handdator

Visa fullständig version : fribelopp hos Csn...


blekfet2
2007-08-23, 11:28
Satt och kikade på ett ungefär på hur mycket jag tjänat nu under sommaren, hamnade runt 60.000-63.000:- och får endast tjäna 55.500 nu under höstterminen. Det är min totala inkomst då jag inte jobbat något alls under vårterminen utan endast fått ut en lön i januari för det jag jobbade i december -06.


Nu är problemet att företaget jag jobbade på ev. inte kan hålla inne lönen till januari -08 och måste då betala de 2 kommande utbetalningarna de 2 kommande månaderna.

Nu till frågorna:
- Åker alla dit som överskridit sitt fribelopp?

- om Csn kollar med skatteverket och upptäcker att jag tjänat för mycket kan jag hänvisa till att den summa jag tjänat är över hela året, alltså under 2 terminer?

vidarefråga på förra: om det nu går måste jag isf skicka in lönespecefikationer till csn för att styrka att det är under hela året eller nöjer dom sig mitt ord att det är under hela året jag tjänat den summan?

Yucko
2007-08-23, 11:30
Jag tjänade ungf. så mycket flera år i rad, och ibland mer. Jag fick aldrig något reducerat studiestöd eller lån, så jag vet inte riktigt hur hårda de är. Kanske litar de blint på det man fyller i sin ansökan.

blekfet2
2007-08-23, 11:36
Jag tjänade ungf. så mycket flera år i rad, och ibland mer. Jag fick aldrig något reducerat studiestöd eller lån, så jag vet inte riktigt hur hårda de är. Kanske litar de blint på det man fyller i sin ansökan.

ok, humma... Med min tur så kommer dom säkert kolla upp mig och naila mig.

Liten Men Fet
2007-08-23, 11:38
Jag tror inte dom kollar per halvår utan över hela året även om dom säger att man bara ska tjäna en viss summa per halvår. Har haft polare som tjänat för mycket men som inte fått några problem, dom påstod att dom kollar per helår.

Jag tror du klarar dig, låt bli att kontakta dom bara utan låtsas som ingenting.

blekfet2
2007-08-23, 11:44
aja ska nog testa att göra så, handlar ändå om inte en enorm summa att betala tillbaka om det nu skulle skita sig.

BigForre
2007-08-23, 12:06
Kollar inte över helåret, utan de kör benhårt på dessa uppdelade halvår där maxgränsen brutto är 45 resp 55kkr. De som de kör på är den månad lönen är utbetalad, alltså inte intjänad. De kontrollerar numera detta relativt duktigt så har du stigit över skulle jag ringa in och anmäla det.

Hade själv problem med detta i början av sommaren då min arbetsgivara av misslyckades med att betala ut min första månadslön (som egentligen skulle hamnat på första halvåret), visserligen bara 2,5v arbete, men i praktiken innebär det att jag kan tjäna 12k mindre vitt på höstterminen än jag egentligen skulle kunnat. Störde mig duktigt och var riktigt less på både arbetsgivara och CSN när detta inte gick att ordna.

Liten Men Fet
2007-08-23, 12:17
Kollar inte över helåret, utan de kör benhårt på dessa uppdelade halvår där maxgränsen brutto är 45 resp 55kkr. De som de kör på är den månad lönen är utbetalad, alltså inte intjänad. De kontrollerar numera detta relativt duktigt så har du stigit över skulle jag ringa in och anmäla det.

Hade själv problem med detta i början av sommaren då min arbetsgivara av misslyckades med att betala ut min första månadslön (som egentligen skulle hamnat på första halvåret), visserligen bara 2,5v arbete, men i praktiken innebär det att jag kan tjäna 12k mindre vitt på höstterminen än jag egentligen skulle kunnat. Störde mig duktigt och var riktigt less på både arbetsgivara och CSN när detta inte gick att ordna.

Ok, jag har ju erfarenhet om att dom inte brytt sig men det kanske hänger på hur mycket tur eller otur man har. Är väl lotteri som allt annat.

Yucko
2007-08-23, 12:28
Kollar inte över helåret, utan de kör benhårt på dessa uppdelade halvår där maxgränsen brutto är 45 resp 55kkr. De som de kör på är den månad lönen är utbetalad, alltså inte intjänad. De kontrollerar numera detta relativt duktigt så har du stigit över skulle jag ringa in och anmäla det.


Tja, jag klarade mig som sagt 4 år i rad utan problem.

Jag säger; chansa. Du har ju absolut inget att förlora.

Vastrix
2007-08-23, 12:55
Tja, jag klarade mig som sagt 4 år i rad utan problem.

Jag säger; chansa. Du har ju absolut inget att förlora.


Man måste väll betala ränta på de pengar man inte "borde" fått?

Är fö. i samma sitts själv.

Scratch89
2007-08-23, 12:59
Fribeloppet är verkligen djävulens påfund.

Sir Anselm
2007-08-23, 13:01
Kollar inte över helåret, utan de kör benhårt på dessa uppdelade halvår där maxgränsen brutto är 45 resp 55kkr. De som de kör på är den månad lönen är utbetalad, alltså inte intjänad. De kontrollerar numera detta relativt duktigt så har du stigit över skulle jag ringa in och anmäla det.

Hade själv problem med detta i början av sommaren då min arbetsgivara av misslyckades med att betala ut min första månadslön (som egentligen skulle hamnat på första halvåret), visserligen bara 2,5v arbete, men i praktiken innebär det att jag kan tjäna 12k mindre vitt på höstterminen än jag egentligen skulle kunnat. Störde mig duktigt och var riktigt less på både arbetsgivara och CSN när detta inte gick att ordna.

Menar du att de hämtar uppgifter om hur mycket man tjänat månad för månad? Jag trodde nog att de tittade på hur mycket man tjänat på ett år eftersom de får uppgiften från Skatteverket, och de redovisar ju åtminstone på deklarationen bara vad man tjänat på hela året...

