Eleiko World Cup 2012
Eleiko World Cup, Stockholm 13-17 juni
Preliminär Klass 52 Miia Liimatainen 57 Angelica Brage 63 Jenny Adolfsson 63 Riitta Liimattainen 72 Karolina Arvidson 84 Josefine Bark 84 Marie Thunroth 59 Thomas Wulffeld 66 Torbjörn Jönsson 74 Per Berglund 83 Lars Berglund 93 Johannes Dahl 105 Henrik Franzén 120 David Nyström +120 Robin Sjögren Reserver 57 Helen Engberg 72 Eleni Kamvissis +84 Emelie Pettersson +84 Jenny Sellén 66 Eddie Berglund 74 Hans Andersson 93 Erik Degerman 105 Mikael Gullander 120 Love Häkenen Wisjö Lagkapten Olof Wiklund Coach Michael Gradin |
Spännande trupp till en spännande tävling. Det ska bli riktigt intressant att se vad som kommer krävas för att hamna på pallen i alla klasser
|
Grattis alla uttagna! Ni är förutom att vara gräddan av svensk styrkelyft också med om att skriva klassisk styrkelyftshistoria. Sanna föredömen och pionjärer!
|
Idoler :)
|
Bra uttagning, men vart är Gunhamn? :(
|
Citat:
|
Degerman är reserv, ja då förstår jag. :)
|
Citat:
|
Grattis till alla uttagna :) En riktigt bra trupp! Tråkigt att årsjö tackade nej (hade gärna sett både honom och Robin i sommar).
Gällande Erik G så är han som sagt bara 19 år, en utomordentligt duktig senior redan men i detta fall är det helt rätt av honom att satsa mot juniortävlingarna internationellt. I Eriks fall kommer det fler chanser att mäta sig internationellt med seniorer raw. Det är lätt att glömma att Erik är riktigt duktig även med utrustning och det finns potential för riktigt fina vikter i samtliga 3 grenar. |
Det känns lite smått overkligt att stå med på den där listan, även om jag nu "bara" är reserv.
|
Haha, tänkte helt fel, Degerman är såklart reserv.
|
Citat:
Citat:
Helvette vilken skoj tävling det skall bli :hbang: |
Citat:
|
|
Mike T slog några klassiska WR i klass -120 på Arnolds med serien 325-197.5-355=877.5 bra resultat men en bit ifrån hans högsta potensial. Gjorde 932.5 på nationals ifjol och runt 950 på nån mindre tävling.
http://www.powerliftingwatch.com/node/21903 |
Citat:
|
Riktigt roligt att se Mike lyfta, hoppas han kommer på World cup i sommar och slår PB.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
nice, då kommer han ju iaf! *flex*
|
Brad Gillingham gjorde 937,5kg för ett par dagar sedan. 325-232.5-380. Vet inte om han ska vara med men det är ett starkt resultat.
|
Citat:
Han är grym Brad. Han blir inte med för han var inte med på Nationals som dom har som kval. Men hans resultat var högre där gjorde vinnaren 925kg. |
Resultat från finska klassiska mästerskapen. Många fina resultat säkert flera som kommer till World Cup.
file:///C:/Users/HELENE~1/AppData/Local/Temp/23.-25.03.2012%20Voimanosto%20%28raw%29,%20Kankaanp%C3 %A4%C3%A4,%20KaVo%20ja%20TVN%20verII.htm |
Du får säga till Helene att ge dig rätt länk.
|
|
Satana vilka siffror i 93an och 105an framförallt. Muhonen drog sistamarken för att överstiga 800 kg... Någonting att bita i för Saftmannen! Att kunna titulera sig starkast i Norden lär kräva en maffig arbetsinsats. Kul :hbang:
|
Citat:
|
Kom då ihåg att Muhonen är rätt lång för elitlyftare i 105an, tippar 178-180cm. Arbetar som brandman vilket gör att han måste ha en viss kondition samt att han som myndighetsperson troligtvis skulle avskedas om han brann för doping. (Finns poliser/fängelsevakter som avskedats pga positivt dopingprov och åt mig har man låtit sig förstå att sparken i arslet är sannolik vid ett dopingfall)
Nåväl dessa 3 punkter gör att hans 790,5 är ännu mer imponerande! |
105kg Karkusashvili Ruben 1979 Georgia 300.0 220.0 330.0 850.
