handdator

Visa fullständig version : Inflammerad slemsäck i axelleden - akupunktur eller kortison?


drkrupp
2007-08-23, 12:42
Jag var hos en rekommenderad sjukgymnast idag. Jag har haft problem med vänster axel sedan i mars, och ville få det kollat på.

Symptom:
Märkte av det första gången på gymet. Inte i nån specifik övning/minns inte. Det kom smygande. Jag märkte att jag inte längre kunde köra övningar som dips eller smalbänk, där jag sträcker axlarna bakåt med armbågarna tätt mot kroppen. Då gjorde det ont. Jag slutade med de övningarna, och var försiktig med liknande. Så småningom lade jag av med både bänkpress och hantelpress också, då de började ge samma onda. Och till sist också hantelflyes.

Militärpress och axelpressar av olika slag går bra. Bröstträning går bort. Liggande tricepspress med stång är inte att tänka på, eftersom man ju måste pressa upp stången till startläget, vilket liknar smalbänk.

Jag har försökt undvika såna övningar helt, och även tagit ledigt från gym ett par veckor utan resultat. Sover jag konstigt en natt, eller flyttar en möbel, känns det efteråt. Inte så att det plågar mig, men det känns obehagligt och jag vill ju inte att det ska bestå.

Nu har jag då varit hos sjukgymnasten:

Höger axelled går lätt att "flytta runt" (jag ligger på rygg och hon trycker på axlarna), medan vänster (problemaxeln) kändes mer trög. Jag svarade inte negativt på några belastande rotationsrörelser (mer än att det ömmade i ytterlägen i vissa utåtrotationer), vilket tydde på att det inte var rotationsmusklerna eller andra muskler som bråkar. Jag hade mycket god rörlighet i båda axlarna.

Diagnos:
Slemsäck i axelleden som är irriterad eller inflammerad. Som gör att den kommer i kläm eller ömmar i vissa rörelser. Kan bero på mindre överbelastning eller slitage.

Hennes förslag, i ordning:

- Akupunktur, 2 ggr första två veckorna, sedan 1 gång i veckan, totalt 5-10 gånger, för att se tendens till förbättring. Antingen hos henne eller hos nån närmare sjukgymnast (jag har 4 mil till henne). Annars får man prova nåt annat.

- Röntgen. Se om det är nåt som ligger fel.

- Eller få en kortisonspruta. "Risken" med det tyckte hon var att det kan gå åt flera sprutor innan det är helt bra, och att det inte är nyttigt. Men att "nån enstaka spruta i axelleden kommer inte ha några dåliga bieffekter".

- Eller få "second opinion" från annan läkare/sjukgymnast.

Hon sa att det skulle läka av sig självt om jag inte gjorde nåt för att förhindra det (typ köra smalbänk), men att det kunde ta 1-2 år.

Hon tyckte jag skulle undvika de övningar på gymet som orsakar värk, men att lättare träning och belastning var bra och nyttig.

Jag vill gärna ha råd från er.
Hur hade ni gått vidare?

Åse Columbus
2007-08-24, 10:30
ta kortison som sista utväg...prova annat först..och en "second opinion " är alltid bra!

drkrupp
2007-08-24, 12:46
Tack. Ja, jag ska höra med nån mer sjukgymnast. Ska försöka få mitt jobb att betala för det också.

Guddi
2007-08-24, 15:10
Om du går till någon annan så se upp så du inte köper vilken förklaring som helst bara för att prognosen är bättre än den du nyss fått. Fråga istället den andre varför han/hon tror som han/hon gör och inte gick på samma diagnos som du fått tidigare.


Om det du beskrev ovan var allt som sjukgymnasten tittade på så tycker jag hon skulle gjort en större hållningsanalys och tittat mer på din muskulatur och ditt träningsprogram. irriterad slämsäck uppstår sällan utan någon orsak.

Liten Men Fet
2007-08-24, 15:19
Känns ju som röntgen inte är helt fel får då kanske du kan få veta lite mer utan att dom börjar sticka nålar i dig, annars är väl en annan sjukgymnasts bedömning ganska vettigt.

Tolkia
2007-08-24, 15:22
Om du går till någon annan så se upp så du inte köper vilken förklaring som helst bara för att prognosen är bättre än den du nyss fått. Fråga istället den andre varför han/hon tror som han/hon gör och inte gick på samma diagnos som du fått tidigare. (...) irriterad slämsäck uppstår sällan utan någon orsak.
+ 123456789. Been there, done that.

drkrupp
2007-08-24, 17:15
Tack. Jag tar åt mig.

PiNG.
2007-08-24, 22:56
Har själv haft inflamerad slemsäck i både höger och vänster axel. Första gången så somna jag på armen när jag var "litt berusad" och sov med tryck på slemsäcken hela natten. Vakna på morgonen o va helt lam i armen... Träna me lätta vikter ett tag men de släppte inte.

