Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

345.5 i bänk 2016-10-24 21:03

Årsjö vinner och jag tror svenskarna kommer göra bra ifrån sig. Räkna aldrig bort Liljeblad han kommer förvåna många tror jag.

Bjorneman 2016-10-24 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7661114)
Årsjö vinner och jag tror svenskarna kommer göra bra ifrån sig. Räkna aldrig bort Liljeblad han kommer förvåna många tror jag.

Har tänkt på det också. Med tanke på att han vann den där Tyngre-tävlingen mot i stort sett hela sverigeeliten. Vilken plats kom Johnny på och hur gick det för honom?

Plats 6-12 då (här spekulerar jag hej vilt):
6: Mourujärvi
7: Liljeblad
8: Gustavsson
9: Magnusson
10: Paquete
11: Baggott
12: Herrick

Om den deltagarlistan fortfarande är aktuell. De 3 sista har jag faktiskt aldrig hört talas om innan.

Någon form av motivering:

Mourujärvi är trots allt Finlands starkaste man, därav tror jag att han slår de två svenskarna. Det är så klart inte säkert, men ändå.

Liljeblad verkar jävligt lovande och kanske kan skrälla ännu högre, vem vet.

Gustavsson var väl sjua eller något sådant för 2 år sen, men det var ett "sämre" startfält.

Magnusson är otroligt stark i marklyft (självklart) och över huvudet. I övrigt står han sig nog ganska slätt.

Nr 10, 11 och 12 vet jag ingenting om.

345.5 i bänk 2016-10-25 07:52

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7661136)
Har tänkt på det också. Med tanke på att han vann den där Tyngre-tävlingen mot i stort sett hela sverigeeliten. Vilken plats kom Johnny på och hur gick det för honom?

Plats 6-12 då (här spekulerar jag hej vilt):
6: Mourujärvi
7: Liljeblad
8: Gustavsson
9: Magnusson
10: Paquete
11: Baggott
12: Herrick

Om den deltagarlistan fortfarande är aktuell. De 3 sista har jag faktiskt aldrig hört talas om innan.

Någon form av motivering:

Mourujärvi är trots allt Finlands starkaste man, därav tror jag att han slår de två svenskarna. Det är så klart inte säkert, men ändå.

Liljeblad verkar jävligt lovande och kanske kan skrälla ännu högre, vem vet.

Gustavsson var väl sjua eller något sådant för 2 år sen, men det var ett "sämre" startfält.

Magnusson är otroligt stark i marklyft (självklart) och över huvudet. I övrigt står han sig nog ganska slätt.

Nr 10, 11 och 12 vet jag ingenting om.

Liljeblad och Gustavsson är nog rätt jämn. Gustavsson bättre i mark och press Liljeblad rätt snabb och jämn. Tyngre tävlingen var 3 grenar så blev jämt mellan vi som var topp 5. Johnny tappade i marken och kunde inte hämta igen det. 2a i stock och 3a i farmers.

345.5 i bänk 2016-10-25 07:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7661136)
Har tänkt på det också. Med tanke på att han vann den där Tyngre-tävlingen mot i stort sett hela sverigeeliten. Vilken plats kom Johnny på och hur gick det för honom?

Plats 6-12 då (här spekulerar jag hej vilt):
6: Mourujärvi
7: Liljeblad
8: Gustavsson
9: Magnusson
10: Paquete
11: Baggott
12: Herrick

Om den deltagarlistan fortfarande är aktuell. De 3 sista har jag faktiskt aldrig hört talas om innan.

Någon form av motivering:

Mourujärvi är trots allt Finlands starkaste man, därav tror jag att han slår de två svenskarna. Det är så klart inte säkert, men ändå.

Liljeblad verkar jävligt lovande och kanske kan skrälla ännu högre, vem vet.

Gustavsson var väl sjua eller något sådant för 2 år sen, men det var ett "sämre" startfält.

Magnusson är otroligt stark i marklyft (självklart) och över huvudet. I övrigt står han sig nog ganska slätt.

Nr 10, 11 och 12 vet jag ingenting om.


