Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

eternallord 2011-10-12 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344601)
Skadan ska inte ha ett piss med saken att göra egentligen, i alla andra seriösa idrotter så tar man inte hänsyn till skada och bör heller inte göra det i UFC.

Det är ju därför det heter "försvara" sin titel.

nja, det håller jag inte med om. Det är skillnad på att ha ont i en tå och att ha ett brutet revben. Det är sinnessjukt i min mening att han överhuvudtaget gick igenom med fighten.

Tricklew 2011-10-12 15:34

I vilken sport ignorerar man skador? Går inte en fotbollsmatch eller hockeymatch utan att jag läser bortförklaringar om varför det ena laget vann över det andra, skador, frånvarande spelare med mera.

Fan, tom schack som är en helt intellektuell sport är full med bortförklaringar. Vilken sport syftar du på, Pansartax?

Doctor Snuggles 2011-10-12 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344601)
Skadan ska inte ha ett piss med saken att göra egentligen, i alla andra seriösa idrotter så tar man inte hänsyn till skada och bör heller inte göra det i UFC.

Det är ju därför det heter "försvara" sin titel.

Ta hänsyn? Vad babblar du om? Vi talar hypotetiska scenarios och prestation. En skada påverkar prestationen. Ska man diskutera utan att ta hänsyn till skador och prestation, ja då ska man inte heller tala om att Sonnen brottogrammade Silva större delen av fighten.

Doctor Snuggles 2011-10-12 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5344609)
nja, det håller jag inte med om. Det är skillnad på att ha ont i en tå och att ha ett brutet revben. Det är sinnessjukt i min mening att han överhuvudtaget gick igenom med fighten.

Sonnen hade iof kanske en poäng; Borde inte läkarn förbjudit honom att slåss om skadan var såpass seriös? Om Silva inte sade till att den var såpass seriös, och läkarn inte märkte det, innebär det då att han ljög för kommisionen? Vet inte riktigt hur reglerna går, och hur illa skadad man får vara innan en match.
Det är dock sjukt att han lyckades vinna matchen med ett (i slutändan) brutet revben, ja.

Pansartax 2011-10-12 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5344629)
I vilken sport ignorerar man skador? Går inte en fotbollsmatch eller hockeymatch utan att jag läser bortförklaringar om varför det ena laget vann över det andra, skador, frånvarande spelare med mera.

Fan, tom schack som är en helt intellektuell sport är full med bortförklaringar. Vilken sport syftar du på, Pansartax?

Bortförklaringar ja, nu är det visserligen mycket annat som spelar in i ishockeyns värld 2011, men skador på nyckelspelare är ju en ENORM faktor till varför man inte vinner StanleyCup varje år, och vad ska man göra åt det? Det är precis det jag syftar på, det finns inget man kan göra åt det och så är det bara man kan inte vänta tills alla är helt skadefria hur skulle det se ut då? Nej vi kan inte spela i år för 1 av 30 lag är inte helt OK, då skulle det inte bli något spel någonsin.

Är det verkligen helt logiskt att man ska kunna stå obesegrad bara för att man är skadad? Jag säger att en champ ska stå tills han faller, om han då gör det för att han är sönderslagen eller för att han blir knockad ska inte spela någon roll.

Ytterst tråkig syn ni verkar ha på sport överhuvudtaget.

När Sonnen vinner bältet tror ni då att han någonsin kommer backa undan ifrån en fight? Tror ni han kommer säga att han är skadad eller har ont? Eller att moståndet inte är tillräckligt bra för honom?

Doctor Snuggles 2011-10-12 15:58

Du läser saker som folk inte skriver. Blir man skadad under en match, eller går in i en match med en skada (som läkaren tillåter), så får man spela med de korten man har.
Vem säger att man ska stå obesegrad för att man är skadad? Menar du att man ska tvinga fighters till att ta fights oavsett om de är skadade eller ej? Det vore ju helt absurt, och farligt. Skulle Silva slåss med bursitis så skulle han kunna få men för livet, och aldrig mer kunna slåss. Det vore bara idiotiskt. Skulle Cain slåss med avslitna ledband i axeln, menar du? Folk kanske ska slåss med brutna ben också? Tänk efter lite.
Dessutom så finns det någon inofficiell UFC-regel där man måste försvara bältet åtminstone 1 gång per år eller dyl, annars så får andra slåss om ett interrim bälte, för att sedan slåss om det riktiga om mästarn fortfarande inte kommit tillbaka. Minns du inte vad som hände med Brock?

