Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Ecdysteron - mer kraftfullt anabolt än steroider (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224587)

King Grub 2015-12-30 10:33

Ecdysteron - mer kraftfullt anabolt än steroider
 
Citat:

Increasing numbers of dietary supplements with ecdysteroids are marketed as “natural anabolic agents”. Results of recent studies suggested that their anabolic effect is mediated by estrogen receptor (ER) binding. Within this study the anabolic potency of ecdysterone was compared to well characterized anabolic substances. Effects on the fiber sizes of the soleus muscle in rats as well the diameter of C2C12 derived myotubes were used as biological readouts. Ecdysterone exhibited a strong hypertrophic effect on the fiber size of rat soleus muscle that was found even stronger compared to the test compounds metandienone (dianabol), estradienedione (trenbolox), and SARM S 1, all administered in the same dose (5 mg/kg body weight, for 21 days). In C2C12 myotubes ecdysterone (1 µM) induced a significant increase of the diameter comparable to dihydrotestosterone (1 µM) and IGF 1 (1.3 nM). Molecular docking experiments supported the ERβ mediated action of ecdysterone. To clarify its status in sports, ecdysterone should be considered to be included in the class “S1.2 Other Anabolic Agents” of the list of prohibited substances of the World Anti-Doping Agency.
Ecdysteroids: A novel class of anabolic agents? Biol Sport. 2015 Jun; 32(2): 169–173.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4447764/

Sverker 2015-12-30 11:46

Det fungerade på råtta för 15 år sedan. Har det kommit fram något nytt idag ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=Ecdysteron

Korash 2015-12-30 12:28

Är detta samma? https://examine.com/supplements/ecdysteroids/

PureWhey 2015-12-30 14:20

Har haft det hemma ett tag, jag fick inga magiska gains tyvärr :-[ Något annat kul kan vara butea superba. (Ecd är dessutom gött dyrt, iaf när jag köpte för ~11 månadersedan)

C h r i s 2016-01-01 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7494406)
Har haft det hemma ett tag, jag fick inga magiska gains tyvärr :-[ Något annat kul kan vara butea superba. (Ecd är dessutom gött dyrt, iaf när jag köpte för ~11 månadersedan)

Vilka doser körde du på när du testade?

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 3432616)
Ecdysteron är helt verkningslöst.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...medid=18500945

Med tanke på ditt tidigare påstående så verkar det finnas lite motsägande studier, är detta någon ny kunskap om ecd som dykt upp eller är det något som inte kan appliceras på oss? (jag har ingen aning om ecd fungerar på liknande sätt hos möss som på människor)

C h r i s 2016-01-18 15:25

Köpte strax efter tråden lades upp för att testa hokus pokus-tillskottet (oralt iaf), som verkar ha en ganska (för mig) gynnsam bieffekt.

Efter många år av Ibs-d så verkar min tarm ha börjat att arbeta normalt. Helt sjukt. Efter ett år (2015) av konstanta problem, kan räkna dagarna på en hand med färre än 6-7 toabesök... några dagar efter införandet av ecd tills nu är det 3, ibland färre och har inte haft diarré efter det..

Har inte ändrat något annat än just att lägga till ecdysterone. Antingen så har mina tarmar helt magiskt efter 10 år börjat fungera eller så gör ecdysterone någonting. Men jag kan inte förklara hur, eller varför. Något placebo är det inte... det är ganska lätt att se skillnad... ;)

Får fortsätta i några månader, men om det är ecdysterone som hjälper är det helt klart värt priset oavsett andra eventuellt uteblivna effekter.

Någon annan som märkt liknande?

Luca Brasi 2016-01-18 15:48

Turkesterone...
Festligt ord på något sätt.

Shapeorform 2016-01-20 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7505791)
Köpte strax efter tråden lades upp för att testa hokus pokus-tillskottet (oralt iaf), som verkar ha en ganska (för mig) gynnsam bieffekt.

Efter många år av Ibs-d så verkar min tarm ha börjat att arbeta normalt. Helt sjukt. Efter ett år (2015) av konstanta problem, kan räkna dagarna på en hand med färre än 6-7 toabesök... några dagar efter införandet av ecd tills nu är det 3, ibland färre och har inte haft diarré efter det..

Har inte ändrat något annat än just att lägga till ecdysterone. Antingen så har mina tarmar helt magiskt efter 10 år börjat fungera eller så gör ecdysterone någonting. Men jag kan inte förklara hur, eller varför. Något placebo är det inte... det är ganska lätt att se skillnad... ;)

Får fortsätta i några månader, men om det är ecdysterone som hjälper är det helt klart värt priset oavsett andra eventuellt uteblivna effekter.

Någon annan som märkt liknande?

Återkom gärna om de positiva effekterna fortsätter, lider själv av IBS och vet vilket hel*ete det kan vara, vore underbart om det fanns något som kunde hjälpa.

Mvh

C h r i s 2016-02-05 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av Shapeorform (Inlägg 7507458)
Återkom gärna om de positiva effekterna fortsätter, lider själv av IBS och vet vilket hel*ete det kan vara, vore underbart om det fanns något som kunde hjälpa.

Mvh

Testade att lägga ner ecd i 4-5 dagar, japp diarrén kom som på posten.. nu två dagar efter återinförandet är det åter på bättringsvägen. Fattar inte varför men funkar gör det. Notera att det endast är diarrén som försvinner, de andra problemen kvarstår (gasighet, ont i tarmar)... Men klart värt!

C h r i s 2016-02-12 16:32

Hokus pokus på ny nivå. :D Ryssarna lekte/leker runt med detta, men de injicerar skiten, oralt är det nog ganska verkningslöst för just muskelbyggandet, som många insett.

Är fortfarande intresserad av ämnet men vägrar injicera pga riskerna, men man kanske kan leverera det transdermalt? Är dock osäker på vad man ska använda som surfaktant. Ecdysteron löser sig 10mg/ml i vatten, så ev: Vatten, ecd, cocamidopropyl hydroxysultaine, d-limonene? 480 g/mol kanske försvårar detta rejält?

Någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa mig knåpa ihop något? :D

Jakobson 2016-02-14 17:03

Finns det några direkta risker?

demode85 2016-02-14 19:18

Nog bättre o hålla sig naturlig :p

erectorpili 2016-02-14 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7522375)
Hokus pokus på ny nivå. :D Ryssarna lekte/leker runt med detta, men de injicerar skiten, oralt är det nog ganska verkningslöst för just muskelbyggandet, som många insett.

Är fortfarande intresserad av ämnet men vägrar injicera pga riskerna, men man kanske kan leverera det transdermalt? Är dock osäker på vad man ska använda som surfaktant. Ecdysteron löser sig 10mg/ml i vatten, så ev: Vatten, ecd, cocamidopropyl hydroxysultaine, d-limonene? 480 g/mol kanske försvårar detta rejält?

Någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa mig knåpa ihop något? :D

Är den vattenlöslig och inte fettlöslig kan den väl inte absorberas transdermalt? Eller är det dags för mig att repetera farman? cofffee

C h r i s 2016-02-16 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av erectorpili (Inlägg 7523528)
Är den vattenlöslig och inte fettlöslig kan den väl inte absorberas transdermalt? Eller är det dags för mig att repetera farman? cofffee

Vad jag vet borde ecdysteron vara fettlösligt? Nåväl, gav ändå upp idén då det numera finns ecdysteron i tablettform sammansatta med cyclodextrin i liposomer för att öka biotillgängligheten och upptaget.

Citerar från ett annat forum:
"The other positive thing with this product is the delivery method(absorption/bioavailability method). Adding Hydroxypropyl beta cyclodextrin is a very clever and good idea. Russian Scientists found ecdysteroids have weak adsorption in the gastrointestinal tract and that reduces the therapeutic activity of ecdysterone, which is caused by its hydrophobic properties. So, cyclodextrins(oligosaccharides with a hydrophobic hollow and hydrophobic external surface) has ability to incease bioavailability,absorption and adsorption of ecdysteroids."

