Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Frågor och svar - Kreatin (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33269)

Cupofcoffee 2004-11-16 12:31

Frågor och svar - Kreatin
 
Vad är Kreatin?
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9447
http://www.absolute-creatine.com/

Är kreatin nödvändigt?
Nej, kreatin är inte nödvändigt. Men vill du öka din styrka, fettfria kroppsvikt och förutsättningarna att bygga muskler kan det rekommenderas. Det är inget mirakelmedel och bygger inte muskler åt dig. Kreatin gör dig dock starkare och uthålligare, så du kan maximera din träning.

Vänjer sig kroppen vid förhöjda kreatinnivåer, så att man - när man slutar kuren - orkar mindre i förhållande till vad man hade orkat om man hade kört utan kreatin hela tiden?
Nej. Tvärtom blir du starkare än vad du skulle blivit utan. Förutsatt att du har använt tiden med kreatin till att träna tungt.

När du gör uppehåll i kreatinkuren så försvinner den intramuskulära vätskan sakta men säkert och du tappar styrkan och volymen den gav. Därför gäller det att utnyttja styrkan till träning och stimulering av muskeluppbyggnad medan du använder kreatinet, för att få en "permanent" effekt. Kreatinet bygger inga muskler av sig självt, utan du måste passa på att utnyttja dess positiva effekt till att åstadkomma det genom träningen, som alltså kan effektiviseras och intensifieras med kreatinets hjälp.

Jag har läst att man egentligen inte behöver någon uppladdningsfas för bättre resultat, stämmer det?
Ja, det stämmer. Med en uppladdning så får man en mer slående kreatineffekt, men den enda praktiska skillnaden är att det tar längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen utan uppladdning.

Hur mycket kreatin ska jag ta per dag?
Efter en eventuell uppladdning (ca. 20g/dag de första 3-5 dagarna) så kan du börja rätt lågt (5-6g/dag) och köra några veckor. Testa sedan att höja lite varje vecka tills du når 10-15g. Det finns de som ligger så högt som 20-30g, men du känner bäst själv hur mycket du behöver. Ett eventuellt överskott försvinner ut med urinet.

När ska jag ta kreatin? Spelar det någon roll om jag tar allt på en gång eller ska det spridas ut under dagens lopp?
Sprid ut det. Ta lite före träningen, och lite efter. Ta lite till varje måltid. Det är viktigt att få i sig kolhydrater i samband med kreatinet, då tillgodogör sig kroppen kreatinet bättre.

Ska jag ta kreatin de dagar jag inte tränar och isf ska jag ta lika mycket som de dagar då jag tränar?
Ja, du ska ta kreatin även de dagar du inte tränar. Det är kontinuiteten som är nyckeln. Du gör inte av med lika mycket kreatin när du inte tränar, så du kan nog dra ner på dosen något.

Vad är bäst att ta i samband med kreatinintaget?
Kolhydrater. Kreatinet tas upp optimalt blandat i en träningsdrink med snabba kolhydrater och proteiner. Träningsdrinken ger kalashögt insulin, som i sin tur trycker in allt gott i musklerna. Detta gäller bara i samband med träning. Du behöver _inte_ trycka i dig snabba kolhydrater i övrigt för kreatinets skull. Ät kreatinet i samband med dina vanliga måltider.

Hur ska man blanda ut kreatin?
Ordentligt. Har du svårt att lösa kreatinet i kallt vatten så kör med lite ljummet. Det är viktigt att kreatinet är ordentligt utblandat. Blandar du i en träningsdrink med Kolozzeums molekylklyvande shakers så är du på den säkra sidan.

Jag har också läst att det är bra att dricka mycket vatten i samband med att man går på kreatin. Hur mycket vatten ska man dricka?
Du ska alltid dricka ordentligt, och under en kreatinkur ännu mer. Anledningarna är flera;

Först och främst så tar du inte upp allt kreatin i magen. Tvärtom kommer kreatinet att vandra hela vägen ned genom tarmarna och komma ut den naturliga vägen. På vägen suger kreatinet åt sig vatten som du förlorar i stolen.

Det kreatin som du tar upp kommer att till en viss del omvandlas till kreatinin och komma ut med urinen. Kreatininet binder till sig vatten från ditt blod och du blir ytterligare uttorkad.

Det är just därför som man skall dricka rejält när man använder kreatin. Kreatinet binder dels vatten i musklerna men de dagliga förlusterna blir också större.

Tänk också på att koffein, guarana mfl. är vätskedrivande och därför "motverkar" kreatinet till viss del. Men det handlar bara om att dricka mer vatten.

