Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Styrkesport (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   Allt inom strongman! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209067)

Shqypnia 2017-10-17 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7837987)
Vad tror du själv?

Själv ser jag användare av doping varje gång jag satt min fot på valfritt gym i Stockholm sedan man började gymma.

Doping har för övrigt alltid varit ett kraftigt inslag i alla sporter som haft fördel av det.
Doping lär inte försvinna i första taget inom sporter så länge testmetoderna är som i dagsläget.

Jag tror det är utspritt bland eliten. Jag har aldrig hört om tester öht inom Strongman?!

Bjorneman 2017-10-18 12:22

Som sagt var, jag ser dopade personer varje dag och eliten i strongman är knappast ett undantag. Det är som det är. Det kan knappast betraktas som fusk om det är en förutsättning för att komma någonstans oavsett allt annat, eller hur?

Frågenarkomanen 2017-10-18 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7837976)
Tror ni doping är utbrett bland strongmans i Sverige? Jag tänker då främst på top 10?

Alla* använder.


* ... och alla regler har undantag.

Frågenarkomanen 2017-10-18 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7838011)
Jag tror det är utspritt bland eliten. Jag har aldrig hört om tester öht inom Strongman?!

Varför skulle man vilja att de ska börja testas och sedan se eliten bli mindre och svagare som resultat?

Pudzianovski 2017-10-19 07:16

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7838513)
Varför skulle man vilja att de ska börja testas och sedan se eliten bli mindre och svagare som resultat?

Jag har aldrig förstått mig på det argumentet. Jag önskar detta. Helst skulle man ta bort dräkter och hjälpmedel i hög grad också.

Frågenarkomanen 2017-10-19 08:27

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 7838554)
Jag har aldrig förstått mig på det argumentet. Jag önskar detta. Helst skulle man ta bort dräkter och hjälpmedel i hög grad också.

Dräkter: självfallet! Folk som intresserar sig av Strongman är primärt intresserade av riktig råstyrka, och inte av hur duktiga folk är på att optimera dräkter lindor.

Däremot dopning: du menar att du skulle föredra att i stället för 500 i marklyft så hamnade absolut max på runt - säg - 400? Vi skulle aldrig få se någon ta i närheten av 228 kg stockpress igen, och strongmännen skulle se mest bara blekfeta ut (ja, de är duktigt feta idag också, men de ser ändå primärt stora, och inte feta, ut); inte i närheten av Shaws/Eddies/Savickas etc storlek.

Kroppsbyggareliten hade blivit starkare än strongmaneliten om den senare nämnda gruppen lade ner all doping och BB fortsatte.

Föredrar du på allvar att sporten blir helt ren (självfallet kommer dopning alltid att förekomma oavsett regler men nu snackar vi önskan/visioner och vad man/du vill) framför nya rekord, större atleter o s v? Att resultaten i samtliga grenar skulle försämras avsevärt och aldrig komma tillbaka igen, och att sporten som helhet förlorar på alla plan ... förutom att den blir naturligare och hälsosammare?

Det finns nog ingen sport som är lika beroende av anabola/androgena preparat som SM. Det skulle vara kroppsbyggning, men de fördelar pengarna/hälsan över fler typer av tillskott (fettförbrännande, diuretika etc) så gällande AA-tillskott kan SM mycket väl ligga i topp.

Tyngdlyftning, trots OS och hårda tester, är också totalt beroende av doping och hela världseliten är sönderdopad ... och OL har inte i närheten av samma krav på muskelmassa och råstyrka som SM.

Pudzianovski 2017-10-19 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Frågenarkomanen (Inlägg 7838581)
Föredrar du på allvar att sporten blir helt ren (självfallet kommer dopning alltid att förekomma oavsett regler men nu snackar vi önskan/visioner och vad man/du vill) framför nya rekord, större atleter o s v?

Ja. Ett oerhört enkelt svar.

Betydligt intressantare att se någon ren göra 185 kg i stocklyft än en dopad person göra 225. Ser också hellre en ren person som väger 130 kg (fet/odeffad/smal/lång/kort/whatever) än en som väger 200 kg halv- eller heldeffad. Den stor massan förstår inte skillnaden ändå och uppskattar nog mest en spännande tävling.

Att andra inte tycker som jag förstår jag. :)

Frågenarkomanen 2017-10-19 10:37

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 7838601)
Ja. Ett oerhört enkelt svar.

Betydligt intressantare att se någon ren göra 185 kg i stocklyft än en dopad person göra 225. Ser också hellre en ren person som väger 130 kg (fet/odeffad/smal/lång/kort/whatever) än en som väger 200 kg halv- eller heldeffad. Den stor massan förstår inte skillnaden ändå och uppskattar nog mest en spännande tävling.

Att andra inte tycker som jag förstår jag. :)

Den stora massan finner det nog mer attraktiv om de ser större/starkare ut, rent visuellt, vilket de gör med dopning vs utan: en extremtalang för styrka som tränat stenhårt i många år och antagligen nått (eller väldigt nära) sitt genetiska max är 130 kg finsk sisu / Fredrik Smulter ... och ja, stöter man på honom IRL ser han antagligen väldigt stor ut, men han står sig slätt mot Strongman-eliten. Han (IPF-eliten) verkar testa rätt noggrant och skillnaden mellan honom och Kirill Sarychev ... är antagligen dopningen. Eller ta en av de bästa lyftarna i IPF, han svensken som drog 375 kg, och jämför med Eddie Hall.

Jag försöker inte nedvärdera dem, utan imponeras enormt av deras styrka, men i jämförelse med dopad världselit så ser de smålöjliga ut och skulle inte väcka samma intresse hos allmänheten.

Nåväl, strunt samma. Eftersom det är min åsikt som gäller i verkligheten så finns det ingen anledning att argumentera emot utan jag tackar för svaret och respekterar dina åsikter!

Agitator 2017-10-19 18:38

Det är tragiskt ändå att det hejas på och legitimerar deras dopingbruk.

Visst, de styr sina liv själva. Men det gör det med ett extremt högt pris för sig själv. Bokstavligt talat också. Lär inte vara billigt att gå på sådana mängder doping och matkostnader för att riskera att dö i förtid eller andra stora hälsoproblem senare i livet.

Så länge testmetoderna inte kan garrantera ett rent startfält inom alla sporter så kommer doping alltid vara ett inslag.

Som en tidigare chef från Wada uttalade sig, inte ordagrant men kontexten av det han sa var denna "Vi finns till för att se till att det inte går övertyr snarare än att säkerställa att sporter är ren".

