handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. stulen cykel


egge
2007-08-22, 21:46
Syrrans cykel har blivit stulen och jag såg den i byn idag (tror jag, visste ju inte att den var stulen då) och nu undrar vad jag har rätt att göra för att ta tillbaka den. Jag vet att man inte bara får sno tillbaka (egenmäktigt förfarande eller vad det nu heter) men hur långt får jag gå? Får jag låsa fast den med ett annat cykellås medan jag ringer på polisen så att de inte kan smita med den eller får jag bara snacka med dem och försöka övertyga dem om att stanna. What to do?

Pudzianovski
2007-08-22, 21:48
Syrrans cykel har blivit stulen och jag såg den i byn idag (tror jag, visste ju inte att den var stulen då) och nu undrar vad jag har rätt att göra för att ta tillbaka den. Jag vet att man inte bara får sno tillbaka (egenmäktigt förfarande eller vad det nu heter) men hur långt får jag gå? Får jag låsa fast den med ett annat cykellås medan jag ringer på polisen så att de inte kan smita med den eller får jag bara snacka med dem och försöka övertyga dem om att stanna. What to do?


Du kan ju ringa polisen och fråga istället för att fråga här. :thumbup:

egge
2007-08-22, 21:52
Du kan ju ringa polisen och fråga istället för att fråga här. :thumbup:

Så här dags? Känns lite dumt.

Pudzianovski
2007-08-22, 21:55
Så här dags? Känns lite dumt.

När du såg den naturligtvis. Du skrev att du såg den idag. Du borde ringt då. Eller tänkte du att det var bättre att vänta tills du kom hem så du kunde fråga på kolo och sedan sova på det en natt?


"114 14 är Polisens nationella telefonnummer för icke akuta ärenden - oavsett var du befinner dig i landet. Det gemensamma numret knyter ihop alla polismyndigheter i Sverige till en nationell organisation som kallas Polisens Kontaktcenter, PKC. Där finns cirka 500 handläggare som kan ta emot alla anmälningar om till exempel brott, förlust, stöld och skadegörelse. De svarar alla dagar, dygnet runt.

Innan samtalet besvaras i växeln hamnar den som ringer i ett talsvar där fyra valmöjligheter ges:

För att göra en polisanmälan om brott eller förlustanmälan, tryck 1
För information om pass, tryck 2
För information om tillstånd och polisstationers öppettider, tryck 3
För alla andra ärenden och för att tala med telefonist, tryck 0 eller vänta."

XroW
2007-08-22, 22:03
Är du säker på att det är hennes cykel ta tillbaka den.

vad är problemet?

egge
2007-08-22, 22:03
När du såg den naturligtvis. Du skrev att du såg den idag. Du borde ringt då. Eller tänkte du att det var bättre att vänta tills du kom hem så du kunde fråga på kolo och sedan sova på det en natt?

Nu behöver du inte vara sån. Fick reda på att den var stulen för cirka 1 timme sedan och så vände jag mig givetvis till kolo för här brukar man få svar på det mesta. Har du ingen konkret information behöver du ju inte skriva i tråden mer, polisens nummer kan jag tack.

Grisen
2007-08-22, 22:05
En särskild typ av egenmäktigt förfarande finns i BrB 8:9, självtäkt, det gäller olovliga besittningsrubbningar där gärningsmannen själv tar sig rätt. Endast när man återtar saker då stölden är färsk föreligger laga självtäkt som inte är straffbelagt.

Du måste vända dig till offentlig myndighet, i det här fallet rimligtvis polisen, för att få tillbaka cykeln.

egge
2007-08-22, 22:06
Är du säker på att det är hennes cykel ta tillbaka den.

vad är problemet?

Jag är inte säker på det alls. Cyklade genom byn idag och lade märke till en likadan cykel som min syster har. Nu ikväll fick jag reda på att hennes blivit stulen så just nu finns det inget alls att göra.

Man får inte bara ta tillbaka den, ser jag den en gång till snackar jag givetvis med grabbhalvan och ringer polisen.

Grisen
2007-08-22, 22:08
Är du säker på att det är hennes cykel ta tillbaka den.

vad är problemet?

Ett av problemen är att det är straffbelagt, se ovan, ett annat är om någon har köpt cykeln av den som stulit den och nu har den i sin besittning.

rememberence
2007-08-22, 22:10
Ett av problemen är att det är straffbelagt, se ovan, ett annat är om någon har köpt cykeln av den som stulit den och nu har den i sin besittning.

