Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

rooz 2016-11-15 07:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7674164)
En töntig grej till. Någon skrev att man måste väga 175-200 kg för att vinna WSM. Det stämmer inte. Finns ingen sådan viktgräns. :D

Alltså, Laurence Shahlaei skulle kunna vinna WSM på en dag som troligtvis aldrig kommer inträffa, men ändå. Nu är han förvisso väldigt långt ifrån "rippad", men han väger inte så mycket. Möjligen även Årsjö, men den dagen kan nog - dessvärre - grisar flyga... Då syftar jag på att han är extremt otursförföljd i den tävlingen och att i vart fall Brian, Hafthor och Big Z (om han är med) är på en helt egen nivå vanligtvis. Den enda skrällen de senaste 5 åren var Lalas 2012.

Nu går jag och lägger mig...

Ingen som sagt att du behöver väga 170+ för att få vinna WSM. Men det kan bli svårt att slå toppen om du väger under det idag. Särskilt när du möter grabbar som är runt 2m och kan röra på sig också.


Alltså, den där safepressen i lördags. Lite väl snabba signaler på Årsjö tyckte jag( jmf med Hollands).

Största besvikelsen var att Z inte startade (Men jag fick träffa honom) och benni.

Största överaskningen var Paquette.

MackeJuve 2016-11-15 08:32

Bra återgivet Bjorneman, håller med dig i allt. Forsmark är ju jävligt "seg-stark", inte hoppig och studsig som Årsjö. Det syns bäst vid keg tossen; Årsjö flyger igenom grenen medan Forsmark metodiskt går mellan keg och keg. Här kan ju gren-ovana spela in i och för sig, men skulle Forsmark bara bli lite kvickare så skulle han ha en hel del att hämta. Han är ju snabb på loading.

Stämmer in i dina ord om Hollands, han är inget hot längre. Följer honom på Instagram och han är ju en jävel på maxtunga marklyft fortfarande, men det kanske stannar där också. Angående Big Z så undrar jag hur högt Årsjö värderar sin seger. Måste vara otroligt skönt att äntligen få stå överst i sin hemmaborg men samtidigt så var han ju storfavorit. Förra året hade han med lite flyt(en missad keg och en dålig loadingtaktik förstörde) kunnat slå Hafthor, i år var det inte i närheten av samma ovissa kamp. Forsmark var duktig men Årsjö ska fortfarande slå honom.

Bjorneman 2016-11-15 14:47

Du har rätt Rooz. Det blir väldigt svårt eftersom toppen består av väldigt tunga killar som är lika starka som de ser ut.

MackJuve:

Ja, Forsmark har utrymme för förbättring i framförallt keg toss. Dessutom släpar maxstyrkan om man jämför med den absoluta världstoppen. Om Årsjö inte kommer tillbaka till sin tidigare form så kommer Sveriges starkaste man 2017 heta Martin Forsmark. Det står jag fast vid.

Hollands drog 450 kg i mark tidigare i år. Förvisso på en väldigt hög kroppsvikt (450 pounds om jag inte minns fel) vilket förmodligen skulle hämmat honom ytterligare i andra grenar. Han borde slutat med flaggan i topp, alltså efter sin femteplats på WSM 2014. Men det är nog inte så lätt att bara lägga av när man har varit så bra.

------

Lite övriga tankar:

Jag tycker att det är lite konstigt att hemmahoppet väldigt ofta vinner, eller presterar rent orimligt bra, i sina tävlingar. Då menar jag i tävlingar med blandade och begripliga grenar, inte Samuelsson-tävlingar. :D

Syftar inte heller på Årsjö i detta fall. Han är jävulskt bra. Jag har sett andra tävlingar eller läst resultatlistor där relativt mediokra namn har vunnit tävlingar på hemmaplan mot betydligt mer meriterade motståndare. Ger det verkligen en så stor psykologisk skillnad? Något måste det vara.

---

Kazmaier sa på seminariet att, vid sidan av honom själv förstås, var Savickas och Hafthor de bästa strongmanutövarna genom tiderna. Brian då?

Kan i vissa fall tycka att den gode Kaz är lite väl självgod. I och för sig, om någon har anledning att vara självgod så är det han. Men han snackar väldigt mycket om vad han skulle kunnat göra om han var aktiv idag. Självklart hade markdräkt och en balanserad metallstock förmodligen gjort en avsevärd skillnad. Han talar dock om att dagens träningsmetoder, kosthållning och steroider skulle gjort så enorm skillnad. Det tror inte jag i alla fall.

MackeJuve 2016-11-15 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7674373)
Om Årsjö inte kommer tillbaka till sin tidigare form så kommer Sveriges starkaste man 2017 heta Martin Forsmark. Det står jag fast vid.

Kazmaier sa på seminariet att, vid sidan av honom själv förstås, var Savickas och Hafthor de bästa strongmanutövarna genom tiderna. Brian då?

Jag tror inte på ditt tips om Forsmark, det behövs nog i sådant fall ett liknande scenario som i år(en skadad Årsjö) för att han ska ta hem det. Är Årsjö hel så vinner han, utan att vara i någon vansinnig form.

Angående Kaz så känns det ju suspekt att glömma bort sin landsman. Speciellt med tanke på att det är Brian och Z som dominerat strongmanscenen de senaste åren, inte Thor och Z. Nu var jag ju inte på plats så ska inte uttala mig alltför drastiskt men tycker ändå att uttalandet är anmärkningsvärt.

Bjorneman 2016-11-15 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7674387)
Jag tror inte på ditt tips om Forsmark, det behövs nog i sådant fall ett liknande scenario som i år(en skadad Årsjö) för att han ska ta hem det. Är Årsjö hel så vinner han, utan att vara i någon vansinnig form.

Angående Kaz så känns det ju suspekt att glömma bort sin landsman. Speciellt med tanke på att det är Brian och Z som dominerat strongmanscenen de senaste åren, inte Thor och Z. Nu var jag ju inte på plats så ska inte uttala mig alltför drastiskt men tycker ändå att uttalandet är anmärkningsvärt.

Jo, du har rätt men om det fortsätter i samma spår för Årsjö dvs nya skador hela tiden och noll tid till rehabilitering kommer Forsmark vinna. Dessutom verkar han vara på uppåtgående hela tiden.

Jag tycker i alla fall att Brian har varit och fortfarande är några snäpp bättre än Hafthor.

Kanske inte ens får skriva det här, men Kazmaier kallade även Pudzianowski för ett "medicinskt experiment". Hmm... Antar att folk är blåögda överlag.

MackeJuve 2016-11-16 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7674586)
Jag tycker i alla fall att Brian har varit och fortfarande är några snäpp bättre än Hafthor.

Kanske inte ens får skriva det här, men Kazmaier kallade även Pudzianowski för ett "medicinskt experiment". Hmm... Antar att folk är blåögda överlag.

Du behöver inte ens skriva "jag tycker", det är ju en sanning. Hafthor är trea varje gång gång Z och Shaw är med i WSM medan de två turas om att plocka hem segern. Sannolikt kommer Shaw att ta rekordet för flest WSM-titlar innan han har lagt av, eller "sannolikt", j-a-g tror det i alla fall. Framtiden är säkert Hafthors dock.