Gick till en sjukgymnast, som hitta felet, rehabträning x antal månader funka inte. Körde akupunktur några ggr men ingen förändring, fick tid hos en läkare som gav mig kortisonspruta i slemsäcken. Funka inte första försöket, men andra tog klockrent...all smärta borta så efter 2 veckors "ingen överkroppsträning" så kunde jag köra på som vanligt igen... Efter ett tag blev de samma problem på andra axeln... Denna gången sov jag på samma sätt fast i nyktert tillstånd. Då hoppade jag över all rehabträning och tog en spruta direkt. Problem solved.

För min del så kör jag hellre sprutan direkt, fast jag vet att de inte är så jävla nyttigt för skelletet. Men 1 års självläkning har jag inte tid med...

Så har du fått samma svar från 2 olika läkare att det är slemsäcken som är inflamerad, då hade jag tagit sprutan eftersom jag vet (för min del) att rehabträningen inte gjorde mig de minsta bättre. Men du kan ju köra akupunkturen först å se om de hjälper...Skönt me nålar i kroppen ;)

drkrupp
2007-08-24, 23:05
Mycket intressant läsning, ping. Tackar.

PiNG.
2007-08-28, 22:53
Hur har de gått med axeln?

nyrjoh
2007-08-29, 07:33
Jag har också kunnat känna av sådana smärtor som du beskriver och jag tycker det har fungerat bra för mig att stretcha bröstmusklerna och biceps noga... Jag tycker heller inte att du skall sluta med bröstövningarna helt... möjligen dra ned på volymen och belastningarna(15-20 reps)... Viss smärta på de belastningarna är ok så länge som smärtorna ej ökar efter passet... Prova gärna detta men gå som sakt ned rejält på vikterna... Se det mer som genomblödningsträning

obesogen
2007-08-29, 15:21
Lugna ner dig med kortisonet. Kortisoninjektioner kan vara befogat som en utväg när annat inte fungerar (som nämnts ovan) Men att sätta en spruta i en bursa i axeln är inte det lättaste, det är inte som att spruta tex en ytlig struktur som tuberostias tibia. Be henne istället remittera dig till att få en röntgen. Det är alltid trevligt med en röntgen om väntetiden inte är för lång och på en MR ser man det mesta. Slätröntgen funkar ju också men man ser inte lika många strukturer. Jag tycker du borde försöka med konservativ behandling åtminstone 2-3 månader innan en kortisoninjektion är aktuell. För övrigt låter 1-2 år i överkant som rehabiliteringsperiod.

drkrupp
2007-08-31, 19:28
Jag har legat sjuk en vecka och inte tagit tag i detta (och inte tränat heller förstås), men jag har försökt få tag på en annan sjukgymnast. Verkar vara månaders köer så jag bokade tid på vårdcentralen för en vanlig läkarundersökning istället, så får vi se vad det blir av det. Det blir av på tisdag (den 4e sep).

nyrjoh: Då jag först kände av detta, körde jag på som vanligt, men försiktigare. Efter hand, när jag märkte att det snarare blev värre, tog jag bort bäckpress ur programmet och körde endast hantelpress. Senare endast lätta hantelpress några veckor (20kgs istället för 38kgs) och gjorde lugna fina reps, långt från fail. Hjälpte inte. Sedan endast hantelflyes några veckor. Sedan skrotade jag all bröstträning. Visst kunde jag köra allt det där, men det kändes inte bra. Jag kan fortfarande köra saker som axelpress och roddar av olika slag osv.

Nåväl, på tisdag vet jag förhoppningsvis lite mer.

PiNG.
2007-08-31, 21:32
Ja de här med att sätta sprutan rätt är inte det lättaste, så se till att få en som har gjort det förr... Dom kan göra det på vårdcentralen...men det hade jag inte rekommenderat. Hitta en läkare som vet vad han håller på med. Som har nån specialitet på "axel"området...

Lycka till :)

nyrjoh
2007-09-01, 16:44
Ok det var ju bra att du hade gjort det... Synd att det inte funkade. Den struktur som jag skulle kunna tänka mig är påverkad är bicepssenan.(kanske låter konstigt att den skulle vara påverkad av bröstträning men just i bottenläget blir det ganska rejäla belastningar, ffa om man från början har korta biceps) sitter smärta på framsidan av axeln? Kan du köra hantellyft åt sidan och ffa kan du hålla hanteln i slutläget ut från kroppen utan smärta? Kan du träna hantellyft åt sidan så det med stor sannolikhet ej supraspinatus senan (supraspinatus är en av musklerna i rotatorcuffen) som är irriterad. Det finns ett test för att kolla om man har irritation på bicepssena håll armen rakt ut från kroppen med lätt böjd armbåge och lägg ett motstånd på handen i det läget. Smärta vid framsidan av axel indikerar att det finns en irritation av bicepssenan.

drkrupp
2007-09-02, 11:02
Jag provade igår att göra ett tiotal vanliga armhävningar. Kände inte av nåt ont alls plötsligt. Provade ett "set" till. Kändes inget. Inte ens med smal fattning. För bara två veckor sen kände jag av det med en gång när jag försökte göra armhävningar på knä. Vet inte vad det betyder, men jag har varit sjuk och inte tränat nåt på ett par veckor. (Men jag har hållit upp 2-veckorsperioder förut utan att det gjort gott.)