The Auditor
2007-08-23, 13:10
CSN kontrollerar inkomstuppgifterna enligt taxeringen från Skatteverket, dvs året efter "intjänande året" och därmed per helår. Vid återkrav tillkommer ränta på 6% på det återkrävda beloppet (avdragsgillt).

Jacksatan
2007-08-23, 15:38
CSN kontrollerar inkomstuppgifterna enligt taxeringen från Skatteverket, dvs året efter "intjänande året" och därmed per helår. Vid återkrav tillkommer ränta på 6% på det återkrävda beloppet (avdragsgillt).

Vad ligger maxbeloppet man kan tjäna(brutto) på ett helår utan att man riskerar bli av med studielånet?

mathor
2007-08-23, 15:42
Fråga 1: Nej.

Fråga 2: Ja, de kollar helårsinkomsten.

Thorwaldsson
2007-08-23, 16:19
Vad ligger maxbeloppet man kan tjäna(brutto) på ett helår utan att man riskerar bli av med studielånet?

Beror på hur många veckor du sökt lån/bidrag för. http://www.csn.se/GemensamInformation/Fribelopp/Fribelopp.asp?MenyIdnr=509

Som andra tidigare har påpekat så tittar de på vad man taxerar på över hela året. Klarar man det är det lugnt. Been there.

Jacksatan
2007-08-23, 16:33
Beror på hur många veckor du sökt lån/bidrag för. http://www.csn.se/GemensamInformation/Fribelopp/Fribelopp.asp?MenyIdnr=509

Som andra tidigare har påpekat så tittar de på vad man taxerar på över hela året. Klarar man det är det lugnt. Been there.

Ok, men då äre lugnt. Tror jag drog ihop strax under 70tusen i sommar så det ska inte vara nån fara.

blekfet2
2007-08-23, 16:48
tack för svaren gott folk, bra att äntligen få veta hur det ligger till.


Upptäckte själv att jag kommer klara gränsen så jag råkade räkna med juli månad som då hamnar under första terminen :D

Thorwaldsson
2007-08-23, 16:56
Hatar verkligen att det finns ett fribelopp. Låter för mig helskumt att man ska straffas för att man är flitig under sin studietid *grr*

Visst, om arbetet hade stört ens prestationer inom skolan så hade jag väl kunnat ta det, men så är inte fallet för en annan. Borde rentav få en bonus för att jag läst in ett år och CSN på så sätt slipper betala ut ytterligare ett års bidrag till mig.

Handcuff
2007-08-23, 17:38
Tur jag inte ska plugga i höst..har överskridit fribeloppet med ca 1 miljard. Däremot tyckte tydligen CSN att jag ska betala 3500kr denna månad och 3500kr i november...suckers!

Blekfetto - vad studerar du ? :Virro

blekfet2
2007-08-23, 17:39
Tur jag inte ska plugga i höst..har överskridit fribeloppet med ca 1 miljard. Däremot tyckte tydligen CSN att jag ska betala 3500kr denna månad och 3500kr i november...suckers!

Blekfetto - vad studerar du ? :Virro

Jag studerar "KalleAnka-skola" medan jag söker in till farbror polis. ;)

Coldsmith
2007-08-23, 18:41
Kan bara instämma i det som de andra sagt. Först kollar dom helår. Om du överskrider då så går dom inte och kollar halvårsvis.
Jag överskred summan med nån tusenlapp typ (suck) och fick betala tillbaka. Bittert

The Auditor
2007-08-23, 18:59
Värt att veta är även att inkomst av kapital räknas in. Ta inte hem några vinster medan du pluggar mao.

olle lindblad
2007-08-23, 19:25
Värt att veta är även att inkomst av kapital räknas in. Ta inte hem några vinster medan du pluggar mao.

Eller så har du aktier i en kapitalförsäkring, så slipper du det problemet. Ingen skatt på vinst eller utdelning heller. Däremot får du betala en årlig skatt på cirka en procent av hela beloppet du har i försäkringen. Skatten varierar lite eftersom det är 27 % av föregående års statsskuldsränta.

Body Guard
2007-08-23, 19:45
Eller så har du aktier i en kapitalförsäkring, så slipper du det problemet. Ingen skatt på vinst eller utdelning heller. Däremot får du betala en årlig skatt på cirka en procent av hela beloppet du har i försäkringen. Skatten varierar lite eftersom det är 27 % av föregående års statsskuldsränta.

njae för att vara petig så beskattas utdelningen om den kommer från utlandet, tror de ligger på 15 %.

olle lindblad
2007-08-23, 19:58
njae för att vara petig så beskattas utdelningen om den kommer från utlandet, tror de ligger på 15 %.

Men nu pratar jag om svenska kapitalförsäkringar som man kan skaffa hos Avanza eller Nordnet t ex. Hur det ligger till med utländska varianter vet jag inte.

Body Guard
2007-08-23, 20:01
Men nu pratar jag om svenska kapitalförsäkringar som man kan skaffa hos Avanza eller Nordnet t ex. Hur det ligger till med utländska varianter vet jag inte.

Det är ju de jag menar. Om du har en KF hos avanza eller nordnet och äger aktier som är noterade i utlandet, tex USA eller Kanada, då beskattas utd trots att du har dem i en KF.

olander08
2007-08-23, 20:02
Tjänar du mer än du får ska du fan inte ha fullt studiebidrag, så sjukt det är dessa dagar då alla jävlar ska fuska så att skattebetalarna får ta skiten istället. Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.

olle lindblad
2007-08-23, 20:09
Ok, då är jag med.

The Auditor
2007-08-23, 20:11
Tjänar du mer än du får ska du fan inte ha fullt studiebidrag, så sjukt det är dessa dagar då alla jävlar ska fuska så att skattebetalarna får ta skiten istället. Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.
Tycker du det är bättre att arbeta svart?

ahz
2007-08-24, 02:03
Om du nu tjänat 60 000 under sommaren, varför ska du då ha fullt studiestöd? Bidrag ska bara betalas ut till de som inte kan tjäna sina egna pengar och lånet borde du vara glad för att slippa.

ahz
2007-08-24, 02:04
Tycker du det är bättre att arbeta svart?