Du fick inte den där motivationsboosten som Årsjö pratade om? Han har ju beskrivit Kaz som en fantastisk motivator, efter att ha lyssnat på honom är man redo att springa igenom en vägg. Det var främst därför jag var sugen på hans seminarium, i kombination med sköna storys från förr.

345.5 i bänk 2016-11-16 14:34

Lite orättvist att inte Savickas 2 vm guld på IFSA vm inte räknas i historie beskrivningen. Dom åren körde majoriteten av dom bästa IFSA och inte WSM. Så Savickas har ju 6st världstitlar.

Bjorneman 2016-11-16 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7674911)
Lite orättvist att inte Savickas 2 vm guld på IFSA vm inte räknas i historie beskrivningen. Dom åren körde majoriteten av dom bästa IFSA och inte WSM. Så Savickas har ju 6st världstitlar.

Ja, precis. Det nämns aldrig tyvärr.

ccm 2016-11-17 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7674373)
Jag tycker att det är lite konstigt att hemmahoppet väldigt ofta vinner, eller presterar rent orimligt bra, i sina tävlingar. Då menar jag i tävlingar med blandade och begripliga grenar, inte Samuelsson-tävlingar. :D

Mycket handlar ju om att det är grenar som hemmahoppet/arrangören har valt, med grenar som passar en själv, med egen utrustning som man har tränat med.

Angående Giants Live så har ni ett fullsmockat reportage om tävlingen här: Läs reportaget här!

http://maxstyrka.se/wp-content/uploa...ve2016-z16.jpg

Bjorneman 2016-11-18 04:05

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7675753)
Mycket handlar ju om att det är grenar som hemmahoppet/arrangören har valt, med grenar som passar en själv, med egen utrustning som man har tränat med.

Angående Giants Live så har ni ett fullsmockat reportage om tävlingen här: Läs reportaget här!

http://maxstyrka.se/wp-content/uploa...ve2016-z16.jpg

Jo, man har sett extrema exempel på det.

Bra reportage!

påven 2016-11-19 11:42

Det var ju uppenbart att alla svenskarna hade tränat rätt rejält på containerlyftet innan tävlingen.

ccm 2016-11-21 03:05

Citat:

Ursprungligen postat av påven (Inlägg 7676421)
Det var ju uppenbart att alla svenskarna hade tränat rätt rejält på containerlyftet innan tävlingen.

De har varit hos Johannes och tränat samtliga grenar ganska ordentligt. ;)

Houra 2016-11-21 07:07

Hur är det med gym med möjligheter att köra strongman? Tänker mig något i Västsverige norr om Göteborg, finns det ens?

MackeJuve 2016-11-21 11:19

Fy fan vad KOMPAKT Savickas ser ut! Han väger enligt egen utsago 155 kg btw.

https://www.instagram.com/p/BNC1T-pB...y=mikkelleicht

Bjorneman 2016-11-22 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7677490)
Fy fan vad KOMPAKT Savickas ser ut! Han väger enligt egen utsago 155 kg btw.

https://www.instagram.com/p/BNC1T-pB...y=mikkelleicht

Absolut!

Nu är detta ingen kritik, ni skulle se mig bredvid honom. :D
Men 8% kroppsfett? Det kan väl inte stämma? Hörde detta i ett radioprogram där programledarna tydligen intervjuade honom under Giants Live-tävlingen.

Fan, vad "liten" den där absurt monsterstarke dansken ser ut i jämförelse.

MackeJuve 2016-11-22 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7678247)
Absolut!

Nu är detta ingen kritik, ni skulle se mig bredvid honom. :D
Men 8% kroppsfett? Det kan väl inte stämma? Hörde detta i ett radioprogram där programledarna tydligen intervjuade honom under Giants Live-tävlingen.

Fan, vad "liten" den där absurt monsterstarke dansken ser ut i jämförelse.

Nja, hörde med det där om 8 % i Maxstyrka. Låter osannolikt.

Ja, alltså nu framstår ju Leichts presstyrka som sinnessjuk om man tar hans storlek i beaktning. Han är ju absolut världselit i press/push/stock. Inte några mil ifrån big Z(även om det så klart är långt), om jag minns rätt?

Bjorneman 2016-11-22 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7678249)
Nja, hörde med det där om 8 % i Maxstyrka. Låter osannolikt.

Ja, alltså nu framstår ju Leichts presstyrka som sinnessjuk om man tar hans storlek i beaktning. Han är ju absolut världselit i press/push/stock. Inte några mil ifrån big Z(även om det så klart är långt), om jag minns rätt?

Ja, 210 i stock bland annat. Böjen kan nog vara riktigt jävla vass också. 400 i mark är ju numera inte så märkvärdigt på hög nivå i strongman.

Även Laurence ser väldigt massiv ut. Det har han inte gjort innan. Även om man tar hans förhållandevis ansenliga "fetma" i beaktan.

Bjorneman 2016-12-15 22:36

2016 Ultimate Strongman World Championships

http://startingstrongman.com/2016/12...ships-results/

Någon mer detaljerad resultatlista på denna tävling? Finns filmad med mobilkamera på youtube, men det pallar jag inte kolla igenom. Har googlat och ögnat igenom atleternas facebooksidor och dylikt, men finner inte mycket. Är uppenbarligen apdålig på att söka info själv. :D

Laurence Shahlaei vann tydligen och det förvånar mig inte. Han kan vinna vilken tävling som helst på rätt dag. Savickas kom tydligen sjua och är uppenbarligen inte i sin toppform. Jag vet förvisso ingenting om tävlingen, men vill gärna veta mer. Han hade till och med Hollands före sig. Eddie Hall bröt tävlingen och det verkar han ha för vana att göra förutom vid WSM och Storbritanniens inhemska tävlingar. Han kan självklart inte rå för skador men jag tycker mig se det ofta.

Så, någon som vet mer?

Bjorneman 2016-12-19 19:42

Verkar som Eddie Hall har tillkännagivit att han kommer vinna WSM 2017 på Facebook. :D

Det är ett önsketänkande enligt mig. Så länge Brian och Hafthor är aktiva blir det inget guld till Storbritannien. I så fall tror jag mer på Laurence Shahlaei.

Eddie är överlägset statiskt starkast av alla strongmanutövare och den overall statiskt starkaste människan i modern historia. Om man ser till hans genomsnitt av mark, overhead, böj och bänk. Det är ett påstående som jag står för. Ingen behöver hålla med mig.

Han gjorde 500 i marklyft och i och med det tror han att han även kan vinna WSM inom en överskådlig framtid, men det gör han inte. Tredjeplats helt klart, inte mer i nuläget.

Jag har inte räknat ut Savickas, men han verkar ha långt kvar till sin forna form om han någonsin kommer tillbaks dit. Brian kommer bli först med 6 WSM-titlar. Hafthor är dock hack i häl, han var väl bara 2 poäng efter i år? Han kan knipa titeln, men han är inte i Brians kaliber än så länge.

Bjorneman 2016-12-19 20:13

Ett litet tillägg om det är okej, kan inte ändra mitt föregående längre:

Alltså han är säkert seriös med sitt mål och man måste ju tro på sig själv. Självklart, men jag och säkert många av er tror inte att det kommer ske nästa år.

Agitator 2016-12-19 22:47

Eddie Hall är många år bort från att vinna WSM känns det som.

