Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vågar du säga ifrån om du misstänker våld inom nära relationer? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242273)

Plasttiger 2021-01-24 15:15

Vågar du säga ifrån om du misstänker våld inom nära relationer?
 
Jag skulle inte göra det längre. Jag har blivit bränd. Mörkrets makter har vunnit..
Jag skulle säga till mig själv.. det är inte mitt problem? Hon förtjänade det säkert. eller .. Jag vet inte vad som ligger bakom det, eller kanske .. det finns säkert en bra förklaringar.

Jag tänker inte längre utsätta mig för risk för vad jag tycker är rätt..

Snubben 2021-01-24 15:17

Beror på situation, antingen fråga eller anonym anmälan.

trädgårdsmöbel 2021-01-24 15:19

Ja det vågar jag. Men du har rätt om mörkrets krafter, blir lätt att kritik mot relationsvåld härleds till mitt kön, min hudfärg och min ideologi.

Diomedea exulans 2021-01-24 15:27

Ja, jag är inte rädd för något.

Magnus N 2021-01-24 15:36

Absolut, tar och kollar med den som slår om den är ok, vilka trauman personen bär på.

Sedan så är det saft med bulle så det slutar


Nej men hade man märkt sådant så hade man givetvis sagt till

kvarnis 2021-01-24 15:36

Ja, "våld inom nära relationer" är inte så vanligt bland svenskar dock som i hederskulturer.

Brofessorn 2021-01-24 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8193156)
Absolut, tar och kollar med den som slår om den är ok, vilka trauman personen bär på.

Sedan så är det saft med bulle så det slutar

Precis. Det är den som slår som är offret, och samhället borde lägga mer resurser på att hjälpa.

Snubben 2021-01-24 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8193156)
Absolut, tar och kollar med den som slår om den är ok, vilka trauman personen bär på.

Sedan så är det saft med bulle så det slutar

Kanske ska ge hen ett "inte slå"-band?

stridis 2021-01-24 15:50

Tja, jag har bankat på andras lägenhetsdörrar när jag hört skrik och bråk.

Har för övrigt när jag sovit och hört krafs utanför hastigt klätt på mig och gått ut och undersökt(dock så har det tagit något för lång tid för att vara till någon hjälp).

Magnus N 2021-01-24 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Snubben (Inlägg 8193160)
Kanske ska ge hen ett "inte slå"-band?

Inte en dålig idé :)

delta_mats 2021-01-24 15:58

Jag vågar, men gör det inte. För de flesta män som får spö av sin tjej förtjänar det inte.

Rikard Jansson 2021-01-24 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8193165)
Jag vågar, men gör det inte. För de flesta män som får spö av sin tjej förtjänar det inte.

Varför inte?

trädgårdsmöbel 2021-01-24 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8193165)
Jag vågar, men gör det inte. För de flesta män som får spö av sin tjej förtjänar det inte.

Citat:

Ursprungligen postat av Rikard Jansson (Inlägg 8193169)
Varför inte?

Jag ser risken för att ni hamnar i en evig loop av samma fråga och samma svar, så jag försöker assistera:

Mats anser oftast att en man som får spö av sin tjej är ovärdig att försöka hjälpa.

Brofessorn 2021-01-24 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel (Inlägg 8193173)
Jag ser risken för att ni hamnar i en evig loop av samma fråga och samma svar, så jag försöker assistera:

Mats anser oftast att en man som får spö av sin tjej är ovärdig att försöka hjälpa.

Chansen finns även att mannen går igång på det och vill att det ska fortsätta.

Rikard Jansson 2021-01-24 17:20

Wierd sak att säga. Det är ju otroligt mycket lättare i dagens samhälle att få hjälp som kvinna, är bara ropa hjälp så finns både kvinnofridsjouren och polisen och 900 killar där på plats. Vilket såklart är bra. För män så finns delta Mats där och skrattar åt dem. Vad ska man göra då om man har en tjej som småmisshandlar en eller värre? Man kan ju definitivt inte klappa tillbaka. Och pga skammen kan man inte söka hjälp. Handlar ju absolut inte om att man får spö i en match eller whatever, utan att man får motta en jävla lavett eller en stekpanna i huvudet utan att "kunna" göra något tillbaka.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)