Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   MM2K - Bli stark i bänkpress (forts...) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92512)

Zoidy 2011-03-01 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4896833)
Nice! You're getting close :D

Du verkar klara hela programmet va?

Själv så är jag färdig med MM2K nu, hade ingen lust att försöka maxa på 90 kg igår, kände mig helt enkelt inte taggad så då är det ingen mening. Är hyfsad nöjd med 7,5 kg ökning ändå, har ökat så väldigt dåligt i bänken förut.
Kommer ihåg i början av programmet när 5x72,5 kg var jobbigt och i slutet gjorde man en 5a på 77,5 kg så det är kul.

Jag kommer garanterat köra MM2K igen, tror säkert jag kan öka minst 10 kg om jag har ett mer konsekvent energiöverskott som jag kanske inte hade alla dagar under denna vändan.

Gjorde förresten PB på 3x80 kg i fredags med träning på fastande mage, vilket också var den vikten som jag hade som 1RM i början av programmet.
Hade jag följt hela programmet skulle jag gjort 2 femmor på den vikten men dit nådde jag inte riktigt.

Nu blir det lätt vecka och sen deff + tung träning nästa vecka :)

Om jag bara blir godkänd på sista failtestet nästa vecka så kommer jag ha klarat hela. Helt rätt val att inte höja bara för att jag gjorde en 8a första failtestet. Kommer förmodligen med nöd och näppe klara mig genom hela programmet. Hoppas innerligt på att jag kan maxa 105 kg. Känns dock rätt tveksamt, redan 97.5 kändes hyfsat tungt. Kanske iofs är jag som är extremt ovan vid att maxa också, vem vet. 100 är jag fortfarande helt säker på att jag har i mig iaf

Kul att du känner dig nöjd med programmet nu i efterhand iaf :) 7.5 kg är ju ingen dålig ökning på så kort tid. Speciellt inte nu när du fått höja dina träningsvikter ganska ordentligt med. Du tränar ju iaf nästan på 80 nu. Och det är bra!

Citat:

Ursprungligen postat av Gosti123 (Inlägg 4897539)
Rekommenderar ni att köra pass 13a eller 13b? 13b är ett återhämtningspass, kanske bra ifall man vill maxa senare?

Du ska göra båda. 13b är ett återhämtningspass du gör precis innan maxningen så du är fräsch inför den

Gosti123 2011-03-01 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Damien Thorne (Inlägg 4897590)
Japp, du ligger i bra fas med programmet.
Jag tror du kommer att öka 2.5kg i veckan nu, så att det blir 5or på resterande failuretester.

Du kommer garanterat att maxa 95-100kg om några veckor.

Yeey! :D

Gosti123 2011-03-01 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Zoidy (Inlägg 4897601)

Du ska göra båda. 13b är ett återhämtningspass du gör precis innan maxningen så du är fräsch inför den


Hur lång tid ska det vara mellan 13b och maxningen? :O

Edit: Antar att om man kör passen på tisdagar och lördagar och det sista riktiga passet är på lördag, så blir maxningen på tisdag.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, för jag kan endast maxa på lördagar, litar inte på folket i gymmet (f&s).

Zoidy 2011-03-01 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gosti123 (Inlägg 4897688)
Hur lång tid ska det vara mellan 13b och maxningen? :O

Edit: Antar att om man kör passen på tisdagar och lördagar och det sista riktiga passet är på lördag, så blir maxningen på tisdag.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, för jag kan endast maxa på lördagar, litar inte på folket i gymmet (f&s).

13b är alltså precis som ett vanligt bänkpass som jag förstår det. Om det nu är Tisdagar och Lördagar du tränar bänk på, och pass 12 tex är Lördag, så är pass 13a på Tisdag, och när det blir Lördag igen så kör du 13b, och på Tisdag så blir det pass 14. Du kan alltså se 13b som pass 14, och pass 14 som pass 15. Det fortlöper kontinuerligt bara

Damien lade själv till extra återhämtningspass innan maxningen för att man ska kunna prestera så bra som möjligt. Du får i princip en vilovecka helt enkelt innan maxningen. Ett väldigt lätt pass innan bara för att hålla igång tekniken (tror jag?)

Damien Thorne 2011-03-01 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Gosti123 (Inlägg 4897688)
Hur lång tid ska det vara mellan 13b och maxningen? :O

Edit: Antar att om man kör passen på tisdagar och lördagar och det sista riktiga passet är på lördag, så blir maxningen på tisdag.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, för jag kan endast maxa på lördagar, litar inte på folket i gymmet (f&s).