Bjorneman 2016-12-20 03:22

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7690888)
Eddie Hall är många år bort från att vinna WSM känns det som.

Ja, han är nästan för stark om man kan säga så. :D
Alltså relativt medioker i mer rörliga grenar även om han har blivit bättre på dem.

Han är dock inte som sin landsman Glenn Ross som var enormt mycket råstarkare än Samuelsson och många av de andra grabbarna. Grejen var att han var 185 cm lång och vägde minst 200 pannor under tävlingarna. Där kan man snacka om att flåsa och stånka. Tävlingarna ser ju dock lite annorlunda ut nu för tiden.

MackeJuve 2016-12-20 08:25

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7690793)
Ett litet tillägg om det är okej, kan inte ändra mitt föregående längre:

Alltså han är säkert seriös med sitt mål och man måste ju tro på sig själv. Självklart, men jag och säkert många av er tror inte att det kommer ske nästa år.

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7690888)
Eddie Hall är många år bort från att vinna WSM känns det som.

Jag tror inte heller på det, MEN, det är ju inget konstigt uttalande. Karln är ju fyra om Big Z är med och trea om han inte är det. Vi snackar om att Årsjö kan blanda sig in i toppstriden om han har en bra dag fastän han inte har varit bättre än åtta i en WSM-final. Att någon som då aspirerar på pallplatserna säger sig gå för guld är helt naturligt.

Att han råkar existera samtidigt som den kanske största strongman-maskinen och den största strongman-talangen någonsin gör det ju inte sannolikt men det är fortfarande naturligt. Jag har verkligen intrycket av att Shaw är den seriösaste WSM-atlet som vi har sett. Detta baseras enbart på de videos och intervjuer som jag har sett med honom. Har svårt att se att andra strongmans ägnar sig åt lika mycket prehab som han gör. Dessa minutiösa förberedelser gör att han känns väldigt svårrubblig i.o.m. att han både är svinstark samt otroligt förberedd.

MackeJuve 2016-12-20 09:03

Espenkrona i Strength Wars. Kan rekommendera SW, rätt schysst underhållning om man har lite tråkigt en dag. Ibland blir matcherna för ojämna men oftast så brukar de bjuda på underhållning.


MackeJuve 2016-12-20 15:58

Eddie Hall bänkpressar fyra brudar. Borde bli strax över 200 kg(åtminstone två av tjejerna ser väldigt små och nätta ut)? Imponerande med tanke på hur instabilt det lär vara.

https://www.instagram.com/p/BOPMYLzD...ie_hall_strong

Bjorneman 2016-12-20 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7691001)
Jag tror inte heller på det, MEN, det är ju inget konstigt uttalande. Karln är ju fyra om Big Z är med och trea om han inte är det. Vi snackar om att Årsjö kan blanda sig in i toppstriden om han har en bra dag fastän han inte har varit bättre än åtta i en WSM-final. Att någon som då aspirerar på pallplatserna säger sig gå för guld är helt naturligt.

Att han råkar existera samtidigt som den kanske största strongman-maskinen och den största strongman-talangen någonsin gör det ju inte sannolikt men det är fortfarande naturligt. Jag har verkligen intrycket av att Shaw är den seriösaste WSM-atlet som vi har sett. Detta baseras enbart på de videos och intervjuer som jag har sett med honom. Har svårt att se att andra strongmans ägnar sig åt lika mycket prehab som han gör. Dessa minutiösa förberedelser gör att han känns väldigt svårrubblig i.o.m. att han både är svinstark samt otroligt förberedd.

Det är inget anmärkningsvärt uttalande för att komma från honom själv, men han kommer inte förbi Brian, Hafthor och eventuellt Big Z.

Jag har aldrig trott på Årsjö i det avseendet. Topp-5, inte mer. Han kanske skulle kunna slå Eddie på poäng en riktigt bra dag och kommer trea men han har inte sånt jävla flax att både Brian och Thor skulle ha en dålig dag.

Jag köpte Brians e-bok från hans hemsida och då förstår man hur jävla seriös han är med precis allting. Det förstår man i hans videos också som sagt.

Savickas påstod själv att han tappat 40% av sin styrka. Karln kan uppenbarligen inte räkna eller så överdrev han, men han failade tydligen 380 i mark och 167 kg Apollons på den där Ultimate strongman-tävlingen. Jag har svårt att se honom komma tillbaka i nuläget, men jag vågar aldrig räkna bort honom.

Snart kommer väl WSM 2016 upp på Youtube. Det ska bli roligt att se.

345.5 i bänk 2016-12-20 20:59

Z har väl haft en del skador. Men är ju självklart att typ 30-40kg viktnedgång på ett halvår tär på styrkan. Ser bra ut på bild men trycket försvinner och nya lyftvinklar. Sedan får man inte glömma att karln tävlat i elit styrke idrott intensivt i 20år han måste ju rimligen vara rätt mätt och ger nog inte 100%

MackeJuve 2016-12-21 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7691365)
Z har väl haft en del skador. Men är ju självklart att typ 30-40kg viktnedgång på ett halvår tär på styrkan. Ser bra ut på bild men trycket försvinner och nya lyftvinklar. Sedan får man inte glömma att karln tävlat i elit styrke idrott intensivt i 20år han måste ju rimligen vara rätt mätt och ger nog inte 100%

Jo. Samtidigt så tror jag att Shaw tänder en del eldar inom honom. Det har ju verkligen varit de två sedan 2009(?).

Själv då? Du verkar ju köra all in på strongman nu för tiden, är det ett långsiktigt tänk(nu ger jag upp SL/bänk och blir strongmanatlet på riktigt) eller är det bara en fas, som i att det är kul nu men att du planerar att gå tillbaka till SL inom en snar framtid? Målet antar jag är en SSM-final.

345.5 i bänk 2016-12-21 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7691542)
Jo. Samtidigt så tror jag att Shaw tänder en del eldar inom honom. Det har ju verkligen varit de två sedan 2009(?).

Själv då? Du verkar ju köra all in på strongman nu för tiden, är det ett långsiktigt tänk(nu ger jag upp SL/bänk och blir strongmanatlet på riktigt) eller är det bara en fas, som i att det är kul nu men att du planerar att gå tillbaka till SL inom en snar framtid? Målet antar jag är en SSM-final.

Det är 100% satsning på strongman för mig nåt år framåt. Får vi se vart det bär. Försöker få in 3-4 grenpass i någon form i veckan. Målet 2017 är SSM final. Men inte lätt är typ 15st i Sverige som håller bra nivå. Jag lägger ut en film från varje pass på instagram. Sedan kommer jag köra nån serie omgång ibland om jag känner mig i pers form inåt.

Bjorneman 2016-12-21 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7691547)
Det är 100% satsning på strongman för mig nåt år framåt. Får vi se vart det bär. Försöker få in 3-4 grenpass i någon form i veckan. Målet 2017 är SSM final. Men inte lätt är typ 15st i Sverige som håller bra nivå. Jag lägger ut en film från varje pass på instagram. Sedan kommer jag köra nån serie omgång ibland om jag känner mig i pers form inåt.

Kul. Kollar din Instagram ibland. Hoppas du får ett bra 2017 med din strongmansatsning.