Du verkar ha kolla på lagen osv, vad händer om personen i fråga tar tillbaka cykeln bara sådär, men har bevis på att det är hans, vad säger polisen då?

mangs
2007-08-22, 22:14
Man får inte ta tillbaka cykeln då det kan ha varit någon som köpt den i god tro men...

Läs nedan om när min skrotcykel inhandlad för 200 kr blev stulen. Den var låst med tre lås och blev stulen mitt på dagen vid en busshållplats. Några månader senare hittade jag själv cykeln på samma ställe men med ny sadel och nytt framhjul/däck samt lås. Mitt var rejält skevt tidigare.

Hur som helst satte jag fast ett provisoriskt lås och stack hem och ringde polisen och sade att jag hittat "min" cykel och frågade vad jag skulle göra. Det kan ju vara så att cykeln sålts vidare i god tro och då är ju cykeln inte längre min. De sade att jag kunde bära bort den till poliststationen vilket var ca 2km från platsen där cykeln stod fastlåst. Jag fick traska ner till bussstationen (3 kms promenad). Gå med cykeln, eller lyfta ner den är nog rätt ord eftersom den var låst, bort till polisstationen. Där stod den sedan i ett förråd i två månader och ingen hämtade ut den vilket gjorde att cykeln åter igen var min. Polisen som jag pratade med sade att jag skulle sparkat upp låset och stulit tillbaka cykeln på en gång och inte kontaktat polisen.

Jag frågade då vad som skulle hänt om polisen kommit förbi när jag står och sparkar upp låset på en låst cykel. Han hade inget bra svar på det.:Virro

egge
2007-08-22, 22:19
Man får inte ta tillbaka cykeln då det kan ha varit någon som köpt den i god tro men...

Läs nedan om när min skrotcykel inhandlad för 200 kr blev stulen. Den var låst med tre lås och blev stulen mitt på dagen vid en busshållplats. Några månader senare hittade jag själv cykeln på samma ställe men med ny sadel och nytt framhjul/däck samt lås. Mitt var rejält skevt tidigare.

Hur som helst satte jag fast ett provisoriskt lås och stack hem och ringde polisen och sade att jag hittat "min" cykel och frågade vad jag skulle göra. Det kan ju vara så att cykeln sålts vidare i god tro och då är ju cykeln inte längre min. De sade att jag kunde bära bort den till poliststationen vilket var ca 2km från platsen där cykeln stod fastlåst. Jag fick traska ner till bussstationen (3 kms promenad). Gå med cykeln, eller lyfta ner den är nog rätt ord eftersom den var låst, bort till polisstationen. Där stod den sedan i ett förråd i två månader och ingen hämtade ut den vilket gjorde att cykeln åter igen var min. Polisen som jag pratade med sade att jag skulle sparkat upp låset och stulit tillbaka cykeln på en gång och inte kontaktat polisen.

Jag frågade då vad som skulle hänt om polisen kommit förbi när jag står och sparkar upp låset på en låst cykel. Han hade inget bra svar på det.:Virro

Men shit vad stört*screwy* Jag tänkte snacka med dem och ringa dit polisen men de kanske inte kommer låter det som på dig. Bära cykeln till polisstationen är inget alternativ då det är 5 km, längre om man ska ta gångväg.

Liten Men Fet
2007-08-23, 00:31
Men shit vad stört*screwy* Jag tänkte snacka med dem och ringa dit polisen men de kanske inte kommer låter det som på dig. Bära cykeln till polisstationen är inget alternativ då det är 5 km, längre om man ska ta gångväg.

Använd en bil då. Tänk också på att hemförsäkrningen ofta täcker cykelstölder även om självrisken kan vara 1000-1500 kr kan man ju få ut en del om man grovt överskattar värdet på cykel när man talar med försäkringsbolaget.

Det är så många cykelstölder så det är väldigt osannolikt att försäkrningsbolaget tittar närmare på ditt ärende. Jag var tvungen att polisanmäla stölden över internet sen anmälde jag stölden till försäkringsbolaget som betalade ut 600 pix då självrisken låg på 1500.

Degpekka
2007-08-23, 01:25
Som sagt får du enbart ta tillbaks stöldgods på bar gärning. Alltså om du ser någon stjäla din cykel. Men då får du givetvis gripa personen också och hojta på polisen så att han åker med dom.

Jag tycker du ska vänta tills "ägaren" till cykeln kommer och ska använda den, sen pratar du lite lugnt med personen, och du lär ju märka om han har snott den eller ej. Antar att din syrra har något speciellt kännetecken på cykeln? isåfall är det ju ganska lättlöst. Be om att få tillbaka den helt enkelt, tror inte det är några besvär.