Eftersom du bara kan maxa på Lördagar så blir det nog bättre om du hoppar över pass 13a (som är sista failuretestet).

Pass 14 är maxningspasset, men även pass 12 är ett maxningspass (+5kg och +10kg). Så då kan du köra dom passen på vardera lördag, och tisdagen mellan dom kör du pass 13b (återhämtningspasset).

Damien Thorne 2011-03-01 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av Zoidy (Inlägg 4897737)
Du får i princip en vilovecka helt enkelt innan maxningen. Ett väldigt lätt pass innan bara för att hålla igång tekniken (tror jag?)

Japp :thumbup:

Det är många styrkelyftare som gör så veckan före en tävling.

Ande 2011-03-02 21:08

Tjenare. Då har jag för 2-3 veckor sedan kört klart min mm2k period, ökade 12,5kg i bänken. Då undrar jag hur länge ska jag vila för att prova på det igen? För tyckte upplägget var riktigt roligt, skulle gärna vela prova en gång till för att se om man kan öka lite till :)

MHV // Fredde

McLR 2011-03-02 21:30

Körde första passet nu. La maxet på 105kg i fu bänk. Men på den där reppa till fail gjorde jag 10 st på. Ska jag höjja?

Damien Thorne 2011-03-03 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Ande (Inlägg 4900118)
Tjenare. Då har jag för 2-3 veckor sedan kört klart min mm2k period, ökade 12,5kg i bänken. Då undrar jag hur länge ska jag vila för att prova på det igen? För tyckte upplägget var riktigt roligt, skulle gärna vela prova en gång till för att se om man kan öka lite till :)

MHV // Fredde

Bra ökning :)

Det står i infotexten. (mitt excel fungerar inte så jag kan inte kopiera av texten åt dig)

http://medlem.spray.se/damienthorne/MM2Kv2.xls


Citat:

Ursprungligen postat av McLR (Inlägg 4900194)
Körde första passet nu. La maxet på 105kg i fu bänk. Men på den där reppa till fail gjorde jag 10 st på. Ska jag höjja?

Nej, de första 2 veckorna ska kännas ganska lätta.
Efter failuretesterna ska du höja (om du vill), det är pass 5, 7, 9, 11 och 13

Zoidy 2011-03-04 20:49

100 kg bänkpress, PEEEBEEEEE :D

Tokfailade på 105 kg dock. Men jag körde väldigt strikt både på 100 och 105. Men 100 var tungt, var ganska snudd på håret att jag lyckades med det. Kan kroppen superkompensera så mycket tills nästa Fredag att jag kan få upp 105 ändå? Eller bör jag testa på 102.5 istället?

Zoidy 2011-03-04 21:05

Bah, är ju inte nästa Fredag jag ska maxa. Det är på nästnästa Måndag. Men anyway, kan kroppen lyckas superkompensera så mycket tills dess?

Damien Thorne 2011-03-04 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av Zoidy (Inlägg 4904342)
Bah, är ju inte nästa Fredag jag ska maxa. Det är på nästnästa Måndag. Men anyway, kan kroppen lyckas superkompensera så mycket tills dess?

Detta var väl pass 12? Och du körde inget återhämtningspass före?

Isåfall så får du se om återhämtningspass fungerar bra för dig. För efter 6 veckors halvtung/tung träning så brukar man vara rätt så nertränad, och då kan ett lätt pass hjälpa att nå formtoppen.

Eller så var det så att du nådde formtoppen utan att behöva köra ett återhämtningspass, då kanske 100kg var max för denna gång?

Testa 105 och se vad som händer, går det inte denna gång så grejar du 105 eller 110 vid nästa MM2K-omgång :thumbup:

Grattis till tresiffrigt :D

Zoidy 2011-03-04 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Damien Thorne (Inlägg 4904475)
Detta var väl pass 12? Och du körde inget återhämtningspass före?

Isåfall så får du se om återhämtningspass fungerar bra för dig. För efter 6 veckors halvtung/tung träning så brukar man vara rätt så nertränad, och då kan ett lätt pass hjälpa att nå formtoppen.

Eller så var det så att du nådde formtoppen utan att behöva köra ett återhämtningspass, då kanske 100kg var max för denna gång?