Vad tycker du om Forsmark nu? Han har blivit ohyggligt bra tycker jag. Jag tror att han har stora chanser att komma till final på WSM nästa år. Han är givetvis inte bättre än Årsjö ännu, men om det fortsätter i samma spår dvs nya skador för Johannes mest hela tiden och Forsmark på ständig uppgång så vinner han SSM nästa år. Tror jag alltså.

345.5 i bänk 2016-12-21 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7691716)
Kul. Kollar din Instagram ibland. Hoppas du får ett bra 2017 med din strongmansatsning.

Vad tycker du om Forsmark nu? Han har blivit ohyggligt bra tycker jag. Jag tror att han har stora chanser att komma till final på WSM nästa år. Han är givetvis inte bättre än Årsjö ännu, men om det fortsätter i samma spår dvs nya skador för Johannes mest hela tiden och Forsmark på ständig uppgång så vinner han SSM nästa år. Tror jag alltså.

Tack bara ösa.

Jag är imponerad av Forsmark grymt bra är han. Ska han gå långt i WSM måste han jobba upp snabbheten. Styrkan ökar han lite hela tiden. Men på WSM final är alla så sjukt stark så han måste ju upp med den statiska styrkan också. Men han är på godväg. Har ju varit ganska jämt mellan Forsmark och Årsjö nu på slutet men man får inte glömma att Årsjö inte kunnat gå för fullt. Syns ganska tydligt. Är han hel är han några snäpp vassare. Men fortsätter han att vara skadad/småskadad så funkar det inte att hålla Forsmark bakom sig länge till.

Bjorneman 2016-12-21 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7691727)
Tack bara ösa.

Jag är imponerad av Forsmark grymt bra är han. Ska han gå långt i WSM måste han jobba upp snabbheten. Styrkan ökar han lite hela tiden. Men på WSM final är alla så sjukt stark så han måste ju upp med den statiska styrkan också. Men han är på godväg. Har ju varit ganska jämt mellan Forsmark och Årsjö nu på slutet men man får inte glömma att Årsjö inte kunnat gå för fullt. Syns ganska tydligt. Är han hel är han några snäpp vassare. Men fortsätter han att vara skadad/småskadad så funkar det inte att hålla Forsmark bakom sig länge till.

Då är vi av samma åsikt.
Årsjö har inte varit i toppform, men om Forsmark fortsätter som han gör så kommer det snart behövas en Årsjö i toppform för att försvara titeln. Tids nog i alla fall.

Snabbheten tar sig väl främst uttryck i grenar som keg-toss. I loadingrace och liknande är han ju jävligt bra. Final i WSM tror inte är någon omöjlighet, men väl där så blir det så klart tufft.

345.5 i bänk 2016-12-21 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7691735)
Då är vi av samma åsikt.
Årsjö har inte varit i toppform, men om Forsmark fortsätter som han gör så kommer det snart behövas en Årsjö i toppform för att försvara titeln. Tids nog i alla fall.

Snabbheten tar sig väl främst uttryck i grenar som keg-toss. I loadingrace och liknande är han ju jävligt bra. Final i WSM tror inte är någon omöjlighet, men väl där så blir det så klart tufft.

Precis vi får hoppas på 2 svenskar i WSM final nästa år.

Pudzianovski 2017-01-05 21:22

Såg precis at WSM 2016 finns på Youtube.


Bjorneman 2017-01-09 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 7701081)
Såg precis at WSM 2016 finns på Youtube.


Topp-3 var som vanligt inte överraskande alls och som alltid så vet vi ju resultatet långt innan det sänds. Sjukt egentligen. Strongman måste vara den enda sporten i hela världen som eftersänds på det viset.

Däremot var det många nya namn och den där Janashia utmärkte sig väl mest. Han blir farlig i framtiden. Brian och Hafthor låg 10 poäng före 3:an och 4:an (Eddie Hall och Janashia), men Eddie tappade massa poäng i första grenen pga sina fingrar. Jag ändrar mig, han kanske kan bli riktigt farlig i år. Fast jag har ändå svårt att tro att han lyckas komma förbi Hafthor och Brian. God trea några poäng efter dem skulle jag tro. Färre poäng än förra året i alla fall.

Vet ej hur det är med Savickas för tillfället. När hålls WSM i år?

345.5 i bänk 2017-01-10 07:33

Thor var rätt nära Shaw. Eddie hade stora problem med greppet. Skyllde på skada. Men man får ju lite tankar vad händer med hans mark utan remmar?.

Zavickas håller på att återvända upp i vikt. Väger 160 nu skulle upp till 180 till arnolds. Gjorde 200 rätt bekvämt i stock nu. Så vi kanske inte ska räkna ut han än.

Bjorneman 2017-01-10 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7703297)
Thor var rätt nära Shaw. Eddie hade stora problem med greppet. Skyllde på skada. Men man får ju lite tankar vad händer med hans mark utan remmar?.

Zavickas håller på att återvända upp i vikt. Väger 160 nu skulle upp till 180 till arnolds. Gjorde 200 rätt bekvämt i stock nu. Så vi kanske inte ska räkna ut han än.

Ja, jag vet inte riktigt. "Dislocated fingers" snackade de om. Det låter inte så trevligt. Jag har aldrig sett honom köra mark utan remmar. Skulle vara kul att se vad han är god för där.

Okej. Nej, jag vågar aldrig räkna ut honom. Jag håller på honom egentligen. Skulle vara jävligt kul om han vann en femte titel.

345.5 i bänk 2017-01-10 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7703387)
Ja, jag vet inte riktigt. "Dislocated fingers" snackade de om. Det låter inte så trevligt. Jag har aldrig sett honom köra mark utan remmar. Skulle vara kul att se vad han är god för där.

Okej. Nej, jag vågar aldrig räkna ut honom. Jag håller på honom egentligen. Skulle vara jävligt kul om han vann en femte titel.

Ja Z har alltid varit en favorit mycket pga sin överlägsna styrka i power grenarna. Dock har han ju blivit lite frånåkt i t ex mark senaste åren.

Bjorneman 2017-01-12 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7703521)
Ja Z har alltid varit en favorit mycket pga sin överlägsna styrka i power grenarna. Dock har han ju blivit lite frånåkt i t ex mark senaste åren.

Jo, så är det men om jag inte missminner mig så gjorde han sitt världsrekord (440 kg) med samma stång som användes förra året där Eddie och Brian gjorde 445 kg. Den är ju väldigt styv. Eddies lyft såg lätt ut, men Brians var tyngre. Alltså verkar inte utvecklingen ha gått så mycket framåt där. Tror att även Brian skulle göra bra mycket mer med en vanlig stång.

Vad har Big Z gjort med en vanlig Eleiko eller Texas-bar? En hörsägen säger 470 kg, men jag vet inte. Det låter lite väl mycket. Det var ju några år sedan. Nu snackar jag strongmanutförande, inte styrkelyft.

Jag kanske snackar i nattmössan, men man har ju sett ett antal tävlingar vid det här laget och läst rätt mycket.

345.5 i bänk 2017-01-13 12:23

440kg är det mesta Z lyft från markhöjd.

Bjorneman 2017-01-13 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7705081)
440kg är det mesta Z lyft från markhöjd.