Tycker du att det är ok att jobba svart och samtidigt får socialbidrag också?

blekfet2
2007-08-24, 06:07
Om du nu tjänat 60 000 under sommaren, varför ska du då ha fullt studiestöd? Bidrag ska bara betalas ut till de som inte kan tjäna sina egna pengar och lånet borde du vara glad för att slippa.

Är du seriös?

Tror du man kan betala all kostnad för ett radhus samt en familj på snart 4st + djur?

Hur jävla dum får man vara? Nä dags att komma ut ur mamma livmoder och upptäcka att mjölken i kylen visst kan ta slut.

z_bumbi
2007-08-24, 08:38
Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.

Tycker du det är bättre att arbeta svart?

Uppenbarligen inte.

machine gun
2007-08-24, 10:43
Om du nu tjänat 60 000 under sommaren, varför ska du då ha fullt studiestöd? Bidrag ska bara betalas ut till de som inte kan tjäna sina egna pengar och lånet borde du vara glad för att slippa.

Som om 60 000 skulle räcka i ett halvår? Ok om man bor hemma eller i ett riktigt billig studentrum kanske och lever själv. Men har man dyrare boende än så och kanske familj dessutom, då blir det knepigt.

Det sjuka med fribeloppet är att om man inte vill ta lån och därför jobbar in motsvarande den summan varje månad, samt jobbar heltid under de tre månaderna på sommaren då man varken studerar eller får bidrag, så kommer man ofta över fribeloppet! Och då är det ju inte precis så att man då drar in en årsinkomst som man skulle kunna leva gott på.

BigForre
2007-08-24, 11:15
Största fenomenet är ändå att de öht får bry sig om vad jag gör över de knappa tre sommarmånader som jag varken studerar eller har rätt till studiemedel. Hur det borde vara övriga månader när jag aktivt studerar och har rätt till studiemedel låter jag vara osagt..men men..

blekfet2
2007-08-24, 11:46
Tjänar du mer än du får ska du fan inte ha fullt studiebidrag, så sjukt det är dessa dagar då alla jävlar ska fuska så att skattebetalarna får ta skiten istället. Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.

Har du bara låg IQ eller snaskar du svamp?


Bidraget får du ut helt även om du jobbar utan det är lånet som blir mindre varje månad. Men hör och häpna att det heter lån för man betalar tillbaka pengarna... Så att prata om att skattebetalarna betalar ens skolgång är enbart efterblivet. Var glad att folk utbildar sig så du får behålla ditt arbete på er lokala städfirma.

Cilia
2007-08-24, 11:51
Big Forre tycker jag har en poäng och så tyckte jag med när jag pluggade.

undrar om Blekfet har rätt?
Har ju inte studerat på ett par år men tidigare var det så att dom reducerade en del ifrån lånet och en del i från bidraget har jag för mig? Men även om du bara har bidrag så kan du inte tjäna hur mycket som helst. Jag tycker det är rätt men sen kan det naturligtvis bli tufft om man har dragit på sig massa fasta driftskostnader.



tidigare så var CSN dåliga på att kolla upp huruvida man nått upp till maxbeloppet eller inte men tror dom är mer noggranna nu och gör körningar. Tidigare gjorde dom bara stickprov. Jag klarade mig hela tiden men var beredd att betala tillbaka.

blekfet2
2007-08-24, 11:54
Big Forre tycker jag har en poäng och så tyckte jag med när jag pluggade.

undrar om Blekfet har rätt?
Har ju inte studerat på ett par år men tidigare var det så att dom reducerade en del ifrån lånet och en del i från bidraget har jag för mig? Men även om du bara har bidrag så kan du inte tjäna hur mycket som helst. Jag tycker det är rätt men sen kan det naturligtvis bli tufft om man har dragit på sig massa fasta driftskostnader.



tidigare så var CSN dåliga på att kolla upp huruvida man nått upp till maxbeloppet eller inte men tror dom är mer noggranna nu och gör körningar. Tidigare gjorde dom bara stickprov. Jag klarade mig hela tiden men var beredd att betala tillbaka.


Hade 2 personer i klassen förra terminen som studerade med endast bidraget samt arbetade ungefär 80-90% i månaden, och det var inte problem alls för dem angående bidraget.

Liten Men Fet
2007-08-24, 12:01
För att klargöra för dom som inte pluggar så har man det inte så fett på csn. Jag klarar mig bra för jag är ensamstående, behöver inte åka bil, klarar mig på cykel så behöver inget busskort, min hyra ligger på 3000 kr när allt är betalat och jag köper nästan aldrig några kläder och håller mig till studentpubarna.

Säg att man bor i stockholm, man har en hyra på 4000, tunnelbana för 500 i månaden, man bränner 1500 på mat i månaden då återstår det 1000 kr i månaden att ha till studielitteratur, fika, kläder och andra fritidsnöjen som att gå ut å dricka öl. 33 kr om dagen pratar vi om. En macka på fiket på campus kostar 37 spänn...

Vill man ha några extra pengar så får man dra in dom på sommaren.

Liten Men Fet
2007-08-24, 12:05
Största fenomenet är ändå att de öht får bry sig om vad jag gör över de knappa tre sommarmånader som jag varken studerar eller har rätt till studiemedel. Hur det borde vara övriga månader när jag aktivt studerar och har rätt till studiemedel låter jag vara osagt..men men..

Och framför allt varför får inte jag stämpla på sommaren då jag de facto är arbetslös när jag har inarbetad akassa? Jo för att jag är inskriven på ett universitet resten av året! Något CSN får jag ju inte då jag inte pluggar på sommaren... Jävligt smidigt.