För övrigt rätt humor hur folk har fått för sig att tävlandes inom IPF är 100% rena men att i alla andra sporter eller sidogrenar till styrkelyft har doping.

Bjorneman 2017-10-19 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7839005)
För övrigt rätt humor hur folk har fått för sig att tävlandes inom IPF är 100% rena men att i alla andra sporter eller sidogrenar till styrkelyft har doping.

Det kan jag hålla med om.
Verkar rätt lustigt att IPF skulle vara den enda dopingfria idrottsorganisationen i världen. :D

ccm 2017-10-19 23:10

Om dopingen hade försvunnit hade man minskat antalet statiska maxlyft till förmån för rörliga grenar. I stället för att jaga rekordvikter hade man jagat tider och distanser. Nu måste man vara stor som en grizzlybjörn om man ska ha någon chans i WSM. Eddie Hall tvingas t.ex. sova med syrgasmask för att hans vikt annars hade kunnat leda till andnöd i sömnen, och om han inte var så tung hade han inte varit tillräckligt stark för att dra några 500 kg i marklyftet.

Jag tror att den breda massan hade föredragit om atleterna var lite mer modesta i storleken och lyfte vikter som man kunde relatera mer till. Som det är nu är det en (underhållande) freakshow av jättar som lyfter vikter som man annars måste använda en gaffeltruck för att rubba från marken.

Sen tror jag inte att strongmanatleter dopar i större utsträckning än cyklister, friidrottare, rugbyspelare, basketspelare, hockeyproffs, tyngdlyftare, IPF:are, baseballstjärnor, skidåkare m.m. I de sporterna finns ju pengar att tjäna... Kolla gärna in Icarus (Ikaros) på Netflix om ni inte redan har gjort det.

Agitator 2017-10-20 02:00

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7839129)
Om dopingen hade försvunnit hade man minskat antalet statiska maxlyft till förmån för rörliga grenar. I stället för att jaga rekordvikter hade man jagat tider och distanser. Nu måste man vara stor som en grizzlybjörn om man ska ha någon chans i WSM. Eddie Hall tvingas t.ex. sova med syrgasmask för att hans vikt annars hade kunnat leda till andnöd i sömnen, och om han inte var så tung hade han inte varit tillräckligt stark för att dra några 500 kg i marklyftet.

Jag tror att den breda massan hade föredragit om atleterna var lite mer modesta i storleken och lyfte vikter som man kunde relatera mer till. Som det är nu är det en (underhållande) freakshow av jättar som lyfter vikter som man annars måste använda en gaffeltruck för att rubba från marken.

Sen tror jag inte att strongmanatleter dopar i större utsträckning än cyklister, friidrottare, rugbyspelare, basketspelare, hockeyproffs, tyngdlyftare, IPF:are, baseballstjärnor, skidåkare m.m. I de sporterna finns ju pengar att tjäna... Kolla gärna in Icarus (Ikaros) på Netflix om ni inte redan har gjort det.

Nog måste man hålla på med lite mer doping än average tävlingsdopare. Vi pratar ändå om kroppstyper vägandes upp mot 200 kg som troligen nöter mer på kroppen och troligen har ett större behov av mer doping för att nå de resultat de gör.

Dessutom lär ett startfält inom strongman till 99 procent bestå av dopade atleter. Vem skulle någonsin få för sig att ett startfält innehöll en ren atlet, precis som för bodybuilding?

Så indirekt så dopar sig just "strongmans" mycket mer än vad de gör inom andra sporter.

Vi är nog alla överens om att det dopas friskt inom alla sporter på alla sätt de kan komma på för att "vinna" äran, pengarna och statusen.

ccm 2017-10-20 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7839142)
Nog måste man hålla på med lite mer doping än average tävlingsdopare. Vi pratar ändå om kroppstyper vägandes upp mot 200 kg som troligen nöter mer på kroppen och troligen har ett större behov av mer doping för att nå de resultat de gör.

Dessutom lär ett startfält inom strongman till 99 procent bestå av dopade atleter. Vem skulle någonsin få för sig att ett startfält innehöll en ren atlet, precis som för bodybuilding?

Så indirekt så dopar sig just "strongmans" mycket mer än vad de gör inom andra sporter.

Vi är nog alla överens om att det dopas friskt inom alla sporter på alla sätt de kan komma på för att "vinna" äran, pengarna och statusen.

Jag skrev att jag inte tror att strongmanatleterna dopar sig i större utsträckning än i andra sporter, inte att doserna är lika stora. Det är såklart olika preparat och olika doser för olika sporter. Sen är det kanske tre toppatleter i strongmanvärlden som ligger kring 200 kg. Jag tror också att rent procentuellt så är det antagligen en lika stor del av atleterna i Tour de France, NFL och UFC som dopar sig.

Bjorneman 2017-10-20 17:37

Ja, föreställningen om monster på 200 kg är överdriven. Shaw, Hafthor och Hall har väl legat runt den vikten ibland, men knappast hela tiden.

MackeJuve 2017-10-23 10:47

Rätta mig om jag har fel: Colin Bryce är huvuddomare på WSM?

Nyligen dök ett klipp upp där Hall slår världsrekord i Silver Dollar Deadlift. Istället för silverdollar har han en massa upplagor av sin självbiografi. Bryce står glatt och promotar boken. Han och Hall verkar för övrigt vara ganska goda vänner.

Är det inte skevt att en domare är 1) kompis med en atlet och 2) hjälper denne att marknadsföra dennes produkt? Jag tycker det.

Jag inser att strongman är litet och att Bryce kanske måste vara både huvuddomare på WSM samt ytterst ansvarig för Giants Live. Lite gränser borde dock kunna dras.

ccm 2017-10-24 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7840565)
Rätta mig om jag har fel: Colin Bryce är huvuddomare på WSM?

Nyligen dök ett klipp upp där Hall slår världsrekord i Silver Dollar Deadlift. Istället för silverdollar har han en massa upplagor av sin självbiografi. Bryce står glatt och promotar boken. Han och Hall verkar för övrigt vara ganska goda vänner.

Är det inte skevt att en domare är 1) kompis med en atlet och 2) hjälper denne att marknadsföra dennes produkt? Jag tycker det.

Jag inser att strongman är litet och att Bryce kanske måste vara både huvuddomare på WSM samt ytterst ansvarig för Giants Live. Lite gränser borde dock kunna dras.

Om du kollar på hur WSM var upplagt senast så är det inte svårt att se att tävlingen var specialgjord för Eddie Hall. Hall genererar mängder med pengar till Colins företag, och Colin hjälper Eddie med framgång (och pengar).