Rätt höga vikter på anmälan! http://www.powerlifting-ipf.com/47.html |
850 i plussen också.. Kan man lägga sig kring 860-880 borde man inte göra bort sig iaf :) Har för mig att finlands plussare också låg kring 840-850.
81 dagar kvar!!! det här ska bli grymt kul!!! |
Jag skulle eventuellt inte lägga alltför mycket vikt vid resultat från Georgien, vet inte om jag någonsin sett en georgier komma till start. :/
|
Även finnar och kineser har lagts in i anmälningarna, kul att se ett såpass potent namn som Tsung-Ting Hsieh vara med och slåss även raw.
Nomnom... 11 dagar kvar för prel anmälan. |
Finlands uttagna till Eleiko World Cup hittas här.
|
Citat:
|
Norges herrar.
Citat:
|
Citat:
|
|
Än så länge ser det tunnt ut. Men anmälningarna trillar väl in så småningom.
|
Förvånad över hur få som har anmälts i klass -83 än så länge.
|
Det är ju mer än en vecka kvar till sista dagen för preliminäranmälan. Det kommer.
|
Citat:
|
|
|
Citat:
och ryssar såklart. bör kunna bli ganska många till sista dagen. |
Om det är sista dagen för anmälan idag börjar det väll bli dags o anmäla svenskarna
|
Citat:
|
Är det någon som vet något om den här lyftaren: -74kg Mdivnishvili Irakli 1980 Ukraine 290.0-210.0-275.0 (775.0)?
För det där resultatet är helt sjukt. |
Citat:
Resultatet är med en till sannolikhet gränsande visshet med utrustning. För han gör ungefär 150-160 utan tröja, det finns registrerat resultat på att han gjort typ 157.5 i år utrustningsfritt tror jag det var. Några av de registrerade resultaten är nog med utrustning, vilket gör att man ska ta dem med en nypa salt. |
Citat:
Ska bli kul att se fulla listor snart. |
272!!!
|
Ja satan i gatan karro, mäkta förvånad blev jag med tanke på att inte ens gjort det med dräkt.
|
Herrar
http://goodlift.info/onenomination.php?cid=230 Damer http://goodlift.info/onenomination.php?cid=229 Nu tror jag alla är med :) 187 herrar och 85 damer. |
Citat:
272 stycken |
Finns ingen officiell hemsida för tävlingarna? Letade efter någon fräsig logo som man kunde använda för en banner på vår egen sida...
|
Citat:
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaS...bundet/WC2012/ |
Citat:
2010 tog han brons på EM i köping på 770 sammanlagt 155 kg blev det på ukrainska raw bänken ifjol. http://en.allpowerlifting.com/lifter...-irakli-13820/ |
Citat:
|
Citat:
|
Någon som vet vad inträdesbiljetterna kommer kosta?
|
Caroline, Jag drog precis iväg ett mail till deras infoadress och frågade detsamma, kan meddela dig när jag fått svar.
Förövrigt får man spännande bildresultat på google utan "barnfilter" om man söker på Blaine Sumner (som tävlar i +120) |
Citat:
Här är hon som lär vinna -84. Är det bara jag som reagerar lite negativt? :/ |
Har du inte räknat med att det kommer att vara personer på flaket som dopat sig?
Tråkigt men det är ju tyvärr så :/ |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Någon som råkar veta vart man borde vända sig med förfrågning om presspass?
|
Citat:
|
de slutgiltiga listorna har kommit och jag verkar inte vara med. Ber om att få önska er lycka till!
|
Citat:
https://sites.google.com/site/worldcupstockholm/ |
Citat:
|
Citat:
https://sites.google.com/site/worldc...come-and-watch |
Vi kan väl börja lite tippning för nöjesskull. Svårt att veta något mer om lyftarna då det inte varit någon internationell tävling förut och utan att göra någon större efterforskning mer än nomineringslistan såg gissar jag ettorna.