Testa 105 och se vad som händer, går det inte denna gång så grejar du 105 eller 110 vid nästa MM2K-omgång :thumbup:

Grattis till tresiffrigt :D

Tack! Känns riktigt bra *flex*

Japp. Pass 12 utan återhämtningspass innan. Men det jag bör göra är alltså att testa 105 nästnästa Måndag, funkar inte det så ska jag göra vadå, testa en gång på 102.5 istället? Och efter det lägga ner bänkpressen?

Tack för all input Damien. Du har varit totalt ovärderlig under första MM2k-rundan! Och ja, 110 är definitivt målet inför nästa gång med MM2k ;)

Damien Thorne 2011-03-05 12:30

Citat:

Ursprungligen postat av Zoidy (Inlägg 4904508)
Tack! Känns riktigt bra *flex*

Japp. Pass 12 utan återhämtningspass innan. Men det jag bör göra är alltså att testa 105 nästnästa Måndag, funkar inte det så ska jag göra vadå, testa en gång på 102.5 istället? Och efter det lägga ner bänkpressen?

Tack för all input Damien. Du har varit totalt ovärderlig under första MM2k-rundan! Och ja, 110 är definitivt målet inför nästa gång med MM2k ;)

102.5 känns som ett onödigt mellansteg. Testa bara 105, går inte det så är det bara att acceptera att 100kg var max för denna gång.

Lägga ner bänkpressen är det sista du ska göra.

Så här står det på texten till gamla MM2K

"At the end of your PowerBuilding Bench Press Program, you should take at least 2 or 3 weeks and not train with more than 80% of your one-rep maximum. For example, after my 6-week peaking program where I added 55 pounds to my bench press, I took 3 weeks and just did moderate to light bench press workouts. My new bench press maximum was 405 pounds, so I just did 3 sets of 8 with 275, along with some light dumbbell flyes (3xlO with 60 lb dumbbells). I did this workout once a week, three weeks in a row, and then I started another six-week PowerBuilding Bench Press Program."

Och så här står det på nya

"After you complete the 7-week program, I recommend not training with more than 80% of your 1 RM for 3 weeks. The best recommendation I can make, and what I always do, is move into a growth phase of training. Now that you've reached a new level of strength, it's time to solidify your new strength by building the foundation to support it. A growth phase of moderate intensity (eight to ten rep range) for about six week is perfect. With your new strength, you should be able to handle more weight at eight reps than ever before. And after a good growth spurt, you'll be ready to try this program again soon enough."

Zoidy 2011-03-05 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Damien Thorne (Inlägg 4905185)
102.5 känns som ett onödigt mellansteg. Testa bara 105, går inte det så är det bara att acceptera att 100kg var max för denna gång.

Lägga ner bänkpressen är det sista du ska göra.

Så här står det på texten till gamla MM2K

"At the end of your PowerBuilding Bench Press Program, you should take at least 2 or 3 weeks and not train with more than 80% of your one-rep maximum. For example, after my 6-week peaking program where I added 55 pounds to my bench press, I took 3 weeks and just did moderate to light bench press workouts. My new bench press maximum was 405 pounds, so I just did 3 sets of 8 with 275, along with some light dumbbell flyes (3xlO with 60 lb dumbbells). I did this workout once a week, three weeks in a row, and then I started another six-week PowerBuilding Bench Press Program."

Och så här står det på nya

"After you complete the 7-week program, I recommend not training with more than 80% of your 1 RM for 3 weeks. The best recommendation I can make, and what I always do, is move into a growth phase of training. Now that you've reached a new level of strength, it's time to solidify your new strength by building the foundation to support it. A growth phase of moderate intensity (eight to ten rep range) for about six week is perfect. With your new strength, you should be able to handle more weight at eight reps than ever before. And after a good growth spurt, you'll be ready to try this program again soon enough."

Jaha nej nu har du missförstått mig lite grann tror jag, menade lägga ner bänkpressen för det passet alltså, inte överhuvudtaget :)

Men ok, testa 105 och sen lägga ner helt enkelt? Igår så gjorde jag iaf så att jag gjorde 3@50, 2@70, 2@80, 1@90 1@100, och sen testade 1@105. Är det ett bra upplägg tycker du eller ska jag göra om nåt tills nästnästa Måndag?

Jag ska ju btw deffa nu när jag är klar med MM2k, och då ska man väl köra tungt. Så det kanske inte blir så att jag lägger mig på max 80% och gör 8or då


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)