Ja, WSM 2011. 470 på gymmet är nog inte sant.

Bjorneman 2017-01-22 19:41

https://www.facebook.com/johannesars...type=3&theater

Vad väger denna herre i dagsläget? Såg i och för sig nu att han såg mycket "smalare" ut när jag såg bilden i mobilen. :D

345.5 i bänk 2017-01-24 20:24

Han har inga planer på att lägga av än big z.

http://startingstrongman.com/2017/01...unas-savickas/

Bjorneman 2017-01-26 08:30

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7710857)
Han har inga planer på att lägga av än big z.

http://startingstrongman.com/2017/01...unas-savickas/

Fan vad kul! Går till och med förstå vad han säger numera. :D

http://maxstyrka.se/2017/01/ett-samt...unas-savickas/

Här har Maxstyrka intervjuat Big Z.

"Vad är det mesta du har dragit i marklyft på träning?
Jag har dragit 447,5 kg, men det var flera år sedan."

Så fick vi den frågan besvarad också.

Bjorneman 2017-02-11 20:49

Arnolds börjar närmar sig. Om jag har förstått det rätt så har Eddie Hall inte kvalificerat sig. Där sprack alltså snacket om att vinnaren av Arnolds är starkast. :D

Nejdå, men det blir väl inga större överraskningar. Brian är min förhandsfavorit, men Big Z är regerande mästare och kan aldrig räknas ut.

När fan ska Eddie suga tag i stocklyftet och göra 250 kg? Det är givetvis en fantasisiffra, men om någon kan göra det så är det han. Glöm Hicks och resten. Savickas kommer inte heller göra det. Eddie är next level.

345.5 i bänk 2017-02-12 18:17

Vad tråkigt. Jag har inte en aning hur uttagningen ser ut men topp 3 på wsm borde ju räcka. Men är ju inte så värst många tävlingar han genomför Hall.

Bjorneman 2017-02-12 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7721311)
Vad tråkigt. Jag har inte en aning hur uttagningen ser ut men topp 3 på wsm borde ju räcka. Men är ju inte så värst många tävlingar han genomför Hall.

Jag vet inte om det är så, men jag läste det någonstans. Att vara starkast i världshistorien och 3:a på WSM borde räcka.

345.5 i bänk 2017-02-13 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7721461)
Jag vet inte om det är så, men jag läste det någonstans. Att vara starkast i världshistorien och 3:a på WSM borde räcka.

Det tycker jag är fel att säga att han är starkast i världshistorien. Han har inte vunnit WSM han har inte vunnit Arnolds. Han har ett wr i mark. Men att vara bäst i en gren räcker inte. Nu har han ju alla möjligheter att bli starkast men jag tycker han måste vinna mer för att förtjäna den utnämningen.

Bjorneman 2017-02-13 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7721644)
Det tycker jag är fel att säga att han är starkast i världshistorien. Han har inte vunnit WSM han har inte vunnit Arnolds. Han har ett wr i mark. Men att vara bäst i en gren räcker inte. Nu har han ju alla möjligheter att bli starkast men jag tycker han måste vinna mer för att förtjäna den utnämningen.

Du har givetvis rätt. Det är jag som har utnämnt honom till det. :D


https://www.instagram.com/p/BQZLsMJF...y=shawstrength

Har ni sett den här förresten? Brian Shaw med 211 kg i stock.

345.5 i bänk 2017-02-13 12:40

Grymt jag tror Shaw blir svår att slå på WSM i några år framöver. Han har absolut ingen dålig gren.

Bjorneman 2017-02-13 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7721715)
Grymt jag tror Shaw blir svår att slå på WSM i några år framöver. Han har absolut ingen dålig gren.

Han blir nog först till 6 WSM-titlar. Vilken jävla maskin.

MackeJuve 2017-02-13 17:32

Blev smått chockad när jag såg den där stockpressen. Vilket fenomen han är. Såg en bild på Shaw när han såg helt otroligt stor ut(även den på Instagram, ganska ny bild), är han uppe på 200 kg kv idag?

Bjorneman 2017-02-13 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7721869)
Blev smått chockad när jag såg den där stockpressen. Vilket fenomen han är. Såg en bild på Shaw när han såg helt otroligt stor ut(även den på Instagram, ganska ny bild), är han uppe på 200 kg kv idag?

Verkligen. Såg ut som att han har 500 lbs där. Var förvånad över att vändningen såg mycket tyngre ut än pressen dessutom.

Vet ej, men Colin Bryce brukar säga att Shaw aldrig är ärlig med sin vikt. Jag skulle tippa på att han alltid ligger uppemot 200 pannor. Han ser ändå oftast bra mycket kraftigare ut än Hafthor och blott 3 cm längdskillnad kan inte göra det till en illusion.

Jocke67 2017-02-15 12:25

Hur långt i förväg får de tävlande veta vilka grenar som ingår i WSM?
Och hur väljs grenarna ut? Kan ju vara helt avgörande för vem som vinner så det borde ju vara någon som är "opartisk". Eller så kanske man medvetet väljer grenar för att få en jämn spännande tävling?

MackeJuve 2017-02-15 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7721876)
Verkligen. Såg ut som att han har 500 lbs där. Var förvånad över att vändningen såg mycket tyngre ut än pressen dessutom.

Vet ej, men Colin Bryce brukar säga att Shaw aldrig är ärlig med sin vikt. Jag skulle tippa på att han alltid ligger uppemot 200 pannor. Han ser ändå oftast bra mycket kraftigare ut än Hafthor och blott 3 cm längdskillnad kan inte göra det till en illusion.

Hafthor väger idag 195 kg, tror själv att han kommer över 200 kg innan Arnolds. Vi kan därmed utgå från att Shaw ÄR över 200 kg kv.

345.5 i bänk 2017-02-15 17:15

Är ju ingen kroppsvikts tävling utan vem som är starkast. Jag tror det är lite onödigt att vara så tung. Ska ju gå och röra sig och syresätta också.

MackeJuve 2017-02-15 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7722998)
Är ju ingen kroppsvikts tävling utan vem som är starkast. Jag tror det är lite onödigt att vara så tung. Ska ju gå och röra sig och syresätta också.

Jag tycker att det är mäktigt, därav min fascination :) Tror dock inte att det är onödigt under Arnolds, annan sak om det är WSM.

ccm 2017-02-16 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7722994)
Hafthor väger idag 195 kg, tror själv att han kommer över 200 kg innan Arnolds. Vi kan därmed utgå från att Shaw ÄR över 200 kg kv.

Det sägs att Brian vägde 220 kg under Arnolds ett år.

Bjorneman 2017-02-16 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7723276)
Det sägs att Brian vägde 220 kg under Arnolds ett år.

Det förvånar mig inte. Hafthor vägde väl över 200 första gången han var med på WSM? Det var dock utan magrutor.

Vad har Zydrunas vägt som mest? Uppemot 200? Jag vet att den officiella vikten nästan alltid är 180, men ibland har han varit mer enorm än han brukar.

rattlesnake61 2017-02-18 13:42

Ultimate Strongman Master World Championship 2016 med Kalle Lane finns nu på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=STjMvz3h_dw

Gillar denna tävling eftersom den är lite mera oldschool med mindre förutsägbara grenar. Skulle va kul att se Magnus Samuelsson ställa upp och tävla mot dessa 40-plussare.