Bjorneman 2017-10-26 11:15

Alltså Eddie hade aldrig vunnit WSM om det inte hade varit både mark och böj. Det är en sak som är säker.

Sen kan man spekulera i varför det var så...

serabella 2017-10-27 08:57

Jag och några vänner hade en liten nybörjar-"strongman"tävling i somras. Endast och allenast för rolighetens skull, men kommer ändå komma upp på youtube. Här kan trailern ses. Gjord i stilen av en japansk gameshow...


Agitator 2017-10-27 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7841966)
Alltså Eddie hade aldrig vunnit WSM om det inte hade varit både mark och böj. Det är en sak som är säker.

Sen kan man spekulera i varför det var så...

Borde det inte vara mark och böj i en strongman tävling?

Ifs, jag skulle nog hellre se Mark enbart och sedan alla andra övningar som är mer brutalare. Böj känns lite tråkigt helt ärligt att se som tävlingsmoment i wsm.

345.5 i bänk 2017-10-28 07:37

Ett fel med förra årets wsm final var att det inte var nån grepp relaterad övning. Dom borde haft 7 grenar och lagt till farmers eller framewalk.

Bjorneman 2017-10-28 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7842785)
Borde det inte vara mark och böj i en strongman tävling?

Ifs, jag skulle nog hellre se Mark enbart och sedan alla andra övningar som är mer brutalare. Böj känns lite tråkigt helt ärligt att se som tävlingsmoment i wsm.

Det har inte varit mark och böj i samma final på många år, men visst det kan ju hända.

MackeJuve 2017-10-31 10:26

Jag ser ut att missa Giants i Norrköping i år... Riktigt tråkigt då årets upplaga känns betydligt mer sexig än fjolårets. Vi har en Z i gryende form som faktiskt SKA tävla, två riktigt bra svenskar i Hansson och Forsmark samt självfallet en supertaggad Årsjö. Har även hunnit bli lite sugen på att se den gigantiska afrikanen.

Tror fjolårets antiklimax(Big Z) gjorde så att de jag brukar gå med tappade lusten. De är inte så styrkeintresserade vilket gör dom otroligt kräsna. På det så har den här månaden visat sig bli svindyr redan nu plus att farsan firas den lördagen. Gillar verkligen inte att bryta en tradition så det svider lite.

rattlesnake61 2017-10-31 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7844175)
Jag ser ut att missa Giants i Norrköping i år... Riktigt tråkigt då årets upplaga känns betydligt mer sexig än fjolårets. Vi har en Z i gryende form som faktiskt SKA tävla, två riktigt bra svenskar i Hansson och Forsmark samt självfallet en supertaggad Årsjö. Har även hunnit bli lite sugen på att se den gigantiska afrikanen.

Tror fjolårets antiklimax(Big Z) gjorde så att de jag brukar gå med tappade lusten. De är inte så styrkeintresserade vilket gör dom otroligt kräsna. På det så har den här månaden visat sig bli svindyr redan nu plus att farsan firas den lördagen. Gillar verkligen inte att bryta en tradition så det svider lite.

Trist för dig men det brukar inte dröja länge innan tävlingen finns på youtube. :)

Kan bli en ganska spännande tävling tror jag. Under normala omständigheter bör väl Savickas övertumfa Årsjö, men med ett ''flexibelt'' grenval kanske Årsjö kan ta hem det.

MackeJuve 2017-11-07 12:56

Thor med en till synes djup böj på 440 kg :hbang: Han gör sig redo att ta över helt och hållet.

Agitator 2017-11-07 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7847169)
Thor med en till synes djup böj på 440 kg :hbang: Han gör sig redo att ta över helt och hållet.


Bjorneman 2017-11-07 21:09

Ja, det var helvete vad stark han har blivit i böj. Det är väl bara Eddie som slår honom på fingrarna där numera.

345.5 i bänk 2017-11-07 21:31

Starkt. Det sved väl för honom att 1 reps mer i böj på WSM hade gett honom titeln. Hafthor gjorde 12reps och dom var tror jag 4st som gjorde 13st.

Jocke67 2017-11-08 08:29

1 bifogad(e) fil(er)
Ja hyfsat djup på den.
Tror jag prickade vändningen här:
Bifogad fil 115701

Shqypnia 2017-11-08 08:36

Tror ni att Forsmark är dopad? :D Utför de dopingtester för poliskåren?

Jocke67 2017-11-08 08:44

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7847451)
Tror ni att Forsmark är dopad? :D Utför de dopingtester för poliskåren?

Har frågat mig själv precis samma sak!

Shqypnia 2017-11-08 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jocke67 (Inlägg 7847453)
Har frågat mig själv precis samma sak!

För övrigt en sjukt sympatisk snubbe (som skiljer sig från resten av svenska Strongman eliten), vilket skulle betyda att om han nu var dopad så vore det ännu tråkigare.

Köttis 2017-11-08 14:30

Hur länge håller giants live på ungefär?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Jocke67 2017-11-08 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Shqypnia (Inlägg 7847456)
För övrigt en sjukt sympatisk snubbe (som skiljer sig från resten av svenska Strongman eliten), vilket skulle betyda att om han nu var dopad så vore det ännu tråkigare.

Ja det känns inte alls bra utan grund att ens antyda att han skulle vara dopad. Men jag har för mig själv ändå haft uppfattningen att Strongman-eliten (även på nationell nivå) missbrukar anabola steroider. Med tanke på hur stor effekt anabola steroider har för potentialen att bygga muskler och styrka, samt hur utbrett många påstår att missbruket är, så verkar det för mig helt osannolikt att någon ren utövare skulle kunna tillhöra Sverige-eliten i en sport som helt bygger på styrka och som inte har några dopingkontroller (väl?). Men jag skulle önska att jag hade fel. Och om poliskåren dopingtestas skulle jag behöva omvärdera detta antagande.

Jocke67 2017-11-08 17:48

Det ser ut som att polisen (eller andra offentliga arbetsgivare) inte har någon laglig rätt att dopingtesta sina anställda:
https://www.google.se/url?sa=t&sourc...RTzkaTZgLm3sqX

Offentligt anställda skyddas mot påtvingade kroppsliga ingrepp i arbetet genom 2 kap. 6 § regeringsformen. Denna rätt kan begränsas genom lag men endast för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Därtill får begränsningen aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som föranlett den (2 kap. 12 § regeringsformen), se avsnitt 4.1.