Yucko
2007-08-24, 12:07
Har jag drömt, eller har de blåa snackat om att höja fribeloppet?

Solros
2007-08-24, 12:12
Har jag drömt, eller har de blåa snackat om att höja fribeloppet?

Vet ej, däremot var dom blåa det enda partiet som inte ville höja bidragen/lånen för studenter.

machine gun
2007-08-24, 12:25
Har jag drömt, eller har de blåa snackat om att höja fribeloppet?

De pratade tom om att slopa fribeloppet helt om jag minns rätt. Sen hände... ingenting.

Yucko
2007-08-24, 12:43
De pratade tom om att slopa fribeloppet helt om jag minns rätt. Sen hände... ingenting.

Som vanligt då. Mycket snack och lite verkstad från Reinfeldt.

WHITEFOLKS
2007-08-24, 12:56
Om man når över fribeloppet så är det ju inte som om man behöver betala tillbaka ALLT. Det är väl 50% av överskridande beloppet eller liknande.

Så man tjänar ju fortfarande på att arbeta över fribeloppet.

blekfet2
2007-08-24, 12:57
Som vanligt då. Mycket snack och lite verkstad från Reinfeldt.

Samtidigt ganska kul för alla korkskallar som röstade för moderaterna och trodde dom skulle få det bättre :Virro

WHITEFOLKS
2007-08-24, 13:01
Samtidigt ganska kul för alla korkskallar som röstade för moderaterna och trodde dom skulle få det bättre :Virro

Nu är det ganska OT men det är ju inte smartare att rösta på ett parti för att man själv får det bättre.

Liten Men Fet
2007-08-24, 13:02
Samtidigt ganska kul för alla korkskallar som röstade för moderaterna och trodde dom skulle få det bättre :Virro

För inga andra politiker han någonsin lovat nånting utan att det tar tid att uppfylla eller att det inte händer alls?
Dom har inte bestämt så länge så jag är beredd att ge dom mer tid, det jag tycker borde hända snarast är att beloppet man kan tjäna innan man betalar skatt borde höjas väsentligt snarast. Just för att gynna dom som bara tjänar pengar på sommaren.

Men det ska väl inte bli en politisk pajkastningstråd som blir låst om två timmar nu eller?

blekfet2
2007-08-24, 13:03
Nu är det ganska OT men det är ju inte smartare att rösta på ett parti för att man själv får det bättre.

Är det inte så 99.99% av befolkningen tänker ;)

blekfet2
2007-08-24, 13:03
Men det ska väl inte bli en politisk pajkastningstråd som blir låst om två timmar nu eller?

sant sant, låt oss vara bittra på Csn istället :D

WHITEFOLKS
2007-08-24, 13:06
Är det inte så 99.99% av befolkningen tänker ;)

Ja antagligen, och du ser ju vad vi har haft för styre större delen av vår tid i Sverige. Kostar bara maxtaxa på dagis för att få styra landet :D

Helena B
2007-08-24, 14:03
sant sant, låt oss vara bittra på Csn istället :D

Jag är ganska glad att Csn finns överhuvudtaget. Men för att återgå till huvudfrågan så har jag aldrig haft några problem. När jag har pratat med andra som också arbetar deltid så säger de att CSN gör endast stickprov.

blekfet2
2007-08-24, 14:07
Jag är ganska glad att Csn finns överhuvudtaget. Men för att återgå till huvudfrågan så har jag aldrig haft några problem. När jag har pratat med andra som också arbetar deltid så säger de att CSN gör endast stickprov.

Klart att det är bra att Csn finns här i sverige, dock så är det numera inte så förmånligt som det en gång var, om några (nått) år så är det kanske lika bra att helt enkelt ta ett banklån till studierna istället.

Jacksatan
2007-08-24, 14:52
Har du bara låg IQ eller snaskar du svamp?


Bidraget får du ut helt även om du jobbar utan det är lånet som blir mindre varje månad. Men hör och häpna att det heter lån för man betalar tillbaka pengarna... Så att prata om att skattebetalarna betalar ens skolgång är enbart efterblivet. Var glad att folk utbildar sig så du får behålla ditt arbete på er lokala städfirma.

Nej. bidraget ryker ifall du tjänar för mkt pengar.

mela
2007-08-24, 14:57
Har jag drömt, eller har de blåa snackat om att höja fribeloppet?
Det är MUF som snackat om det, aldrig moderpartiet. Och MUF för många åsikter som inte alliansen styr.

Vet ej, däremot var dom blåa det enda partiet som inte ville höja bidragen/lånen för studenter.
Moderaterna vill höja både bidrag och lån för studenter.

Solros
2007-08-24, 15:14
Moderaterna vill höja både bidrag och lån för studenter.

M var det enda partiet som inte propagerade för höjt studiemedel i valkampanjen. Och det kom heller ingen höjning.
Inget höjt studiemedel i vårbudgeten (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1306686)

WHITEFOLKS
2007-08-24, 15:21
Jag tycker nivåerna är bra som de är. Behöver man mer pengar kan man dryga ut med jobb :)

Liten Men Fet
2007-08-24, 15:27
Jag tycker nivåerna är bra som de är. Behöver man mer pengar kan man dryga ut med jobb :)

Visst men det beror ju så mycket på vad man läser, fulltid på civilingenjörsprogrammet för teknisk fysik och elektroteknik så hinner man inte med så mycket mer än att plugga. Läser man lärare eller annat på filfak så hinner man nog jobba 50 % i vissa fall.

Det är också lite sjukt och det vill jag gnälla på med.

BigForre
2007-08-24, 15:31
Visst men det beror ju så mycket på vad man läser, fulltid på civilingenjörsprogrammet för teknisk fysik och elektroteknik så hinner man inte med så mycket mer än att plugga. Läser man lärare eller annat på filfak så hinner man nog jobba 50 % i vissa fall.

Det är också lite sjukt och det vill jag gnälla på med.

Sjuklig skillnad på poäng och poäng..