Han kom 4a.

bighulken 2016-10-26 12:55

Intressant startfält.
Mourujärvi, tränade jag med för drygt 2 år sedan, på Extrem Power.

Jag råkade vinna över honom i bänken, he he he , ett internt KM i Bänk var det. Tror han pressade 185kg, och jag gjorde då en höjning till 186kg.....lol...

Sen , en gång, körde vi ben, och då kom benpressen på tal, och antti frågade om jag skulle vara med å köra?.....jo, så vart det, och jag pushade mig så mkt det gick, och var uppe på 500kg i denna benpress då, där ville inte antti hänga med längre......lol.....Men detta pga han var skadad.

Men för att vara sanningsenlig, så tränade han då, efter en skada, slet av biceps-sena, och sedan operation, och allt annat....så han var inte direkt i toppform.......lol.......

Men han har gjort stora framsteg det sista året!!!.....
Detta skriver jag för att jag känner honom personligen, och ingen annan i startfältet.....

Bjorneman 2016-10-26 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av bighulken (Inlägg 7662040)
Intressant startfält.
Mourujärvi, tränade jag med för drygt 2 år sedan, på Extrem Power.

Jag råkade vinna över honom i bänken, he he he , ett internt KM i Bänk var det. Tror han pressade 185kg, och jag gjorde då en höjning till 186kg.....lol...

Sen , en gång, körde vi ben, och då kom benpressen på tal, och antti frågade om jag skulle vara med å köra?.....jo, så vart det, och jag pushade mig så mkt det gick, och var uppe på 500kg i denna benpress då, där ville inte antti hänga med längre......lol.....Men detta pga han var skadad.

Men för att vara sanningsenlig, så tränade han då, efter en skada, slet av biceps-sena, och sedan operation, och allt annat....så han var inte direkt i toppform.......lol.......

Men han har gjort stora framsteg det sista året!!!.....
Detta skriver jag för att jag känner honom personligen, och ingen annan i startfältet.....

Kul!
Finns en nyinspelad film där han markar 360 helt RAW. Det matchar väl inte svenskarna i alla fall, möjligtvis med undantag av Årsjö.

345.5 i bänk 2016-10-26 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7662279)
Kul!
Finns en nyinspelad film där han markar 360 helt RAW. Det matchar väl inte svenskarna i alla fall, möjligtvis med undantag av Årsjö.

Forsmark drog 401kg på SSM finalen och Gustavsson 370kg med dräkt så dom är bra i mark.

Bjorneman 2016-10-26 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7662358)
Forsmark drog 401kg på SSM finalen och Gustavsson 370kg med dräkt så dom är bra i mark.

De är självfallet jävligt bra, men de gör väl inte 360 helt raw?

Sen har det ingen betydelse om finnen inte gör mycket mer med dräkt och remmar.

345.5 i bänk 2016-10-27 05:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7662361)
De är självfallet jävligt bra, men de gör väl inte 360 helt raw?

Sen har det ingen betydelse om finnen inte gör mycket mer med dräkt och remmar.

360kg tror jag nog Forsmark gör utan problem. Är väl bilmark på tävlingen Forsmark är grym på det.

Bjorneman 2016-10-27 07:38

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7662387)
360kg tror jag nog Forsmark gör utan problem. Är väl bilmark på tävlingen Forsmark är grym på det.

Det är mycket möjligt. Har aldrig sett honom marka raw.

Japp, bilmark med 400 kg. Antar att det är vikten i utlåst läge.