Bjorneman 2017-02-18 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7724398)
Ultimate Strongman Master World Championship 2016 med Kalle Lane finns nu på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=STjMvz3h_dw

Gillar denna tävling eftersom den är lite mera oldschool med mindre förutsägbara grenar. Skulle va kul att se Magnus Samuelsson ställa upp och tävla mot dessa 40-plussare.

Kul. Nu blev jag lite snurrig. Var det inte Nick Best som vann masters förra året? Mark Felix på andra plats och Stisse på femte. Vad var det för tävling? Antagligen en annan, men jag hade ingen aning om att det fanns 2 olika.

Bjorneman 2017-02-18 18:29



Savickas första medverkan i WSM 1998. Denna har inte funnits uppe innan vad jag vet.

Edit: För snabb som vanligt. Videon är på ryska. Jaja.

rattlesnake61 2017-02-19 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7724466)
Kul. Nu blev jag lite snurrig. Var det inte Nick Best som vann masters förra året? Mark Felix på andra plats och Stisse på femte. Vad var det för tävling? Antagligen en annan, men jag hade ingen aning om att det fanns 2 olika.

Tävlingen som Nick Best vann är den ''officiella'' World's Strongest Man Master arrangerad av Colin Bryce och Giant's Live teamet för första gången förra året. Ultimate Strongman tävlingen har funnits i några år och produceras av några andra men sänds ändå på tv. Så vet inte vilken som är den som gäller eller om man får tävla i båda.

Zydrunas Savickas säger att han kommer tävla i master klassen i år så nu lär väl ingen annan ha en realistisk chans att knipa den titeln/titlarna...

Bjorneman 2017-02-19 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7724649)
Tävlingen som Nick Best vann är den ''officiella'' World's Strongest Man Master arrangerad av Colin Bryce och Giant's Live teamet för första gången förra året. Ultimate Strongman tävlingen har funnits i några år och produceras av några andra men sänds ändå på tv. Så vet inte vilken som är den som gäller eller om man får tävla i båda.

Zydrunas Savickas säger att han kommer tävla i master klassen i år så nu lär väl ingen annan ha en realistisk chans att knipa den titeln/titlarna...

Å fan. Jag trodde bara att det fanns Ultimate Masters.

Bjorneman 2017-02-19 22:28

https://www.instagram.com/p/BQsgRATA...kas_bigz&hl=sv

Savickas har skadat sig igen och kommer inte delta på Arnolds. :(

Grattis Brian! :D

rattlesnake61 2017-02-19 22:57

Ajdå, hoppas Savickas kan delta i Världens Starkaste iaf. Blir trist om Shaw vinner tre år i rad. Hafthor borde ha vunnit förra året men han lyckades klanta sig igen.

345.5 i bänk 2017-02-20 21:09

20års tävlande på elitnivå börjar kanske tapå för Big Z. Hoppas han kommer tillbaka igen men är rädd att det kanske blir svårt.

Bjorneman 2017-02-28 13:06

Har också svårt att se Savickas komma tillbaka på allvar, men man vet aldrig. Shaw blir nog svårslagen. Han göra inga dåliga tävlingar. Hafthor sjabblar lite ibland.

rattlesnake61 2017-02-28 16:24

Sveriges Starkaste Man 2000, tyvärr i usel kvalitet:


Bjorneman 2017-02-28 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7729635)
Sveriges Starkaste Man 2000, tyvärr i usel kvalitet:


Fan vad roligt.

Är inte du med där, 345,5 i bänk? :)

alcatrazz 2017-03-01 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7729635)
Sveriges Starkaste Man 2000, tyvärr i usel kvalitet:


Trodde Kalle Lane skulle göra mer än 110kg i stock! Antar att folk tränar mer specifikt på den grenen nu för tiden än vad de gjorde då.

PKtarzan 2017-03-01 14:46

Arnold strongman är väl i helgen? Vet ni om det går att se tävling någonstans?

Bjorneman 2017-03-01 15:43

Citat:

Ursprungligen postat av alcatrazz (Inlägg 7730004)
Trodde Kalle Lane skulle göra mer än 110kg i stock! Antar att folk tränar mer specifikt på den grenen nu för tiden än vad de gjorde då.

Det är möjligt.

Magnus gjorde en 2:a på 150 och det var väldigt mycket på den tiden. Även om marklyft eller knäböj hade varit med som gren så hade han blivit 2:a eller 3:a och vunnit tävlingen överlägset ändå. Jag förstår inte varför folk alltid ska ta ner hans prestationer. Det är en sak att han saltar sina okontrollerbara resultat, men att han var tokbäst i Sverige och en av de absolut bästa i världen i nästan 15 års tid kan man inte ta ifrån honom. Hans markresultat var nog ganska genomsnittligt på den tiden dessutom.

345.5 i bänk 2017-03-01 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7729696)
Fan vad roligt.

Är inte du med där, 345,5 i bänk? :)

Jo jag var med där 20år gammal. På den tiden var det som en semifinal fredag och final lördag. Gick tyvärr inte vidare till lördagen. Dåligt upplägg eftersom Magnus bara var med under lördagen utvilad och alla andra fick tävla fredag.

345.5 i bänk 2017-03-01 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7730038)
Det är möjligt.

Magnus gjorde en 2:a på 150 och det var väldigt mycket på den tiden. Även om marklyft eller knäböj hade varit med som gren så hade han blivit 2:a eller 3:a och vunnit tävlingen överlägset ändå. Jag förstår inte varför folk alltid ska ta ner hans prestationer. Det är en sak att han saltar sina okontrollerbara resultat, men att han var tokbäst i Sverige och en av de absolut bästa i världen i nästan 15 års tid kan man inte ta ifrån honom. Hans markresultat var nog ganska genomsnittligt på den tiden dessutom.

Magnus var helt klart bäst i Sverige under dessa år. Men klart det var irriterande för dom som ville utmana honom att det var han som styrde gren valet och valde konsekvent bort grenar andra kunde slå honom i. Böj och mark varianter var alltid med på WSM men aldrig på SSM under dessa år pga att Magnus skulle få stryk av flera stycken. Deadlift hold med remmar har Anders Johansson slagit Magnus 2 gånger på internationella tävlingar det var heller inte med. Magnus var bäst helt klart bäst men det blev lite gräddfil.

345.5 i bänk 2017-03-01 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av alcatrazz (Inlägg 7730004)
Trodde Kalle Lane skulle göra mer än 110kg i stock! Antar att folk tränar mer specifikt på den grenen nu för tiden än vad de gjorde då.

Nog en dålig dag. SSM kvalet i Hässleholm nån månad tidigare gjorde Kalle 135. Har det på VHS hemma.

Bjorneman 2017-03-01 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7730096)
Magnus var helt klart bäst i Sverige under dessa år. Men klart det var irriterande för dom som ville utmana honom att det var han som styrde gren valet och valde konsekvent bort grenar andra kunde slå honom i. Böj och mark varianter var alltid med på WSM men aldrig på SSM under dessa år pga att Magnus skulle få stryk av flera stycken. Deadlift hold med remmar har Anders Johansson slagit Magnus 2 gånger på internationella tävlingar det var heller inte med. Magnus var bäst helt klart bäst men det blev lite gräddfil.