Jag vågar inte prova mer än så just nu. Ska ge mig på ett träningspass imorgon så får vi se.

nyrjoh: Det sitter på framsidan. Eller det känns i alla fall som det. Men det kan bero på att jag känner av det när framsidan är sträckt (bottenläge dips/smalbänk) framförallt, med armbågarna in mot kroppen. Alla andra rörelser är lindrigare (axelpress/bänkpress).

Ang hantellyft åt sidan; Om jag känner av det onda under träningspasset, och sen kör hantellyft åt sidan, smärtar det, men inte just i nåt särskilt läge. Ungefär som att ha ordentlig träningsvärk, men köra ändå. Om jag däremot börjar träningspasset med att värma upp axlarna med hantellyft så känns det bra.

Sjukgymnasten jag var hos lät mig utföra de här rörelserna med belastning (upp-, ner-, utåt-, och inåtrotation osv), och det var inga problem.

illitch77
2007-09-02, 16:01
Ja de här med att sätta sprutan rätt är inte det lättaste, så se till att få en som har gjort det förr... Dom kan göra det på vårdcentralen...men det hade jag inte rekommenderat. Hitta en läkare som vet vad han håller på med. Som har nån specialitet på "axel"området...

Lycka till :)

Nej akta dig för vårdcentraler. Där jobbar ju allmänläkare, ett exempel på sådan är Sverker Nilsson, friidrottslandslagets läkare, och tänk om han skulle undersöka din axel... Det finns även i övrigt hundratals (tusentals?)allmänläkare med idrottsmedicinskt intresse.

Om bursan som omnämns är bursa subacromiale så är den bland det mest lättsprutade som finns i kroppen. Om man sedan skall spruta kortison i den är en annan fråga, ett mellan alternativ är att börja med lokalbedövning för att utvärdera effekt. Om du inte blir smärtfri av lokalbedövning lär du inte bli det av kortison heller. Det är dock en fråga som du med fördel kan diskutera med din läkare

PiNG.
2007-09-02, 16:14
Nej akta dig för vårdcentraler. Där jobbar ju allmänläkare, ett exempel på sådan är Sverker Nilsson, friidrottslandslagets läkare, och tänk om han skulle undersöka din axel... Det finns även i övrigt hundratals (tusentals?)allmänläkare med idrottsmedicinskt intresse.


Ja har han tur så finns det en läkare på VC som är insatt i "axeln". Om inte så är det väl en bra ide att leta upp en som gjort sånt förr. Alla vårdcentraler har inte friidrottslandslagets läkare, eller ens läkare med idrottsmedicinskt intresse. *screwy*

illitch77
2007-09-02, 17:40
Ja har han tur så finns det en läkare på VC som är insatt i "axeln". Om inte så är det väl en bra ide att leta upp en som gjort sånt förr. Alla vårdcentraler har inte friidrottslandslagets läkare, eller ens läkare med idrottsmedicinskt intresse. *screwy*

Nej alla vårdcentraler har inte några läkare över huvud taget. Din anmärkning var dock så vitt jag kunde se generell och gällde vårdcentraler i allmänhet. Ville bara påpeka att det finns gott om idrottsmedicinsk kunskap på de flesta VC.
Vad gäller subacromiella injektioner så har nog de flesta läkare gjort ett antal innan de tar examen eller i vart fall innan legitimering, men visst, hittar man någon som aldrig gjort en förr så bör väl vederbörande ha handledning. Men som jag skrev tidigare så är det på inget sätt särskilt komplicerat. Att konstatera om indikationen finns är i de flesta fall betydligt svårare.

nyrjoh
2007-09-02, 18:23
Ok var ju bra att det kändes bättre. Det som är "positivt" med hur du beskriver ditt problem är ju att det kommit smygande och ej efter något trauma, typ att du fått plötslig smärta under hantelpressar. Den smygande debuten tyder på överbelastning. Frågan är varför då har fått det?

Några frågor
1. Stretchar då biceps och bröst iaf några ggr i veckan?
2. Kör du några övningar för rotatorcuffarna.
3. Kör du facepulls och andra övningar som tränar nedre och mellersta trapezius?
4. Växlar du mellan lättare och tyngre pass för bröstet..

En anledning till smärtor i axlarna enligt min uppfattning är att man tränar utåtroterarna för lite. Eftersom latsen, teres major och bröstmusklerna är inåtroterare och dessa muskler tenderas att tränas mycket mer än utåtroterarna kan detta ge för stora skillnader i styrkeförhållandet inåtroterare/utåtroterare.