Till uttrycket kroppsligt ingrepp hänförs förutom direkt våld mot människokroppen läkarundersökningar, smärre ingrepp som vaccinering och blodprovstagning samt liknande företeelser som brukar betecknas som kroppsbesiktning, t.ex. utandningsprov eller liknande alkoholtest (prop. 1975/76:209 s. 56 och 147).

Begreppet kroppsbesiktning definieras i 28 kap. 12 § andra stycket rättegångsbalken som undersökning av människokroppens yttre och inre samt tagande av prov från människokroppen och undersökning av sådana prov.

Bjorneman 2017-11-11 13:21

Årsjö har sagt att han inte gillar tävlingar med arrangörens egna specialiteter som grenar. Vad är det som pågår just nu i Norrköping då?

rattlesnake61 2017-11-11 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7848765)
Årsjö har sagt att han inte gillar tävlingar med arrangörens egna specialiteter som grenar. Vad är det som pågår just nu i Norrköping då?

Jo precis ganska töntigt. Safe liften har bara de svenska deltagarna övat på, Savickas har jag inte sett med en liknande anordning sedan WSM 2004. I övrigt bara grenar som är Årsjös favoriter.

Köttis 2017-11-11 20:10

Dessutom har de svenska deltagarna tränat inför SM där alla utom marklyft ett var samma.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

rooz 2017-11-11 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7848845)
Jo precis ganska töntigt. Safe liften har bara de svenska deltagarna övat på, Savickas har jag inte sett med en liknande anordning sedan WSM 2004. I övrigt bara grenar som är Årsjös favoriter.

Ja, han såg inte så hemma ut i safelift trots sin pressstyrka.

Bjorneman 2017-11-11 22:36

Savickas såg riktigt stark ut och kalaskulan var tillbaka. Årsjö hade aldrig slagit honom i någon vanlig förekommande form av axelpress. I alla fall inte om det var tillräckligt tungt.

Resten av grenarna var också Årsjös paradgrenar. Väldigt starkt att vinna givetvis, men det var minst sagt ett flexibelt grenval.

Det var ju som sagt samma grenar som på SSM bortsett från marklyftet.

345.5 i bänk 2017-11-12 08:24

Savickas är stark som alltid men han är mil från sina glans dagar. Ser ju halvtsovandes ut inför grenarna. Glöden verkar borta. Fullt förståeligt efter 20+ år och över 200 tävlingar. Men frågan är kommer han förstöra sitt varumärke starkast genom tiderna genom att åka runt ett par år och tävla långt från sin max kapacitet.

bighulken 2017-11-12 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av 345.5 i bänk (Inlägg 7849014)
Savickas är stark som alltid men han är mil från sina glans dagar. Ser ju halvtsovandes ut inför grenarna. Glöden verkar borta. Fullt förståeligt efter 20+ år och över 200 tävlingar. Men frågan är kommer han förstöra sitt varumärke starkast genom tiderna genom att åka runt ett par år och tävla långt från sin max kapacitet.

Ja, det där är ju det svåra!!!......att lägga av, och inse att man blivit äldre och inte presterar, same again!!...

Men ändå vilja tävla osv.....Ja , varumärket( starkaste personen på jorden), blir ju lite skamfilat, om det fortsätter tävlas.....

Men måste vara otroligt svårt, att säga nej till tävlandet!!!:.....största moroten som finns ju.......att träna vidare osv......

Med vänlig hälsning/

ccm 2017-11-12 23:03

Savickas tänker nog mer på att dra in pengar än att vårda sin legacy. Han drar in bra med pengar när han tävlar, och jag gissar att han inte åkte till Norrköping gratis. Hans nervskada är fortfarande inte läkt, så ena halvan av kroppen är fortfarande försvagad. Han såg tävlingen i Norrköping som ett träningspass sa han innan. Om nervskadan läker ihop bra så har han alla chanser att komma tillbaka i gammal god form.

Johannes gjorde en otroligt bra tävling. Visst var grenarna hans, men Hansson, Forsmark och Ståhlberg har tränat specifikt på just de här grenarna, och Johannes fick nyligen ett par bristningar till som satte käppar i hjulet för hans träning. Ändå var han så överlägsen att han hade vunnit tävlingen redan innan den avslutande grenen. Det bevisar vilket hopp det ändå är upp till honom. Tävlingen var bra, om man bortser från att det var utdraget och att motståndet var i det blekaste laget. Det var aldrig speciellt spännande, men väl imponerande.

MackeJuve 2017-11-13 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7818163)
Då tippar jag Linus! Kalle är egentligen lite mer allround plus att han har sysslat lite med strongman-liknande saker förut men Linus är ganska mycket starkare. I de statiska grenarna är Kalle egentligen bara någorlunda stark i marklyft, det glömmer man bort ibland. Nu är det inget statiskt på schemat men ändå :D Tror styrkan fäller avgörandet!

Mästartipparen!

Ni som var på tävlingen(syftar inte på välgörenhetsgrejen nu utan huvudnumret), var det några prestationer som stack ut? Tänker ett t.ex. Johnny måste ha stått för ett par superprestationer i ett par grenar.

345.5 i bänk 2017-11-13 14:11

Ståhlberg prestation stod ut. Var på väg mot pallen men det kostar med en dålig gren. Kom sist i carwalk. Han låg 3a efter 4a grenar. Samma poäng som 2an.

rooz 2017-11-14 06:38

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7849277)
Mästartipparen!

Ni som var på tävlingen(syftar inte på välgörenhetsgrejen nu utan huvudnumret), var det några prestationer som stack ut? Tänker ett t.ex. Johnny måste ha stått för ett par superprestationer i ett par grenar.

Sthålberg, med flera bra grenar. Och Amerikanen som vann första eventet (bil marklyft) Han såg jävla bra ut just där.

Bjorneman 2017-11-26 17:38

https://www.youtube.com/channel/UCc4...sHEfOEjqKpEiyw

Den här snubben har lagt upp lite nya strongmantävlingar och dokumentärer från WSM 2016. Kul, det kryllar inte av nytt strongmanmaterial annars direkt.

MackeJuve 2017-12-11 10:05

Filmerna från kvalen tycker jag håller hög kvalitet :thumbup: Espenkrona är fan en riktigt härlig intervjuare.

Beefcake1993 2017-12-11 23:40

En fråga till er mer erfarna inom strongman, får man använda sig av tumlås i greppgrenar som farmers walk och liknande?

Princeps 2017-12-12 01:03

Citat:

Ursprungligen postat av Beefcake1993 (Inlägg 7863021)
En fråga till er mer erfarna inom strongman, får man använda sig av tumlås i greppgrenar som farmers walk och liknande?

Ja, självklart.