De som testat de nyare produkterna verkar nöjda, har beställt hem ett par burkar för att testa. I värsta fall slösar man lite pengar för att stilla nyfikenheten, inga bieffekter och en toxicitet på >4000mg/kg. Lite roligt att intresset här för ecdysteron är 0 med tanke på alla studier som finns. Visst har det funnits länge, men i helt andra doser och under andra omständigheter. :)

Btw, studien som grub länkade till ca år 2006 som säger att ecdy är värdelöst är lika värdelös själv. Ingen information vart ecdysteronet kom ifrån och av vilken kvalitet, 200mg per dag oralt utan något som ökar biotillgängligheten, doomed to fail!

exevision 2016-02-16 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7524596)
inga bieffekter och en toxicitet på >4000mg/kg.

Kan ju vara en hel massa bieffekter och en tidigare toxicitet om biotillgängligheten och upptaget höjs.

C h r i s 2016-02-16 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av exevision (Inlägg 7524618)
Kan ju vara en hel massa bieffekter och en tidigare toxicitet om biotillgängligheten och upptaget höjs.

Mycket möjligt, men med tanke på att en toxisk dos för en normalvuxen man landar på 3-400000mg och dagsdosen jag tänker ta ligger på ca 1000mg känner jag mig inte speciellt orolig. :)

CapnMiler 2016-02-16 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7524641)
Mycket möjligt, men med tanke på att en toxisk dos för en normalvuxen man landar på 3-400000mg och dagsdosen jag tänker ta ligger på ca 1000mg känner jag mig inte speciellt orolig. :)

Vad för typ av Ecdysteron kommer du prova?

Sheogorath 2016-02-16 22:53

Interadasting

Bärsärk 2016-02-16 23:22

Såg att de fanns något som hette Beta-Ecdysterone på amazon, är de lagligt asså?

C h r i s 2016-02-16 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7524796)
Vad för typ av Ecdysteron kommer du prova?

http://www.tgbsupplements.com/produc...n-most-wanted/ samt
https://lgsciences.com/product/mesobolin-250/

Dvs standardiserat RCE 98%, Laxogenin och Ajuga Turkestanica Extract från ICPS.

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 7524824)
Såg att de fanns något som hette Beta-Ecdysterone på amazon, är de lagligt asså?

Japp, det är lagligt (växtbaserat, finns tom att köpa i Sverige) och har ingenting med anabola steroider att göra. Produkterna med det verksamma ämnet i cyclodextrin med liposomer är ganska nya på marknaden (har väl funnits ett bra tag i läkemedelsbranschen) och bra ecdysterone är svindyrt... Men jag är intresserad och tänkte testa i ca 8v för att utvärdera.

Dock är det knappast värt att köpa de produkter som finns på svenska marknaden (exempelvis från Nutrend eller myprotein). För muskelbyggning är de värdelösa, även om jag upplevt andra positiva effekter.

Två loggar:
http://anabolicminds.com/forum/iron-...y-vs-most.html
http://anabolicminds.com/forum/suppl...nutrition.html

CapnMiler 2016-02-17 00:30

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7524829)
http://www.tgbsupplements.com/produc...n-most-wanted/ samt
https://lgsciences.com/product/mesobolin-250/

Dvs standardiserat RCE 98%, Laxogenin och Ajuga Turkestanica Extract från ICPS.

Turkesterone som jag förstått är det bästa valet, så att se det som ingrediens i "Mesobolin" är lovande. Däremot har det varit diskussioner om hur rent Turkesterone produkter egentligen innehåller och därför varit konsensus att man begär Certificate of Analysis (även om CoA påstås vara fake ibland).

Intressant info ifrån 2010 (forumpost, annat forum)
"The only true turkesterone is owned by Thermolife. Even those claiming to have pure turkesterone at 40% are bull-****ting...Thermolife have an exclusivity rights to Turkesterone in Ukbekistan (Go on their website and ask on their forum if you like). Most turkesterone listed as pure is being sold either too cheap or with a fraudulent certificate."
- Hur mycket utav detta som stämmer vet jag ej och mycket kan ha hänt på 5-6 år. Har däremot hört liknande ifrån olika forum. Så hur resonerar du kring detta?

"Mesobolin"-produkten du länkade har en annan sorts Ecdysteron som första ingrediens. Likaså innehåller "Most-Wanted"-produkten en annan Ecdysteronkälla (inte turkesterone). Intresserad över ditt val av produkt. Är det ett försök att få i dig hela spektrumet av olika ecdy's i hopp om att åtminstone något är positivt?

"Most-Wanted" innehåller även Laxogenin, så den produkten ser jag som potentiellt bra redan utifrån det.

Två spännande produkter men med totalt 4 olika ingredienser. Det är ett väldigt intressant ämne, men är det en bra metod att evaluera Ecdysterone när du även kombinerar det med Laxogenin?

C h r i s 2016-02-17 01:03

Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7524847)
Turkesterone som jag förstått är det bästa valet, så att se det som ingrediens i "Mesobolin" är lovande. Däremot har det varit diskussioner om hur rent Turkesterone produkter egentligen innehåller och därför varit konsensus att man begär Certificate of Analysis (även om CoA påstås vara fake ibland).

Intressant info ifrån 2010 (forumpost, annat forum)
"The only true turkesterone is owned by Thermolife. Even those claiming to have pure turkesterone at 40% are bull-****ting...Thermolife have an exclusivity rights to Turkesterone in Ukbekistan (Go on their website and ask on their forum if you like). Most turkesterone listed as pure is being sold either too cheap or with a fraudulent certificate."
- Hur mycket utav detta som stämmer vet jag ej och mycket kan ha hänt på 5-6 år. Har däremot hört liknande ifrån olika forum. Så hur resonerar du kring detta?

"Mesobolin"-produkten du länkade har en annan sorts Ecdysteron som första ingrediens. Likaså innehåller "Most-Wanted"-produkten en annan Ecdysteronkälla (inte turkesterone). Intresserad över ditt val av produkt. Är det ett försök att få i dig hela spektrumet av olika ecdy's i hopp om att åtminstone något är positivt?

"Most-Wanted" innehåller även Laxogenin, så den produkten ser jag som potentiellt bra redan utifrån det.

Två spännande produkter men med totalt 4 olika ingredienser. Det är ett väldigt intressant ämne, men är det en bra metod att evaluera Ecdysterone när du även kombinerar det med Laxogenin?

Det stämmer, ICPS i Uzbekistan är de som levererar det turkesterone man vill ha, och extraktet i Mesobolin kommer från dem. ICPS Ajuga Turkestanica Extrakt innehåller 10% turkesterone (resten andra former), så alla andra extrakt man hittar på internet som säger sig vara i närheten av 10% eller över är som ditt citat nämner, bs.

"The growing, harvesting and processing are all still very carefully government controlled and only a strictly limited amount of the finished extract is allowed to be purchased in bulk by a select few companies outside of Uzbekistan. Our raw material supplier ICPE (typo) is privileged to be one of those few companies."

Har snackat med en person som beställer från ICPS, och som själv tagit ecdysterone i många år, som nämner att det mesta av ecdysteronet som säljs på internet (speciellt det från kina) oftast är undermåligt, och att produktbeskrivningen sällan stämmer med verkligheten. Så det gäller inte bara turkesterone. Han har själv testat produkterna i labb. Såklart, nu vet jag inte om det han säger är 100% sant men det låter inte helt orimligt, och passar in på det du skriver.

Har beställt både Most Wanted och Mesobolin som bör räcka i 16v (rekommenderad dos), så om det finns tillräckligt med intresse kan jag köra 4-6v med endast ecdysterone/turkesterone (dvs mesobolin) efter en 2v paus i slutet för att utvärdera effekten. Laxogenin och ecdysteron/turkesterone i kombo är egentligen mer intressant, och är det jag kommer testa i första hand.

CapnMiler 2016-02-17 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7524865)
"The growing, harvesting and processing are all still very carefully government controlled and only a strictly limited amount of the finished extract is allowed to be purchased in bulk by a select few companies outside of Uzbekistan. Our raw material supplier ICPE (typo) is privileged to be one of those few companies."