En bra övning för att träna utåtroterarna är facepulls. Även mellersta och nedre delen av trapezius och är viktiga för en stabil skuldra. tränas t ex med
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBLyingRearLateralRaise.html
för du hantlarna till ett slutläge som är mer uppåt (så att kroppen och armarna bildar ett y om man tittar uppifrån) så tränas nedre trapezius effektivare...

drkrupp
2007-09-02, 22:01
Några frågor
1. Stretchar då biceps och bröst iaf några ggr i veckan?
2. Kör du några övningar för rotatorcuffarna.
3. Kör du facepulls och andra övningar som tränar nedre och mellersta trapezius?
4. Växlar du mellan lättare och tyngre pass för bröstet..


1. Nej. Gjorde det på varje pass förr, men har blivit dålig på det.
2. Av och till. Slarvat ibland, men varit noga ibland. Sen detta med axeln började är jag noga. Men som sagt, inte märkts nån skillnad om jag kör dem.
3. Jag har kört facepulls på nästan varje pass efter att jag först kände av detta med axeln. Just av den anledningen. Har dock inte märkt någon förbättring alls. Jag hittade en bild, men omvänt bilden så greppar jag repet underifrån, men det har föga betydelse?
facepulls (http://www.weightliftingdiscussion.com/facepull.html)
4. Ja. Kör helkroppspass och oftast 8-12 reps, ej fail. Ibland tyngre, ibland lättare.

Tack. Jag tar åt mig.

nyrjoh
2007-09-03, 07:27
Ok försök stretcha mer noggrant och särskilt biceps för att se om detta kan ge någon effekt... Är biceps irriterad så kan det t o m kännas lite i axeln när du sträcker ut den.
Ok nej det är ju inte säkert att facepulls ger någon symtomlindring men är ju en bra övning för skuldran... Greppet har ingen större betydelse...

Lycka till!

drkrupp
2007-09-03, 12:07
Idag provade jag bänkpress 3x10 50kg, följt av smalbänk 3x10 50 kg. Kände inte av nånting alls i början, men efter hand kom det smygande och i slutet på smalbänkarna kändes det av. Provade dips också, men vågade bara köra två reps.

Egentligen vill jag ju ha ont imorgon under läkarbesöket, annars kanske han inte kommer hittar nåt. Jaja, vi får se.

drkrupp
2007-09-05, 08:58
Jag var hos läkaren igår. Svarade på några frågor, fick lyfta armarna framåt och åt sidan medan hon kliade sig på hakan. Sedan fick jag gå in till röntgen. Tog några bilder, sedan fick jag gå hem. Vet inte när jag får veta vad som syns på dem, men hon ville skicka mig till ortoped om det behövdes, så det var ju bra. Kortison var inte aktuellt tyckte hon.

nyrjoh
2007-09-05, 12:19
Ok det verkar ju som att hon inte gjorde någon grundlig undersökning... Röntgen visar ju troligtvis inget speciellt i ditt fall, möjligtvis förkalkning inlagrad i rotatorcuffen som inte är så speciellt ovanligt. Men detta behöver ej vara det som är symtomgivande. Dock vore det ju bra om du får träffa någon som gör en ordentlig undersökning av din axel... Ofta kan väntetiderna till ortopeder vara rätt långa, då hade nog jag sökt mig till t ex en annan sjukgymnast under tiden som jag väntat.

Då smärtorna i ditt fall verkar komma mest när du belastar axeln någorlunda mycket och ej har vilovärk så tycker inte jag heller att kortison bör tas till bruk riktigt än.

Mitt råd till dig är att du fortsätter att träna bröst men går ner i antalet övningar och tar ner vikterna så pass mycket att det känns löjligt :)... Du får känna lite smärta under träning men det skall ej sitta i flera timmar efteråt eller kännas mer dagen efter. Möjligtvis att du tar bort bröstträningen några veckor eller en månad... Det här låter ju inte så roligt men kan vara nödvändigt för att du skall få irritationen i vävnaden att ge med sig... Rehabperioden kan ta någon till några månader så det gäller att ha tålamod.

Under tiden som du rehabtränar bör du se till att åtgärda eventuell stelhet i axlarna. Då gäller det inte bara de muskler som vi pratat om utan även lats och rotatorer. Och som sagts tidigare träna stabiliserande övningar för axlarna... Är du starkare på ena sidan så kan det också vara något att försöka åtgärda t ex träna enbart med hantlar under en period för att utjämna eventuella sidoskillnader som kan ge överbelastningar i t ex bänkpress.