Damer -47 Olga Ryssland -52 Anna Ryssland. En urstark Miia tar medalj, upp till andra plats ser det tufft ut men det kan finnas möjligheter. Tredje plats tar hon med sitt starka marklyft. -57 Yulia RUS. Ser tätt ut i toppen dock. Angelica kan kanske ta en medalj med sitt starka marklyft. Blir också intressant att se matchen mellan Helen och Angelica. Helen går framåt så kanske kan hon utmana ordentligt nu. -63 Jennifer USA, sjukt stark i bänkpress, ser ut som hon ökat mycket bra i marklyft? -72 Yelena KAZ. Finskan ser också stark ut. Svenskorna ser ut att ha för långt upp till medalj men kan bli en intressant intern kamp. -84 Ielja NED. Tufft i toppen men jag tror Ielja tar det. Chang har världrekord i knäböj i styrkelyft. Josefine ligger i ingemansland som det ser ut. Jag hoppas hon gör fina personliga rekord och svenska rekord. +84 Sonia NZL. Jenny plockar tredjeplatsen. |
Satt igår och tänkte på att det hade varit kul om de hade en damklass och en herrklass per dag så man får se båda lyfta vid ett besök. Läste nu att det är så man kommer göra :thumbup:
|
Citat:
Robin ökar bra och har chans till bra placering kan räcka till brons med en bra formtopp. Några av dom andra herrarna har ju chans på placering kring 5-6 och det är ju bra placeringar även det. Lycka till alla som ska tävla. |
Som sagt. Utan tidigare resultat att gå på så är det svårt att tippa
-59kg Sergey Fedosienko -66kg Mikhail Andryukhin (Fast man hejar ju på Torbjörn!) -74 Irakli Mdivnishvili. Rutinerad Ukrainare med högst anmäld vikt borde väl ta det? Blir spännande att se vad Berglund kan göra. -83 Alexey Kuzmin. Är tråkig och går på nominering här med. Kan Berglund närma sig 190kg i bänkpress? -93 Krzysztof Wierzbicki. Gissar att han tar det i sista marken. 24 anmälda förresten. Lite väl stor grupp kanske? Men det går iofs fortare raw -105 Anibal Coimbra fortsätter på inslagen väg och drar en monstermark i sista. -120 Michael Tuchscherer träffar formen och visar upp fin lyftning. +120 Artem Kovalchuk tar det i marken efter att Blaine inte klarade att böja lika mycket i Sverige. Robin Sjögren tar bronset efter att äntligen fått ordning på sina marklyft. |
-120 har ju Mike T gjort grymma vikter på träning 962.5 med mersmak grymt. Intressant med Istvan Arvai anmäld på 870 han har ju inte tävlat på länge. Är han lika stark som förr då kan han hota Mike. Han gjorde ju 1082.5 förr och jag tror inte han var nån som fick ut jätte mycket av utrustningen. Fast det var 8år sedan han kanske inte har samma kapacitet nu.
|
Kul att höra från er som är mer rutinerade. Jag har bara följt sporten i ett par år och måste förlita mig till nomineringarna. Ska hålla ett öga på Arvai :)
|
Fyfan nu är det nära !!! Så som jag längtat!¡!!! Kommer så gott det går gå för medalj
|
Citat:
Jag hoppas att köra lite videointervjuer därifrån, och lite brottning mot Mapa osv så klart:D |
Citat:
Citat:
Citat:
Det blir nog jämnare så. |
Citat:
On topic: Grymt laddad för den här tävlingen – ska bli riktigt kul att kolla på:) |
Det blev en jäkla skillnad i antalet lyftare mellan preliminary och final nomination. Från 272 till 180. Mer än en tredjedel försvann, men 180 lyftare
(170 till start?) på första World Cup känns ju ändå som en helt okej siffra. Jag undrar varför vissa länder uppenbarligen inte satsar på denna tävling, tex Ukraina som är världens näst bästa nation i SL. Dom skickar en enda herrlyftare och en enda dam. Kazakstan har också en tunn trupp. Kan det bero på att tävlingen inte har officiellt VM-status? Ukraina har någon form av belöningssystem för VM-medaljer har jag för mig. Fast det hindrar ju å andra sidan inte andra nationer från att skicka stora lag så det känns osannolikt. Det lär nog kunna bli några svenska medaljer, Per Berglund känns given och även Robin får nog med sig en medalj tror jag. På damsidan ska det nog till en skada för att inte Jenny Sellén ska ta medalj även om hon bara är rankad fyra. Hon gjorde dock 440 på Norrländskan. Miia och Angelica borde också ta varsin medalj. |
Citat:
För vissa deltagare kommer det att kosta upp emot två månadslöner att komma och tävla. |
