Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Allt blir sklevt med glasögon (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178306)

PowPow 2012-01-20 08:27

Allt blir sklevt med glasögon
 
Fick precis mina första glasögon (terminalglasögon) pga något brytningsfel och lite översynthet.

Men allting se lite skevt ut.

Om en datorskärm normalt är kvadratisk så blir den mer såhär med glasögonen på.

Är det min hjärna som inte hanterar något och måste vänja sig eller har det blivit något tokigt med glasögonen tror ni? Jag kan inte fråga min optiker för hon har inte kolozzeum-konto.

Jag har överdrivit bilden ganska mycket (och bredden påverkas inte som det ser ut på bilden).

http://farm8.staticflickr.com/7032/6...7f819ed5_b.jpg

Nitrometan 2012-01-20 08:34

Citat:

Ursprungligen postat av PowPow (Inlägg 5547412)
Jag kan inte fråga min optiker för hon har inte kolozzeum-konto.

http://img40.imageshack.us/img40/831/telehomo.jpg

Episk.


Men du bör nog använda glasögonen i ett par veckor och låta ögon och hjärna vänja sig.

PowPow 2012-01-20 08:35

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5547422)
[IMG]http.://img40.imageshack.us/img40/831/telehomo.jpg[/IMG]

Episk.


Men du bör nog använda glasögonen i ett par veckor och låta ögon och hjärna vänja sig.

Ja, jag ska försöka vänja mig vid dem. Men de är bara till för att ha vid datorn (på långt håll ser jag inte ett smack med dem). Kommer hela världen se skrev ut utan glasögon när jag vant mig vid glasögonens brytningskorrigering då? :MrT:

majak0vskij 2012-01-20 08:39

Du är inte är lite lite skelögd då? Det kan ställa till problem.

Nitrometan 2012-01-20 08:41

Hon kan ha vänt glasen uppochner.

Men annars lär sig hjärnan hur det funkar på några dagar och då ser du bra igen.

PowPow 2012-01-20 08:44

Citat:

Ursprungligen postat av majak0vskij (Inlägg 5547431)
Du är inte är lite lite skelögd då? Det kan ställa till problem.

Nej, inte vad jag vet. Hon sa inget om det iaf.

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5547433)
Hon kan ha vänt glasen uppochner.

Men annars lär sig hjärnan hur det funkar på några dagar och då ser du bra igen.

Om jag tar på mig glasögonen upp och ner så blir det snett på andra hållet. Kanske ena glaset på fel håll? Hrmm.. Men jag fick en lite egen stil med glasögonen upp och ner. Kanske en ny fluga.

Kurash 2012-01-20 08:46

Jag använder också glasögon ibland när linserna blir osköna. Snubblar på varje trappsteg. Man lär sig nog korrigera efter ett tag.

Degpekka 2012-01-20 08:49

För mig brukar det ta ett tag för ögonen/hjärnan att vänja sig vid nya glas, speciellt om det är stor skillnad jämfört med mina tidigare. Dock senast så hade jag faktiskt fått ett av glasen med fel styrka, men det märkte jag pga att det var oskarpt på ena ögat.
Har inte riktigt upplevt det så som du nämner heller, utan för mig brukar det mer kännas som när man står och tittar in i ett stort akvarium typ.

DanielF 2012-01-20 11:10

Jag har också precis fått mina första glasögon och med dem på så såg min skärm ut som ett stort V. Sen kände jag mig också en meter lång när jag promenerade.
Jag har dock vänjt mig nu och det ser hyfsat normalt ut.
När jag tar av mig glasögonen ser dock nu skärmen ut som ett stort A.

PowPow 2012-01-20 11:18

Citat:

Ursprungligen postat av DanielF (Inlägg 5547684)
Jag har också precis fått mina första glasögon och med dem på så såg min skärm ut som ett stort V. Sen kände jag mig också en meter lång när jag promenerade.
Jag har dock vänjt mig nu och det ser hyfsat normalt ut.
När jag tar av mig glasögonen ser dock nu skärmen ut som ett stort A.

Haha, det låter ju sjukt osmidigt. Framför allt för mig som bara har glasögon som fungerar på korta avstånd.

Den stora frågan är hur jag ska kunna läsa puttarna på golfbanan om det ser ut som om allting är snett..

mattilainen 2012-01-20 11:29

använd glasögonen någon timma och sedan någon timma utan tills du vant dig. sedan kör du en hel dag och sen borde du anpassat ögonen.

PowPow 2012-01-20 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av mattilainen (Inlägg 5547717)
använd glasögonen någon timma och sedan någon timma utan tills du vant dig. sedan kör du en hel dag och sen borde du anpassat ögonen.

Det känns som om förvrängningen redan har börjat avta lite men inte helt (använt sen 8 imorse). Men när jag nu tar av mig glasögonen så är förvrängningen på andra hållet.

Detta verkar ytters opraktiskt.

Juxta 2012-01-20 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av PowPow (Inlägg 5547719)
Det känns som om förvrängningen redan har börjat avta lite men inte helt (använt sen 8 imorse). Men när jag nu tar av mig glasögonen så är förvrängningen på andra hållet.

Detta verkar ytters opraktiskt.

När jag haft linser i långa perioder och sen går över till glasögon(jag har gjort det vid några tillfällen) så tar det alltid ca 3 dagar för mig att inte känna mig lagom berusad så fort jag har glasögonen på mig. Hjärnan måste kalibreras och det kan ibland ta tid. :)

PowPow 2012-01-20 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av Juxta (Inlägg 5547824)
När jag haft linser i långa perioder och sen går över till glasögon(jag har gjort det vid några tillfällen) så tar det alltid ca 3 dagar för mig att inte känna mig lagom berusad så fort jag har glasögonen på mig. Hjärnan måste kalibreras och det kan ibland ta tid. :)

Ja, det köper jag. Min stora fundering är hur jag ska hantera det faktum att jag bara har glasögonen när jag läser och sitter vid datorn. Vänjer sig hjärnan vid glasögonen så blir ju världen sne på andra hållet när jag inte använder glasögonen.

Kanske måste skaffa glasögon att ha i "vanliga livet" också?

LillSkalman 2012-01-20 12:46

PICS grabbar, släng upp pics på era förvridna ansikten och tillhörande glasögon. Detta måste förevigas på internet!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)