Något som kan vara bra att tänka på när det gäller långvariga smärtor i senor är att oftast så behövs det belastning på dem (träning) för att läkningsprocesserna skall sätta igång... Har man ju uppmärksammat t ex vid långvariga smärtor i häl- och knäskålssenan där man sett att excentrisk träning gett bra resultat. Dock gäller det att lägga sig på rätt nivå... Många drar sig nog för att backa av så pass mycket på vikterna...

drkrupp
2007-09-05, 23:08
Nej hon gjorde ingen grundlig undersökning tyvärr. Men så är det väl. Hon undrade om jag ville att hon ordnade med sjukgymnast. Jag sa inte ja, men inte nej heller. Vill se om röntgen visar nåt först. Om inte, så visst, sjukgymnast.

Det är precis nyligen som vilovärken gett med sig. Tidigare kände jag direkt om jag sovit på axeln eller om jag satt och sträckte bak armen. Nu känns det knappt. Men sträcker jag ordentligt så känns det ungefär som träningsvärk (i problemaxeln).

Jag hade inte kört nån bröstövning alls på ett par månader innan jag häromdagen provade armhävningarna jag nämnde. Sen dess har jag kört 3 set på 50 i bänken i måndags och 3 set på 40 i bänken idag (onsdag). För att känna efter. Kändes ok. Inte helt hundra.

Jag har tålamod. Jag tränar ben och rygg under tiden, och värmer upp passen med utåtrotationer, facepulls och sidolyft. Men det är klart att det är trist att inte kunna träna ordentligt. Men framför allt har jag mest varit orolig för att dra på mig nåt permanent. Jag har aldrig haft nån skada tidigare.

Tack för att du skriver :)

nyrjoh
2007-09-06, 09:05
Är ju bra att vilovärken har släppt och att du börjat kunna köra övningarna igen...Mitt tips är att fortsätta med rehabträningen... Jag drog själv på mig en skada på knäskålssenan i april och det är först nu som det börjar kännas ok... Man blir ju orolig även om man vet vad det är och att det tar tid att bli bra (är sjukgymnast själv och håller själv på med styrketräning på motionsnivå)

Varsågod! Hoppas att det kan vara till lite nytta... Det är ju lite knivigt att ge råd över nätet...

drkrupp
2007-09-06, 10:33
Ja det är svårt med råd över nätet, men det är skönt att få lite stöd från fler som varit med...

Jag har börjat fundera på om det kan bero nåt på att jag är sned över bröstkorgen. Vänster bröst har alltid varit större än höger, och inte för att jag är snedtränad, snarare för att bröstkorgen är mer platt på höger sida. Syns inte jättetydligt om man inte vet om det, men jag är väldigt medveten om det. Jag frågade på röntgen om jag kunde få bröstkorgen röntgad också, men det skulle jag tagit upp med läkaren först i så fall. Jag får ta upp det senare med ortoped/sjukgymnast.

Doctor Snuggles
2007-09-06, 11:03
Det kan också vara att du är för stram runt bakre axeln. Har liknande problem, och efter lång tid så är det enda som hjälpt att stretcha teres major, lats och traps typ. Trots att det kändes helt ologiskt eftersom jag hade/har ont i framsidan.

obesogen
2007-09-06, 22:28
Ja det är svårt med råd över nätet, men det är skönt att få lite stöd från fler som varit med...

Jag har börjat fundera på om det kan bero nåt på att jag är sned över bröstkorgen. Vänster bröst har alltid varit större än höger, och inte för att jag är snedtränad, snarare för att bröstkorgen är mer platt på höger sida. Syns inte jättetydligt om man inte vet om det, men jag är väldigt medveten om det. Jag frågade på röntgen om jag kunde få bröstkorgen röntgad också, men det skulle jag tagit upp med läkaren först i så fall. Jag får ta upp det senare med ortoped/sjukgymnast.

Det är bara dumt att börja spekulera. Det bästa råd du kan ta till dig över nätet är att gå till någon som är riktigt duktig på axlar. Nu känner jag ingen i Vimmerby men om du hör dig för ordentligt så finns det säkert någon som kan hjälpa dig. Axeln är en komplicerad led och det är stört omöjligt att ge dig råd om vad det kan tänkas vara utan att göra en ordentlig undersökning. Jag förstår att det är jobbigt att inte kunna träna som vanligt (sitter själv inne med en lätt ruptur på supraspinatusenan efter en olycka i sommras), men det är bara att acceptera. Det man vet är att vid smärtor i axeln tycks de muskler som inhiberas (hämma funktion enkelt uttryckt)först vara serratus anterior och nedre trapz. Precis som tex peroneus longus och brevis vid en stukning. Därför kan förslagsvis lägga fokus på dom medan du väntar. Det finns massor med övningar att leka med och man brukar kunna göra de flesta utan att känna smärta vare sig under eller efter passet.

troot
2007-09-09, 14:24
Idag provade jag bänkpress 3x10 50kg, följt av smalbänk 3x10 50 kg. Kände inte av nånting alls i början, men efter hand kom det smygande och i slutet på smalbänkarna kändes det av. Provade dips också, men vågade bara köra två reps.