Bjorneman 2017-12-16 01:58

Citat:

Ursprungligen postat av Beefcake1993 (Inlägg 7863021)
En fråga till er mer erfarna inom strongman, får man använda sig av tumlås i greppgrenar som farmers walk och liknande?

Ja. Jag kan inte tänka mig något annat.

Beefcake1993 2017-12-16 02:13

Citat:

Ursprungligen postat av Princeps (Inlägg 7863041)
Ja, självklart.

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7865350)
Ja. Jag kan inte tänka mig något annat.

Joo verkar som att man får det efter att ha kollat igenom de senaste 10 åren av wsm. Verkar dock vara väldigt få som använder sig av det, typ bara Brian Shaw.

Bjorneman 2017-12-16 02:19

Citat:

Ursprungligen postat av Beefcake1993 (Inlägg 7865354)
Joo verkar som att man får det efter att ha kollat igenom de senaste 10 åren av wsm. Verkar dock vara väldigt få som använder sig av det, typ bara Brian Shaw.

Har inte tänkt på det. Jaså, Brian? Han har ju ett helvetes grepp annars.

345.5 i bänk 2017-12-16 10:29

På rullande stång blir det klart en fördel om man kan ha tumlås. Men på ett fast hantag vet ifaan om det blir nå bättre. Hör knappt nån använda sig av det. Skulle det vara mycket lättare skulle det vara mer utbrett.

Agitator 2018-01-02 15:55

Finalen 2017


MackeJuve 2018-01-02 16:01

Kan rekommendera dokumentären "Born strong" på Netflix. Om Shaw, Hafthor, Hall och Z. Handlar om Arnold Classic 2016. Var ganska bra faktiskt.

Bjorneman 2018-01-02 20:36

Hafthors gnäll över förlusten är helt obefogat. Det var en dubble dip och Hall gick dessutom ut efteråt. Eddie vann rättvist även om det är underligt med både mark och böj i samma final. Om finalen skulle varit skräddarsydd för Eddie så hade vikterna i press, mark och böj varit så tunga att ingen annan hade kunnat rubba dem. Dessutom är inte däckvält hans gren alls. Det var minst lika anpassat för Hafthor 2014 med både loading och keg toss, men då vann Savickas istället. Sen att bromsen på flygplanet skulle varit på under Shaws plane pull är helt jävla bisarrt. Då hade planet stått still.

En grej som var väldigt imponerande var Shaws knäböjar. Pausade och körde hela tiden ut.

Bra dokumentär! Den har inte varit tillgänglig i Sverige tidigare.

Benny Carlsson 2018-01-03 02:29

Är jag ensam om att tycka att han (Hafthor) verkar vara en rätt osympatisk snubbe generellt? Enligt mig inte ovanligt inom strongman men just Hafthor sticker ut, tycker jag.

MackeJuve 2018-01-03 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av Benny Carlsson (Inlägg 7873403)
Är jag ensam om att tycka att han (Hafthor) verkar vara en rätt osympatisk snubbe generellt? Enligt mig inte ovanligt inom strongman men just Hafthor sticker ut, tycker jag.

Jag tycker att han verkar vara rätt skön, han är sig själv. Troligtvis rätt självgod men det har jag inga problem med, det har han förtjänat.

I min gissningsvärld så är Hall den mest osympatiska. Har inga grunder för detta mer än att jag får lite "psyk-vibbar" när jag ser reportagen där han framställs som en god familjefar. Han känns närmast ett utbrott. Notera att detta inte är något som jag har någon fakta bakom utan att det enbart är min känsla :D Han skulle lika gärna kunna vara en schysst snubbe som i.o.m. sin bakgrund är lite grov till språk och sätt.

Beefcake1993 2018-01-03 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av Benny Carlsson (Inlägg 7873403)
Är jag ensam om att tycka att han (Hafthor) verkar vara en rätt osympatisk snubbe generellt? Enligt mig inte ovanligt inom strongman men just Hafthor sticker ut, tycker jag.

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7873436)
Jag tycker att han verkar vara rätt skön, han är sig själv. Troligtvis rätt självgod men det har jag inga problem med, det har han förtjänat.

I min gissningsvärld så är Hall den mest osympatiska. Har inga grunder för detta mer än att jag får lite "psyk-vibbar" när jag ser reportagen där han framställs som en god familjefar. Han känns närmast ett utbrott. Notera att detta inte är något som jag har någon fakta bakom utan att det enbart är min känsla :D Han skulle lika gärna kunna vara en schysst snubbe som i.o.m. sin bakgrund är lite grov till språk och sätt.

Har för mig att han blev anmäld för några månader sedan för att ha misshandlat sin fästmö, men har inte läst något om någon dom.

MackeJuve 2018-01-03 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av Beefcake1993 (Inlägg 7873498)
Har för mig att han blev anmäld för några månader sedan för att ha misshandlat sin fästmö, men har inte läst något om någon dom.

Nu när du säger det så vet jag att det har varit uppe för diskussion. Får väl ta tillbaka det jag skrev. Googlade och det var flera kvinnor som hade vittnat om samma sak. Tänkte faktiskt igår på att han hade skaffat sig en ny flickvän.

rattlesnake61 2018-01-03 19:05

Upplever inte att Eddie eller Thor skulle vara otrevliga personer. Däremot Brian Shaw ger i intervjuer ett ganska osympatiskt intryck. Såg nästan ut som han låstades ha kramper för att distrahera Eddie med sista stenen i senaste finalen också hehe.

Bjorneman 2018-01-03 23:08

Det verkar lite underligt att han kan lyfta svintunga stenar efter att ha slitit av en hamstring. Efter Arnolds slog han till och med världsrekord i stenlyft. Men jag vet givetvis inte.

PKtarzan 2018-01-04 09:19

Vad är det med Hafthors ena öga?

MackeJuve 2018-01-04 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 7874179)
Vad är det med Hafthors ena öga?

Hade någon sjukdom under WSM där en halvan av hans ansikte var mer eller mindre förlamat. Han berättar om det i början av finalen. Har gått över nu.

Bjorneman 2018-01-04 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 7874179)
Vad är det med Hafthors ena öga?

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell%27s_palsy

Jag tror inte att det har gått tillbaka helt ännu.

Benny Carlsson 2018-01-04 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7873874)
Upplever inte att Eddie eller Thor skulle vara otrevliga personer. Däremot Brian Shaw ger i intervjuer ett ganska osympatiskt intryck. Såg nästan ut som han låstades ha kramper för att distrahera Eddie med sista stenen i senaste finalen också hehe.