WHITEFOLKS
2007-08-24, 15:43
Visst men det beror ju så mycket på vad man läser, fulltid på civilingenjörsprogrammet för teknisk fysik och elektroteknik så hinner man inte med så mycket mer än att plugga. Läser man lärare eller annat på filfak så hinner man nog jobba 50 % i vissa fall.

Det är också lite sjukt och det vill jag gnälla på med.

Visst är det så, en bra idé då är att jobba ett år eller så innan högskola för att spara ihop pengar till studietiden. Då kan man dessutom få mer från CSN eftersom man "ger upp" sitt jobb för att studera.

blekfet2
2007-08-24, 15:43
Nej. bidraget ryker ifall du tjänar för mkt pengar.


Isf hade dom då båda en väldans tur, samt syrran min som arbetade medans hon pluggade och tog också endast bidrag.

Vastrix
2007-08-24, 15:59
Om man når över fribeloppet så är det ju inte som om man behöver betala tillbaka ALLT. Det är väl 50% av överskridande beloppet eller liknande.

Så man tjänar ju fortfarande på att arbeta över fribeloppet.

En del av den skillnaden äts dock upp av att CSN räknar bruttolön.

deztron
2007-08-24, 17:33
Visst men det beror ju så mycket på vad man läser, fulltid på civilingenjörsprogrammet för teknisk fysik och elektroteknik så hinner man inte med så mycket mer än att plugga. Läser man lärare eller annat på filfak så hinner man nog jobba 50 % i vissa fall.

Det är också lite sjukt och det vill jag gnälla på med.
Förstår inte detta med att folk hetsar att civilingenjör skulle vara så svårt. Jag har läst en avart till teknisk fysik i tre år nu och det är inga problem (för mig iaf och jag tvivlar på att jag skulle vara så mkt smartare/arbetsdugligare/osv än mina kompisar) att jobba så att man får in lika mycket som lånedelen är på varje månad.
Mitt tips till er som tycker att ni har för lite tid: Dra ner festandet till två gånger i veckan, det gör ganska mycket faktiskt.

edit: lätt ändring bara

ahz
2007-08-24, 21:20
Är du seriös?

Tror du man kan betala all kostnad för ett radhus samt en familj på snart 4st + djur?

Hur jävla dum får man vara? Nä dags att komma ut ur mamma livmoder och upptäcka att mjölken i kylen visst kan ta slut.
Nej, jag räknar inte med att studiemedlen täcker alla kostnader i det fallet. Men studiemedlet är inte till för att försörja en hel familj som bor i radhus, det är till för att täcka de mest grundläggande kostnaderna för individen som studerar.

Och min mamma heter inte livmoder och jag behöver inte komma ut ur henne. Jag studerar själv med lån och bidrag från CSN och jag vet att mjölken tar slut då och då.


Som om 60 000 skulle räcka i ett halvår? Ok om man bor hemma eller i ett riktigt billig studentrum kanske och lever själv. Men har man dyrare boende än så och kanske familj dessutom, då blir det knepigt.

Varför skulle inte 60 000 + studiemedel räcka för någon som studerar? Klarar man sig inte på det får man flytta någonstans där det är billigare att bo eller sluta studera och börja jobba istället. Har man familj får väl de dra in pengar de också, man ska inte förvänta sig att staten ska försörja dem bara för att en i hushållet studerar.

mela
2007-08-24, 21:40
M var det enda partiet som inte propagerade för höjt studiemedel i valkampanjen. Och det kom heller ingen höjning.
Inget höjt studiemedel i vårbudgeten (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1306686)

Jag var med själv och jobbade kanske hårt under valet och visst talade vi om höjt studiemedel, främst högre lån eftersom man inte ska behöva arbeta medan man studerar för att klara sig.

Hoppas att du är medvetenom att det är 4 partier som styr Sverige och inte bara moderaterna?

Solros
2007-08-24, 22:04
Jag var med själv och jobbade kanske hårt under valet och visst talade vi om höjt studiemedel, främst högre lån eftersom man inte ska behöva arbeta medan man studerar för att klara sig.

Hoppas att du är medvetenom att det är 4 partier som styr Sverige och inte bara moderaterna?

Folkpartiet, centern och kristdemokraterna sa att studiemedlet skulle höjas men än så länge har inget skett. Också du då, i moderaterna.

mela
2007-08-24, 22:12
Folkpartiet, centern och kristdemokraterna sa att studiemedlet skulle höjas men än så länge har inget skett. Också du då, i moderaterna.

Jag vet att FP har sagt det, men inte hört ett skit ifrån C och Kd om det.

Solros
2007-08-24, 22:14
Jag vet att FP har sagt det, men inte hört ett skit ifrån C och Kd om det.

Du är alltså inte insatt i vad partierna har sagt om studiemedel men uttalar dig ändå?
Som sagt folkpartiet, centern och kristdemokraterna sa att studiemedlet skulle höjas.
Endast moderaterna var dom som inte pratade om höjt medel.

mela
2007-08-24, 22:31
Du är alltså inte insatt i vad partierna har sagt om studiemedel men uttalar dig ändå?
Som sagt folkpartiet, centern och kristdemokraterna sa att studiemedlet skulle höjas.
Endast moderaterna var dom som inte pratade om höjt medel.

Eftersom jag har jobbat enhel valrörelse med partierna och sitter i kommunfullmäktige osv med de olika partierna så anser jag mig ha hört ganska så mycket ifrån dem. Och jag har aldrig hört Kd eller C snacka om höjt studiemedel.