Egentligen vill jag ju ha ont imorgon under läkarbesöket, annars kanske han inte kommer hittar nåt. Jaja, vi får se.

Eftersom du märker att du har blivit så pass bättre. Har du undvikit all typ av belastning som kan påfresta själva skadan lr har du kört jätte lätt?
Har själv haft problem med en inflamerad skuldra sen i maj och bröst o triceps går också bort för mig. Skulle gärna villja veta vad du använder dig för övningar på bröst och triceps nu när du har testat lite försiktigt. Sen vilken behandling har du gått på och hur har den funkat för dig? Har själv testat massage i några månader som min sjukgymnast/naprapat rekomenderat utan effekt.

Sen angående cortizon det hjälper endast om den trycks exakt på rätt punkt.Så min sjukgymnast rekomenderade inte det för trycks den fel så skulle det bara göra mer skada än nytta.

drkrupp
2007-09-09, 19:38
troot: Det här med axeln har jag haft sedan mars, och första månaderna bytte jag bara övningar till såna som kändes bättre, men när det inte gick över vågade jag inte köra såna heller så nu har jag alltså varit helt utan bröstträning i ett par månader.

För triceps har jag mest kört pushdowns, och liggande extensions med stång vid de tillfällen då jag haft pass (som kan lyfta upp stången åt mig), eller extensions med stång liggande på golvet (då kan jag börja lyftet från golvet istället för att bänka upp den). Sen har det förstås känts i axeln även efter frontböj och sånt, men jag har kört det ändå.

När jag skrev det där du citerade hade jag varit helt från gymet (och jobbet) i två veckor pga sjukdom. Kan ligga nåt i det, jag vet inte.

Jag går inte på nån behandling. Än. Det jag gjort är att rådfrågat med en sjukgymnast (vilket ledde mig till att starta den här tråden), och gjort ett läkarbesök/röntgat. Men jag har inte fått veta än vad röntgenplåtarna visar.

Jag är på gymet varannan dag och nu har jag kört bänkpress varje gång, väldigt lätt. Och så gör jag ett gäng armhävningar hemma då och då, bara för att känna efter. Det har blivit bättre. Nu behövs belastning för att jag ska känna av det.

troot
2007-09-09, 21:04
troot: Det här med axeln har jag haft sedan mars, och första månaderna bytte jag bara övningar till såna som kändes bättre, men när det inte gick över vågade jag inte köra såna heller så nu har jag alltså varit helt utan bröstträning i ett par månader.

För triceps har jag mest kört pushdowns, och liggande extensions med stång vid de tillfällen då jag haft pass (som kan lyfta upp stången åt mig), eller extensions med stång liggande på golvet (då kan jag börja lyftet från golvet istället för att bänka upp den). Sen har det förstås känts i axeln även efter frontböj och sånt, men jag har kört det ändå.

När jag skrev det där du citerade hade jag varit helt från gymet (och jobbet) i två veckor pga sjukdom. Kan ligga nåt i det, jag vet inte.

Jag går inte på nån behandling. Än. Det jag gjort är att rådfrågat med en sjukgymnast (vilket ledde mig till att starta den här tråden), och gjort ett läkarbesök/röntgat. Men jag har inte fått veta än vad röntgenplåtarna visar.

Jag är på gymet varannan dag och nu har jag kört bänkpress varje gång, väldigt lätt. Och så gör jag ett gäng armhävningar hemma då och då, bara för att känna efter. Det har blivit bättre. Nu behövs belastning för att jag ska känna av det.

Fan vad gött och bara känna av det då du belastar det. Har haft konstant smärta sen i maj. Men blir väll köra löjligt lätt tills man känner att man kan belasta mer utan att det gör ont.

Frågade du vilken typ av röntgen du skulle göra på dig? För de kan ju röntga för att kolla benen i kroppen eller sån lite bättre röntgen då man kan kolla närmare på muskulaturen och så(tror det är mangetröntgen man kör då). För då jag har varit på en röntgen då kollade de bara så inga ben var av.

drkrupp
2007-09-10, 18:17
troot: Jag frågade om det skulle bli magnetröntgen, men de sa bara "Nej, det är en vanlig röntgen". Jag kanske inte ska ha några förhoppningar på att de ser nåt.

troot
2007-09-11, 12:39
troot: Jag frågade om det skulle bli magnetröntgen, men de sa bara "Nej, det är en vanlig röntgen". Jag kanske inte ska ha några förhoppningar på att de ser nåt.