Pansartax 2011-10-12 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5344673)
Menar du att man ska tvinga fighters till att ta fights oavsett om de är skadade eller ej? Det vore ju helt absurt, och farligt.

Givetvis inte, men då ska man ge ifrån sig bältet och svårare än så ska det inte vara. En mästare är en mästare, inte bara ibland, inte bara när det passar honom och inte bara när han är helt frisk.

Jag tycker det borde finnas en regel som säger hur många gånger man får tacka nej till en fight, eller backa undan på grund av skada. Lite som att man får ett gult kort, blir man varnad igen åker man ut.

Eller, tacka nej till en fight borde man aldrig få göra men åtminstone dra sig ur på grund av skada.

Doctor Snuggles 2011-10-12 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344676)
Givetvis inte, men då ska man ge ifrån sig bältet.

Jag tycker det borde finnas en regel som säger hur många gånger man får tacka nej till en fight, eller backa undan på grund av skada. Lite som att man får ett gult kort, blir man varnad igen åker man ut.

Eller, tacka nej till en fight borde man aldrig få göra men åtminstone dra sig ur på grund av skada.

Detta är dock en individuell sport som inte har bestämda ligor, eller tävlingar, så det funkar inte så, på samma sätt som det inte funkar så i boxing. Det kan finnas mästerskapsklausuler som vi inte känner till heller.
Det händer dock; som med Overeem när han åkte ut ur GP:n.
Som jag redan har sagt så finns det dessutom riktilinjer i UFC för hur länge man får vara på hyllan som mästare.
Det är dock inte bra business att låta fighters slåss med skador, och riskera mer skador. Då blir det mer fighters på hyllan, eller permanent borta, och mindre förtjänster.
Även i fotboll o dyl så lider lag ofta om superstjärnorna är borta, trots att man ersätter dem.

Pansartax 2011-10-12 16:11

Fast UFC är ju en kraftigt växande sport så att det ska bli nån risk för att fighters ska försvinna ser inte jag som ett problem, det är ju inte direkt så det kommer stå och gapa tomt i divisonerna om 5 år.

Ja det som hände Overeem vill jag ska hända i UFC oftare, speciellt nu när sporten börjar komma ut i vardagsrummen.

Men det är väl därför Sonnen inte gillar Silva heller, och varför Sonnen anser sig vara folkets mästare.

High1ander 2011-10-12 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344676)
Givetvis inte, men då ska man ge ifrån sig bältet.

Jag tycker det borde finnas en regel som säger hur många gånger man får tacka nej till en fight, eller backa undan på grund av skada. Lite som att man får ett gult kort, blir man varnad igen åker man ut.

Eller, tacka nej till en fight borde man aldrig få göra men åtminstone dra sig ur på grund av skada.

Just därför de har interim-bälte. Måste man ta en fight två dagar efter en fight? Eller kan det vara två månader efter? Vad händer om man utmanar mästaren, men sen själv drar sig ur? Blir mästaren av med bältet då eftersom han inte får försvara? Eller måste han snabbt ta en fight på en veckas varsel mot en snubbe han inte har en aning om?

Det som gör UFC, eller denna sorts MMA unik är just det att man slåss när man är på tipp topp. Det är inte att man kör 3 fighter på en kväll och förlorar i slutet för man hade en svårare väg till finalen.

Hockey, då kör man en grundserie en jävla massa matcher, sen i slutspel så är det bäst av 7, vilket säkerligen är där för att dels dra in mera pengar, men också "jämna ut", så man vinner på att få bäst genomsnitt, och inte bara bäst för stunden. Det har sin charm, på samma sätt som fotbolls VM har sin charm där man bara möts en gång. Jag vill se hulken slåss mot Iron Man när hulken är arg och iron man har sin suite på, jag vill inte se dom slåss när hulken är glad och iron man inte har sin suite...