- ifrån Mesobolins produktbeskrivning.

Är intresserad om detta går att verifiera. Precis som att vi oroar oss över att andra företag påstår sig sälja "true turkesterone" och slänger fram fina %-renhetsgrader men i verkligheten bara försöker sälja sin produkt maskerad med lögner, så är det ett rimligt scenario även för det du länkar om dom inte kan verifiera det dom påstår.

Varför jag är kritisk är att det jag läst (ifrån 2010) påstår att det finns en enda distributör som har rättigheterna att sälja ICPS-produkten i USA (ThermoLife) och en enda annan i EU (Tonvara). LG-Scienses (Mesobolin-produkten) är inte en utav dom (åtminstone år 2010).

Se bild:
1.
http://i.imgur.com/QF5yRQs.png

2.
http://i.imgur.com/lJTtwj3.png

Men återigen:
Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7524847)
mycket kan ha hänt på 5-6 år.


C h r i s 2016-02-17 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7524995)
- ifrån Mesobolins produktbeskrivning.

Är intresserad om detta går att verifiera. Precis som att vi oroar oss över att andra företag påstår sig sälja "true turkesterone" och slänger fram fina %-renhetsgrader men i verkligheten bara försöker sälja sin produkt maskerad med lögner, så är det ett rimligt scenario även för det du länkar om dom inte kan verifiera det dom påstår.

Varför jag är kritisk är att det jag läst (ifrån 2010) påstår att det finns en enda distributör som har rättigheterna att sälja ICPS-produkten i USA (ThermoLife) och en enda annan i EU (Tonvara). LG-Scienses (Mesobolin-produkten) är inte en utav dom (åtminstone år 2010).

Men återigen:

Troligtvis så har en hel del hänt på 5-6 år. ;) Eftersom ICPS hemsida är hopplöst föråldrad har jag skrivit ett meddelande till hi-techs representant och frågat om ett bevis på autenticiteten (deras representant har nämnt leverantören som icps personligen). Jag ser dock inte att de i marknadsföringssyfte har något att vinna på att ljuga om leverantören, de falska produkterna som cirkulerar hänvisar istället till procenter som inte är möjliga (40% turkesterone extract), inte att källan är icps växter.

Sheogorath 2016-02-17 13:04

Ger turkesterone bara bröst och biceps eller kan man vänta sig även mer generell tillväxt?

C h r i s 2016-02-17 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 7525054)
Ger turkesterone bara bröst och biceps eller kan man vänta sig även mer generell tillväxt?

Tyvärr så krymper dina vader och lår och inför beach 2k16 får du ett omåttligt begär av att använda badbyxor i modell sportbriefs.

Morrris 2016-02-17 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 7525054)
Ger turkesterone bara bröst och biceps eller kan man vänta sig även mer generell tillväxt?


Framför allt muskulatur som ansvarar för vingslag i de berörda insektsarterna.

PureWhey 2016-02-17 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Morrris (Inlägg 7525076)
Framför allt muskulatur som ansvarar för vingslag i de berörda insektsarterna.

Haha

hurril 2016-02-17 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 7525054)
Ger turkesterone bara bröst och biceps eller kan man vänta sig även mer generell tillväxt?

Beror på hur många 15-kakor du har på stången.

Sheogorath 2016-02-17 14:22

:d

PureWhey 2016-02-17 14:28

10or brukar väl vara populärast? :D

Sheogorath 2016-02-17 14:47

Om jag tänker tillbaka till mitt gamla gym i Lund ger jag hurril rätt.

Marklyft med tyngre kakor än 15 not even once

Morrris 2016-02-17 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 7525106)
10or brukar väl vara populärast? :D

Möjligtvis sticks det emellan några stora plasttior, men då alltid med minst en femtonkaka ytterst och innerst. Kombinera med ett par schyssta jeans och handledslindor som aldrig tas av så är man hemma.

C h r i s 2016-02-22 22:13

Produkterna hemma nu, slapp både tull o moms, gött. Återkommer om 6v med resultat, eller uteblivna sådana. :D

C h r i s 2016-02-29 16:00

Kom på att detta kanske inte blir så objektivt som man hade velat. Well min startpunkt var tanig med obefintliga muskler (dvs 2 veckor sedan), gått ner ca 15-20kg på 2 år med noll gympass pga svår ibs, tappat i princip allt. Dock har jag varit väldigt vältränad tidigare.

Så blir väl mer muskelminne + ecd + laxo. Har varit i samma sits förut så vet ungefär hur snabbt jag ökar utan tillskott. Kommer att köra samma program och intensitet. Värt att notera att jag har tagit vanligt ecdysterone i ca 1-2 månader nu (RCE standardiserat till 90%+, dock utan cyclodextrin).

Har nu tränat i 2 veckor, vecka 1 med Most Wanted 4 caps och vecka 2 med Most Wanted 4 caps + Mesobolin 250 5 caps (aka svindyrt). Har gått upp 6kg vilket jag tillskriver vatten/glykogen. Jag har skitsvårt för att gå upp i vikt överlag så den ökade aptiten tack vare kosttillskottet är klart märkbar, är hungrig konstant. Tänkte att jag ökar testperioden till 12 veckor så att man kanske kan få in lite objektivitet (kan försöka iaf) också.

Ni får nöja er med en bild med fjortisvinkel som inte säger så mycket så länge:http://i.imgur.com/wRLAs8Q.jpg?1

Wzup2u 2016-02-29 22:00

Ladda upp hulkenbilder om några veckor då? :D

Bärsärk 2016-02-29 22:25

Vad kostar kalaset C h r i s

nippman 2016-03-01 12:00



Får jag fråga vart du beställde ifrån? blev lite sugen på o testa :)

C h r i s 2016-03-10 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av nippman (Inlägg 7532368)

Får jag fråga vart du beställde ifrån? blev lite sugen på o testa :)

Beställer från Ebay, finns tyvärr inte att köpa i Sverige ännu. Kan väl säga att jag kommer att beställa en omgång till av laxogenin/ecdy (kommer testa transdermal denna gång). Ligger på +7kg just nu, säger dock inte så mycket med tanke på att jag ännu inte är i närheten nu jämfört med hur jag såg ut för två år sedan. Däremot den konstanta hungern gillas då jag alltid har behövt tvinga i mig mat. :hbang:

johnaugust 2016-04-16 21:55

hur gick det?
 
UPDATE???*flex*

C h r i s 2016-06-25 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av johnaugust (Inlägg 7559107)
UPDATE???*flex*

Lite sen update, hamnade i influensa och förkylning i typ en månad.. började först på "riktigt" för en och en halv månad sedan. Jorå går bra, +10kg kroppsvikt, dubblat vikterna i princip alla övningar och midjan är densamma. Muskelminne ftw. ;)

Käkar inte längre ecdysterone men laxogenin transdermal fortsätter jag med. Får en galen aptit som jag aldrig haft tidigare vilket hjälper oerhört. Vi får se om ett tag om det ger några effekter utöver aptiten, då jag misstänker att muskelminnet är det största hjälpmedlet just nu. :)

delizh 2016-06-26 21:47

Är det ett lagligt tillskott? Anabolt, är det uppbyggande?

CapnMiler 2016-06-26 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av delizh (Inlägg 7600622)
Är det ett lagligt tillskott? Anabolt, är det uppbyggande?

Ja det är lagligt. Finns flera olika substanser som klassas som ecdysteroider men någon variant finns ändå i sverige. Bl.a. på XXL, lustigt nog.

Anabolt, enligt litteraturen så visst. Kollar man till andra forum finns det många skeptiker - vilket är förståeligt imo, för jag har inte märkt någon skillnad alls.