Nix eftersom med vanlig röntgen kollar de bara efter ifall något ben skulle vara av eller ha flyttat på sig. Magnetröntgen verkar de inte villja ge en så vanlig röntgen kmr antagligen inte att visa något.

nyrjoh
2007-09-11, 21:28
Man ser inte bara benbrott på vanlig röntgen utan även t ex benpålagringar kring leder i ryggraden, förkalkningar i senor osv...

nyrjoh
2007-09-16, 13:32
Hur går det för dig drkrupp? har du fått reda på något rtg svar?
Hade

drkrupp
2007-09-16, 17:56
Jag har inte hört nånting än tyvärr. Och jag minns inte namnet på läkaren som skickade mig till röntgen heller. Om jag inte får svar under veckan ska jag ta tag i det och se varför det dröjer. Under tiden blir det mycket böj och roddar på gymmet. Alltid nåt.

drkrupp
2007-09-17, 11:56
Idag fick jag ett brev. Där stod: Kan meddela att din röntgenundersökning var helt normal.

Ok.

nyrjoh
2007-09-17, 13:21
Ok ja det var ju bra... Hur går det för dig med axeln och träningen av den? märkt av någon skillnad än?

drkrupp
2007-09-17, 23:23
Jag tycker det har blivit mycket bättre. Kanske inte just så mycket bättre sen jag började våga mig på bänkpress och sånt igen, men just efter de där två veckorna borta från både jobb och gym. Jag känner inte av det alls i vardagen längre. Och jag känner inte av det längre genom att bara sträcka ut, som förut. Men jag vågar inte använda några vikter (kör 40-50 kg i bänkpressen), och vissa övningar dyker det upp i. Smalbänk går bort helt. Ibland fungerar militärpress utan att jag känner av det. Oftast fungerar press bakom nacke dåligt.

Summa: Jag tränar inte bröst annat än lätt, för att känna efter. Jag tränar axlar till och från. Värmer upp samtliga pass med facepulls och rotatorcuff-övningar och kör en tvåsplit med ben ena passet, rygg+armar andra passet. Och lite axelträning då och då. Typ så.

Jag ska försöka få kontakt med läkaren igen, och se om jag kan få gå till en sjukgymnast. Det är skönt att det blivit bättre, men jag vet fortfarande inte vad det är, och är förstås orolig för att göra det värre, få men av det eller liknande.

nyrjoh
2007-09-18, 19:10
Ok låter ju bra det... ibland kan det behövas en periods vila för att få irritationer i t ex senor att lägga sig. Dock sätts läkningsprocesser i senor igång av belastning, sen gäller det att ej belasta för tungt eller med för stor volym så att det blir värre...En balansgång som kan vara svår att gå.

Ett tips är ju att luska runt lite och se om du kan hitta någon sjukgymnast som specialiserar sig på idrottsskador och axlar eller håller på med styrketräning själv...

drkrupp
2007-09-19, 09:20
Igår, precis innan jag gick till jobbet på eftermiddagen, ringde faktiskt en sjukgymnast och ville att jag skulle komma in nästa onsdag. Tydligen har min läkare redan ordnat med allt. Besöket skulle ta en timme sa han. Ska bli kul :)

nyrjoh
2007-09-19, 15:47
Låter ju bra! Ska bli intressant att se vad han kommer fram till...

nyrjoh
2007-09-24, 07:58
Hur gick det vid undersökningen? Kom sjukgymnasten fram till något?

PiNG.
2007-09-24, 21:38
Hur gick det vid undersökningen? Kom sjukgymnasten fram till något?


Det är väl inte onsdag än ;)

nyrjoh
2007-09-25, 07:50
hehe nej det är ju inte det...

drkrupp
2007-09-26, 19:54
Nu har jag varit där. Besöket tog 50 minuter, och kändes mycket bra. Han kändes duktig och påläst. Jag berättade inte om mitt förra sjukgymnastbesök förrän efter han gett diagnos. Efter 30 minuters undersökning kom han fram till att det var m. supraspinatus (cuffmuskel) som är irriterad/inflammerad, och gav mig övningar för detta. Problemet med min axel har mildrats ordentligt som jag skrivit, och han tyckte det inte var någon fara alls. Det är redan på bättringsvägen och kommer bli bättre.

Han trodde att det kommit av slarv i bänk/smakbänk/dips (liknande övning) med för hastigt ryck/bromsande av vikt, i samband med ojämn styrkebalans i cuffmusklerna, som gjort att en av cuffmusklerna inte orkat stabilisera axeln vid dessa övningar.

Jag berättade om att förra sjukgymnasten gissade på inflammerad slämsäck. Han sa då att -Jo, det ena hör ofta ihop med det andra, och möjligen har du haft en liten inflammation i den också, men det har i så fall gått över nu, för annars skulle du skrika om jag gjorde såhär: och så pressade han in axeln i leden på nåt vis, vilket inte kändes alls.

Övningar jag ska göra:
* Bänkpress-shrugs. Tänk dig stående shrugs, man lyfter axlarna upp och ner. Men istället ligger man på bänkpressbänken och lyfter och sänker axlarna.
* Uppåtrotation. Övningen man ofta ser folk göra med hantlar, med armbågarna ut åt sidan och roterar med underarmarna. Fast jag ska göra denna med kabel, för att få motstånd i toppläget.
* Framåtrotation. Tänk förra övningen, fast med kabeln bakom ryggen, så att man pressar framåt.

