handdator

Visa fullständig version : debatten om att sova mellan piraten99 och arnold armstrong


piraten99
2007-08-23, 16:05
hej!

jag har ett jobb som gör att jag måste gå upp kl 06:00. jag börjar att jobba 06:20 och slutar 16:00. jag har nu under två veckor gått och lagt mig 1 timme tidigare för att kunna vara piggare under jobbet.
jag har alltså gått och lagt mig 21:10 och har väl somnat runt 21:30, kanske tidigare.

jag har fortfarande svårt att gå upp på morgonen och jag blir fortfarande trött vid 1-2 tiden på jobbet. inte lika trött som förut men ändå så trött så man kan ta sig en 10 m powernap vid fikat!

arnold säger att detta är en fysiologisk omöjlighet! att sova 8,5 timme om natten och ändå vara trött så man kan ta sig en 10 min powernap om dagen och ha svårt att gå upp på morgonen är en omöjlighet!

han snackar om kvalititativ sömn! att jag sover dåligt!
jag sover som alltid när jag sover= jag sover och väcks bara av väckarklockan på morgonen. sen när blev det okvalitativ sömn grabber?!

nej tacka vet jag att människor behöver olika mkt sömn grabbar!
gammelfarmor var ju uppe och drack te med tuppen på den gamla goda tiden!

piraten99
2007-08-23, 16:14
tilläggas bör ja att jag har svårt att gå och lägga mig på kvällen!
men det är ju bara se till att hoppa i säng för man vet ju att man bara får det tuffare att gå upp ur säng på morgonen ju längre man drar på det

Arnold Armstrong
2007-08-23, 16:18
Piraten akta dig för att mucka gräl med expertisen! Sömn är ett ämne där jag kan bevisa att du är ute och cyklar ända in i de djupaste av de baltiska skogarna! Att Sova är inte så simpelt som det låter på dig. Det finns många forskare som jobbar hela dagarna i ända för att lista ut så mycket de kan om fenomenet.

I detta fall menar jag att du troligen sover en aningen okvalitativt. För på över 8 timmars sömn och ett så ofysiskt arbete som du befinner dig på är det endast fakta vi talar om. Du måste sova med kvalité! Varva ned i tid mannen. Jag är ofta lika piggare om inte ännu piggare när jag sover 6 timmar i jämförelse med 10 timmar. Du dyker ner i de små problemen och tror att du kan bygga en kropp av stål bara för att du följer alla regler! The rules is hard to understand mannen!

Testa detta ikväll. Sätt dig på en stol 22.00! Sit där i ca 15 minuter bara tyst! Sen så lägger du dig svalt och bara sover! Det bästa tecknet är när du vaknar utan klockan du skall ställa in dig på att vakna kl 6 mannen! Expertisen!
Då kommer du känna dig utvilad som en ny bok på rean som de spartanska krigarna sov!

Alltså sov 7 timmar ett tag nu sen skall du få se på grejer mannen!

Lövbiffen
2007-08-23, 16:19
Men om man hellre vill ligga mellan Krampus och jwzrd och sova då?

Tolkia
2007-08-23, 16:21
nej tacka vet jag att människor behöver olika mkt sömn grabbar! gammelfarmor var ju uppe och drack te med tuppen på den gamla goda tiden!
Sömnbehovet minskar iofs med åldern. Plus att gamla ofta tar sig en liten lur efter middagen eller i TV-fåtöljen.

piraten99
2007-08-23, 16:23
ofysiskt arbete? vad tror du jag gör om jobbet om dagarna?

kan berätta att en gång hade jag en stegräknare på mig för att se hur långt jag gick under en vanlig dag på jobbet. det var 5,6 km.
och vad jobbar jag med? jag jobbar i en träfabrik som gör dörrar, karmar och skit. idag gjorde jag väl 50 marklyft och 50 tunga negativa bicepscurl (om vi ska använda oss av styrkespråk) plus att man lyfter massa plankor och skit.

så jag vet inte grabbar! är det detta ett ofysiskt arbete? vad är ett fysiskt arbete då undrar jag?

piraten99
2007-08-23, 16:25
Sömnbehovet minskar iofs med åldern. Plus att gamla ofta tar sig en liten lur efter middagen eller i TV-fåtöljen.

sömnbehovet spelar väl också roll vad man gör om dagarna?

om man bara sitter vid datorn så lär man ju bara behöva 6 timmar för att vara fitforfight.

en på jobbet sover i snitt 4-5 timmar om natten och han är ju pigg som en mört.