C h r i s 2016-06-29 14:48

1 bifogad(e) fil(er)
Så här ser det ut idag efter lite mer än en månads träning. Bortse från den svullna magen, dålig dag (ibs). *grr27*

Jishuku 2016-08-24 16:10

Eftersom jag gillar att experimentera med nya substanser så ska jag beställa vad jag tror är äkta Turkesterone från Tonvara. De ska vara den enda licensierade distributören inom hela EU. Hade tänkt testa Eiselts Retibol men efter att ha läst den här tråden och efterforskat lite så tror jag inte att det skulle ge i närheten lika bra resultat.

CapnMiler 2016-08-24 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Jishuku (Inlägg 7629908)
...så tror jag inte att det skulle ge i närheten lika bra resultat.

Om något utav det ens ger resultat! Har stackat flera sorter ecdysteroider, inklusive turkesterone ifrån Tonvara, utan noterbar effekt. Kanske behöver ta större doser. Har många paket/burkar kvar som ligger och samlar damm, men har inte varit motiverad då det inte gav mig något ifrån första början.

Hoppas för er andra att jag är en non-responder :d

Jishuku 2016-08-24 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7630022)
Om något utav det ens ger resultat! Har stackat flera sorter ecdysteroider, inklusive turkesterone ifrån Tonvara, utan noterbar effekt. Kanske behöver ta större doser. Har många paket/burkar kvar som ligger och samlar damm, men har inte varit motiverad då det inte gav mig något ifrån första början.

Hoppas för er andra att jag är en non-responder :d

Tog du 4 tabs per dag av Turk alltså? Du kan ju sälja de till mig om du vill bli av med de ;-) Om de inte har gått ut höhö.

CapnMiler 2016-08-24 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Jishuku (Inlägg 7630031)
Tog du 4 tabs per dag av Turk alltså? Du kan ju sälja de till mig om du vill bli av med de ;-) Om de inte har gått ut höhö.

Precis, ville ju "gain muscle mass" som det står på paketet :bpump:
Trots att det är vakuumförpackat står det "use within 6 months of purchase", vilket innebär att det har gått ut. Inbillar mig att det inte är någon skillnad om det överstiger 6 mån. Kanske kommer testa en större dosering senare om jag får intresset.

...borde isf ta reda på om turkesterone innehåller några mineraler så jag inte överdoserar allt för mycket. Något du känner till?

Jishuku 2016-08-24 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7630045)

...borde isf ta reda på om turkesterone innehåller några mineraler så jag inte överdoserar allt för mycket. Något du känner till?

Ingen aning tyvärr. Men inbillar mig att det bara borde vara minimala mängder isf.

Luca Brasi 2016-08-24 22:00

http://www.chemfaces.com/structural/...e-CFN90217.jpg

Jishuku 2016-08-25 10:11

Bestämt mig för att skippa detta nu efter CapnMilers kommentarer här och i Laxogenin tråden. Finns fortfarande tillskott med starkare bevis än ecdy som jag inte testat än (när "jag har en labbråttefetish" infallen kommer).

CapnMiler 2016-08-25 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av Jishuku (Inlägg 7630223)
Bestämt mig för att skippa detta nu efter CapnMilers kommentarer här och i Laxogenin tråden. Finns fortfarande tillskott med starkare bevis än ecdy som jag inte testat än (när "jag har en labbråttefetish" infallen kommer).


Det ser onekligen bra ut på papper och enligt många på diverse forum. Sedan finns det på samma forum, folk som dissar det.

Jag vet inte vad som är sant - men jag vet att för min del gjorde det inget. Om något, så minimalt att jag inte märkte det.

Laxogenin, Ecdysteroider, Epicatechin, and the list goes on.


Tonvara hade när jag beställde väldigt generös prisnedsättning på produkterna. Kanske värt att prova nästa gång det blir "billigt"?

edit: + pm mig om tillskotten med starkare bevis, cus im all up for that :bpump:

Brofessorn 2016-08-25 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7630305)
edit: + pm mig om tillskotten med starkare bevis, cus im all up for that :bpump:

Gärna till mig med, gillar att leka labbråtta.



Skickat via Tapatalk

Jishuku 2016-08-25 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 7630316)
Gärna till mig med, gillar att leka labbråtta.



Skickat via Tapatalk

Tänker främst på fosfatidinsyra. Även lite sugen på att testa pre workouts då jag bara kört med kaffe tills nu.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Brofessorn 2016-08-25 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Jishuku (Inlägg 7630324)
Tänker främst på fosfatidinsyra. Även lite sugen på att testa pre workouts då jag bara kört med kaffe tills nu.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Ska faktiskt hämta ut ett paket med det om någon timme, MMSports har rabatt på det just nu om du inte redan har köpt.

Skickat via Tapatalk

Jishuku 2016-08-25 13:48

Jepp, sett det. Men tack för tipset iaf. Enda jag undrar är om deras fosfa är från soja, vilket är den typ som fått bäst resultat i studier.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

C h r i s 2016-08-25 14:40

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av CapnMiler (Inlägg 7630305)
Det ser onekligen bra ut på papper och enligt många på diverse forum. Sedan finns det på samma forum, folk som dissar det.

Jag vet inte vad som är sant - men jag vet att för min del gjorde det inget. Om något, så minimalt att jag inte märkte det.

Laxogenin, Ecdysteroider, Epicatechin, and the list goes on.


Tonvara hade när jag beställde väldigt generös prisnedsättning på produkterna. Kanske värt att prova nästa gång det blir "billigt"?

edit: + pm mig om tillskotten med starkare bevis, cus im all up for that :bpump:

Jag gillar också att testa diverse crap!*drool* (Lagliga såklart). Kan instämma att ecdy och epi inte gjorde något, men laxo hade faktiskt en effekt (hunger, och kanske mer?). Kommer bli en till flaska när den tar slut!

Har ju postat lite bilder tidigare i tråden så får bli en update igen.

Sverker 2016-08-25 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av Jishuku (Inlägg 7630324)
Tänker främst på fosfatidinsyra. Även lite sugen på att testa pre workouts då jag bara kört med kaffe tills nu.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk


Jag tror inte att fosfatidinsyran har akut effekt. Det är ett fett och har oftast ett långsamt upptag.Någon som läst annat ???

Brofessorn 2016-08-25 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 7630442)
Jag tror inte att fosfatidinsyran har akut effekt. Det är ett fett och har oftast ett långsamt upptag.Någon som läst annat ???

Tror du att det har någon märkbar effekt överhuvudtaget?

Skickat via Tapatalk

Sverker 2016-08-26 14:46

Finns studier med PA:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27274715

Säger inte så mycket hur deltagarna tog sitt PA.

C h r i s 2016-09-10 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 7630325)
Ska faktiskt hämta ut ett paket med det om någon timme, MMSports har rabatt på det just nu om du inte redan har köpt.

Skickat via Tapatalk

Köpte också några burkar, vad tycker du än så länge? Antingen är jag en jävel på att känna av placeboeffekter eller så blir jag faktiskt hungrig av detta också...

Brofessorn 2016-09-11 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av C h r i s (Inlägg 7637725)
Köpte också några burkar, vad tycker du än så länge? Antingen är jag en jävel på att känna av placeboeffekter eller så blir jag faktiskt hungrig av detta också...

Tar 750 mg efter varje träningspass, inget på vilodagar. Hur tar du?
Jag har inte märkt något speciellt med hunger, tryck eller sånt där. Visserligen slog jag ett PB i marklyft med 5 reps ett tag efter att jag började, men är svårt att säga om det beror på fosfatidinsyran. :)

Tror att det kan vara lite som kreatin, man märker inte jättetydliga effekter av det, men man vet att det funkar ändå. Överlag tror jag att det kan vara ett bra tillskott. Billigt, och finns en del studier som visar att det ger en positiv effekt.

C h r i s 2016-09-16 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 7637875)
Tar 750 mg efter varje träningspass, inget på vilodagar. Hur tar du?
Jag har inte märkt något speciellt med hunger, tryck eller sånt där. Visserligen slog jag ett PB i marklyft med 5 reps ett tag efter att jag började, men är svårt att säga om det beror på fosfatidinsyran. :)

Tror att det kan vara lite som kreatin, man märker inte jättetydliga effekter av det, men man vet att det funkar ändå. Överlag tror jag att det kan vara ett bra tillskott. Billigt, och finns en del studier som visar att det ger en positiv effekt.