Liten Men Fet
2007-08-24, 22:36
Förstår inte detta med att folk hetsar att civilingenjör skulle vara så svårt. Jag har läst en avart till teknisk fysik i tre år nu och det är inga problem (för mig iaf och jag tvivlar på att jag skulle vara så mkt smartare/arbetsdugligare/osv än mina kompisar) att jobba så att man får in lika mycket som lånedelen är på varje månad.
Mitt tips till er som tycker att ni har för lite tid: Dra ner festandet till två gånger i veckan, det gör ganska mycket faktiskt.

edit: lätt ändring bara

Var läser du nånstan? Pluggar själv i linköping och jag läser inte civilare för matte har aldrig varit så kul. Dock så tror inte jag att nån av dom kompisarna jag har som pluggar Y som har kunnat jobba tillräckligt för att försörja sig samtidigt som dom pluggat.
Jag var mest ute efter jämförelsen med andra heltidsstudier där man kan jobba mer än halvtid, tex lärarutbildningen här är så slapp så t o m dom som läser den klagar.

Solros
2007-08-24, 22:43
Eftersom jag har jobbat enhel valrörelse med partierna och sitter i kommunfullmäktige osv med de olika partierna så anser jag mig ha hört ganska så mycket ifrån dem. Och jag har aldrig hört Kd eller C snacka om höjt studiemedel.

Vart tog de utlovade pengarna vägen? (http://www.ssco.se/content/view/47/36/)
Studenter får vänta på höjt studiemedel (http://www.studentliv.se/Sites/Studentliv/templates/NewsPage.aspx?id=5879)


C: Vår långsiktiga målsättning är att höja studiemedlen och gå mot en 50/50-princip, där lån och bidrag utgör en lika stor del.
Fp: Det ligger mycket i kraven från SFS att studiemedlen bör höjas med 1 000-1 500 kronor.
Kd: Vi strävar mot hälften bidrag hälften lån. (Kd hade precis föreslagit en höjning av studiemedlet med 1 300 kr.)
Moderaterna gav dock inga löften om högre studiemedel, och nu tycks deras linje ha segrat.

En höjning blev det dock inte. Detta trots vallöften från Centerpartiet, Kristdemokraterna och Folkpartiet.

Jag är inte ute efter att skaka din världsyn i grundvalarna, eller på ett politiskt uppdrag. Jag påpekade bara att M var det enda partiet som inte ville höja studiemedlen.

mela
2007-08-24, 22:46
Vart tog de utlovade pengarna vägen? (http://www.ssco.se/content/view/47/36/)
Studenter får vänta på höjt studiemedel (http://www.studentliv.se/Sites/Studentliv/templates/NewsPage.aspx?id=5879)


[I]


Jag är inte ute efter att skaka din världsyn i grundvalarna, eller på ett politiskt uppdrag. Jag påpekade bara att M var det enda partiet som inte ville höja studiemedlen.
Konstigt att jag aldrig hört dem tala om det öht om det nu var ett vallöfte.

machine gun
2007-08-24, 22:49
Varför skulle inte 60 000 + studiemedel räcka för någon som studerar? Klarar man sig inte på det får man flytta någonstans där det är billigare att bo eller sluta studera och börja jobba istället. Har man familj får väl de dra in pengar de också, man ska inte förvänta sig att staten ska försörja dem bara för att en i hushållet studerar.

Jag tror inte att du förstod begreppet familj riktigt. Man kan inte gärna tvinga sina små barn att arbeta för att tjäna pengar. Menar du att det är bättre att kräva att ens partner jobbar 150 % än att man själv jobbar 50 % om man nu kan det?

För övrigt är det inte alltid så lätt att "flytta nånstans där det är billigare att bo". Man kan ju inte gärna flytta till en annan stad om man studerar. Här i Stockholm är ju till och med studentlägenheterna svindyra.

Solros
2007-08-24, 22:54
Konstigt att jag aldrig hört dem tala om det öht om det nu var ett vallöfte.

Då vet du hur det ligger till nu då :thumbup:
Så då kan du instämma i att M var det enda partiet som inte ville höja studiemedlen?

mela
2007-08-24, 22:56
Då vet du hur det ligger till nu då :thumbup:
Så då kan du instämma i att M var det enda partiet som inte ville höja studiemedlen?

Nej för jag vet att M vill höja studiemedlen.

mela
2007-08-24, 23:01
Då vet du hur det ligger till nu då :thumbup:
Så då kan du instämma i att M var det enda partiet som inte ville höja studiemedlen?

read for yourself:
"Moderaterna står bakom höjningen av studiemedlet med 300 kronor per månad."
http://www.moderat.se/faq.aspx?faqid=277

Solros
2007-08-24, 23:06
read for yourself:
"Moderaterna står bakom höjningen av studiemedlet med 300 kronor per månad."
http://www.moderat.se/faq.aspx?faqid=277

Men, det var ju S som gjorde den höjningen.

mela
2007-08-24, 23:08
Men, det var ju S som gjorde den höjningen.

M vill fortfarande höja studiemedlet med 300:-/månad.

Solros
2007-08-24, 23:10
M vill fortfarande höja studiemedlet med 300:-/månad.

Nej men nu får du ge dig! Det vill dom ju inte alls det!
Den där P3-prataren hade nog en poäng när han sa att alla ungdomsförbund borde läggas ner, eftersom dom bara drillar in att allt partiet gör är korrekt i lättpåverkade ungdomar.

Regeringen ska ju göra ÄNNU en utredning om studiemedlen, och eventuellt ta ett beslut som kommer 2009.

mela
2007-08-24, 23:13
Nej men nu får du ge dig! Det vill dom ju inte alls det!
Den där P3-prataren hade nog en poäng när han sa att alla ungdomsförbund borde läggas ner, eftersom dom bara drillar in att allt partiet gör är korrekt i lättpåverkade ungdomar.

Regeringen ska ju göra ÄNNU en utredning om studiemedlen, och eventuellt ta ett beslut som kommer 2009.

Snacka om att flippa, shit. Lyssnar du enbart på vänsterkällor så är det klart att du tror som du gör nu. Sov så gott.

gibfel
2007-08-24, 23:14
Snacka om att flippa, shit. Lyssnar du enbart på vänsterkällor så är det klart att du tror som du gör nu. Sov så gott.