Jag kan lugnt börja köra bänkpress igen, eller egentligen hantlar egentligen, för det var bättre om jag har tummarna bakåt (hammergrepp) än innåt (bänkpress). Men han tyckte jag skulle fortsätta undvika de värsta övningarna (smalbänk och dips). Bänkdips skulle jag prova försiktigt.

Jag ska tillbaka om 4 veckor.

Jag tror jag fick med allt.
:)

nyrjoh
2007-09-29, 10:36
Ok vad bra att han var noggrann... Känns skönt när någon undersöker ordentligt. Låter ju bra att det är du kan fortsätta träna på...
Bänkpress-shrugsen? för du axlarna vertikalt eller horisontellt? Bra med övningar för cuffen iaf...

drkrupp
2007-09-29, 11:43
Bänkpress-shrugs är ett konstigt ord som jag hittade på. Du vet hur man brukar säga att man inte ska bänka med axlarna, alltså inte sträcka fram axlarna i toppläget av pressen, utan hålla bak axlarna? Tvärtom alltså. Stången på raka armar, tryck fram axlarna, sänk tillbaka, tryck fram axlarna, sänk tillbaka. Körde tre såna set igår. Såg säkert ganska kul ut :)

nyrjoh
2007-09-30, 11:16
ok ja den övningen är säkert för att du skall aktivera serratus anterior. Jag skulle nog hellre satsa på armhävningar(om de ej gör för ont) då tar du bort stödet helt från bänken mot skulderbladen och får en effektivare träning av serratus anterior.

drkrupp
2007-09-30, 21:45
Armhävningar kan jag göra, så det ska jag anamma. Tack för tipset.

drkrupp
2007-10-08, 20:04
Framsteg. Jag kör mina cuffövningar varje pass och smygtränar bänkpressen försiktigt. Körde 5x70 (inte fail förstås)idag utan att känna av det, vilket är en prestation med tanke på att jag som mest gjort en singel på 100, och inte kunnat träna bröst sen typ april. :)

nyrjoh
2007-10-09, 19:49
Låter bra det! Är en rätt skön känsla när man märker att det funkar igen :)

PiNG.
2007-10-28, 20:06
Ja jag passar på att fråga drkrupp hur hans axel mår, när jag själv informerar om min egen.

Fick en kortison spruta i vänstra axeln för 5 veckor sen lite drygt, i slemsäcken igen, och de va samma resultat denna gången.

Efter 2 veckor va all smärta borta och nu efter 5 veckor så känner jag ingenting. Gick med smärta i 2-3 månader och körde lätt rehab utan resultat, så än en gång funka kortison för mig.

Hoppas du har läkt ordentligt drkrupp ;)

drkrupp
2007-10-30, 12:29
Jag var på uppföljning hos sjukgymnasten förra veckan. Han hade förstås hoppats att det skulle vara mycket bättre vid det här laget, men jag tycker inte det har hänt så mycket faktiskt. Det känns okej i axeln och jag gör mina cuffövningar osv. Kan köra bänk och militärpress osv.

Jag berättade att jag inte vågat köra pressar nåt speciellt, men han sa att jag kunde öka på i bänken så länge det kändes bra, och gradvis hålla smalare så att jag till slut kommer kunna köra smalbänk också.

Körde en femma på 75 i bänk igår utan att jag kände av det. Sen provar jag smalt grepp på tom stång, och känner av det direkt. Så jag vet inte riktigt. Så fort jag fäller in armbågarna mot kroppen känns det. Det går dock över så fort jag släpper stången och det gör aldrig ont, det är bara obehagligt.

Han tycker också jag ska köra grunda bänkdips, men det känns inte så värst det heller.

Det blir bättre och bättre. Men det går väldigt långsamt.

HailZortY
2007-11-08, 20:29
hejsan! har läst allt du skrivit o sett att ja har EXAKT samma problem.
Inte tränat ordentligt på 1.5 månader nu, o börjar få panik!! rasat 8 kg!:cryout:

Bor i Kungälv, 2 mil utanför gbg.. läst att ni som haft detta problem gått till sjukgymnast.
Ngn som kan rekomendera ngt i mitt område, gbg/kungälv..

Har varit på Rehab center i kungälv o hos en naprapat 2 ggr, först nu efter andra ggn hos napprapaten "kanske" det känns bättre. men man hoppas/tror ju att det bara skall försvinna ngn dag. men så tråkigt att bara gå o hoppas.

drkrupp
2007-11-09, 19:02
Ja det är segt. Tålamod och cuffövningar. Själv provade jag 90 i bänk igår, vilket gick bra :)

nyrjoh
2007-11-10, 09:48
Nice... Det tar sig!