MackeJuve 2016-11-14 08:42

Giants Live Norrköping 2016

Fyra svenskar till start i år: Årsjö(1:a), Forsmark(2:a), Gustavsson(6:a) och Liljeblad (9:a). Totalt 11 tävlande där Savickas skulle ha varit nummer tolv. Här har vi den största anledningen till att tävlingen inte kom upp i föregående års klass. Precis innan den första grenen, bilmarklyftet, berättar speakern Anders Axlo att Big Z står över grenen. Anledningen ska vara ryggproblem. Det är halvt omöjligt att höra Axlo, troligtvis mest p.g.a. dåligt ljud, så man blir lite förvånad när han även står över nästa gren. Och nästa, och nästa. Han är uppenbarligen inte med överhuvudtaget. Det här gör tävlingen rejält avslagen, jag är ju här för duellen mellan honom och Årsjö. När visste Årsjö om detta? Gissningsvis tidigare än två minuter innan gren ett. Konspirationsteorierna avlöser varandra i skallen medan tävlingen rullar på, man känner sig lurad. För den som är här för första gången är tävlingen garanterat kanon men en annan har ju blivit ganska bortskämd med en superduell i toppen. Årsjö vinner till slut tävlingen efter att ha haft en halvdan dag på jobbet, precis före Forsmark.

+Publiken, bra tryck.
+Mark Felix, en riktig karaktär. Utklassar alla i bilmarklyftet med 12 reps(tvåan fick 8) och vinner även Farmers Walk.
+Forsmark, en härlig revansch. Grym i marklyftet(2:a) och stabil överlag. Är den enda som får upp alla fem stenar i Atlasstenarna. Skulle han bli lite explosivare och snabbare så vore han i världstoppen, det är känslan.
+Jimmy Paquet, ett nytt namn. Är enligt uppgifter bara 24 år gammal och väger 119 kg men kunde ändå utmana i nästan varje gren.

- Savickas.
- Ljudet, vi hörde som sagt ingenting(utöver typ atleternas namn).

Något som är svårt att betygsätta är Johnny Hanssons poserings-show. Jag garvade lite, och säkert många med mig. För folk som inte är så insatta tedde det sig nog lite konstigt. Fick frågan från en polare "varför gick han runt och poserade"? Men cred till Johnny för att han vågade :D

Annars så är det helt sjukt vad mycket större folk är IRL. När jag pimplade bira i baren gick just Hansson förbi. Visst, jag vet ju att han är stor, men helvete vilket intryck han gör live. Den största människa jag sett. Samma sak med Josef Eriksson. Han gick förbi mig tillsammans med Robert Berg. Man ser ju att Josef är en stabil kille på hans videos men han gör sig själv mer rättvisa IRL. Han såg nästan ihoppressad ut p.g.a. all massa på överkroppen, man kunde verkligen se hur han kan pressa sådana djävulska vikter.

345.5 i bänk 2016-11-14 15:45

Självklart synd med Savickas men jag tyckte tävlingen var riktigt bra med hela inramningen.

MackeJuve 2016-11-14 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7673683)
Självklart synd med Savickas men jag tyckte tävlingen var riktigt bra med hela inramningen.

Absolut. Jag var dock främst där för duellen som sagt så mycket luft gick ur mig när Z inte ställde upp. Kunde inte riktigt njuta av tävlingen efter det beskedet. Tävlingen rent arrangörsmässigt var nog t.o.m. bättre än föregående år(skönt att slippa container-loadingen).

Bjorneman 2016-11-15 02:57

Får väl försöka ge en liten reflektion (eller något) också.

Började med Kaz seminarium. Det var intressant och självklart jävligt häftigt att det var Kazmaier som stod och berättade, men inte värt 375 spänn. Det hade räckt att se och fotas med denna legend, vilket jag också gjorde.

Innan första grenen meddelade Savickas att han inte skulle vara med eftersom han inte ville dra upp några skador. Det var väldigt tråkigt. Ändå bjöd tävlingen på en del överraskningar.

Tävlingen började med marklyft där kungen Mark Felix UTKLASSADE alla med hästlängder med sina 12 reps. Forsmark och Magnusson kom på delad andraplats med 8 reps var. Jävligt imponerande av Forsmark. Magnusson hade överlägset högst maxlyft på tävlingen, men han har väl aldrig varit lika bra på reps. Den där "lille" Jimmy Paquet kom trea med 7 reps. Årsjö hade uppenbarligen en dålig dag och gjorde 6 reps. Då syftar jag på att hans skador aldrig verkat hindra honom nämnvärt tidigare. Hollands gjorde också 6 reps. Jag förstår inte vad som hänt med honom, har inte hört att han skulle vara särskilt skadad för tillfället och så gammal har han inte blivit. Jag menar, 9 raka WSM finaler och 2 brons, senast 2011 med ett väldigt bra startfält. Sen var han borta i 1 år och nu är han, jämfört med tidigare, faktiskt riktigt medelmåttig.

