handdator

Visa fullständig version : Vilka muskler-snabbhet


ade
2007-08-23, 12:32
Vilka muskler är viktigast att jag stärker om jag vill bli snabbare på kortdistanslöpning och hur tränar man upp dem? Hamstring och vader ska vell vara viktigt? Men även höftböjar muskeln? Hur tränar man dessa på bästa sätt? och är det dem man ska träna?

Whistler
2007-08-23, 12:54
Du har ju redan fått rådet att göra squats, varför inte börja där?

Hur många trådar har du tänkt starta om ämnet?

Annars är ju intervallträning i löparspåret ett hett tips...

Pepz
2007-08-23, 12:56
Plyometrisk träning!!

regus
2007-08-23, 14:38
Vilka muskler är viktigast att jag stärker om jag vill bli snabbare på kortdistanslöpning
Inte vilka övningar. Eller jo, men det är en jävla bihangsfråga.

Sen tror jag det finns bättre sätt att träna upp snabbheten (när man springer) än knäböj.
Även om knäböj är bra osv etc buhu

pragmatist
2007-08-23, 14:54
Jag har aldrig sett några vadövningar i styrketräningsprogram för sprinters (det ger antagligen inte den typ av vadutveckling som man vill ha när man springer). Det brukar vara mycket knäböj, utfall, en-bens-knäböj, stepups, styrkevändningar, och (kanske lite förvånande) bänkpress. Många benövningar utförs isolerat med ett ben i taget. Därtill en hel del arbete för muskelkorsetten.

Den här lilla rackaren anses också vara viktig för en sprinter:

http://www.exrx.net/Muscles/TensorFasciaeLatae.html

Kung Bruno
2007-08-23, 15:00
Vilka muskler är viktigast att jag stärker om jag vill bli snabbare på kortdistanslöpning och hur tränar man upp dem? Hamstring och vader ska vell vara viktigt? Men även höftböjar muskeln? Hur tränar man dessa på bästa sätt? och är det dem man ska träna?

Träna stretching/kortdistanslöpning?

Nadreas
2007-08-23, 15:10
Jag har aldrig sett några vadövningar i styrketräningsprogram för sprinters (det ger antagligen inte den typ av vadutveckling som man vill ha när man springer). Det brukar vara mycket knäböj, utfall, en-bens-knäböj, stepups, styrkevändningar, och (kanske lite förvånande) bänkpress. Många benövningar utförs isolerat med ett ben i taget. Därtill en hel del arbete för muskelkorsetten.

Den här lilla rackaren anses också vara viktig för en sprinter:

http://www.exrx.net/Muscles/TensorFasciaeLatae.html

Sprinters tränar vader mycket, annars faller de igenom i steget. Man måste ju kunna trycka ifrån med låren och ändå inte falla igenom med hälen i trycket.

Njabbesh
2007-08-23, 16:28
Att vadträning är viktigt för att utveckla snabbhet är en myt. Hos en vanlig person är det inte vaderna som är den svaga kedjan i länken.

Viktigaste musklerna för snabbhet/explosivitet (utan inbördes ordning): hamstrings, gluteus och erector spinae.

zydar
2007-08-23, 16:38
joo, alla löpare har nytta av att ha starka vader för att kunna tryck ifrån och få ett längre steg, hurvida styrke träning av vader hjälper vet jag inte. men borde hjälpa till tycker jag?

major Pectoralis
2007-08-23, 16:49
1) Bygg upp grundstyrka, flexibilitet, hållfasthet och träna in teknik i komplexa skivstångsövningar.

2) Bygg upp maximal styrka med övningar som rak mark, goodmornings, finnen, tåhäv och knäböj. (obs! behärska tekniken innan belastningsträning)

3) Träna olympiska lyftvarianter (obs! behärska tekniken innan belastningsträning)

4) När du tar 1,5-2 x den egna kroppsvikten i böj och lika mycket i rakmark kan du börja köra tung plyometri.

övrigt: Naturligtvis är det även viktigt att träna upp styrkan i överkroppen och muskelkorsetten. Lämpliga övningar är de "gamla godingarna", t.ex. bänkpress, rodd, bar-dips och chins.

Här är en tråd jag skrivit tidigare om explosivstyrketräning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155

Njabbesh
2007-08-23, 17:45
joo, alla löpare har nytta av att ha starka vader för att kunna tryck ifrån och få ett längre steg, hurvida styrke träning av vader hjälper vet jag inte. men borde hjälpa till tycker jag?

Sure, man har nytta av vadstyrka, men de får tillräckligt av träning av knäböj/goodmornings/marklyftsvarianter och framförallt när man springer och hoppar. Charlie Francis förespråkar att man inte ska göra något direkt arbete med vaderna.