handdator

Visa fullständig version : fett istället för kolhydrater?


miapia
2003-04-10, 14:30
jag lurar lite på att jag äter för mycket kolhydrater och för lite fett i min dagliga kost. använder hälsovakten plus för att få en bild av hur det ser ut och jag ligger alltid på + på kolhydraterna och massor med - på fettet, vilket kanske inte är så bra även om jag inte överskrider mitt dagliga kaloriintag?

men jag har få idéer på hur jag kan byta ut lita av kolisarna mot fett, jag lurar lite på nötter istället för pasta eller potatis om man t.ex. äter kyckling eller så? det är så svårt att bli av med kolhydraterna!

till frukost t.ex, finns det nåt bra man kan äta utan så mycket kolisar? just nu äter jag lättfil, all-bran, havregryn och vetekli i storleken ca 450 kcal, och största delen där är ju kolhydrater... är det bättre att äta gröt rent näringsmässigt?

finns det nån "regel" om när man under dagen ska äta olika mycket av fett, kolisar och protein? är det bra att börja dagen med mycket kolisar alltså eller lämpar det sig bättre att äta så till lunch eller middag? det är ju ändå rätt långsamma kolisar i frukosten så det borde väl inte göra så mycket tycker jag.

men tips om mat att ersätta kolhydrater med fett och/eller protein mottages tacksamt! :)

Jarod
2003-04-10, 14:40
Tycker du kan äta större delen av kolisarna innan middag.....vill du sen ha mer fett å protte så rekommenderar jag BACON!! :eating:

Mvh

Åse Columbus
2003-04-10, 15:03
Originally posted by Jarod
Tycker du kan äta större delen av kolisarna innan middag.....vill du sen ha mer fett å protte så rekommenderar jag BACON!! :eating:

Mvh :eating:

Älskar bacon o stekta ägg på helgerna!!!!!!!!!gottigottgott!!!!!!

åc

ivandrago
2003-04-10, 16:31
lättaste sättet att bli av med en rejäl mängd kolisar är att ersätta pastan/riset/potatisen i en måtlid mot frukt och grönt, eller nötter, eller mer kött. Men det är inget fel på mycket kolisar så länge du inte upplever att du blir fet.. men om du försöker bli av med fett så bör du minska på dem.

miapia
2003-04-10, 16:48
Originally posted by ivandrago
lättaste sättet att bli av med en rejäl mängd kolisar är att ersätta pastan/riset/potatisen i en måtlid mot frukt och grönt, eller nötter, eller mer kött. Men det är inget fel på mycket kolisar så länge du inte upplever att du blir fet.. men om du försöker bli av med fett så bör du minska på dem.

det är ju som det jag är ute efter...att minska i fett (på kroppen) samtidigt som jag tänkte äta mer fett...det låter lite konstigt men det kanske kan funka?

nu har jag inte så stor koll, men om man byter ut t.ex. potatisen mot broccoli istället och äter lika mycket viktmässigt - så får man i sig mycket mindre kolisar alltså?

mättar protein mer än kolhydrater, generellt sett?

King Grub
2003-04-10, 16:56
nu har jag inte så stor koll, men om man byter ut t.ex. potatisen mot broccoli istället och äter lika mycket viktmässigt - så får man i sig mycket mindre kolisar alltså?

Ja, mycket mindre, och mycket mindre energi (kalorier) också. Om du inte gör några andra förändringar kommer du alltså att få betydligt mindre energi till träningen också.

mättar protein mer än kolhydrater, generellt sett?

Ja. Det tycker i alla fall jag.

ivandrago
2003-04-10, 20:28
låter som en god idé. Som sagt, det negativa med lågt kolisintag är mindre energi till träningen, men det positiva är att det är guld för fettförbränningen..

miapia
2003-04-10, 20:56
Originally posted by ivandrago
låter som en god idé. Som sagt, det negativa med lågt kolisintag är mindre energi till träningen, men det positiva är att det är guld för fettförbränningen..

finns det nån enkel förklaring till att det är så, hindrar kolhydraterna fettförbränningen och fett & protein hjälper den?

Sverker
2003-04-11, 06:35
Enkel eller snarare kortfattad förklaring.

-Äter man kolhydrat frisätts mer insulin. Insulinet bromsar frisättningen av fett från fettcellerna.

- Kolhydraterna i sig har företräde som energikälla när musklerna arbetar. Finns det mycket kolhydrat så väljer musklerna det före fettet. Detta gäller när musklerna arbetar. I viloläge dvs de flesta timmarna på dygnet rullar förbränningen av fett på i lagom takt.

- Äter man protein istället för kolhydrat så får du mindre frisättning av insulin. Proteinet omvandlas långsamt till kolhydrat som i sin tur är nödvändig för fettförbränningen. Det är alltså fullt möjligt att leva utan kolhydrater alls.

- Äter man protein så frisätts hormonet glukagon. Glukagon höjer blodsockret och man blir lite piggare.


Läser just nu i olika artiklar där konditionsidrottare som traditionellt ätit mycket kolhydrat under sina träningsperioder nu går över till att äta betydligt mer fett under träningen. Detta leder till att kroppen vänjer sig vid att förbränna fettet och spara på kolhydraterna ( glykogenet ).
Vid tävling så laddar de rejält innan med kolhydrat så förråden är fulla men under tävlingen fortsätter fettförbränningen att vara på topp. Slutresultatet blir att den berömda VÄGGEN kommer betydligt senare eller inte alls under loppet.

miapia
2003-04-11, 07:15
sverker: :bow:

miapia
2003-04-14, 17:48
nu ska vi se...idag har jag ätit följande:

44 g fett, huvuddelen omättat
103 g kolisar, mest långsamma
106 g protein = 1,5 g / kg ungefär eftersom jag väger ca 70 kg.

det vart ungefär 1500kcal enligt hälsovakten som jag använder för att kolla mitt näringsintag.

jag försöker som sagt var dra ner på kolisarna och har därför ökat fett och proteindelen i min kost för att se om det händer nåt med min fettvikt.

hur tycker ni det ser ut? jag är absolut inte ute efter att dra ner för mycket på kolhydraterna och hamna i nån keto-fas eller så... :)
efter min överträningsperiod tränar jag numera tre gånger i veckan, spinning må, ons & fre och ett pump-pass före spinningen på onsdagar. funderar på att lägga in ett styrkepass för överkropp på nån helgdag kanske...

borde jag kanske äta ännu mer protein och fett?

annars funderar jag på att äta så här ett tag för att se hur kroppen reagerar...

ivandrago
2003-04-14, 20:46
100g kolisar ser bra ut! Skulle dock äta dubbelt så mycket protein och mer fett,. 1500kcal på 70kilo är i underkant. Låt dina sista mål på dagen vara helt utan kolisar och ös på med fett istället. Det gör under för fettförbränningen.