Eddie ser farlig ut och hans dialekt + utseende med helikopterplatt-mohikanen ger mig associationer till fotbollshuliganism och bara allmän dekadens.

Däremot så verkar absolut inte vara ovanstående och han har t o m sagt att han aldrig skulle använda sin storlek för att hota människor.

När Hafthor sa "if I used my power I would crush him" om McGregor med en blick av sten ringde varningsklockor i skallen på mig.

Påståenden om kvinnomisshandel hjälper inte direkt. Men det är omöjligt att han var i närheten av att ta i ordentligt för då hade ben krossats och leder knäckts. Hans storlek/styrka gör det dock värre, tycker jag, om han inte blivit utsatt för otrohet eller liknande. Handlar det om den klassiska versionen med utdraget våld och hot för att kontrollera så är det fruktansvärt.

Det kan även vara så att han inte alls haft uppsåt att skada. Jag har gett någon tjej blåmärke utan att ha menat det och utan att hon uppfattat det som en misshandel.


Ovanstående i kombination med att han hejar på Cersei av alla karaktärer, som förvisso är rätt naturligt ... men i allmänhet så håller ju folk på de karaktärer de finner attraktivast, på olika sätt. Tyrion för att han är rolig eller Dany/Arya för att hon är en stark guzz och i efterhand ogillar folk Ned men typ 100 % hejade på honom i säsong 1. Och folk (älskar att) hatar Joffrey och Ramsay och Cersei. Men när man verkligen stöder maktgalna, elaka karaktärer i serien som får flygplan att behöva nödlanda p g a hur involverade folk är emotionellt, så är man nog lite sadist själv. :cool:


Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7874016)
Det verkar lite underligt att han kan lyfta svintunga stenar efter att ha slitit av en hamstring. Efter Arnolds slog han till och med världsrekord i stenlyft. Men jag vet givetvis inte.

Ja. När någon sa att Savickas är en legend så svarade han inte bara "Ja, han är urstark" utan typ "Yeah ... well, but so am I" och vid hamstring-sten-bråket på Instagram så försäkrade han oss om att vi en dag kommer att få veta vilken typ av person Savickas verkligen är.

Savickas uppfattar jag inte som ödmjuk alls, men det har bara varit på engelska, så det kan ha med det att göra.

"I have zhree hundzred trååfies in my house /konstpaus/ ... I need big houz for my trååfies." med stenhård blick och någon annan kommentar jag tyckte var lite väl självgod. Eller, nåväl: är man top 3 i världshistorien i råstyrka så kanske man får skryta lite grann.

Har hört honom prata om träning på litauiska.

Han har varit eller är politiskt engagerad och oavsett vad han tycker så tyder det på ideal och det hedrar honom. P g a land och historia är jag dock lite skeptisk till det hela.

Agitator 2018-01-06 11:44


rattlesnake61 2018-01-06 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7875507)

Z var ju i ganska bra form där, hade väl gjort lite fler reps i mark och varit snabbare i ok och frame i sin prime, men ändå. Udda att han inte alls var så bra i Norrköping nån månad efter, kanske tog han inte motståndet på samma allvar, eller så var det grenarna som inte riktigt passade.

Bjorneman 2018-01-08 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7875543)
Z var ju i ganska bra form där, hade väl gjort lite fler reps i mark och varit snabbare i ok och frame i sin prime, men ändå. Udda att han inte alls var så bra i Norrköping nån månad efter, kanske tog han inte motståndet på samma allvar, eller så var det grenarna som inte riktigt passade.

Jag tycker också att han nästan var i gammal god form där. I stocken var det knappt möjligt att göra fler reps på 60 sekunder och i marken kanske han hade mäktat med 1 eller absolut max 2 till för några år sen. Lite långsammare men knappast någon jätteförsämring.

rattlesnake61 2018-01-08 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7876652)
Jag tycker också att han nästan var i gammal god form där. I stocken var det knappt möjligt att göra fler reps på 60 sekunder och i marken kanske han hade mäktat med 1 eller absolut max 2 till för några år sen. Lite långsammare men knappast någon jätteförsämring.

Ja 1-2 reps mer i sin prime låter rimligt. JF Caron som jag tror också har 440kg som PB gjorde 5 reps vilket som var oväntat bra. Eddie Hall hade såklart gjort fler om han varit med. Verkar ändå finnas en liten chans att Hall är med i årets WSM av att döma på intervjuer, annars står det mellan Shaw och Thor om inte Savickas bättrat sin form ännu mer. Både Hafhor och Shaw har nog mycket revanschlust nu efter den lite kontroversiella finalen förra året.

forslund 2018-01-09 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av Benny Carlsson (Inlägg 7874779)
Ovanstående i kombination med att han hejar på Cersei av alla karaktärer, som förvisso är rätt naturligt ... men i allmänhet så håller ju folk på de karaktärer de finner attraktivast, på olika sätt. Tyrion för att han är rolig eller Dany/Arya för att hon är en stark guzz och i efterhand ogillar folk Ned men typ 100 % hejade på honom i säsong 1. Och folk (älskar att) hatar Joffrey och Ramsay och Cersei. Men när man verkligen stöder maktgalna, elaka karaktärer i serien som får flygplan att behöva nödlanda p g a hur involverade folk är emotionellt, så är man nog lite sadist själv. :cool:

Du tror inte det har något att göra med att han typ... spelar livvakt åt Cersei? :D

Citat:

Ursprungligen postat av Benny Carlsson (Inlägg 7874779)
Savickas uppfattar jag inte som ödmjuk alls, men det har bara varit på engelska, så det kan ha med det att göra.

"I have zhree hundzred trååfies in my house /konstpaus/ ... I need big houz for my trååfies." med stenhård blick och någon annan kommentar jag tyckte var lite väl självgod. Eller, nåväl: är man top 3 i världshistorien i råstyrka så kanske man får skryta lite grann.

Jag tror generellt att det lider brist på genuint ödmjuka människor inom toppen av de flesta sporter. Du måste ha en otrolig tro på sin egna förmåga för att vara bäst i världen på någonting. Sedan så finns det såklart gott om undantag men jag tror nog mängden egoister är överrepresenterade i elitidrotten.

ccm 2018-01-10 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7875507)

Skum rygg 17:56...

Lennix 2018-01-10 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7877747)
Skum rygg 17:56...

Det kan va det sjukaste jag sett..

Bjorneman 2018-01-10 16:22

Alltså vad fan. Är han säker på att det där bara är muskler? :D

Agitator 2018-01-10 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7877747)
Skum rygg 17:56...