Arnold Armstrong
2007-08-23, 16:32
Alltså kallar du 5.6 kilometer på en dag för fysiskt arbete Piraten? Nej tacka vet jag sjökaptenerna i Bolivia!

Alltså ditt jobb är softish! Men låt oss glömma den bisaken! Nu var det sömnen det gällde! Är övertygad om att du överreagerar på dina sömnvanor för att nå den perfekta dagsrytmen.
Nu tycker jag du bara skall borra nerr huvudet och köra inte flamsa iväg som inget hänt!

Wennerberg
2007-08-23, 16:34
Amen vad är det med er professor kalkyr och dr snuggles!? Vem fan bryr sig, sov om du är trött ffs

Palm
2007-08-23, 16:35
sömnbehovet spelar väl också roll vad man gör om dagarna?

om man bara sitter vid datorn så lär man ju bara behöva 6 timmar för att vara fitforfight.

en på jobbet sover i snitt 4-5 timmar om natten och han är ju pigg som en mört.

För mig är det tvärtom. Ju mer fysiskt krävande vardag, desto mindre sömnbehov (eller, kanske mer korrekt; ju mer intellektuellt krävande vardag, desto mer sömnbehov). Det är nog skallen som har störst behov av sömnen.

piraten99
2007-08-23, 16:39
Amen vad är det med er professor kalkyr och dr snuggles!? Vem fan bryr sig, sov om du är trött ffs

ja, det är ju det jag gör men enligt arnold armstrong är det en omojlighet att vara trött fast man sovit 8,5 timme. vilket är skrattretande.

sen angående om att sitta på en stol i 15 m tyst!.
jag går och lägger mig en ny tid runt 21 och det tar väl ungefär en kvart för mig att somna. det är väl helt normalt? så att jag ska ha sömnsvårigheter är ju ett skämt.

du sa att jag hade ett ofysiskt arbete. att sitta på kontor är ofysiskt inte att jobba i en industrifabrik lager. där man lyfter och går och hämtar grejer osv.

lär det skilja på rätt och fel!

Arnold Armstrong
2007-08-23, 16:43
At hävda det du hävdar är som att skita i det blåa skåpet! Pronto Basta!

ja, det är ju det jag gör men enligt arnold armstrong är det en omojlighet att vara trött fast man sovit 8,5 timme. vilket är skrattretande.

Ovanstående två enkla rader påstår du utan bevis! Du bara gräver för att provocera mannen! Det räcker med 6 timmar det är bara din kropp som inte är uthållig! Du lever förbekvämt mannen Som en guldtacka i ett slott!

piraten99
2007-08-23, 16:45
För mig är det tvärtom. Ju mer fysiskt krävande vardag, desto mindre sömnbehov (eller, kanske mer korrekt; ju mer intellektuellt krävande vardag, desto mer sömnbehov). Det är nog skallen som har störst behov av sömnen.

ännu ett exempel på att olika människor fungerar olika.

vissa här tror att exakt alla personer i hela världen som är 22 år behöver exakt 6,23 minuter sömn om natten. grabbar så enkelt är det inte!

som wennerberg säger! sov om du är trött och om du fortfarande är trött får du väl sova lite mer! så enkelt är det att tacklas mot sömnen!

Whistler
2007-08-23, 16:48
*popcorn*

piraten99
2007-08-23, 16:50
At hävda det du hävdar är som att skita i det blåa skåpet! Pronto Basta!

ja, det är ju det jag gör men enligt arnold armstrong är det en omojlighet att vara trött fast man sovit 8,5 timme. vilket är skrattretande.

