt freak med kraftig skäggväxt och anletsdrag som en alfahanne - aldrig varit explosiv, platsade aldrig i hockeylaget, högst medioker idrottsbakgrund och naturlig päronkropp. Har dock tragglat på relativt kontinuerligt i över 20 år på min egen motionsnivå och varit förhållandevis ordentlig med kosten.

Vågar påstå att för de flesta 40-åringar så är det inte testosteron som sätter begränsningen, snarare livsstilsval, prioriteringar och omvärldsfaktorer. Någon gång närmare 60 kanske det kan börja bli motiverat.

Citat:

Ursprungligen postat av Mats J (Inlägg 8206646)
Ja så är det, då får inte låga nivåer per automatik runt 40. Jag är 48 år och hade 21 nmol/l när jag testade för ett tag sedan, då hade jag dessutom deffat i 6 månader. Mätte 2 ggr för ca 10 år sedan och då hade jag 23 och 27. 23 under en deff och 27 när jag åt normalt.

Citat:

Ursprungligen postat av sladdbarn (Inlägg 8206663)
Yes, är själv 40+ och känner inget behov av testo öht.

Hur kul är det att bli beroende av en "medicin" för resten av livet?

Haha vafan. Att ni är nöjda med era nivåer betyder inte att alla är det. Variationerna är väldigt stora. Och rätt livsstil räcker verkligen inte för alla.

Fördelarna med höga nivåer är väldigt många och att det är lite bökigt och att man blir beroende av en "medicin" för resten av livet är ett väldigt litet pris att betala, om du frågar mig.

goddag 2021-03-30 17:35

Trodde förresten att diskussioner om sånt här inte var tillåtet på Kolozzeum?

Jay-Z 2021-03-30 17:59

Jag är snart 44 och väger runt 75 kilo och bänkar över 100 och har aldrig varit ett genetiskt freak. Tänker mig att runt 60-strecket kanske det är aktuellt, men inte nu.

Uncle Joe 2021-03-30 18:19

Det som begränsar dig när du är 40+ är dina leder inte ditt testo.

Ladugårdsdörr 2021-03-30 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av goddag (Inlägg 8206744)
Haha vafan. Att ni är nöjda med era nivåer betyder inte att alla är det. Variationerna är väldigt stora. Och rätt livsstil räcker verkligen inte för alla.

Fast nu är ju tråden startad av en representant för en generation "män" vars liv i stort bestått av fyra aktiviteter sedan tidiga tonåren: sitta framför datorn och spela dataspel långt in på nätterna, sitta framför datorn och gråtrunka till porrfilm, vräka i sig diverse energidrycker och noppa bort brösthår framför badrumsspegeln. Det är därför en självklarhet att vi lite äldre män påpekar att man är manlig långt upp i åldrarna om man ser över sin livsstil och värderingar.

goddag 2021-03-30 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr (Inlägg 8206755)
Fast nu är ju tråden startad av en representant för en generation "män" vars liv i stort bestått av fyra aktiviteter sedan tidiga tonåren: sitta framför datorn och spela dataspel långt in på nätterna, sitta framför datorn och gråtrunka till porrfilm, vräka i sig diverse energidrycker och noppa bort brösthår framför badrumsspegeln. Det är därför en självklarhet att vi lite äldre män påpekar att man är manlig långt upp i åldrarna om man ser över sin livsstil och värderingar.

Vet inget om trådstartaren.

Om vi säger så här då: säg att du, oavsett om du är 40 + eller inte, är en man med naturligt låga testosteronnivåer. Du gör precis "allting rätt" på naturlig väg men trots det så sitter du där med t-nivåer på 10 - 15 nmol/l eller kanske ännu lägre. Tryck då i dig lite testo nån gång i veckan och vips så har du nivåer på 30 nmol/l. Det kommer då göra en jäkla skillnad kan jag säga dig. Och nu tänker jag inte överhuvudtaget på hur mycket du tar i bänk eller hur stora muskler du har - fördelarna är så mycket mer än så.
Visst finns det några men de verkar små tycker jag - enda riktiga jag kan se är att högt testosteron nog inte är så bra om man vill leva länge.

Med det sagt trycker jag inte testo själv då jag har naturligt höga nivåer men kommer ju lätt göra det om jag blir äldre och märker av ett behov.

RageBob 2021-03-30 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Uncle Joe (Inlägg 8206753)
Det som begränsar dig när du är 40+ är dina leder inte ditt testo.

Detta tror jag på. cofffee


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)