handdator

Visa fullständig version : Kort och snärtig Esapro-fråga! (-:


Arnoldski
2007-08-23, 09:29
Hallu!

Efter att ha gått igenom över 200 sökresultat ger jag upp...

Jag hittar massor med frågor kring hur långt efter träning Esan ska dras, men jag undrar vad som menas med innan träning?

Kan kanske uppfattas som hårklyveri, men för min del är alternativen antingen innan jag borstar gaddarna och drar hemifrån, eller på plats på gymmet precis innan passet.

Vad sägs? ~30 min innan eller ~30 sekunder innan?

Ps
Hoppas verkligen smaklökarna anpassar sig till detta syndastraff...
Ds

Alfred Nobel
2007-08-23, 09:31
Jag tar min i omklädningsrummet och en gainer på vassel+malto efteråt. Sen 1h efter avklarad träning, när man ligger och chillar i soffan, tar jag ytterligare en dos eaa.

Exhale_
2007-08-23, 09:36
Direkt innan du börjar styrketräna brukar rekommenderas.

Otto P
2007-08-23, 10:31
Jag undrar samma sak...
För tillfället ser mitt upplägg ut så här:

Ca: 10g EsaPro + 25g malto + 2dl vatten sedan går jag till gymmet (tar 2-3 min) sedan cyklar 5-10 min på gymmet innan jag börjar lyfta skrot :)

Dricker 50g malto + 7dl vatten under passet, går sedan hem och lagar mat.
Äter sedan ca: 2 mindre mål till innan läggdags.

Finns det något som säger att man med fördel kan komplettera med mer EsaPro efter träningen med detta upplägg?

formula4shape
2007-08-23, 12:05
Vad sägs? ~30 min innan eller ~30 sekunder innan?

Exakt 2min och 40sec innan.

Arnoldski
2007-08-23, 13:06
Vad sägs? ~30 min innan eller ~30 sekunder innan?

Exakt 2min och 40sec innan.

HoHo -jag kissar på mig av din fyndighet. *slap*

Förstår du inte min ursprungliga formulering bör du söka hjälp.
Tex rekommenderas du ju inte vänta med att dra din gainer till 45 minuter efter passset varför min fråga bör kunna anses berättigad...

Sniggel
2007-08-23, 14:00
Tror inte där är gjort några studier på intag av EAA 30 minuter innan träning eller ännu tidigare, vem vet? Det kanske är bättre än direkt före?
Fast än så länge borde man väl köra på det undersökta "direkt" före träning som visat sig ge bäst effekt på proteinsyntesen.

Arnoldski
2007-08-23, 14:22
Check!

Tackåbock!

formula4shape
2007-08-23, 14:29
HoHo -jag kissar på mig av din fyndighet. *slap*

Förstår du inte min ursprungliga formulering bör du söka hjälp.
Tex rekommenderas du ju inte vänta med att dra din gainer till 45 minuter efter passset varför min fråga bör kunna anses berättigad...

Meningen med svaret var att det inte finns någon exakt tid. Tillverkarna skriver direkt före passet för att det knappast har någon större betydelse om du börjar aktivt styrketräna 2min eller 10min efter intag.

Varför rekommenderas jag att inte vänta 45min efter passet innan jag dricker min gainer? Kolhydrater är bevisligen onödigt direkt efter ett pass:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=97499

Otto P
2007-08-23, 14:37
Meningen med svaret var att det inte finns någon exakt tid. Tillverkarna skriver direkt före passet för att det knappast har någon större betydelse om du börjar aktivt styrketräna 2min eller 10min efter intag.

Varför rekommenderas jag att inte vänta 45min efter passet innan jag dricker min gainer? Kolhydrater är bevisligen onödigt direkt efter ett pass:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=97499

Kolhydrater är inte onödigt efter ett pass, däremot hade de ingen inverkan på proteinsyntesen! Men i återhämtningssyfte är de ett måste.

pragmatist
2007-08-23, 14:40
Varför rekommenderas jag att inte vänta 45min efter passet innan jag dricker min gainer? Kolhydrater är bevisligen onödigt direkt efter ett pass:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=97499

Det finns väl andra aspekter på återhämtning än bara proteinbalansen. Hur man mår till exempel. Hjärnan måste ju ha bränsle den också. Dessutom motsäger den där studien ganska många andra, så det är svårt att veta vad man ska tro.

Arnoldski
2007-08-23, 14:46
Ja, efter vad jag fått lära mig finns det inget utom nackdelar med att vänta.

Å andra sidan finns det säkert massor med olika teorier i vanlig ordning.


Det var ju därför jag frågade. Syftet med forum är ju att vi ska kunna hjälpa varandra och det var en enkel fråga tyckte jag.

Jag fattar dock också poängen med det tidigare inlägget -man kan lätt bli för anal i sina ritualer. Jag undrade bara eftersom det var så många diskusioner kring hur långt efter passet man skulle dra Esan, men inget om hur långt innan.


Det lutar nog åt att det blir precis innan passet efter infon här.

Tack igen ni som svarat!

formula4shape
2007-08-23, 15:28
Kolhydrater är inte onödigt efter ett pass, däremot hade de ingen inverkan på proteinsyntesen! Men i återhämtningssyfte är de ett måste.

Som jag skrev; "Kolhydrater är bevisligen onödigt direkt efter ett pass". I återhämtningssyfte kan du likväl fylla på depåerna 30min eller 1h efter passet. Du får ingen mer optimal effekt av att inta kolhydraterna direkt i anslutning till passet.

He-man
2007-08-23, 17:45
Äh, orkar inte släpa med mig ner på gymmet. Jag dricker det precis innan jag går hemmifrån, därefter tar det ca 15 min innan jag börjar träna.

Edit: Bra att du tog upp frågan Arnoldski, jag har själv undrat över detta eftersom jag dricker den hemma. Dock vet jag inte om man blev någe klokare :)

Otto P
2007-08-24, 06:52
Som jag skrev; "Kolhydrater är bevisligen onödigt direkt efter ett pass". I återhämtningssyfte kan du likväl fylla på depåerna 30min eller 1h efter passet. Du får ingen mer optimal effekt av att inta kolhydraterna direkt i anslutning till passet.


Hurvida det är optimalt eller ej låter jag vara osagt.
Trodde att musklerna var lika tillgängliga för glykogeninlagring direkt efter passet som 30 min efter. Men jag kanske har fel. Är fortfarande noob inom träning/kosthållning. :)

Jag dricker malto under passet för att få mer ork/energi (iom att EsaPro tas på tom mage). Det fungerar för mig!
Sen minskar väl kortisolutsöndringen om man intar snabba kolhydrater i samband med träning. Men om det räknas in i återhämtningen är väl en tolkningsfråga...

MrBoris
2007-08-24, 06:57
Sen minskar väl kortisolutsöndringen om man intar snabba kolhydrater i samband med träning. Men om det räknas in i återhämtningen är väl en tolkningsfråga...

kortisolutsöndringen minskar = mindre muskelförlust = antikatabolt. Så oavsett om det räknas in i återhämtningen eller inte så har kolhydrater en del med muskelbygge att göra iaf :)

Otto P
2007-08-24, 07:16
kortisolutsöndringen minskar = mindre muskelförlust = antikatabolt. Så oavsett om det räknas in i återhämtningen eller inte så har kolhydrater en del med muskelbygge att göra iaf :)

Ja det var dit jag ville komma! Mindre muskelnedbrytning = snabbare återhämtning?