Du har nog fel Mela :P Profsen talar emot. Moderater ville sänka är vad jag har hört iaf. Gillar inte deras attityd *grr*

mela
2007-08-24, 23:16
Du har nog fel Mela :P Profsen talar emot. Moderater ville sänka är vad jag har hört iaf. Gillar inte deras attityd *grr*

Sänka? Nu är du helt ute och cyklar hörrö.

gibfel
2007-08-24, 23:17
Sänka? Nu är du helt ute och cyklar hörrö.


Är vad jag har hört. Men man vet inte om man kan lita på vad en moderat säger nu i efterhand :em:

mela
2007-08-24, 23:18
Är vad jag har hört. Men man vet inte om man kan lita på vad en moderat säger nu i efterhand :em:

Man hör mycket som inte är sant. Men sänka är det nog inget parti som vill göra.

Solros
2007-08-24, 23:20
Lyssnar du enbart på vänsterkällor så är det klart att du tror som du gör nu.

Nu står du bara och stampar foten i backen och skriker NÄÄÄÄÄEEE M ER BEST INGEN PROTEST!!!

Du har nog fel Mela
Klart hon har

gibfel
2007-08-24, 23:21
Man hör mycket som inte är sant. Men sänka är det nog inget parti som vill göra.


Kanske beror på socialpartistiska lärare. Lite smått troligt faktiskt. Men Muff känns ändå lite si sådär måste jag säga. Partipolitiker är alltid så "låsta" vid en sak. Dom KAN INTE ända sin åsikt så länge hela partiet inte gör det. Suger hårt!

Empe
2007-08-24, 23:52
Konstigt att jag aldrig hört dem tala om det öht om det nu var ett vallöfte.

Som du själv sa. "Man hör mycket som inte är sant" Då gäller även det omvända att man kanske inte alltid hör allt som är sant.

blekfet2
2007-08-25, 00:25
Nej, jag räknar inte med att studiemedlen täcker alla kostnader i det fallet. Men studiemedlet är inte till för att försörja en hel familj som bor i radhus, det är till för att täcka de mest grundläggande kostnaderna för individen som studerar.

Och min mamma heter inte livmoder och jag behöver inte komma ut ur henne. Jag studerar själv med lån och bidrag från CSN och jag vet att mjölken tar slut då och då.




Varför skulle inte 60 000 + studiemedel räcka för någon som studerar? Klarar man sig inte på det får man flytta någonstans där det är billigare att bo eller sluta studera och börja jobba istället. Har man familj får väl de dra in pengar de också, man ska inte förvänta sig att staten ska försörja dem bara för att en i hushållet studerar.

- Så en som har familj ska då inte kunna studera?
- Exakt vad är det staten betalar?

ahz
2007-08-25, 02:54
Jag tror inte att du förstod begreppet familj riktigt. Man kan inte gärna tvinga sina små barn att arbeta för att tjäna pengar. Menar du att det är bättre att kräva att ens partner jobbar 150 % än att man själv jobbar 50 % om man nu kan det?

För övrigt är det inte alltid så lätt att "flytta nånstans där det är billigare att bo". Man kan ju inte gärna flytta till en annan stad om man studerar. Här i Stockholm är ju till och med studentlägenheterna svindyra.

Jag förstår att även folk med familjer vill utbilda sig, men om man inte får ihop det med studiemedel och lite extra jobb om man så hinner bör man kanske se över vad man tycker är viktigast, studierna eller nuvarande livsstil.

För att ta ett exempel på en ytterlighet, om en familjefar som ensam försörjer sin familj som bor i stor villa i Danderyd vill utbilda sig till läkare, ska han då räkna med att studiemedlen ska täcka alla nuvarande kostnader?


- Så en som har familj ska då inte kunna studera?
- Exakt vad är det staten betalar?

Staten betalar studiebidraget och det ska gå till den som studerar, inte hans/hennes familj. Studiebidrag är bidrag och inte något man automatiskt har rätt till för att man läser böcker istället för att arbeta.


Däremot tycker jag inte om systemet med att ett ensamt företag har monopol på studielån, det borde man kunna söka från vilken bank som helst på en konkurensutsatt marknad. Och jag skulle inte ha något emot om både bidraget och fribeloppet höjdes. Men om fribeloppet var satt så man kunde tjäna 300 000 om året, varför skulle man då behöva bidrag?

deztron
2007-08-25, 09:56
Var läser du nånstan? Pluggar själv i linköping och jag läser inte civilare för matte har aldrig varit så kul. Dock så tror inte jag att nån av dom kompisarna jag har som pluggar Y som har kunnat jobba tillräckligt för att försörja sig samtidigt som dom pluggat.
Jag var mest ute efter jämförelsen med andra heltidsstudier där man kan jobba mer än halvtid, tex lärarutbildningen här är så slapp så t o m dom som läser den klagar.

pluggar i Lund. Visst, jag har läst några kurser på andra fakulteter än den tekniska och det har i mångt och mycket varit slappare, men att kalla tekniska utbildningar för en heltidssysselsättning är nog att ta i en smula. Visst det borde vara det, men i verkligheten stämmer det inte riktigt.

Sen vill jag bara instämma med föregående talare att fribeloppet borde höjas, en person som jobbar röven av sig måste ju premieras, inte straffas!

BigForre
2007-08-25, 10:39
Förstår inte detta med att folk hetsar att civilingenjör skulle vara så svårt. Jag har läst en avart till teknisk fysik i tre år nu och det är inga problem (för mig iaf och jag tvivlar på att jag skulle vara så mkt smartare/arbetsdugligare/osv än mina kompisar) att jobba så att man får in lika mycket som lånedelen är på varje månad.
Mitt tips till er som tycker att ni har för lite tid: Dra ner festandet till två gånger i veckan, det gör ganska mycket faktiskt.

edit: lätt ändring bara

Har inte påstått att det är speciellt svårt, tycker många gånger att godkäntnivån knappt kräver att man ska förstått innehållet i en kurs. Dock krävs tveklöst mer tid per poäng än många andra utbildningar.