1,5g efter träning tillsammans med måltid. Inte märkt av något speciellt utöver hungern mer än att jag ökar som tusan i allt fortfarande, muskelminnet borde gjort sitt snart, är fan redan förbi mitt tidigare jag i både muskelmassa och styrka! :naughty: Tror precis som du, stabilt och billigt kosttillskott, men får som alltid avvakta och vänta på mer konkret "fakta" innan man kan säga något om resultatet.

PureWhey 2019-09-20 12:56

https://link.springer.com/article/10...04-019-02490-x

Citat:

Recent studies suggest that the anabolic effect of ecdysterone, a naturally occurring steroid hormone claimed to enhance physical performance, is mediated by estrogen receptor (ER) binding. In comparison with the prohibited anabolic agents (e.g., metandienone and others), ecdysterone revealed to be even more effective in a recent study performed in rats. However, scientific studies in humans are very rarely accessible. Thus, our project aimed at investigating the effects of ecdysterone-containing products on human sport exercise. A 10-week intervention study of strength training of young men (n = 46) was carried out. Different doses of ecdysterone-containing supplements have been administered during the study to evaluate the performance-enhancing effect. Analysis of blood and urine samples for ecdysterone and potential biomarkers of performance enhancement has been conducted. To ensure the specificity of the effects measured, a comprehensive screening for prohibited performance-enhancing substances was also carried out. Furthermore, the administered supplement has been tested for the absence of anabolic steroid contaminations prior to administration. Significantly higher increases in muscle mass were observed in those participants that were dosed with ecdysterone. The same hypertrophic effects were also detected in vitro in C2C12 myotubes. Even more relevant with respect to sports performance, significantly more pronounced increases in one-repetition bench press performance were observed. No increase in biomarkers for liver or kidney toxicity was noticed. These data underline the effectivity of an ecdysterone supplementation with respect to sports performance. Our results strongly suggest the inclusion of ecdysterone in the list of prohibited substances and methods in sports in class S1.2 “other anabolic agents”.
Conclusion

Citat:

This project demonstrates the performance-enhancing efect
of ecdysterone in humans. Thus, our results strongly suggest
including ecdysterone in class S1 “Anabolic Agents”. As it is
reported in the literature, the mechanism of action of ecdysterone appears as independent from the androgen receptor
activation, but it is rather exhibited by the activation of the
estrogen receptor beta. However, further investigations on
the activity of ecdysterone are recommended. They should
also include a controlled administration trial of ecdysterone
in humans to elucidate the metabolism of ecdysterone and
to evaluate possibilities for its improved detection in doping
control analyses.
Citat:

A group of men who exercised the recommended dose of 2 capsules of Peak Ecdysone per day [Ec1], which amounts to 12 milligrams of ecdysterone per day. The men who did not train also took this dose. Another group of physically active men took 8 capsules of Peak Ecdysone [Ec2] daily. That amounts to 48 milligrams ecdysterone per day.
https://www.ergo-log.com/plaatjes/pe...uscle-mass.gif
https://www.ergo-log.com/plaatjes/pe...cle-mass-2.gif


Intressant om man funderar på att köpa:
Citat:

The quantifcation of ecdysterone in the supplements revealed
an amount of 6 mg per capsule, which is considerably lower
than the amount labelled on the bottle (i.e. 100 mg per capsule). Thus, a daily dose of 12 mg of ecdysterone, i.e. 0.15 mg/
kg BW in an 80-kg volunteer, was administered in Ec1 and
CO, while the high-dose group (Ec2) received a daily dose of
48 mg of ecdysterone or 0.6 mg/kg BW in an 80-kg volunteer.

kvarnis 2019-09-20 13:47

Vart köper man det

40plus 2019-09-20 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av kvarnis (Inlägg 8069904)
vart köper man det

+1

PureWhey 2019-09-20 14:40

Får man tipsa om webbshoppar här nu för tiden?

Edit: §3. Länkar till och alla typer av reklam för andra butiker som säljer likartade varor som MMSports undanbedes. Kolozzeum ägs av MM Sports och är ett vinstdrivande företag som erbjuder denna tjänst helt gratis till alla som är intresserade av träning.

kvarnis 2019-09-20 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8069919)
Får man tipsa om webbshoppar här nu för tiden?

Edit: §3. Länkar till och alla typer av reklam för andra butiker som säljer likartade varor som MMSports undanbedes. Kolozzeum ägs av MM Sports och är ett vinstdrivande företag som erbjuder denna tjänst helt gratis till alla som är intresserade av träning.

Ok, såg att det fanns lite olika på engelska ebay, känner inte igen märkena är inte de vanliga kostillskottsföretagen som säljer detta precis, utgår att det kan innehålla vilken skit som helst.

Anders The Peak 2019-09-20 15:45

Nu blev det bråttom
 
Our results strongly suggest the inclusion of ecdysterone in the list of prohibited substances and methods in sports in class S1.2 "other anabolic agents".

agazza 2019-09-20 16:12

Bara att beställa en låda då till sen, ifall man orkar börja träna igen, vad är shelf life tro

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Brofessorn 2019-09-20 18:42

Haha, kul att se att man skrivit här och provat skiten. Vad töntig man var.

BigHunter 2019-09-20 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av agazza (Inlägg 8069946)
Bara att beställa en låda då till sen, ifall man orkar börja träna igen, vad är shelf life tro

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Vart beställer du? Var svårt att få tag på riktig Ecdysteron HCL sist jag kollade, finns nån fuskvariant som heter Beta ecdysteron som är något helt annat tyvärr och värdelöst.

En till sak. Går det att få tag på som vanligt kosttillskott ger det inga riktiga gainz :)

Prost 2019-09-21 10:47

Jag har provat högdoserad ecdysterone tidigare, "whatever it takes" så länge det inte är doping hehe. Märkte ingenting alls, kommer ej att köpa igen. Hade läst mycket om att det ska vara verkningslöst men ibland så måste man slänga lite pengar i soporna för att man själv ska få en bekräftelse på det och få sinnesfrid så man inte missat någon magisk möjlighet till gainz.

Pepz 2019-10-17 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Anders The Peak (Inlägg 8069942)
Our results strongly suggest the inclusion of ecdysterone in the list of prohibited substances and methods in sports in class S1.2 "other anabolic agents".

Är väl med i wadas "monitoring program" för 2020 nu.

Patrik Cutler 2019-11-16 20:21

Har inte varit aktiv här eller på gymet på några år nu, men förstår jag rätt i att det tidigare utskrattade och hånade och totalt verkningslösa ecdysteron nu plötsligt fungerar?

Pepz 2019-11-17 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av Patrik Cutler (Inlägg 8082515)
Har inte varit aktiv här eller på gymet på några år nu, men förstår jag rätt i att det tidigare utskrattade och hånade och totalt verkningslösa ecdysteron nu plötsligt fungerar?

krävs mer forskning för att säga att så är fallet, anser jag.


MEN även om det skulle funka kanonbra så tvivlar jag på att de obskyra kosttillskott som säljs faktiskt innehåller ämnet.

Lawliet 2019-12-04 13:56

Nu har det gått ca 6 veckor sen jag började med detta. Det är tillräckligt med tid för att dra slutsatsen att de piller jag tagit, utan tvekan innehåller någonting som måste ha stått för större delen av mina ökningar som jag sett de senaste 6 veckorna.