Under hur lång tid ska man ta kreatin innan man bör göra ett uppehåll?
Mindre än sex veckor är ett slöseri på kreatin. Det finns egentligen ingen anledning att göra uppehåll alls, kreatin är naturligt, det är billigt och det förlorar aldrig sin effekt. Vill man tvunget köra det i cykler så kan du pröva att köra kuren i två månader, och så en månad utan, sedan två månader med osv.

Varför kör många med uppehåll?
Gissningsvis för att de flesta företagen som säljer kreatin brukar rekommendera det, men kanske även för att "kreatineffekten" försvinner när man blir van att träna med extra halter av kreatin i kroppen.
Träningseffekten försvinner inte men känslan av att fan vad jag blir stark, tappar man ju, då det blir ett konstant tillstånd.

Vad är Creapure?
När du köper CreaPure får du en garanti på att produkten är ordentligt kontrollerad på tungmetaller och kemiska restämnen som bildas vid syntesen av kreatinmonohydrat. Du är också garanterad ett stabilt kreatin som håller i flera år, som är fritt från animaliska ämnen och som har använts i de flesta studier som är gjorda på kreatin. Det är tyvärr dyrare så det är upp till dig att avgöra om du tycker att det är värt att betala för CreaPure

Bieffekter/Problem:

Någon som har nått tips på vad jag kan göra för att slippa få ont i magen efter varje kreatindos?
Om du delar upp kreatinet på mindre doser och tar det tillsammans med maten så brukar en del tåla det bättre.
Börja med något gram per måltid (Dvs 5-6 g om dan.) och öka sen dosen vartefter till du når ca 10-15 g om dan, du får ingen uppladdning men enda skillnaden är att det tar lite längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen.

Jag och min bror började käka Creatine Pyruvate (kapslar). Efter några dagar märkte både jag och min bror att det kändes som det satt fast typ ett kycklingben långt ner i halsen, nästan i bröstet. Beror det på kreatinet?
Det är nog inte Kreatinet utan Puruvatet, symptomen verkar ju vara en helt vanlig halsbränna.

Puruvatet är rätt surt, svälj tabletterna med nån mer trögflytande vätska (filmjölk tex) så att tabletterna verkligen kommer ner ordentligt och inte börjar lösas upp vid magmunnen.

Cupofcoffee 2004-11-16 12:35

Jag läste igenom alla trådar om kreatin och gjorde en liten sammanställning. Hoppas att det kan vara till användning.

Tack alla som berikar forumet med vettiga frågor och svar! :cheers:

Johan 2004-11-16 13:12

Bra initiativ :thumbup: , hoppas bara folk läser den.
Alltid bra med FAQ:S

Slartibartfast 2004-11-16 13:32

Precis vad jag behövde! Kanonbra initiativ! Creds till dig coffee! :thumbup:

Hur många gram kreatin är en tesked?

edit: det vore alltså en idé att börja ta lite kreatin med varje måltid och med efterträningsdrinken? Ingen uppladdning alltså, utan rakt av bara 5-10g per dag.

Dav0d 2004-11-16 14:05

Så det är alltså ingen skada alls att köra det konstant.. Oh fan...


Dessutom, jag tar 1 tesked före och en efter träningen, men egentligen står det en ½. Är det någon större skillnad fysiskt sätt ? Eftersom jag känner att ½ inte kan göra någon stor skillnad och kreatin är endå rätt billigt :).

Slartibartfast 2004-11-16 14:54

Hur blandar du ut kreatinet? I drinken eller? Tar du en drink före passet också, eller hur tar du det då?

Dav0d 2004-11-16 16:57

Jag blandar ut 1 tesked kreatin i drinken före och efter passet.
Men egentligen står det att man ska ta ½ ... Men jag gör det för att vara på säkra sidan, men det finns inga nackdelar med det eller ? Förutom att jag slösar det vill säga :D..

Slartibartfast 2004-11-17 10:53

Hur mycket kreatin tar ni? Började fundera på det här när jag läste en intervju med Ryan Reynolds om hans kreatinintag inför Blade 3.