Ovanstående två enkla rader påstår du utan bevis! Du bara gräver för att provocera mannen! Det räcker med 6 timmar det är bara din kropp som inte är uthållig! Du lever förbekvämt mannen Som en guldtacka i ett slott!

vad är det du har svårt att förstå? jag har svårt att gå upp på morgonen och kan enkelt ta en powernap vid 2 tiden när jag sovit 8,5 timme.

varför vet jag inte? kanske för att jag har ett fysiskt arbete och utöver det gymmar 5 ggr i veckan. kan ju vara en stor orsak eller hur?

sen påstår du att jag har sömnsvårigheter. du bör ta en lektion i sömnsvårigheter. sömnsvårigheter har man när man vaknar under natten eller det tar jättelång tid att somna eller att man bara sover några timmar om natten. det är sömnsvårigheter!

vad har jag när jag har lätt att somna, jag vaknar inte om natten och jag sover 8,5 TIMME LÄTT!????????

på helgerna är det en annan femma då kan det bli 5-6 timmar sömn och jag vaknar pigg.

piraten99
2007-08-23, 16:57
summa summarum.

arnold armstrong säger att jag bara behöver sova 6 timmar och att jag då kommer vara pigg som en mört!

jag säger att jag sover 8,5 timme och kan ändå ha svårt att gå upp på morgonen.

att sova 2,5 timmar mindre för att ha lättare att gå upp låter ju som en succé arnold armstrong! var har du fått denna vetenskapliga studie ifrån?

lär ju testa inatt att gå och lägga mig 24:00. Jag lär ju vara piggast på jobbet då!


sen understryker jag att jag inte är nå zombie fast jag bara får 8 timmar sömn.
och på kvällen är jag piggare än under dagen då jag arbetar. är väl inte så konstigt!

PowPow
2007-08-23, 17:10
Har jag förstått dig rätt, Piraten, om jag tolkar det som att du är trött klockan 6 på morgonen, även om du sovit väldigt många timmar? Och att du är pigg om du går upp senare på dagen, efter att ha sovit ett färre antal timmar?

I så fall är jag i samma situation. Nu under sommaren har jag gått upp klockan 04.30-05.20 varje vardag, och jag är mycket tröttare då än i vanliga fall. I vanliga fall brukar jag lunka upp mellan 9 och 12, och då är jag piggare, trots att jag har fått ett mindre antal sömntimmar.

piraten99
2007-08-23, 17:10
At hävda det du hävdar är som att skita i det blåa skåpet! Pronto Basta!

ja, det är ju det jag gör men enligt arnold armstrong är det en omojlighet att vara trött fast man sovit 8,5 timme. vilket är skrattretande.

Ovanstående två enkla rader påstår du utan bevis! Du bara gräver för att provocera mannen! Det räcker med 6 timmar det är bara din kropp som inte är uthållig! Du lever förbekvämt mannen Som en guldtacka i ett slott!

att säga att 6 timmar sömn räcker! då undrar jag räcker för vad?
det räcker nog för en hel del här i livet!
men räcker det för att jag ska vara pigg? svar nej?

källa= piraten99
studie= sovit i några veckor 8 timmar och har varit piggare än när jag sov 7 timmar. av detta sammanfattar jag att sova är ett bra medicin mot trötthet!
¨signerat dr snuggles

piraten99
2007-08-23, 17:13
Har jag förstått dig rätt, Piraten, om jag tolkar det som att du är trött klockan 6 på morgonen, även om du sovit väldigt många timmar? Och att du är pigg om du går upp senare på dagen, efter att ha sovit ett färre antal timmar?

I så fall är jag i samma situation. Nu under sommaren har jag gått upp klockan 04.30-05.20 varje vardag, och jag är mycket tröttare då än i vanliga fall. I vanliga fall brukar jag lunka upp mellan 9 och 12, och då är jag piggare, trots att jag har fått ett mindre antal sömntimmar.

jepp så är det.

på helgen kan det räcka med bara 5-6 timmar sömn
förra helgen sov jag inte många timmar men var ändå pigg under helgen.
sen under vardagarna då man jobbar osv så sover man betydligt mer timmar men är ändå tröttare än när man sov under helgen

Arnold Armstrong
2007-08-23, 17:48
Problemet kan också va att du ej slappnar av i arbetet! Du har för stor press på dig. At du har ett fysiskt arbete kan du inte säga. Jag kan ge dig en lektion i utmaning om du vill? Men det vågar du väl inte! Grejen är att sover man oroligt (kan du inte alls veta genom att bara prata) så är man trött oavsett om man sover 1 minut eller 100 timmar! Du borde ingå i en forskargrupps material för personer som är under facket: Vad är det med detta-folk-kategorin!
PRONTO!