Citat:

Ursprungligen postat av Lennix (Inlägg 7877760)
Det kan va det sjukaste jag sett..

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7877797)
Alltså vad fan. Är han säker på att det där bara är muskler? :D

Den visas fint här också. Minns att jag reagerade när jag såg klippet och när ni påtalade i andra klippet var jag tvungen att leta upp den sekvens jag reagerade på.

Djuplänkar i youtube nedan, om det inte fungerar för folk på någon enhet så är det 51:13.


BjornS 2018-01-10 22:34

Fortissimus All-Time Strongman Ranking
 
Fortissimus All-Time Strongman Ranking
http://ironmind.com/news/Fortissimus...ngman-Ranking/

En rankinglista över strongman, baserat på tävlingsresultat. Zydrunas Savickas är ohotad etta och vi har två svenskar med på lista:hbang:

1. Zydrunas Savickas 4612,5 p
16. Magnus Samuelsson 805 p
31. Johannes Årsjö 480 p


http://ironmind.com/export/sites/iro...mus-list-1.jpg
http://ironmind.com/.galleries/image...us-list-2.jpeg
http://ironmind.com/export/sites/iro...mus-list-3.jpg

Agitator 2018-01-10 23:38

Rankinglista baserad på poäng över tid.

Mja. Nu är ju ettan rätt given ändå. Men de är ju bra mycket starkare idag än då.

De som har högst total i några vettiga bestående grenar genom åren borde vara rätt sätt att mäta det på.

bighulken 2018-01-11 04:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7877797)
Alltså vad fan. Är han säker på att det där bara är muskler? :D

Kraftiga trapezius, och sedan en valk för skivstången, kanske....på mitten där.

ccm 2018-01-11 07:02

Citat:

Ursprungligen postat av BjornS (Inlägg 7878021)
Fortissimus All-Time Strongman Ranking
http://ironmind.com/news/Fortissimus...ngman-Ranking/

En rankinglista över strongman, baserat på tävlingsresultat. Zydrunas Savickas är ohotad etta och vi har två svenskar med på lista:hbang:

1. Zydrunas Savickas 4612,5 p
16. Magnus Samuelsson 805 p
31. Johannes Årsjö 480 p


http://ironmind.com/export/sites/iro...mus-list-1.jpg
http://ironmind.com/.galleries/image...us-list-2.jpeg
http://ironmind.com/export/sites/iro...mus-list-3.jpg

Radzikowski sexa och Terry Hollands nia genom tiderna? :d
Nej, den listan ger jag inte mycket för.

Bjorneman 2018-01-11 07:24

Citat:

Ursprungligen postat av ccm (Inlägg 7878105)
Radzikowski sexa och Terry Hollands nia genom tiderna? :d
Nej, den listan ger jag inte mycket för.

De har gjort väldigt många tävlingar.

Ingen kommer någonsin slå Savickas i antal vunna tävlingar. Nivån var mycket lägre för 15 år sen. Det har han själv sagt.

Vem kan på fullaste allvar tro att han kommer vinna WSM igen förresten?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MackeJuve 2018-01-11 08:49

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7878059)
Rankinglista baserad på poäng över tid.

Mja. Nu är ju ettan rätt given ändå. Men de är ju bra mycket starkare idag än då.

De som har högst total i några vettiga bestående grenar genom åren borde vara rätt sätt att mäta det på.

Jag håller ju inte med om detta. Jag vill kunna jämföra atleter över tid. Vet att åsikterna kring detta går isär. Klassiska är ju vem som är den bästa fotbollsspelaren genom tiderna - Maradona eller Messi? Sätt Maradona i dagens fotboll och Messi är så mycket bättre än honom att det blir pinsamt. Då tycker jag att det är roligare att låta kriterierna omfatta omgivning, ens förmåga jämfört med övriga spelare/atleter just då, talang, utrustning, inflytande etc.

Jag vill t.ex. ha med Kaz på alla mina topplistor.

rattlesnake61 2018-01-11 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorneman (Inlägg 7878106)
De har gjort väldigt många tävlingar.

Ingen kommer någonsin slå Savickas i antal vunna tävlingar. Nivån var mycket lägre för 15 år sen. Det har han själv sagt.

Vem kan på fullaste allvar tro att han kommer vinna WSM igen förresten?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Skulle nog krävas att hans skada läker helt först då, inte omöjligt och det är lite tidigt att räkna ut honom, men han börjar bli gammal nu. Realistiskt borde WSM stå mellan Thor och Shaw de kommande åren. Eddie har nog noll chans att vinna igen om det inte är 50% statiska grenar. Däremot så blir det intressant och se om Martins Licis och Kieliszkowski kommer utvecklas ännu mer och knipa någon pallplats eller vinna.

rattlesnake61 2018-01-11 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7878059)
Rankinglista baserad på poäng över tid.

Mja. Nu är ju ettan rätt given ändå. Men de är ju bra mycket starkare idag än då.

De som har högst total i några vettiga bestående grenar genom åren borde vara rätt sätt att mäta det på.

Det är ju en kul lista eftersom den verkar ha baseras på vilka som vunnit flest tävlingar under längst tid. Radzikowski ligger på 6:e plats pga alla top 3 placeringar i Strongman Champions League, men i verkligheten är han väl knappt top-10 i världen totalt numera.

MackeJuve 2018-01-11 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7878186)
Däremot så blir det intressant och se om Martins Licis och Kieliszkowski kommer utvecklas ännu mer och knipa någon pallplats eller vinna.

Licis är väl helt sinnessjukt stark kontra hans kv? 136 kg på 190 cm. Kommentatorerna beskrev honom som den relativt starkaste i fältet. I.o.m. att han har längden så borde han kunna lägga på sig en hel del kilon till, då skulle han kunna bli livsfarlig.

Lennix 2018-01-11 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av rattlesnake61 (Inlägg 7878186)
Skulle nog krävas att hans skada läker helt först då, inte omöjligt och det är lite tidigt att räkna ut honom, men han börjar bli gammal nu. Realistiskt borde WSM stå mellan Thor och Shaw de kommande åren. Eddie har nog noll chans att vinna igen om det inte är 50% statiska grenar. Däremot så blir det intressant och se om Martins Licis och Kieliszkowski kommer utvecklas ännu mer och knipa någon pallplats eller vinna.

Varför är Hall helt uträknad?

MackeJuve 2018-01-11 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Lennix (Inlägg 7878303)
Varför är Hall helt uträknad?

För att Hall inte är ett lika stort fysiskt freak som Thor och Shaw. Det handlar inte så mycket om att Hall är dålig på rena strongman-övningar utan mer att de andra två är överjävliga på det. De är bättre atleter.

