Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Olja i samband med kvällsdrink? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9709)

Bamse 2003-03-31 20:49

Olja i samband med kvällsdrink?
 
Är det vettigt att även ta en slurk (nyttig) olja i samband med "go to bed"-proteindrinken?

Kan ju även passa på om det tillför något att ta olja innan en morgonpromenad?

z_bumbi 2003-03-31 21:04

Olja sänker upptagshastigheten så vid kvällsgående kan det ju vara en bra idé, detta kan man ju även utnyttja innan morgonpromenaden då det borde sänka insulinutsöndringstoppen som man får av proteinet.
I verkligheten har det nog ingen större betydelse (Som många andra saker som ska vara bra att göra.)

Laan 2003-03-31 21:07

här kommer en liten seg fråga... hur stor roll spelar det vad det är för olja? Har börjat dricka lite solrosolja på kvällskvisten(2-3msk). det borde funka bra eller?

Janna 2003-04-01 23:00

Citat:

Originally posted by Laan_84
här kommer en liten seg fråga... hur stor roll spelar det vad det är för olja? Har börjat dricka lite solrosolja på kvällskvisten(2-3msk). det borde funka bra eller?
Ju mer mättat fett en olja har desto svårare blir det för kroppen att bryta ner molekylkedjorna och därför blir det svårare för kroppen att använda oljan som energi istället för kolhydrater vilket betyder att mer fett lagras in i fettcellerna

dessutom påverkar det kolesterolvärdet i blodt om man äter för mycket mättat fett.

solrosolja är väl inget extremt dåligt vaöl men det finns bättre tex olivolja, rapsolja, linfröolja eller druvkärnolja

Grahn 2003-04-02 07:16

Stora mängder fett till frukost har visst ngt samband med att försämra glykogeninlagringen som annars är väldigt föredelaktig på morgonen.

Fett på kvällen är såvitt jag förstår mkt bättre.

Janna det verkar som om du säger att kroppen har svårt att använda mättat fett i maten som energi? Lite lustigt då den exakta motsatsen just visades i en studie "publicerad" i förra nummret av B&K.

Håller dock med dig om olivolja, rapsolja och linfröolja som fetttillskott. Solorosolja är väl extremt mycket omega6 vilket vi inte direkt behöverextratillskott av?

Herkulez 2003-04-02 08:26

vad är bäst....2-takts eller 4-takts olja :eek:

Janna 2003-04-02 08:45

Citat:

Originally posted by Grahn
Stora mängder fett till frukost har visst ngt samband med att försämra glykogeninlagringen som annars är väldigt föredelaktig på morgonen.

Fett på kvällen är såvitt jag förstår mkt bättre.

Janna det verkar som om du säger att kroppen har svårt att använda mättat fett i maten som energi? Lite lustigt då den exakta motsatsen just visades i en studie "publicerad" i förra nummret av B&K.

Håller dock med dig om olivolja, rapsolja och linfröolja som fetttillskott. Solorosolja är väl extremt mycket omega6 vilket vi inte direkt behöverextratillskott av?

Jag kroppen använder i första hand det som är lättast att använda som energi .. ju fler molekyler som har dubbla bindningar desto lättare är det för kroppen att spjälka dem.. nu går ju visserligen åsikterna på dt jhär området isär saom på de flesta andra inom kost och träning. Jag har inte läst artikeln i BK o vet därför inte vad den handlar om. Men dock vet jag at dt skrivits en hel del om att MCT fetter ska vara bra i fettbörbränningsynpunkt.

Grahn 2003-04-02 08:48

Janna i korthet, enkelomättade fetter lagras lätt som kroppsfett medans mättade inte lagrades i lika stor utsträckning utan hade lättare att användas som energi.

Dock ska det motsatta vara sant angående fett från kroppens depåer.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)