Pansartax 2011-10-12 16:17

Du förstår ju vad jag menar givetvis men om jag ska försöka ge dig seriösa svar så;

Måste man ta en fight två dagar efter en fight? Nej, verkligen inte men Chris Leben har väl tagit en fight med 2 veckor emellan och många fighters har tagit ganska korta perioder mellan sina fighter, så det är FULLT möjligt att korta ner så att istället för att man ska inte få köra på 7 månader kanske köra efter 7 veckor enligt mig.

Vad händer om man utmanar mästaren, men sen själv drar sig ur? Blir mästaren av med bältet då eftersom han inte får försvara? Nej, givetvis står då mästaren kvar som mästare, han har vunnit genom att sin motståndare erkänt sig besegrad.

Om sedan någon annan på kort varsel vill utan mästaren på en fight så får han göra det, tänk på att varslen är ju lika kort för han som vill utmana som för mästaren själv, ponera att Silva och Sonnen ska slåss och Sonnen drar sig ur, och Belfort får reda på det dagen efter och Dana säger att det finns en lucka om två veckor, då är ju båda två LIKA oförberedda, förstår du?

Tricklew 2011-10-12 16:19

Mma records hade blivit rätt så menlösa om man fick en förlust eller en vinst varje gång motståndarn/du dragit dig ur.

Pansartax 2011-10-12 16:20

Varför? Walkover fungerar ju i andra sporter.

Istället för "Win, KO" så står det "Win, W.O."

Doctor Snuggles 2011-10-12 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344698)
Fast UFC är ju en kraftigt växande sport så att det ska bli nån risk för att fighters ska försvinna ser inte jag som ett problem, det är ju inte direkt så det kommer stå och gapa tomt i divisonerna om 5 år.

Ja det som hände Overeem vill jag ska hända i UFC oftare, speciellt nu när sporten börjar komma ut i vardagsrummen.

Men det är väl därför Sonnen inte gillar Silva heller, och varför Sonnen anser sig vara folkets mästare.

Bs. Skulle Sonnen ha bursitis, så skulle han heller inte FÅ slåss. Det är inte något som Silva väljer att göra. Sonnen anser ingenting dåligt om Silva för övrigt, han är ett troll, och gör vad ett troll kan. Han är inte mentalt handikappad, han fattar att han förlorade och varför han förlorade.

Doctor Snuggles 2011-10-12 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344704)
Du förstår ju vad jag menar givetvis men om jag ska försöka ge dig seriösa svar så;

Måste man ta en fight två dagar efter en fight? Nej, verkligen inte men Chris Leben har väl tagit en fight med 2 veckor emellan och många fighters har tagit ganska korta perioder mellan sina fighter, så det är FULLT möjligt att korta ner så att istället för att man ska inte få köra på 7 månader kanske köra efter 7 veckor enligt mig.

Vad händer om man utmanar mästaren, men sen själv drar sig ur? Blir mästaren av med bältet då eftersom han inte får försvara? Nej, givetvis står då mästaren kvar som mästare, han har vunnit genom att sin motståndare erkänt sig besegrad.

Om sedan någon annan på kort varsel vill utan mästaren på en fight så får han göra det, tänk på att varslen är ju lika kort för han som vill utmana som för mästaren själv, ponera att Silva och Sonnen ska slåss och Sonnen drar sig ur, och Belfort får reda på det dagen efter och Dana säger att det finns en lucka om två veckor, då är ju båda två LIKA oförberedda, förstår du?

Gubben, det finns inte ens en officiell ranking än, och kommer kanske aldrig att finnas. Folk får titelchanser till höger och vänster, ofta med gnäll om att de inte "förtjänat" chansen, därför att Dana först och främst tar beslut som är bra för UFC. Det är inte bra för UFC om fighters sliter ut sig för tidigt i karriären, eller att ointressanta fighters slåss. Ju längre en fighter slåss, ju mer fans får han, och fler vill titta på hans matcher. Titta vad som händer med de eventsen där många nybakade grabbar slåss. Mycket lägre tittarsiffror.
MMA och särskilt UFC har ändå titelmatcher jävligt ofta för fighting. Var glad att det inte är boxing vi pratar om.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)