Innan jag började, så läste jag igenom en del studier. Där en studie var gällande just det faktum att många av pillrena inte alls innehöll den mängd Ecdysterone som de utgav sig för att göra.
https://www.sciencedirect.com/scienc...31708519313184

Så det är ju mycket möjligt att många inte alls fått i sig tillräckligt av det för att uppleva någon effekt. Jag gjorde ett antagande att mina piller innehöll mindre, och körde direkt på en daglig dos ca 4 gånger högre än vad som var den generella rekommenderade dosen. Skulle det mot förmodan vara prima innehåll, så fanns det ju inga dokumenterade bieffekter även på högre doser.. ;)

Värt o nämna att den dos jag kör på nu kostar mig ungefär en tusenlapp i månaden. Men samtidigt så har jag inte sett sådana ökningar i styrka, muskelmassa, med samtidig nedgång av bf%, sen när man var 8 år yngre och hoppade på mindre lagliga preparat för första gången.

Folk på jobbet skämtar om att jag "roidar" och tjejen anklagar mig seriöst för att ha dragit igång igen. Får ofta förklara att dessa piller endast är ett extrakt av nån Leuzea växt, och burken är fint märkt med en smutt "Vegan Product" stämpel ;)

Någon annan med liknande resultat, eller har jag på något magiskt sätt transformerat min kropp de senaste veckorna på endast placebo och grym dagsform?

Pepz 2019-12-04 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Lawliet (Inlägg 8086184)
Nu har det gått ca 6 veckor sen jag började med detta. Det är tillräckligt med tid för att dra slutsatsen att de piller jag tagit, utan tvekan innehåller någonting som måste ha stått för större delen av mina ökningar som jag sett de senaste 6 veckorna.

Innan jag började, så läste jag igenom en del studier. Där en studie var gällande just det faktum att många av pillrena inte alls innehöll den mängd Ecdysterone som de utgav sig för att göra.
https://www.sciencedirect.com/scienc...31708519313184

Så det är ju mycket möjligt att många inte alls fått i sig tillräckligt av det för att uppleva någon effekt. Jag gjorde ett antagande att mina piller innehöll mindre, och körde direkt på en daglig dos ca 4 gånger högre än vad som var den generella rekommenderade dosen. Skulle det mot förmodan vara prima innehåll, så fanns det ju inga dokumenterade bieffekter även på högre doser.. ;)

Värt o nämna att den dos jag kör på nu kostar mig ungefär en tusenlapp i månaden. Men samtidigt så har jag inte sett sådana ökningar i styrka, muskelmassa, med samtidig nedgång av bf%, sen när man var 8 år yngre och hoppade på mindre lagliga preparat för första gången.

Folk på jobbet skämtar om att jag "roidar" och tjejen anklagar mig seriöst för att ha dragit igång igen. Får ofta förklara att dessa piller endast är ett extrakt av nån Leuzea växt, och burken är fint märkt med en smutt "Vegan Product" stämpel ;)

Någon annan med liknande resultat, eller har jag på något magiskt sätt transformerat min kropp de senaste veckorna på endast placebo och grym dagsform?

vilket märke körde du på?

Lawliet 2019-12-04 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Pepz (Inlägg 8086188)
vilket märke körde du på?

De första tre veckorna något märke typ Elabs, produkten kallade de "Retibol" och det var värsta steroid-viben över de burkarna. Går ej att hitta den produkten någonstans online förutom hos den enda svenska återförsäljaren av ecdysteroids jag kunde hitta. Denna blev VÄLDIGT dyr då pillrena innehöll så extremt lite i varje.

De resterande tre veckorna har jag kört på Vemoherb. Fin burk med betydligt större piller samt viktmässigt innehåll.

Konstanta ökningar genom båda märkena.

Dag 3 började jag med ett bänkpass där jag äntligen bröt en platå jag haft i ca 4 månader. Sedan dess har det bara fortsatt, och jag har ökat bra. T.ex 10% i bänken och 15% i militärpress.

Viktstabil på ca 83kg. Känner knappt igen mig i spegeln har tappat grymt med bf%.

Jag är väldigt rutinerad och skippar aldrig träningen. Håller strikt kost, ingen alkohol osv. Min kropp har i ett antal år varit mer eller mindre oförändrad då jag med tiden har sjunkit ner till ett nära genetiskt (cleant) max, efter att ha varit större med hjälp av andra preparat.
Så jag är ganska duktig på att känna av när en ny substans i min kropp bidrar till bättre förhållanden för att bygga muskler.

Lazius 2019-12-04 21:56

Intressant! Jag har själv testat tidigare med två burkar Beta Ecdysterone från Myprotein (de verkar dock inte sälja dem längre), men märkte ingen skillnad alls.

Nu ser jag i det test du länkade till att deras 300 mg kapslar endast innehåller 27.86 mg ecdysterone/kapsel *grr* och rekommenderad dos var 1 kapsel/dag.

Så kanske inte konstigt att man inte märkte nåt!

Det verkar som rekommenderad dos (om man googlar lite) är ca. 5mg/kg kroppsvikt eller runt 300-600mg per dag så det var man ju långt ifrån.

Kanske värt att pröva igen, men man skulle ju gärna vilja hitta någon variant som faktiskt testats så man får det man betalar för. Otroligt mycket lurendrejeri i kosttillskottsbranschen...

Lazius 2019-12-04 22:49

Om Vemoherbs "Certificate of Analysis" stämmer så ser den väl skaplig ut?

https://images-na.ssl-images-amazon...._AC_SX679_.jpg

Brofessorn 2019-12-04 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av Lazius (Inlägg 8086294)
Om Vemoherbs "Certificate of Analysis" stämmer så ser den väl skaplig ut?

https://images-na.ssl-images-amazon...._AC_SX679_.jpg

Certificates of analysis har väldigt liten tyngd. Väldigt stort "om".

PureWhey 2019-12-05 08:31

Kan inte företag bli stämda för att rejält underdosera aktiva ingredienser? Känns märkligt att det får vara så vanligt.

King Grub 2019-12-05 08:52

Det krävs pengar och tid för att stämma företag, pengar och tid som få privatpersoner har.

Brofessorn 2019-12-05 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8086330)
Kan inte företag bli stämda för att rejält underdosera aktiva ingredienser? Känns märkligt att det får vara så vanligt.

Kanske blir mer komplicerat om företagen, i ett tappert försök att snåla in, väljer en råvaruleverantör från t.ex. Kina som är betydligt mer frisk i att tumma på vågen.

Lawliet 2019-12-05 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av Lazius (Inlägg 8086283)
Intressant! Jag har själv testat tidigare med två burkar Beta Ecdysterone från Myprotein (de verkar dock inte sälja dem längre), men märkte ingen skillnad alls.

Nu ser jag i det test du länkade till att deras 300 mg kapslar endast innehåller 27.86 mg ecdysterone/kapsel *grr* och rekommenderad dos var 1 kapsel/dag.

Så kanske inte konstigt att man inte märkte nåt!

Det verkar som rekommenderad dos (om man googlar lite) är ca. 5mg/kg kroppsvikt eller runt 300-600mg per dag så det var man ju långt ifrån.

Kanske värt att pröva igen, men man skulle ju gärna vilja hitta någon variant som faktiskt testats så man får det man betalar för. Otroligt mycket lurendrejeri i kosttillskottsbranschen...

Ja, man vill nog komma upp i 5mg/kg kroppsvikt. Dock så vet man ju inte heller hur mycket denna rekommendation är påverkad av tillskott som faktiskt innehöll mindre än vad de utgav sig för. Så hittar du en produkt som verkligen innehåller det den ska, så kanske man kan klara sig på lägre.

T.ex när jag körde på mitt första märke, var varje piller på 36mg. Jag tog 18 st/dag, vilket blir 648mg. Då de utgav sig för att innehålla så lite, drog jag slutsatsen att den antagligen var mer "korrekt". 2.69kr/piller.

Det andra märket, ska varje piller ha hela 232mg. De kostar endast 3 kr vilket är typ samma som de andra. Dock litar jag inte alls på att de innehåller så mycket mer för samma pris. Så jag kör 11 piller/dag = 2550mg.

3 veckor för varje enskild är för kort tid att kunna utvärdera vilken som innehåller vad etc. Jag kommer köra på det andra märket i ca 2 månader till innan jag beslutar för att fortsätta med samma eller testa ett nytt. Det enda jag kan konstatera är att Ecdysteroids (om man nu lyckas få tag på dom) verkar ha en väldigt märkbar effekt på min kropp.