Mark Felix vann även farmers walk. Tätt följd av Hollands och Årsjö på tredjeplats.

Årsjö vann som väntat keg tossen. Det är väl bara Hafthor och Brian som är bättre i den grenen. Här tappade Felix som väntat många poäng.

Fjärde grenen var safe lift. Jag har inte sett grenen sen Samuelssons sista pajastävling i Lysekil. Ni som är lite insatta vet vad jag menar med pajastävling. Bara grenar som han var bra på. Bland annat bänkpress (?!).
Årsjö vann med 11 reps. Gustavsson var som väntat väldigt bra med 9 reps. Forsmark gjorde hela 8 reps vilket imponerade väldigt mycket på mig. Hollands nollade och Felix fick en repetition. Inte oväntat.

Forsmark vann loadingen. Det gjorde han väl även på SSM?

Slutligen fick Forsmark som enda atlet upp alla 5 stenar. Årsjö var precis efter och vann tävlingen med 2 poängs marginal.

Inte oväntat att Årsjö vann, men Forsmark imponerade väldigt stort. Jag skulle vilja kalla honom en riktig världsatlet från och med nu, alltså riktigt jävla bra. Han kan komma till final på WSM nästa år. Felix var trea och gjorde, som vanligt, en jävligt bra tävling. Hollands fick fjärdeplats och det var fan i mig konstigt att han inte var ännu längre ner. Den "lille" Paquet kom femma och verkar otroligt lovande.

Nu blev det här lite konstigt och snarare en dålig återgivning av resultatet som finns att läsa på andra ställen. Får skylla på att jag är trött. :D

I alla fall, jag vet inte var Savickas hade placerat sig om han var med. Om han vore i högform skulle han vinna och det är inget snack om den saken. Årsjö har aldrig varit i närheten av Savickas i toppform, hemmaplan eller ej. Den som säger annorlunda är bara för frälst på Johannes storhet. Vet att han var tvåa efter Savickas på en tävling i Finland för några år sedan, men om vi snackar om deras genomsnittsprestationer så vinner Savickas med hästlängder. Jag tror att han lika gärna skulle kunnat placera sig trea, efter Forsmark, i denna tävling om han hade varit med.

Felix är KUNG och gjorde en väldigt bra tävling. Hollands är Hollands, så att säga. Alltså uppenbarligen långt från sin toppform. Paquet är ett stort framtidsnamn. Magnusson var betydligt bättre än jag trodde. De övriga svenskarna gjorde en mycket bra tävling. Finnen gjorde ett riktigt bottennapp i denna tävlingen. Hade förväntat mig mer från honom.

Hanssons posering var ett trevligt inslag. Såg det förvisso bara som hastigast eftersom jag så gärna ville fotas med Savickas som stod vid en monter. :D Hade han gått ner i vikt? Såg fan inte illa ut och långtifrån "fet" enligt mina preferenser.

Det var en trevlig dag. Vill slutligen säga att jag inte chikanerar någon och att alla tävlande självklart är otroligt bra. Jag jämför bara med deras tidigare prestationer baserat på mina medelmåttiga strongmankunskaper. :D

Bjorneman 2016-11-15 03:38

En töntig grej till. Någon skrev att man måste väga 175-200 kg för att vinna WSM. Det stämmer inte. Finns ingen sådan viktgräns. :D

Alltså, Laurence Shahlaei skulle kunna vinna WSM på en dag som troligtvis aldrig kommer inträffa, men ändå. Nu är han förvisso väldigt långt ifrån "rippad", men han väger inte så mycket. Möjligen även Årsjö, men den dagen kan nog - dessvärre - grisar flyga... Då syftar jag på att han är extremt otursförföljd i den tävlingen och att i vart fall Brian, Hafthor och Big Z (om han är med) är på en helt egen nivå vanligtvis. Den enda skrällen de senaste 5 åren var Lalas 2012.

Nu går jag och lägger mig...


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)