Men han är givetvis inte helt uträknad, han kan också förbättra sig.

345.5 i bänk 2018-01-11 17:44

Lite missvisande lista. Trodde Magnus skulle vara högre när man går på rena meriter. Han var ju på pallen ofta i alla möjliga gran prix. Att polacken är 6a känns ju jättefel.

Dock nåt som var lite bättre förr på super series var att det samlade den tidens nästan alla bästa. Nu är det ofta ett par topp namn då var nästan alla samlade. Minns åren när Anders Johansson var på topp ibörjan av sin karriär 2002-2004 typ då var många gran prix tävlingar full späckad med dom bästa atleterna.

Lennix 2018-01-11 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7878321)
För att Hall inte är ett lika stort fysiskt freak som Thor och Shaw. Det handlar inte så mycket om att Hall är dålig på rena strongman-övningar utan mer att de andra två är överjävliga på det. De är bättre atleter.

Men han är givetvis inte helt uträknad, han kan också förbättra sig.

Okok trodde det hade hänt honom något!

rattlesnake61 2018-01-11 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7878195)
Licis är väl helt sinnessjukt stark kontra hans kv? 136 kg på 190 cm. Kommentatorerna beskrev honom som den relativt starkaste i fältet. I.o.m. att han har längden så borde han kunna lägga på sig en hel del kilon till, då skulle han kunna bli livsfarlig.

Håller med, Licis drog 440kg i mark på WSM förra året och har få svagheter, kan bli intressant att se hur han presterar med 15-20kg extra kroppsvikt.
Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7878321)
För att Hall inte är ett lika stort fysiskt freak som Thor och Shaw. Det handlar inte så mycket om att Hall är dålig på rena strongman-övningar utan mer att de andra två är överjävliga på det. De är bättre atleter.

Men han är givetvis inte helt uträknad, han kan också förbättra sig.

Jo precis Hall är bra i rena strongman-övningar, t. ex slog han Hafthor i ''Carwalk'' på senaste Europas Starkaste Man, men överlag halkar Hall ofta ner en bit i resultatlistan i de ''atletiska'' grenarna. Ifall de har tre statiska grenar i samma WSM-final igen så kan han vinna, men troligen går de tillbaks till 2 statiska grenar i år och då är Hafthor och Shaw mer jämna och väldigt svårslagna.

MackeJuve 2018-01-12 08:40

Får ju ändå säga att Kaz inte har gått ned sig så mycket. Massiv fysik fortfarande.

[IMG]http://i63.tinypic.com/vzwhs2.png[/IMG]

MackeJuve 2018-01-12 10:07

Skjuter även in att jag har börjat att störa mig mer och mer på Colin Bryce. Kan tänka mig att han generellt är rätt omtyckt och att han nog gör ett bra jobb men det är något med honom som presenter och kommentator som jag inte gillar.

ESM dök hur som helst upp på YT igår, det är där bilden är ifrån. Hall stör faktiskt Thor ganska rejält. Den förstnämndas vr i axel-press är väl tävlingens höjdpunkt.

Agitator 2018-01-12 21:00


Benny Carlsson 2018-01-12 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7878321)
För att Hall inte är ett lika stort fysiskt freak som Thor och Shaw. Det handlar inte så mycket om att Hall är dålig på rena strongman-övningar utan mer att de andra två är överjävliga på det. De är bättre atleter.

Men han är givetvis inte helt uträknad, han kan också förbättra sig.

Men han är väl starkare än dem båda?

Bjorneman 2018-01-12 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Benny Carlsson (Inlägg 7879098)
Men han är väl starkare än dem båda?

Ja.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

rattlesnake61 2018-01-13 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av MackeJuve (Inlägg 7878587)
Skjuter även in att jag har börjat att störa mig mer och mer på Colin Bryce. Kan tänka mig att han generellt är rätt omtyckt och att han nog gör ett bra jobb men det är något med honom som presenter och kommentator som jag inte gillar.

ESM dök hur som helst upp på YT igår, det är där bilden är ifrån. Hall stör faktiskt Thor ganska rejält. Den förstnämndas vr i axel-press är väl tävlingens höjdpunkt.

Tyckte Bryce var bättre som kommentator förr i tiden när han var mer nedtonad, numera så blir han ibland lite påfrestande.

Citat:

Ursprungligen postat av Benny Carlsson (Inlägg 7879098)
Men han är väl starkare än dem båda?

Eddie är starkare i vanliga hederliga skivstångsövninigar, men i de flesta andra styrketest är Shaw och Hafthor vassare. Men det är också lite charmen med strongman att man blandar olika typer av grenar som testar olika typer av styrka - sedan är den som är bäst totalt den som är starkast.

345.5 i bänk 2018-01-13 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 7879018)

Imponerande tävling av både Thor och Eddie

Pudzianovski 2018-01-14 21:23

Brutal skillnad på vikterna som används idag jämfört med 20 år sedan.

Kommer ihåg när Svend Karlsen gjorde typ 185kg i stocklyft och det var rekord.

Även mark har ju ökat typ 50-100kg!

:MrT: cofffee

Agitator 2018-01-14 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Pudzianovski (Inlägg 7880144)
Brutal skillnad på vikterna som används idag jämfört med 20 år sedan.

Kommer ihåg när Svend Karlsen gjorde typ 185kg i stocklyft och det var rekord.

Även mark har ju ökat typ 50-100kg!

:MrT: cofffee

Och kroppsvikten nästan lika mycket.

Bjorneman 2018-01-14 22:17

Det är ganska svindlande att J-F Caron som är relativt medelmåttig i stock gör mer än hans landsman Hugo Girard som hade världsrekordet för 15 år sen med 186 kg.
Jouko Ahola som vann marklyftet på WSM-finalen 1999 gjorde 385 kg. Nick Best som kom sist i marken under årets final gjorde 380 kg om jag inte minns fel.

Medelkroppsvikten har ju ökat markant, men det har alltid funnits killar på uppemot 200 kg. Dock har de inte varit lika starka.

Bjorneman 2018-01-15 00:08



Är detta utan dräkt? Det är omöjligt att se vad han har under tröjan, men han brukar ha dräkten synlig om han använder den på träning i alla fall.

Han kanske inte kommer slå Halls världsrekord i år som han hintade om, men fy fan vad stark han har blivit.

Det kan i och för sig tyckas ganska korkat att böja 440 kg på träning med tanke på skaderisken. Shaw skulle ju aldrig göra något sånt även om han kunde.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)