PureWhey 2019-12-05 10:41

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8086339)
Det krävs pengar och tid för att stämma företag, pengar och tid som få privatpersoner har.

"Class action lawsuit" finns då, kanske inte i Sverige dock.

Konsumentverket kanske? Eller vad skulle man kunna vända sig till?

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8086353)
Kanske blir mer komplicerat om företagen, i ett tappert försök att snåla in, väljer en råvaruleverantör från t.ex. Kina som är betydligt mer frisk i att tumma på vågen.

Det är ju fortfarande deras produkt och deras supply chain.

Brofessorn 2019-12-05 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8086358)
Det är ju fortfarande deras produkt och deras supply chain.

Japp. Men det är en ursäkt jag har sett dragits när någon kund eller journalist har fått för sig att skicka in prover till trovärdigare, oberoende labb och fått mindre strålande resultat. Inte i Sverige, men i EU åtminstone.

PureWhey 2019-12-05 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8086437)
Japp. Men det är en ursäkt jag har sett dragits när någon kund eller journalist har fått för sig att skicka in prover till trovärdigare, oberoende labb och fått mindre strålande resultat. Inte i Sverige, men i EU åtminstone.

Det är som att Volvo skulle skylla felaktiga bromsar på X leverantör. Det funkar inte, det är Volvos ansvar att kvalitétstesta deras produkter.

Lazius 2019-12-05 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Lawliet (Inlägg 8086355)
Ja, man vill nog komma upp i 5mg/kg kroppsvikt. Dock så vet man ju inte heller hur mycket denna rekommendation är påverkad av tillskott som faktiskt innehöll mindre än vad de utgav sig för. Så hittar du en produkt som verkligen innehåller det den ska, så kanske man kan klara sig på lägre.

T.ex när jag körde på mitt första märke, var varje piller på 36mg. Jag tog 18 st/dag, vilket blir 648mg. Då de utgav sig för att innehålla så lite, drog jag slutsatsen att den antagligen var mer "korrekt". 2.69kr/piller.

Det andra märket, ska varje piller ha hela 232mg. De kostar endast 3 kr vilket är typ samma som de andra. Dock litar jag inte alls på att de innehåller så mycket mer för samma pris. Så jag kör 11 piller/dag = 2550mg.

3 veckor för varje enskild är för kort tid att kunna utvärdera vilken som innehåller vad etc. Jag kommer köra på det andra märket i ca 2 månader till innan jag beslutar för att fortsätta med samma eller testa ett nytt. Det enda jag kan konstatera är att Ecdysteroids (om man nu lyckas få tag på dom) verkar ha en väldigt märkbar effekt på min kropp.

Låter rimligt. Jag såg att innehållet i Weider Beta Ecdysteron (DS9 i tabellen) faktiskt stämde bra med angiven mängd. De innehöll 22,29 mg mot angivet 25 mg.

Skulle jag dosera dessa på 5mg/kg kroppsvikt så skulle jag få inta 20 st/dag. (Rekommenderad dosering på burken är 3 st/dag.)

1 burk är på 150 kapslar och kostar ca 450 kr! Den skulle då räcka 7,5 dagar och en månadskur skulle alltså gå på 1800 kr *spy*

Stignich 2019-12-05 22:05

Så jag kan inte räkna med att denna produkt innehåller 200mg?

https://www.atletbutiken.com/product...hoCMBgQAvD_BwE

Lawliet 2019-12-06 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av Lazius (Inlägg 8086505)
Låter rimligt. Jag såg att innehållet i Weider Beta Ecdysteron (DS9 i tabellen) faktiskt stämde bra med angiven mängd. De innehöll 22,29 mg mot angivet 25 mg.

Skulle jag dosera dessa på 5mg/kg kroppsvikt så skulle jag få inta 20 st/dag. (Rekommenderad dosering på burken är 3 st/dag.)

1 burk är på 150 kapslar och kostar ca 450 kr! Den skulle då räcka 7,5 dagar och en månadskur skulle alltså gå på 1800 kr *spy*

Ja det blir väldigt dyrt, och det enda som man motivera att man lägger så mycket pengar på en enskild substans, är om det verkligen fungerar och man värderar de ökningarna till den summan.

Jag var 95% säker på att jag inte skulle märka ett skit, och sluta min "kur" direkt efter några veckor. Men effekten har helt klart varit långt över min förväntan. 6 veckor är inte heller en så lång period för att dra några slutgiltiga slutsatser kring dess effekt. Det ska bli intressant att se hur det ser ut om ytterligare 6 veckor. Det har dock börjat såpass lovande att jag redan nu kände att jag ville nämna det för andra som kanske är intresserade.

Förövrigt har jag inte märkt några slags bieffekter trots mitt relativt höga intag. Jag mår generallt bara mycket bättre i alla aspekter av mitt liv, och min långdragna skada i korsryggen har i stort sett äntligen lagt sig. Jag kan köra mark igen utan att få ont i ryggen dagen efter. Efter ett 1.5-2h pass med många set nära failure, lämnar jag alltid gymmet med en längtan till morgondagens pass.

Dessa skillnader behöver dock inte ha så mycket att göra med Ecdysteroids alla listade fördelar på kroppen. Har även ställt om kosten till en vegansk kost, som antagligen har en större effekt på allmänt välmående (uppenbarligen för mig åtminstone). Men inte är det något magiskt med vegansk kost gällande att bygga muskelmassa och samtida förlust av fett. Om något har jag det lite svårare att få i mig fullvärdigt protein jämfört med innan. Så det måste bero på något annat ;)

Lawliet 2019-12-06 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av Stignich (Inlägg 8086513)
Så jag kan inte räkna med att denna produkt innehåller 200mg?

https://www.atletbutiken.com/product...hoCMBgQAvD_BwE


Efter att ha läst studien som jag länkade i tidigare inlägg så litar jag inte alls på angivet innehåll för Ecdysterone-produkter nej.
Jag chattade även med försäljare i bulgarien, och han berättade att kvaliten och faktiskt innehåll aldrig riktigt stämde om det verkade för billigt per mg. Tydligen är det fortfarande extremt dyrt att korrekt framställa den aktiva substansen vi letar efter, och det har nog bidragit till att många märken på något sätt snålar med den aktiva substansen.

Det är just därför jag bara halvt tittar på angivet innehåll, och andra halvan på hur mycket pengar jag lägger. Så länge det inte är en rent av fejk-produkt, lär det ju finnas något slags samband med kostnad för tillverkning av pillrena, faktiskt innehåll, samt hur mycket de säljs för.

Torsk_ole 2019-12-06 11:17

Hur mycket kör du av vemoherb och hur tar du det?

Lawliet 2019-12-06 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Torsk_ole (Inlägg 8086580)
Hur mycket kör du av vemoherb och hur tar du det?

11 piller per dag, vilket blir ca 2500mg om man nu räknar innehållet som 100% av det står. Sannolikt är det mindre totalt då studien hade visat att de flesta märken hade brister.

Jag tar de alltid tillsammans med en måltid eller proteinshake, och sprider ut dom så gott det går över dagen. Oavsett vilka piller man "kurar" så brukar man alltid försöka uppnå en så stabil nivå i blodet som möjligt givet halveringstid och allt sånt.

Ecdysteroids ska dock ej ha någon bevisad effekt på våra centrala hormon (t.ex testosteron) så man behöver nog inte oroa sig på samma sätt om man råkar ta lite oregelbundet. Detta är av högre vikt om man tar grejer som mixtrar med just hormonnivåer.

Den huvudsakliga balansen gällande muskeluppbyggnad och nedbrytning sker ju båda hela tiden konstant, så jag ser ingen anledning at inte sprida ut det jämnt.