[QUOTE=Hirvis;5801296 Jag undrar varför vissa länder uppenbarligen inte satsar på denna tävling,
tex Ukraina som är världens näst bästa nation i SL. Dom skickar en enda herrlyftare och en enda dam. Kazakstan har också en tunn trupp. Kan det bero på att tävlingen inte har officiellt VM-status? Ukraina har någon form av belöningssystem för VM-medaljer har jag för mig. Fast det hindrar ju å andra sidan inte andra nationer från att skicka stora lag så det känns osannolikt..[/QUOTE] Jag tror inte alls att ditt antagande är osannolikt. Ukrainas idrottsministerium ger bidrag till IPF-tävlingar, men det är det väl inte fråga om här. Vidare finns det väl inte prispengar att hämta. Hur ska en lyftare från Ukraina finansiera en resa till Stockholm, som dessutom ligger nästan samtidigt med fotbolls-EM, något som höjt flygpriserna avservärt till och från Ukraina? Hitta en sponsor? Ja, men vad får en sponsor ut av att den sponsrade vinner en okänd tävling i styrkelyft. En lyftare som tävlar i IPF kanske har 1500 kr i bidrag per månad från ministeriet, detta i ett land med nästan samma matpriser i Sverige. De som kommer kanske är sponrade, men av döma av antalet så är det svårt att hitta sponsring i Ukraina. |
I Ukraina är duktiga lyftare helt avlönade idrottsmän och -kvinnor enligt Tetyana Akhmamyetyeva. Och jo, World Cup är ett IPF-arrangemang, dock inget mästerskap och därför troligen inte ekonomiskt prioriterat/sanktionerat.
|
Citat:
|
Citat:
-59 Sergey -66 Tsung-Ting -74 Per Berglund. Ser ut att bli en väldigt tät klass. Hoppas verkligen Per kan ta hem klassen. -83 Kuzmin. Hoppas Lars är i bra form och höjer upp sina svenska rekord. -93 Gissar på Jiri Hornik, han är iaf mer erfaren. Dock vet jag inte ifall något av resultaten på de två första är verkliga raw resultat, jag är tveksam. Möjligt att både ryssen och amerikanen också ligger jämt med dem. Så kanske fyra som har chans på guld? Johannes Dahl kan jag tänka mig kommer jaga upp svenska rekordet. -105 Jag tror också på Anibal Coimbra som är urstark, det finns nog mer och ta av än nomineringsresultaten. Har esten verkligen gjort så mycket raw? I nordiska kampen ser ju finnen oslagbar ut. Jag tror nog Franzen vill ta tillbaka sitt svenska rekord och slå normännen. Det ska bli intressant. Hjelmveit vann tex öppna VM 2006. Men jag tror han både varit skadad och haft långt uppehåll. Walgermo är medlem här på kolozzeum men kanske tävlat för mycket på sista tiden. Ett av hans mål tll denna tävling är 200 kg i bänk. -120 Tippar Istvan Arvai. Jag tror han är med för att vinna. Han ser ut som en tunna med ett huvud monterat på. Jättehänder har han också. Blir intressant kamp mellan honom och Mike Tuchscherer. Kommer Mike i form blr han förstås jäkligt svår. Har själv mött båda. +120 Här tror jag också på Artem Kovalchuk. Blir kul med Robins jakt på medalj. |
Citat:
|
Multikulturell tävlingsutrustning:D Eleikoställning, Ivankovikter och Leokostång.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag snabbtippar de svenska medaljerna innan jag sticker ner till ÖKK:
Bubblare - Karolina Arvidson - Lars Berglund Brons - Jenny Sellén - Robin Sjögren - Miia Liimatainen Silver - Angelica Brage - Miia Liimatainen (inte helt omöjligt vid en fullträff) Guld - Angelica Brage (inte helt omöjligt det här heller) - Per Berglund |
Citat:
|
Ja fick svar idag, 80:- vid förköp 100:- på plats, per dag.
Borde vara okej att skriva ut här även om dom inte skrivit ut på hemsidan.Roligare med publik :-) |
Citat:
|
Uppdaterade tider: http://www.powerlifting-ipf.com/file..._World_Cup.pdf
Riktigt kass tidsplanering måste jag tycka. Merparten av alla lyftning sker under arbetstid och damklasserna är toksnett fördelade. Klasserna 47-52, samt 57-63 slås ihop till varsin invägning (dessa klasser som har mest deltagare) och klasserna 84 och +84 får varsin invägningstid så att dessa 6 resp 7 damer får tävla i minigrupper med kort vila mellan lyften och dåligt med tid att värma till nästa gren. Jobbigt som lyftare och tråkigt som publik. |
Kommer det websändas?
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58. |