Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Testa om du har aspergers syndrom (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65633)

Tolkia 2006-03-23 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Jonna
Jag trodde att även personer med autism kunde ha väldigt högt IQ?
Aspberger är väl som en lättare form av autism?

Jag tror att man brukar använda paraplybeteckningen "autismspektrumstörningar" för autism, Aspergers och en del annat, liknande. Tidigare kallade man Aspergers för "högfungerande autism", och jag är inte helt säker på varför man bytte beteckning, men antagligen var det väl för stora skillnader, I guess. Personer med autism har som jag har fattat det inte bara svårigheter med att förstå "reglerna" i det sociala spelet och så, utan har även svårt att förstå och få något sammanhang i vargdagen överhuvudtaget, så att de inte fungerar riktig överhuvudtaget (i alla fall inte på egen hand) medan personer med Aspergers visserligen har svårt med interaktionen med andra människor (fult men lite kul engelskt namn på det är "the geek syndrome"), men inte på andra plan.

Här är några intressanta länkar:
NeuroNätet om Aspergers syndrom
Gunilla Gerland om autism (föreläsare med Aspergers syndrom)
Riksföreningen Autism

Johan86 2006-03-23 22:52

Din Aspie-poäng: 85
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 104
Du är mer neurotypisk än Aspie


vad menas med det? :em:

Nina L 2006-03-24 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av mangemani
mycket svårt att märka på en annan mäniska att personen har aspergers över nätet.
skulle du ha träffat mej i verkligheten så skulle du direkt märka att jag inte kan titta i ögonen,inte kan prata riktigt utan stammar lite då och då,koncentrations svårigheter osv osv.

har man aspbergers så har man.
fick göra ett test som inkluderade min koncentrations förmåga,mina räkne kunskaper,mitt minne och annat samt att jag fick göra en massa fysiska övningar.
läkarna sa att jag hade aspergers syndrom,om det sen finns mildare eller mer allvarligare aspbergers,det vet jag ej.

Tack för svaret. Jag tycker det är intressant med människors olikheter. Vad jag tänkte att jag skulle kunna ha märkt var problem att förstå humor och problem med empatin, sånt brukar ju märkas över nätet, men det har jag som sagt inte gjort. Hoppas det är ok att jag frågar lite till. Strunta i att svara annars. :)

Har du träffat andra personer med aspergers? Blir kommunikationen i så fall lättare er emellan? Har du bättre eller sämre minne än genomsnittet?

mangemani 2006-03-24 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Nina L
Tack för svaret. Jag tycker det är intressant med människors olikheter. Vad jag tänkte att jag skulle kunna ha märkt var problem att förstå humor och problem med empatin, sånt brukar ju märkas över nätet, men det har jag som sagt inte gjort. Hoppas det är ok att jag frågar lite till. Strunta i att svara annars. :)

Har du träffat andra personer med aspergers? Blir kommunikationen i så fall lättare er emellan? Har du bättre eller sämre minne än genomsnittet?


japp,har träffat 2 st...kan inte säga att kommunikationen blev nå bättre,visst,pratade en del om syndromet,men inget mer.
har nog sämre minne än genomsnittet.

ALEXPALEX 2006-03-24 16:56

Neurodiversity version
Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie-poäng: 134
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 47
Stor sannolikhet att du är Aspie

wepp 2006-03-24 18:09

Din Aspie-poäng: 19
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 88
Stor sannolikhet att du är neurotypisk


"Känner du behov av att rycka loss hudflisor från dig själv (eller andra)?"

Haha lite sjukt =)

Yip_man 2006-03-24 18:45

Din Aspie-poäng: 71
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 102
Du är mer neurotypisk än Aspie

Polska 2006-03-25 04:04

Din Aspie-poäng: 139
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 102
Du är mer Aspie än neurotypisk

:laugh:


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)