Lawliet 2019-12-13 16:05

En uppdatering angående mängden Ecdysteroids i vemoherb. En tysk bekant som var intresserad av att också pröva detta hittade en kommentar på amazon som löd såhär (google translate från tyska)

"The stated 95% Beta Ecdysterone are not true. This value is given to the product only by the UV - VIS method, of which one knows in professional circles that it has no meaning.
The more precise analytical method HPLC shows that only about 45mg of beta ecdysterone are contained in the final product per capsule."

Och sedan en bild på ett papper som verkar vara testresultat för den mer "korrekta" mätningen.
Om detta stämmer innebär det då alltså att varje piller innehåller 45mg. Och att jag då får i mig 11x45 = 495mg ecdysteroids varje dag. Det är precis över standard rekommendationen för 5mg per kg kroppsvikt. (83x5 = 415).

Räknar man på 45mg per piller, så är det fortfarande ca 25% mer substans per krona än det märke jag använde tidigare, om man då antar att mitt första märke angav 36mg enligt det andra sättet att mäta på. Vilket jag inte tvivlar på då jag märkte en effekt redan tidigt under perioden på det första märket.

Hur som helst så är det ju då uppenbart att många som prövat en produkt som sägs innehålla Ecdysteroids, inte alls fick i sig så mycket som de trodde, och att det var anledningen till brist av effekt.

Aryt 2019-12-14 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8086442)
Det är som att Volvo skulle skylla felaktiga bromsar på X leverantör. Det funkar inte, det är Volvos ansvar att kvalitétstesta deras produkter.

Och du tror att tillsynen av kosttillskottsbranschen går att jämföra med bilindustrin för att ... ?
Blåögt naivt!

Lazius 2019-12-17 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av Lawliet (Inlägg 8087951)
En uppdatering angående mängden Ecdysteroids i vemoherb. En tysk bekant som var intresserad av att också pröva detta hittade en kommentar på amazon som löd såhär (google translate från tyska)

"The stated 95% Beta Ecdysterone are not true. This value is given to the product only by the UV - VIS method, of which one knows in professional circles that it has no meaning.
The more precise analytical method HPLC shows that only about 45mg of beta ecdysterone are contained in the final product per capsule."...

Jag läste också den kommentaren på Amazon.de och Vemoherb svarade faktiskt på den (google translate från tyska):
Citat:

Tack för ditt intresse för produkten och Ecdysterone-ämnet. Tyvärr är informationen från din recension ofullständig och tolkningarna är felaktiga.
De angivna 95% Beta Ecdysterone är sanna! Med användning av den spektrofotometriska metoden (UV-VIS) som vi använde för att standardisera extraktet bestämdes 243 mg beta-ecdysteroner i en kapsel. UV-metoden används för att karakterisera och analysera ett brett spektrum av fytokemikalier, medan HPLC testar ett exakt definierat, specifikt ämne (i detta fall beta-ecdyson). Båda metoderna är utbredda i vetenskapliga kretsar, och man kan inte säga att en metod är bättre än den andra. De undersöker olika värden.
Alla kända standardiserade fytoxtrakt på marknaden har bestämts med UV-metoden.

Bilagan som du har publicerat är inte läsbar. Frågan är var du har fått den här informationen, om dokumentet ska vara äkta och varför det inte är komplett.

Att publicera information medför ansvar, även om inte alla uppfattar det så här i dag. Vi är övertygade om detta och hanterar det mycket ansvarsfullt. Att sprida ofullständig information offentligt och dra slutsatser utan att vara välinformerad är felaktigt och skapar förvirring och tvetydighet.

Vi har inget att dölja och kan stolt säga att Vemoherb Ecdysterone är den överlägset starkaste produkten på marknaden. Du bekräftade det också. Vi har publicerat Vemoherb Ecdysterone COA (analyscertifikat) på produktsidan. Allt är öppet och komplett där.
Så detta gäller alltså halten β-ecdysone och inte β-ecdysteron. Sedan kanske det är halten β-ecdysone som är den viktiga ändå?

Hur som helst så är källan till undersökningen för den som postade kommentaren här: https://proteinfactory.com/product/b...rone-capsules/ D.v.s. på en säljsida för själva produkten.

Jag lägger till undersökningen här:
https://proteinfactory.com/wp-conten...ysterone-2.png
https://proteinfactory.com/wp-conten...ysterone-1.png

Lawliet 2020-03-24 18:01

Kommer med en uppdatering nu när jag använt ecdysterone i ca 5 månader. Innan detta så hade jag precis som nu strikta tränings och kost-upplägg. Jag var på den nivån att ökningar i styrka och förbättring av kroppsammansättning skedde rätt så långsamt.

Men de senaste 5 månaderna har det tagit grym fart igen. Att wada har ecdy på 2020 monitoring program är definitivt inte utan belägg. Det fungerar mycket effektivt. Oavsett om det kommer bli dopingklassat i tävling är det inget jag bryr mig om, tävlar ej.

Jag uppskattar att jag bytt ut ca 4-6kg fett till muskler över 5 månader. Vanligtvis hade jag varit glad om 1kg skett över ett halvår eller ens överhuvudtaget. Dessutom så ser jag fortfarande skillnader månad till månad, i den här takten kommer jag definitivt kunna nå mitt gamla tak för muskelmassa, vilket nu är bara ett par kilo ovan nuvarande form. Och den nivån nåddes endast efter åratal av tyngre "tillskott" samt en ännu extremare nivå av träning och kosthållning. Ärligt talat känns det ganska overkligt att jag är uppe på den här nivån igen, utan de grejerna, och det faktum att jag nu är flera år över den optimala åldern för att hålla en sådan fysik.

Som jag nämnt innan så kör jag en väldigt hög dos av ecdysterone, det kanske behövs för att se resultat av den här graden. Jag har inga bieffekter att rapportera även på mina "monsterdoser", vilket inte går att säga om de andra tillskotten jag tog i min ungdom. Nja, plånboken märks det av på, det kostar en del.

Om någon annan känner att de gärna skulle lägga en del pengar på något som kan ta fysiken till en annan nivå, utan att börja med olagliga grejer, så kan jag rekommendera att pröva detta.

40plus 2020-03-25 08:30

Citat:

Ursprungligen postat av Lawliet (Inlägg 8114785)
Kommer med en uppdatering nu när jag använt ecdysterone i ca 5 månader. Innan detta så hade jag precis som nu strikta tränings och kost-upplägg. Jag var på den nivån att ökningar i styrka och förbättring av kroppsammansättning skedde rätt så långsamt.

Men de senaste 5 månaderna har det tagit grym fart igen. Att wada har ecdy på 2020 monitoring program är definitivt inte utan belägg. Det fungerar mycket effektivt. Oavsett om det kommer bli dopingklassat i tävling är det inget jag bryr mig om, tävlar ej.

Jag uppskattar att jag bytt ut ca 4-6kg fett till muskler över 5 månader. Vanligtvis hade jag varit glad om 1kg skett över ett halvår eller ens överhuvudtaget. Dessutom så ser jag fortfarande skillnader månad till månad, i den här takten kommer jag definitivt kunna nå mitt gamla tak för muskelmassa, vilket nu är bara ett par kilo ovan nuvarande form. Och den nivån nåddes endast efter åratal av tyngre "tillskott" samt en ännu extremare nivå av träning och kosthållning. Ärligt talat känns det ganska overkligt att jag är uppe på den här nivån igen, utan de grejerna, och det faktum att jag nu är flera år över den optimala åldern för att hålla en sådan fysik.

Som jag nämnt innan så kör jag en väldigt hög dos av ecdysterone, det kanske behövs för att se resultat av den här graden. Jag har inga bieffekter att rapportera även på mina "monsterdoser", vilket inte går att säga om de andra tillskotten jag tog i min ungdom. Nja, plånboken märks det av på, det kostar en del.

Om någon annan känner att de gärna skulle lägga en del pengar på något som kan ta fysiken till en annan nivå, utan att börja med olagliga grejer, så kan jag rekommendera att pröva detta.

Det är intressant men det skulle kosta ca 1000kr i månaden för 7-8 tabs om dagen vilket nog är det minsta som krävs för att se resultat. För min egen del så är det inte värt så mycket.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)