Bönne
2007-08-23, 17:50
Somnar i princip alltid efter tolv, går upp kvart i sex.

Kaffe är svaret!

perarvid
2007-08-23, 18:01
"debatten om att sova mellan piraten99 och arnold armstrong"

Är ni grabbar sängkamrater?

Raggis
2007-08-23, 18:02
"debatten om att sova mellan piraten99 och arnold armstrong"

Är ni grabbar sängkamrater?

Dom är ihop.

Arnold Armstrong
2007-08-23, 18:12
Är ni helt ifrån vettet gubbar! En debatt pågår mellan två parter? Eller ni kanske säger en debat över,en debatt under, en debatt uppifrån? Nej grabbar och tjejer nu får det vara nog!

Jag vet inte riktigt men har ni träffat Piraten in real life? Tacka vet jag Ricky BRUCH!

ramagoen
2007-08-23, 18:28
samma person som är båda? :laugh:

Nitrometan
2007-08-23, 18:36
samma person som är båda? :laugh:
Det är en teori som inte verkar helt otrolig.

Raggis
2007-08-23, 18:37
http://www.janbrett.com/images/mobile_troll.jpg

Arnold Armstrong
2007-08-23, 18:58
Troll? Vadå?

hultman
2007-08-23, 19:06
Men släpp bävern för fan! Jag har alltid svårt att gå upp tidigt om det inte resulterar i någonting duktigt skoj. Det finns nog heller ingen i hela världen som är fit for fight när de ska gå till jobbet, oavsett hur mycket de sover. Om trådskaparen anser sig behöva mer än 8½ timme att sova så får han väl göra det, även om man säkerligen snabbt anpassar sig till att gå upp tidigt efter ett tag.

PowPow
2007-08-23, 19:14
Men släpp bävern för fan! Jag har alltid svårt att gå upp tidigt om det inte resulterar i någonting duktigt skoj. Det finns nog heller ingen i hela världen som är fit for fight när de ska gå till jobbet, oavsett hur mycket de sover. Om trådskaparen anser sig behöva mer än 8½ timme att sova så får han väl göra det, även om man säkerligen snabbt anpassar sig till att gå upp tidigt efter ett tag.

Och hur kommer sig detta måntro? Mår vissa individer helt enkelt bättre av en mer otraditionell dygnsrytm (gå och lägga sig sent, gå upp sent)? Om vi bortser från de i vilkas fall det endast handlar om vanor.

piraten99
2007-08-23, 20:02
Problemet kan också va att du ej slappnar av i arbetet! Du har för stor press på dig. At du har ett fysiskt arbete kan du inte säga. Jag kan ge dig en lektion i utmaning om du vill? Men det vågar du väl inte! Grejen är att sover man oroligt (kan du inte alls veta genom att bara prata) så är man trött oavsett om man sover 1 minut eller 100 timmar! Du borde ingå i en forskargrupps material för personer som är under facket: Vad är det med detta-folk-kategorin!
PRONTO!

skriv vad fysiskt arbete är för dig?

hur vet man att man sover oroligt då?

kan du inte bara ta och fatta att jag är trött på morgonen kl 06:00 när jag sovit i 8,5 timme. för dig ska detta förklaras med att jag har sömnproblem och när jag inte har sömnproblem så har jag press på mig på arbetet och när jag inte har press på arbetet så har jag inte nog så fysiskt jobb....dags att kanske gå och lägga sig för arnold armstrong!!

du snackar skit helt enkelt.

piraten99
2007-08-23, 20:06
piraten-arnodl= 1-0

eller vad säger ni grabbar!?

räcker det med 6 timmar sömn för ALLA för att vara pigga som mörtar som arnold säger?

jag säger: för vissa funkar det för andra inte. något som arnold har svårt att fatta!

piraten99
2007-08-23, 20:12
vi är två helt olika personer !

detta lär bevisas när arnold inhandlar sin kamera för 600 kr