"did i take creatine or any other supplements?
yes. i also took CLA. MORE IS NOT BETTER. the trick (according to my trainer) was taking a very SMALL amount (less than a teaspoon) of creatine and glutamine each day. it basically allows muscle to absorb water more effectively. too much creatine simply bloats you with water."

http://www.bladetrinity.com/bbs/show...p?postid=12662

Dav0d 2004-11-17 13:18

:thumbup: Tackar

Slartibartfast 2004-11-18 11:10

Ska man alltså ta kreatin även de dagar man inte tränar?

raZmus 2004-11-18 16:40

Finns ju en hel del olika kreatin på marknaden. Vad är skillnaden mellan dem? Vilket är "det bästa"? Finns ju pyruvate, citrat, monohydrat... Jag vet inte skillnaden :(

raZmus 2004-11-18 16:51

Vad är skillnaden mellan kreatin och kreatinpyruvate?

Den stora skillnaden är att kreatinet, istället för att vara bundet till kristallint vatten (monohydrat), istället är bundet till pyrudruvsyra (pyruvat). Pyruvat är vanligen en mycket instabil substans men genom att binda dessa två molekyler till varanda så får man en ny stabil molekyl. Precis som med vanligt kalciumpyruvat så är det även viktigt med Kreatinpyruvat att man försäkrar sig om att pyruvatet är stabilt och inte har polymeriserats till parapyruvat som inte har någon effekt. Jag tror att detta är anledningen till att många som testat olika pyruvat-produkter inte är nöjda (då pyruvatet troligen mer eller mindre har varit förstört). Kan ju passa på att tillägga att Eiselt är den enda svenska tillverkaren som använder garanterat stabilt kalciumpyruvat. (I varje fall av våra "närmaste" konkurrenter).

Kreatinpyruvat binder inte nämnvärda mängder vätska. (Saxat från en post skriven av EiseltUK, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...light=pyruvate )


Kreatin och Pyruvate är inte samma som Kreatinpyruvate

Tänkte bara informera om att det finns företag på den svenska marknaden som säljer en blandning av kreatin & pyruvate som kreatinpyruvate. Blandningen av dom två råvarorna är inte alls lika effektiv och har kinesiskt ursprung och kostar i inköp max 1/3 av den "äkta" varan. (Saxat från en post av Fairing, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...light=pyruvate )

Vad som sägs i reklam och vad som är fakta inte vara alltid samma. Det finns bara tre företag i Sverige som säljer äkta Kreatinpyruvat och det är Eiselt, Weider och Fairing.
Det är Degussa AG som har patentet. Deras forskningsavdelning kommer under nästa vecka att analysera en "svensk" produkt som påstår sig sälja Kreatinpyruvat. Analysen kommer att vara mycket grundlig där de kollar bl a molekylstruktur, förekomst av polymeriserat pyruvat, kreatinin, dihydrotriazin, dicyandiamid etc.
Om de patentintrång så riskerar ska de, lagenligt, betala ersättning till patentinnehavaren för dennes utvecklingskostnader samt eventuellt skadestånd för försäljningsförluster. Patentintrång kan t o m ge fängelse i upp till 2 år, men bör då givetvis vara mycket grovt, och butiker som säljer en sådan produkt riskerar också åtal för medverkan/medhjälp till brott, enligt brottsbalken.

Om de inte säljer riktigt kreatinpyruvat, utan bara en blandning, så är det ännu värre eftersom de då tjänar pengar på att lura sina kunder. (Saxat från en post av EiseltUK, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...light=pyruvate )

mecal 2004-12-08 15:59

Jag trodde det var nåt skämt när jag loggade in här idag, jag ska just börja med ett arbete om Kreatin till kursen Idrott och Hälsa B och hade ingen riktigt information. Jag var ner till Hälsokost och frågade dom, då fick jag en bok gratis som skulle ha kostat 100kr, sen får man de här frågorna och svaren i nyllet! Tack så mkt!!

rQx 2004-12-17 15:50

Alltså, jag har precis köpt eiselt kreatin (monohydrat, stavning?) och blandade det i ljummet vatten.. 1 skopa till 3 dl vatten.. Det löste sig inte alls, hur ska jag göra??

trym 2004-12-20 08:33

en sak som jag sjalv fick erfara dock ar de har med skador...
jag har lirat fotboll senn jag var liten o har for ngn manad senn, 8onde veckan pa min forsta kreatinkur sa slet jag plottsligen av hamstringsen...
jag sprang bara o andrade snabbt riktning, inget som mina muskler i vanliga fall inte klararat o poff sa de sa var den av...
jag kom efter diskusioner med mig sjalv fram till att de kanske hade ett samband da den nya vatskan hjalper en att pusha muskeln lite mer an vanligt att de sammtidigt okar skaderisken...
eller ar jag helt ute o cyklar o hade bara rent utav outr nar jag fick skadan?
:hbang:


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)