Jag har hört det och det låter givetvis inte helt fair. Det är väldigt konstigt eftersom han hade vunnit ändå. Antar att egot hade fått sig en smäll.

345.5 i bänk 2017-03-01 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7730099)
Jag har hört det och det låter givetvis inte helt fair. Det är väldigt konstigt eftersom han hade vunnit ändå. Antar att egot hade fått sig en smäll.

Om vi tar denna final. I stock hade alla utom Magnus fått köra stock för reps innan medans han fått vila.

Magnus hade ett av världens bästa grepp. Nu hade dom arm overall arm i finalen som är en extrem grepp övning. Sedan farmers där greppet fäller avgörandet. Då väljer dom att förbjuda remmar i carhold och gjorde det till en grepp övning. Trots att det ofta var tillåtet med remmar internationellt. Detta med valet av grenar var frustrerande för Anders särskilt nåt år efter 2000.

rattlesnake61 2017-03-01 17:57

Det var marklyft på SSM 2005 men då hoppade Magnus den grenen och vann ändå tävlingen överlägset. Andreas Johansson vann då marklyftet med 340kg.

rattlesnake61 2017-03-01 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7730114)
Det var marklyft på SSM 2005 men då hoppade Magnus den grenen och vann ändå tävlingen överlägset. Andreas Johansson vann då marklyftet med 340kg.

*Anders Johansson skulle det stå.

Tror nog vissa SSM hade blivit mer jämna med andra grenar men speciellt runt 2000 var Magnus ganska överlägsen i Sverige.

Bjorneman 2017-03-01 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7730113)
Om vi tar denna final. I stock hade alla utom Magnus fått köra stock för reps innan medans han fått vila.

Magnus hade ett av världens bästa grepp. Nu hade dom arm overall arm i finalen som är en extrem grepp övning. Sedan farmers där greppet fäller avgörandet. Då väljer dom att förbjuda remmar i carhold och gjorde det till en grepp övning. Trots att det ofta var tillåtet med remmar internationellt. Detta med valet av grenar var frustrerande för Anders särskilt nåt år efter 2000.

Jag är med på det och det är givetvis inte rättvist, men jag tror att han hade vunnit i vilket fall. Det var en ganska underlig final med nästan uteslutande grenar som han var absolut världsklass i.

Jag menade inte att de som är insatta gnäller. Det är väl med all rätt i så fall, men andra verkar ha fått för sig att Magnus inte var något vidare bra alls och det var han som sporten såg ut på den tiden. T.ex. att han vann WSM 98 BARA för att alla var skadade och sjuka. Det stämmer inte. Det enda verkliga hotet det året, Ahola, var med till slutet. Dessutom har han 4 övriga pallplatser på WSM och en jävla massa vinster i andra tävlingar. 13 år i absoluta världstoppen och den enda gren som han var genomgående relativt dålig i var knäböj. Sen kan man givetvis inte jämföra sporten och atleterna med hur det ser ut i dag.

Sen verkade han mer än lovligt dryg och divig på den tiden, men det är en annan sak.

345.5 i bänk 2017-03-01 19:33

Han var överlägset bäst i Sverige från Magnus från 95-05 inget snack. Men det vinklades så att dom som utmanade honom fick det svårare för att Magnus skulle glänsa. SSM finalen 2006 styrde han inte över. Då var det appolon max Anders lekte upp 167 Magnus Pers är väl 155. Mark reps 310. Tungt OK 160kg farmers m.m. Anders vann överlägset. Hade varit kul att se dom mot varandra där. Hade nog blivit jämnare än tidigare år. Men Magnus var bäst i Sverige under sin bästa tid det tycker jag också.

Bjorneman 2017-03-01 19:44

Okej. Ja, det låter som att det hade blivit jämnare.

---

Hafthor väger tydligen 205 kg just nu. Undrar vad Brian väger? 215-220? :D


alcatrazz 2017-03-01 20:25

Brian Shaw är överjäkligt stark nu. Han har bevisligen fått upp axelstyrkan ännu mer också (211kg stockpress jättelätt i år), säkerligen nära 500 i mark också. Tror man snart kan säga att Brian Shaw är den starkaste någonsin, Savickas hade väl i sin peak starkare axlar men inte lika bra greppstyrka som Shaw. Greppstyrka testas inte lika mycket i strongman längre eftersom det används remmar hela tiden.

Vytautas Lalas är nog den enda som kan hota Shaw i Arnold Classic detta år. 2016 kom han 3:a, vet däremot inte om han är lika stark som tidigare med alla skador han haft.

rattlesnake61 2017-03-02 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av alcatrazz (Inlägg 7730169)
Brian Shaw är överjäkligt stark nu. Han har bevisligen fått upp axelstyrkan ännu mer också (211kg stockpress jättelätt i år), säkerligen nära 500 i mark också. Tror man snart kan säga att Brian Shaw är den starkaste någonsin, Savickas hade väl i sin peak starkare axlar men inte lika bra greppstyrka som Shaw. Greppstyrka testas inte lika mycket i strongman längre eftersom det används remmar hela tiden.

Vytautas Lalas är nog den enda som kan hota Shaw i Arnold Classic detta år. 2016 kom han 3:a, vet däremot inte om han är lika stark som tidigare med alla skador han haft.

Brian Shaw är väl perfekt byggd för strongman som sporten ser ut idag, men overall som komplett strongman håller jag Hafthor högre. Man ser ju när det är lite mer atletiska grenar som WSM 2014 när det var Loading och Keg toss då var Shaw helt plötsligt 3:a. Hade WSM haft fler sånna grenar senaste åren hade nog Hafthor eller Savickas vunnit varje år.

345.5 i bänk 2017-03-02 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7730114)
Det var marklyft på SSM 2005 men då hoppade Magnus den grenen och vann ändå tävlingen överlägset. Andreas Johansson vann då marklyftet med 340kg.

Träffade Anders på gymmet idag och vi började prata om denna tävling. Var ett genomtänkt upplägg och udda upplägg. Marklyft var en av dom sista grenarna och atleter slogs ut för varje gren. Så när det var dags för marklyft kostade det Magnus knappt nåt att stå över eftersom det inte var så många kvar i tävlingen. 2006 fick han inte styra SSM längre och var inte med nå mer.

Bjorneman 2017-03-04 10:42

Shaw har vunnit de två första grenarna på Arnolds. Jag kan inte tänka mig något annat än att han vinner hela tävlingen i år.

rattlesnake61 2017-03-04 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7731441)
Shaw har vunnit de två första grenarna på Arnolds. Jag kan inte tänka mig något annat än att han vinner hela tävlingen i år.

Lutar väl mot det, skulle väl va om han gör bort sig i den nya grenen ''Bag over bar'' - en throw med sandsäck. Men Shaw är så proffsig och kontrollerad så det är väl svårt att tänka sig.

Tråkigt att Årsjö aldrig fått vara med på Arnolds, inte för att jag tror han skulle ha något att göra i top 5 men det verkar som vissa strongmen med mindre meriter än Årsjö har varit med de senaste åren.

Pudzianovski 2017-03-04 18:37




Bjorneman 2017-03-04 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7731492)
Lutar väl mot det, skulle väl va om han gör bort sig i den nya grenen ''Bag over bar'' - en throw med sandsäck. Men Shaw är så proffsig och kontrollerad så det är väl svårt att tänka sig.

