handdator

Visa fullständig version : Får en polis kolla upp...


manko
2007-08-23, 09:28
Får en polis t.ex kolla upp en hyresvärds brottregister och allt vad poliser kan kolla upp om ens syster ska flytta in i ett hyreshus?

kanske skit förklarat, men hoppas nån fattar. Great success

mela
2007-08-23, 09:29
Det är jag tveksam till.

manko
2007-08-23, 09:30
Tror inte heller man får det, men måste få lite mer klartext i det, så jag kan säga åt kompisen "fu, din bror är trgö" :D

mela
2007-08-23, 09:34
Tror inte heller man får det, men måste få lite mer klartext i det, så jag kan säga åt kompisen "fu, din bror är trgö" :D

Det strider mot individens integritet.

bubbe
2007-08-23, 09:55
Har för mig en kompis till mig (som jobbar åt polisen) sagt att han får inte kolla upp saker för egen del, men det går bra att fråga en kollega som får göra registerkollen och vice versa.

champion
2007-08-23, 09:58
Jag tror att polisen får kolla upp.

stevooooo
2007-08-23, 10:09
Om man är dömd för nått är det väll en offentlighandling som vem som helst kan begära ut.........................

champion
2007-08-23, 10:16
Du måste personligen ansöka om registerutdrag. Du som söker måste själv skriva under ansökan - ingen fullmakt är giltig. Man kan aldrig ansöka om utdrag för en annan person. För att få belastningsregisterutdrag ska en skriftlig ansökan skickas in via fax, brev eller mejl.

LarsK
2007-08-23, 10:51
Nej, de får inte kolla upp saker utan anledning. Och det loggas om det kollar upp något.

Nilsjohan
2007-08-23, 13:07
Nej, det får de inte

gibfel
2007-08-23, 13:21
Om man är dömd för nått är det väll en offentlighandling som vem som helst kan begära ut.........................


Stämmer bra. Offentlighetsprincipen är något vi civila sällan använder. Det ger dig rätt att granska myndigheterna. På så vis kan du begära ut ALL fakta som har lämnats in till en myndighet eller något som ägs av en myndighet så länge det inte är sekretessbelagt enligt lag.
Jag använde det själv senast i sommras då jag gick till tingsrätten och begärde ut mobiltelefonnummret till en person som var dömd där. Gick även till ett kommunalägt fastighets-företag. Jag fick ut allt dom hade gjort dom senaste åren (slått igen lokaler/alla som bor i deras fastigheter/renoveringar m.m.)

Det går även att få ut dina kompisars skolbetyg (så länge dom inte går på friskola) och arbeten.
Ett klassiskt knep dom lite klyftiga personerna använder sig av är att "va sjuk" den dagen klassen har prov. Dagen efter tar dom en sväng in till skolan och begär ut den största plugghästens prov och pluggar in svaren på frågorna. Fungerar dock inte på nationella prov som är sekretessbelagda.

Desamma gäller människors personnummer med alla siffror och telefonnummer. Finns ju även dom som kollar upp grannarnas löner m.m. Det mesta blir möjligt med offentlighetsprincipen ;)

gibfel
2007-08-23, 13:27
Stämmer bra. Offentlighetsprincipen är något vi civila sällan använder. Det ger dig rätt att granska myndigheterna. På så vis kan du begära ut ALL fakta som har lämnats in till en myndighet eller något som ägs av en myndighet så länge det inte är sekretessbelagt enligt lag.
Jag använde det själv senast i sommras då jag gick till tingsrätten och begärde ut mobiltelefonnummret till en person som var dömd där. Gick även till ett kommunalägt fastighets-företag. Jag fick ut allt dom hade gjort dom senaste åren (slått igen lokaler/alla som bor i deras fastigheter/renoveringar m.m.)

Det går även att få ut dina kompisars skolbetyg (så länge dom inte går på friskola) och arbeten.
Ett klassiskt knep dom lite klyftiga personerna använder sig av är att "va sjuk" den dagen klassen har prov. Dagen efter tar dom en sväng in till skolan och begär ut den största plugghästens prov och pluggar in svaren på frågorna. Fungerar dock inte på nationella prov som är sekretessbelagda.

Desamma gäller människors personnummer med alla siffror och telefonnummer. Finns ju även dom som kollar upp grannarnas löner m.m. Det mesta blir möjligt med offentlighetsprincipen ;)


En till sak som är värt att tillägga är att om någon du vet har en "tjänstemobil" så har du rätt till att få ut samtalslistor. SMS som har skickats eller mottagits på mobilen osv. Detta kan dock göra folk väldigt pissed-off.

Btw så står det i lagen, något i stil med, att du ska få handlingarna OMGÅENDE om det är möjligt. I annat fall ska det skaffas fram inom 3 eller 4 dagar, kommer inte riktigt ihåg. Om så är fallet skickas det via mail eller dylikt.

"Handlingarna skall lämnas ut skyndsamt. Det betyder att man under normal arbetstid ska börja leta fram handlingarna genast – handlingen ska lämnas ut samma dag eller senast dagen efter. Är man på plats gäller dock ”genast”, det betyder att man ska få handlingen med en gång om inte ”betydande hinder möter”. En tjänsteman som vägrar att lämna ut en allmän handling ska samtidigt ge en besvärshänvisning, d.v.s. spontant tala om hur man kan överklaga myndighetens vägran i förvaltningsdomstol. Tjänstemannen ska alltså alltid kunna visa exakt vilken paragraf i PUL eller SekrL man hänvisar till. Brott mot offentlighetsprincipen kan anmälas till Justitieombudsmannen, JO. Att vägra följa offentlighetsprincipen innebär straffrättsligt att man gör sig skyldig till tjänstefel."