MrBoris
2007-08-25, 15:44
Har inte påstått att det är speciellt svårt, tycker många gånger att godkäntnivån knappt kräver att man ska förstått innehållet i en kurs. Dock krävs tveklöst mer tid per poäng än många andra utbildningar.

håller med, läser själv till civilingenjör och har kompisar som läst till lärare, civilekonomer, högskoleingenjörer, fastighetsekonomer osv, o de har fan inte mycket skola i jämförelse.

stevebc
2007-08-25, 15:48
Visst hatar vi fribelopp, men ärligt - vem FAN kan tjäna 110k om året (gränsen för fribelopp per år) vid HELTIDSSTUDIER?

MrBoris
2007-08-25, 15:50
Visst hatar vi fribelopp, men ärligt - vem FAN kan tjäna 110k om året (gränsen för fribelopp per år) vid HELTIDSSTUDIER?

förhoppningsvis har de bara koll för VARJE helår... själv har jag under Juni Juli o Augusti dragit ihop närmare 74000 med traktamenten o OB-tillägg osv..så som sagt, hoppas att det håller sig till helårskontroller så klarar jag mig.

MrBoris
2007-08-25, 15:57
o då dessutom fått sen betalning för Juni lönen vilket gör att alla 74000 kommit på ena halvåret..

machine gun
2007-08-25, 18:28
Visst hatar vi fribelopp, men ärligt - vem FAN kan tjäna 110k om året (gränsen för fribelopp per år) vid HELTIDSSTUDIER?

Jobbar man heltid juni, juli, augusti och har ok betalt så kommer man upp i mer än hälften redan där (många jobbar dessutom mer än heltid de månaderna). Sen krävs det bara att man jobbar några timmar i veckan för att komma upp i de summorna. Varannan helg + ett par kvällar i veckan, så är man ikapp och förbi. Och det hinner man utan problem, däremot får fritiden stryka på foten en aning.

blekfet2
2007-08-25, 18:33
Jobbar man heltid juni, juli, augusti och har ok betalt så kommer man upp i mer än hälften redan där (många jobbar dessutom mer än heltid de månaderna). Sen krävs det bara att man jobbar några timmar i veckan för att komma upp i de summorna. Varannan helg + ett par kvällar i veckan, så är man ikapp och förbi. Och det hinner man utan problem, däremot får fritiden stryka på foten en aning.


Jodå det är så man vill ha det, men som tidigare sades att bidrag är endast till för dom som pluggar, att man sedan pluggar samt jobbar arslet av sig och skippar fritiden ja då är man snyltare av studiebidrag. :D

machine gun
2007-08-26, 23:31
Jodå det är så man vill ha det, men som tidigare sades att bidrag är endast till för dom som pluggar, att man sedan pluggar samt jobbar arslet av sig och skippar fritiden ja då är man snyltare av studiebidrag. :D

Jo, jag vet. Man ska ju spendera fritiden med att supa upp studiemedlet på studentpubarna om man är en tvättäkta student :D

Ignatius72
2007-08-26, 23:38
Visst hatar vi fribelopp, men ärligt - vem FAN kan tjäna 110k om året (gränsen för fribelopp per år) vid HELTIDSSTUDIER?

En del är energiska. Har en kompis som läst till läkare, hon jobbade 80% natt, + extra i en affär och så sina studier som hon klarade med bravur.
Sen beror det ju på vad man läser. jag har bara läst humanistiska/samhällsvetenskapliga ämnen och man behövde ju inte direkt slita ihjäl sig.

blekfet2
2007-08-27, 10:40
Jo, jag vet. Man ska ju spendera fritiden med att supa upp studiemedlet på studentpubarna om man är en tvättäkta student :D



sant.

Handcuff
2007-08-27, 17:37
Hej och hå. Plötsligt kom CSN på att jag inte ska plugga till hösten, trots att jag blivit antagen till ett program..som jag iofs har tänkt tacka nej till. Men CSN´s cyberspanare har tydligen läst mina tankar osv och tycker visst att jag ska betala 3500kr nu denna månad och 3500kr i november...käns ju grymt stimulerande :thumbup:

Cilia
2007-08-27, 19:20
Jo, jag vet. Man ska ju spendera fritiden med att supa upp studiemedlet på studentpubarna om man är en tvättäkta student :D
det beror ju på vad man anser att anledningen till är att vi har bidrag.
Nu tror jag inte man har sett det som en belöning för att man lyckas ta några poäng på högskolan utan för att hjälpa till med försörjningen. Tjänar man då mer än vad som är tillåtet anses du inte behöva bidraget.

Det ni pratar om är ju någon slags medborgarlön för studenter

machine gun
2007-08-27, 20:09
det beror ju på vad man anser att anledningen till är att vi har bidrag.
Nu tror jag inte man har sett det som en belöning för att man lyckas ta några poäng på högskolan utan för att hjälpa till med försörjningen. Tjänar man då mer än vad som är tillåtet anses du inte behöva bidraget.

Det ni pratar om är ju någon slags medborgarlön för studenter

Det är klart att det är till för att hjälpa till med försörjningen. Om man däremot behöver arbeta för att få ihop ytterligare pengar för att försörja sig eller för att slippa ta lån, så tycker jag att man ska ha rätt att göra det. Bidragsdelen gör ju att man inte behöver jobba heltid även om man väljer att inte ta lån. Som det ser ut idag, så måste man i princip ta lån för att kunna ta bidrag, för jobbar man ihop hela låndelen + jobbar heltid under sommaren, så kommer man upp i fribeloppet. Och då tjänar man ändå bara drygt 8000 kr/mån i snitt om man drar det över hela året (fast i själva verket tjänas större delen in juni-augusti). Efter skatt är det ca 5600 kr/mån och det är ju mindre än vad man får ut med fullt bidrag + lån (ca 7000 kr/mån).