Tråkigt att Årsjö aldrig fått vara med på Arnolds, inte för att jag tror han skulle ha något att göra i top 5 men det verkar som vissa strongmen med mindre meriter än Årsjö har varit med de senaste åren.

Han är en bra kastare vanligtvis så jag tvivlar på att han gör bort sig även om just den grenen är ny. Stocken är tydligen lite lättare i år och det vore ju fan om han inte klämmer ur sig ett par reps i alla fall. Radzikowski är ute ur tävlingen så vi får se hur stocken går. Marken står väl mellan honom och Pritchett.

Jag förstår inte riktigt hur uttagningen till Arnolds går till. Jag menar, var fan är Eddie Hall? Han om någon är väl i en klass för sig när det gäller ren råstyrka.

rattlesnake61 2017-03-04 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7731756)
Han är en bra kastare vanligtvis så jag tvivlar på att han gör bort sig även om just den grenen är ny. Stocken är tydligen lite lättare i år och det vore ju fan om han inte klämmer ur sig ett par reps i alla fall. Radzikowski är ute ur tävlingen så vi får se hur stocken går. Marken står väl mellan honom och Pritchett.

Jag förstår inte riktigt hur uttagningen till Arnolds går till. Jag menar, var fan är Eddie Hall? Han om någon är väl i en klass för sig när det gäller ren råstyrka.

Eddie Hall var väl med 2015 och kom inte så bra? Allt med skivstänger där är Eddie i en klass för sig själv, men i timber carry, bale tote, cyr dumbell och kast grenar är han nog en bra bit efter Savickas i top form eller Brian Shaw.

Vann Brian marklyftet ändå fast Pritchett drog mer? Som jag förstår är det tyngsta 3:e lyftet som räknas.

rattlesnake61 2017-03-04 21:34


Bjorneman 2017-03-04 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7731768)
Eddie Hall var väl med 2015 och kom inte så bra? Allt med skivstänger där är Eddie i en klass för sig själv, men i timber carry, bale tote, cyr dumbell och kast grenar är han nog en bra bit efter Savickas i top form eller Brian Shaw.

Vann Brian marklyftet ändå fast Pritchett drog mer? Som jag förstår är det tyngsta 3:e lyftet som räknas.

Eddie var med förra året och bröt tävlingen efter marklyftet. 2015 kom han sexa med några enstaka poäng upp till tredjeplats.

Jag vet inte. Verkar bara finnas den filmen på marken ute just nu. Det kan ha varit ett extralyft från Pritchett för att sätta WR.

Edit:

http://startingstrongman.com/2017/03...assic-results/

Jo, det var ett lyft utanför protokollet. Shaw vann marken med 991 lbs (450 kg) och leder med full pott efter 3 grenar.

Bjorneman 2017-03-04 22:30

Standings after 4 events

Brian Shaw – 39
Hafpor Bjornsson – 31.5
Jerry Pritchett – 31
Mateusz Kieliszkowski – 27
Mikhail Shivlyakov – 22.5
Vytautas Lalas – 20
Martins Licis – 18
Dimitar Savatinov – 16
Zachary Hadge – 10
Krzysztof Radzikowski – 3 *Injured*

Hafthor vann sandbag throw. Shaw på andraplats. Kul om Hafthor får en pallplats i år.

rattlesnake61 2017-03-04 23:16

Verkar inte som att sista eventet Austrian Oak streamas på youtube? Någon som har en annan länk?

Så synd att Pritchett ger bort grensegern i marklyftet till Shaw. Men antar att faktumet att Shaw är lite smartare än de andra bidrar till hans framgång.

rattlesnake61 2017-03-07 00:31

Då var Arnolds avklarat med väntat resultat. Blev ganska trist när Big Z saknades, hoppas verkligen han kan komma tillbaka.

Europe's Strongest Man är väl nästa riktigt stora tävling i år. Vet inte om Zydrunas kommer vara med där men annars borde väl fajten vara mellan Hafthor och Shahlaei. Hafthor hade nog ha vunnit förra året om han inte valt fel handtag i carwalken. Så han är helt klart favorit att vinna även om Shahlaei är grym och en av hans bästa grenar Apollon's for max är med.

Bjorneman 2017-03-08 22:10

Big Z är väl affischnamn för Europas starkaste man, men jag tvivlar dessvärre på att han kommer delta och om han gör det är han nog inte i närheten av sina forna form. Fast man ska aldrig säga aldrig.

Lille Eddie råpressade 190 kg Apollon hur lätt som helst nyligen. Om han bara får upp den till pressläge så slår han WR. Varför använder han inte benen ens i ett maxlyft? Han skulle klippa 250 i både stock och Apollon i så fall och det är ju helt bisarra vikter. Det är förvisso bara spekulationer, men det känns helt realistiskt för hans del.

Hafthor borde väl ta tillbaka titeln. Förra året klantade han till det lite, eller rätt mycket, i carwalken framför allt.

rattlesnake61 2017-03-08 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7733984)
Big Z är väl affischnamn för Europas starkaste man, men jag tvivlar dessvärre på att han kommer delta och om han gör det är han nog inte i närheten av sina forna form. Fast man ska aldrig säga aldrig.

Lille Eddie råpressade 190 kg Apollon hur lätt som helst nyligen. Om han bara får upp den till pressläge så slår han WR. Varför använder han inte benen ens i ett maxlyft? Han skulle klippa 250 i både stock och Apollon i så fall och det är ju helt bisarra vikter. Det är förvisso bara spekulationer, men det känns helt realistiskt för hans del.

Hafthor borde väl ta tillbaka titeln. Förra året klantade han till det lite, eller rätt mycket, i carwalken framför allt.

Glömde helt bort Hall, han har tvingats bryta på Europas starkaste tre år i rad nu pga marklyftet. I år tror jag Deadlift Championships hålls i samband med en annan tävling så Hall kommer säkert vara med och stridas i toppen. Man ska heller inte underskatta Vytautas Lalas som kan bli farlig om han är med.

Från 220 till 250 i stock låter kanske lite i överkant men inte omöjligt, aldrig sett Hall pusha med benen. Vet inte om det är för att det inte hjälper honom så mycket eller om han bara är en aning trög.

Shahlaei håller för tillfället brittiskt rekord i Apollons Axle med 205kg men det lär Hall överträffa.

Bjorneman 2017-03-09 09:28

Han snackade om att han tappar bålstabilitet om han pushar med benen, men det var nog för reps. Om han går för max borde han väl tjäna på att använda benen.

Jaså, har Shahlaei det rekordet? Det klipper Eddie lätt. Världsrekordet är 215 kg av Savickas från 2010 om jag inte minns fel.

345.5 i bänk 2017-03-09 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7734086)
Han snackade om att han tappar bålstabilitet om han pushar med benen, men det var nog för reps. Om han går för max borde han väl tjäna på att använda benen.

Jaså, har Shahlaei det rekordet? Det klipper Eddie lätt. Världsrekordet är 215 kg av Savickas från 2010 om jag inte minns fel.

Ja Savickas har rekordet. Han hade nog gjort mer än 215 om det varit för max oftare.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)