Dissector
2007-08-23, 13:40
Jag förstår inte riktigt. Undrar du om polisen får kolla upp hyresvärdens brottsregister när en person flyttar in i ett hyreshus? Alltså om polisen automatiskt skulle göra det eller om polismyndigheten får begära ut uppgifter ifall dom av nån anledning skulle vilja få uppgifter om hyresvärden? Menar du verkligen hyresvärden och inte hyresgästen?

(Jag är nyfiken på sånt här och vill lära mig mer, så jag vill bara få klart på vad det är jag får veta när någon svarar :D)

regus
2007-08-23, 13:44
Vem som helst får kolla vem som helst brottsuppgifter. Så ja, det får han. Även du får kolla upp.

gibfel
2007-08-23, 13:52
Jag förstår inte riktigt. Undrar du om polisen får kolla upp hyresvärdens brottsregister när en person flyttar in i ett hyreshus? Alltså om polisen automatiskt skulle göra det eller om polismyndigheten får begära ut uppgifter ifall dom av nån anledning skulle vilja få uppgifter om hyresvärden? Menar du verkligen hyresvärden och inte hyresgästen?

(Jag är nyfiken på sånt här och vill lära mig mer, så jag vill bara få klart på vad det är jag får veta när någon svarar :D)


Vad jag förstår så är egentligen inte själva brottsregistret en offentlig handling. Däremot är utdragen som Tingsrätten gör i alla mål det. Vilket gör att vilken person som helst egentligen kan få ut faktan. Så det är bara att vandra över till tingsrätten och söka igenom arkiven, teoretiskt sett. Man måste ha personens personnummer, vilket är väldigt enkelt att få ut i vilket fall.

Om du vill ha ut fakta ur brottsregistret finns det en lag som säger att du kan begära utdrag från brottsregistret om dig själv. Detta utnyttjas av många arbetsgivare när någon ska nyanställas. Om personen inte hämtar ut handlingarna om sig själv får dom inte jobbet helt enkelt.

gibfel
2007-08-23, 13:52
Vem som helst får kolla vem som helst brottsuppgifter. Så ja, det får han. Även du får kolla upp.


Nej det får man INTE. Om det inte finns en helt ny lag på sista tiden. Däremot kan man som tidigare nämnts begära utdrag om sig själv ur brottsregistret.

manko
2007-08-23, 13:57
Jag förstår inte riktigt. Undrar du om polisen får kolla upp hyresvärdens brottsregister när en person flyttar in i ett hyreshus? Alltså om polisen automatiskt skulle göra det eller om polismyndigheten får begära ut uppgifter ifall dom av nån anledning skulle vilja få uppgifter om hyresvärden? Menar du verkligen hyresvärden och inte hyresgästen?

(Jag är nyfiken på sånt här och vill lära mig mer, så jag vill bara få klart på vad det är jag får veta när någon svarar :D)

om hyresvärden, hennes bror är polisen som kollat upp :P

gibfel
2007-08-23, 14:00
om hyresvärden, hennes bror är polisen som kollat upp :P


Men varför ska man kolla upp hyresvärden när man ska flytta in *screwy* ?

manko
2007-08-23, 14:17
Men varför ska man kolla upp hyresvärden när man ska flytta in *screwy* ?

Fråga inte mig. Hon sa bara "hyresvärden ids inte gnälla på mig, för då kommer min bror som är polis" och så börja hon säga att han kollat upp honom osv. tyckte bara det lät idiotiskt och trögt :D

ALEXPALEX
2007-08-23, 14:18
Belsatningsregistret är inte offentligt och om man ska kolla upp en dom om någon så måste man ha målnr. Då får man å andra sidan veta allt, men det räcker inte med att komma invalsande med någons personnummer och begära ut alla domar som denne har varit inblandad i.

regus
2007-08-23, 14:24
De flesta rättegångar är offentliga (undantag om det hålls bakom lykta dörrar, men det är rätt ovanligt).
Så jag förstår inte varför inte brottregistret inte är offentligt. Jag ska googla och fråga polizia brb.
Edit: Kanske var så att man bara kan få ut olika mål och inte ett helt register?

Pez
2007-08-23, 14:40
Fråga inte mig. Hon sa bara "hyresvärden ids inte gnälla på mig, för då kommer min bror som är polis" och så börja hon säga att han kollat upp honom osv. tyckte bara det lät idiotiskt och trögt :D

Han kan ju slå i registret och kolla.
Men om han inte har anledning av det i sitt yrkesutövande så bör/får han inte göra det.
Att folk som har möjlighet att kolla i journaler, brottsregister etc gör så är en sak - att de inte får göra det utan giltig anledning är en annan.

Exempelvis åkte ett par sjuksköterskor och poliser dit på det i samband med mordet på Anna Lindh - de hade inget med vården av henne resp. fallet att göra men var där och petade ändå, av nyfikenhet får en anta.