Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Ashwagandha och sömnkvalitet (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240411)

King Grub 2020-04-01 13:40

Ashwagandha och sömnkvalitet
 
Citat:

Background

Ashwagandha is an excellent adaptogen that is being used since ancient times in Ayurvedic medicine. Traditionally, it is used for various ailments and general well-being, including the treatment of geriatric patients. Managing quality of life (QoL) remains a challenge for the elderly population, especially joint pain management, sleep, and general well-being. With a growing global elderly population, QoL management with efficient medication and supplementation is the major healthcare requirement.

Objective

The objective of this study was to assess the safety, efficacy, and tolerability of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal.) root extract on the improvement of general health and sleep in elderly people. Methods This 12-week, prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study was conducted on individuals of either gender aged between 65-80 years. Participants were randomized to receive Ashwagandha root extract at a dose of 600 mg/day (n = 25) orally, or identical placebo capsules with the same dose (n = 25) for 12 weeks. Efficacy was assessed using the WHOQOL-BREF questionnaire, sleep quality, mental alertness on rising, and Physician's Global Assessment of Efficacy to Therapy (PGAET). The safety and tolerability were assessed using the clinical adverse events reporting and Patient's Global Assessment of Tolerability to Therapy (PGATT).

Results

Statistically significant (P<0.0001) improvement was observed in the Ashwagandha treatment group compared to the placebo. The mean (SD) total score of WHOQOL-BREF improved from 140.53 (8.25) at the baseline to 161.84(9.32) at the end of the study. The individual domain scores were also improved. At baseline, the sleep quality and the mental alertness on rising were comparatively low in both the groups. However, upon intervention, a significant increase in the quality of sleep (P<0.0001) and mental alertness (P<0.034) was observed in the Ashwagandha treatment group when compared to the placebo group. Overall improvement was observed for the general wellbeing, sleep quality, and mental alertness in the study population. The experimental group population displayed good tolerability to the test product and it was reported as safe and beneficial by the study participants.

Conclusion

The study outcomes suggest that Ashwagandha root extract was efficient in improving the QoL, sleep quality, and mental alertness as self-assessed by the elderly participants. The recommended dose used in this study could be effective for the elderly population.
Cureus, 12 (2), e7083 2020 Feb 23. Efficacy and Tolerability of Ashwagandha Root Extract in the Elderly for Improvement of General Well-being and Sleep: A Prospective, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32226684/

40plus 2020-04-01 14:03

Jag har tagit Ashwagandha (KSM-66) i knappt två veckor nu. Tar en kapsel morgon och kväll. Jag sover bättre. Från 4 kissvaknande med svårt att somna om till ett kissvak och lätt att somna om. Och innan vaknade jag ofta 1-1.5 tim innan klockan ringde, nu vaknar jag max 30 min innan.

Enda nackdelen för mig har varit att jag känner mig något tröttare även på dagtid, gäspar även ibland på dagtid samt haft mycket lätt huvudvärk ibland som dock verkar släppa nu.

Går bra som fan på gymmet också, ökat riktigt bra, men det kan lika väl bero på att jag slutat röka och ökat proteinintaget.

sumialic 2020-04-01 14:10

Har tagit Ashwagandha i minst 6 månader och kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. Men det hade jag kanske gjort om jag slutat. Vem vet.

d1anny2 2020-04-01 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av sumialic (Inlägg 8116718)
Har tagit Ashwagandha i minst 6 månader och kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. Men det hade jag kanske gjort om jag slutat. Vem vet.

Vart köper man det?

agazza 2020-04-01 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av d1anny2 (Inlägg 8116797)
Vart köper man det?

jag köper på Iherb, och specifikt jarrow formula.

har provat andra med mer innehåll, men jag inbillar mig att denna fungerar bäst för mig.

King Grub 2020-04-01 20:42

Alla vanliga kosttillskotsshoppar. https://www.mmsports.se/Livsmedel-Ha...hwagandha.html är den enda jag kan länka till, av förklarliga skäl.

Ozziking 2020-04-02 08:35

Hur stark ska en kapsel vara då? Hur vet man vad som har kvalité

Wain 2020-04-02 09:49

När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.

VoDaresVins 2020-04-02 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8116714)
...
Enda nackdelen för mig har varit att jag känner mig något tröttare även på dagtid, gäspar även ibland på dagtid samt haft mycket lätt huvudvärk ibland som dock verkar släppa nu.
...

Är det inte troligt att intaget på morgnarna gör att du är trött dagtid?

Har själv inte börjat än men ska försöka få tummen ur.

40plus 2020-04-02 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av VoDaresVins (Inlägg 8116936)
Är det inte troligt att intaget på morgnarna gör att du är trött dagtid?

Har själv inte börjat än men ska försöka få tummen ur.

Kanske men det sägs att det tar ca 2 veckor innan man börjar märka av ev effekter och då borde det inte spela någon roll när på dagen man tar dom. Men om dom har en direkt effekt så kan ju morgondosen ställa till det.

d1anny2 2020-04-02 12:58

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8116885)
När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.

Suck.

geoff 2020-04-02 13:25

Nu är det en marginell skillnad för mig, så jag drar inte för stora växlar på det, men jag tar mina 250g Ashwa/Sensoril innan jag går och lägger mig och jag upplever att jag sover något bättre, med kortare/färre uppvaknande. Vilket gör att jag behöver möjligtvis något kortare tid i sängen innan jag känner mig utvilad.

Jag återrapporterar när jag har kört några veckor utan.

sumialic 2020-04-02 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av geoff (Inlägg 8116960)
Nu är det en marginell skillnad för mig, så jag drar inte för stora växlar på det, men jag tar mina 250g Ashwa/Sensoril innan jag går och lägger mig och jag upplever att jag sover något bättre, med kortare/färre uppvaknande. Vilket gör att jag behöver möjligtvis något kortare tid i sängen innan jag känner mig utvilad.

Jag återrapporterar när jag har kört några veckor utan.

250g, impressive :D

Skämt å sido så kör jag själv dubbla den dosen. 500mg alltså.

BigHunter 2020-04-02 21:55

Ashwagandha hade ingen inverkan på min sömn vad jag kan minnas. 5htp i 200mg styrka med 50mg kamomill extrakt kan jag däremot rekomendera (enkelt inköpt via amazon uk - aldrig beslagtagit av tullen). Sovare djupare, mår bättre. Perfekt dos

10-20 mg melatonin fungerar också helt okej på mig men ger vissa morgonbiverkningar som ej 5htp har ( - uteblivet morgonstånd - tröttare vid vaknande - ingen påverkan på måendet - upplever ibland smärta i ryggen när jag vaknar. Påminner om sådan smärta man tillslut får efter långvarigt användande av smärtstillande på recept)

40plus 2020-04-08 08:06

Jag fick sluta med ksm66 på morgonen, blev trött som fan hela dagen. Ska testa att bara ta en kapsel på kvällen nu.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)