Metal_boy_
2007-08-23, 02:49
Såg du den i byn? Då är det väl bara att vässa spjutet och gå ut och leta? :)

Guybrush
2007-08-23, 07:08
Tänk också på att hemförsäkrningen ofta täcker cykelstölder även om självrisken kan vara 1000-1500 kr kan man ju få ut en del om man grovt överskattar värdet på cykel när man talar med försäkringsbolaget.

... och just därför är självrisken så hög???

egge
2007-08-23, 12:33
Som sagt får du enbart ta tillbaks stöldgods på bar gärning. Alltså om du ser någon stjäla din cykel. Men då får du givetvis gripa personen också och hojta på polisen så att han åker med dom.

Jag tycker du ska vänta tills "ägaren" till cykeln kommer och ska använda den, sen pratar du lite lugnt med personen, och du lär ju märka om han har snott den eller ej. Antar att din syrra har något speciellt kännetecken på cykeln? isåfall är det ju ganska lättlöst. Be om att få tillbaka den helt enkelt, tror inte det är några besvär.

Precis så jag hade tänkt göra. Förhoppningsvis är de inte så efterblivna att de börjar bråka när man ska ta tillbaka något som de har snott.

Såg du den i byn? Då är det väl bara att vässa spjutet och gå ut och leta? :)

Var ute en runda igår för att se om jag kunde hitta den faktiskt. Utan spjut men med en kompis.

Ringde polisen nyss och frågade vad jag fick göra och det enda jag "får" göra enligt lagen är att snacka med dem, försöka ta reda på vad de heter osv och kalla dit polisen. Jag får inte låsa fast cykeln ens*screwy* Sen sa de att jag skulle hålla koll på blocket också vilket var en jävligt bra ide som jag inte hade tänkt på alls. Aja wish me luck i min cykeljakt:thumbup:

Liten Men Fet
2007-08-23, 13:29
... och just därför är självrisken så hög???

Det är ju orimligt att självrisken vid cykelstöld är 1500 eftersom der är mer än dom flesta cyklars värde. Då kräver dom dessutom att den är låst med bygellås.
Jag får ju betala för cykelförsäkringen genom min hemförsäkring och jag kan inte välja bort den, alltså betalar jag in pengar till en cykelförsäkring som är värdelös för mig om cykeln blir stulen. Dom försöker ju uppenbarligen blåsa mig och då blåser jag dom, alternativt kan dom ju ta bort cykelförsäkringen ur hemförsäkringen och bara ha det som tillval och då kunna sänka priset på hemförsäkringen.

Vortex
2007-08-23, 13:53
Jag råkade ut för samma sak, visserligen för många år sen men ändå.

Upptäckte en morgon att cykeln var väck, efter plugget gick jag bostadsområdet runt men hittade inget. Jag gav dock inte upp utan gjorde en runda till dagen efter och fann den med låset bortplockat. Jag vågade dock inte ta med den utan gick hem och ringde polisen som, tydligen fler råkat ut för, efter lite dividerande med sina poliskompisar sa att jag kunde gå dit och plocka den, så det gjorde jag *whistle*

aitamaa
2007-08-23, 14:48
En kompis blev av med bilstereogrejer, då sa polisen att inom 24timmar är det fritt fram ta tillbaka grejerna om man hittar dem. Så hittar du cykeln inom 24h är det bara ta tillbaka den. oavsett va dräggen som snott den säger.

Kung Bruno
2007-08-23, 15:28
Jag skulle tagit den, oavsett lagar eller regler.

Det gäller även mina 2 cyklar som blivit snodda de senaste åren. Jag vet tom. vem ... S:

Cilia
2007-08-23, 20:09
Jag har tänkt på vad jag skulle göra om jag hittade någon av mina alla stulna cyklar.
Jag har funderat på att låsa det med orginallåset (om et fanns kvar, ofta använde jag det inte utan slanglås) sen skulle det vara kul och se hur dom försökte få upp cykeln och gå fram med nyckeln och låsa upp den.

Shakemynuts
2007-08-23, 21:22
Såg du den i byn? Då är det väl bara att vässa spjutet och gå ut och leta? :)

Haha! Hade jag druckit något just då jag läste det där hade det defenitivt hamnat på skärmen. :D

PowPow
2007-08-23, 21:41
Fick en cykel stulen när jag gick på högstadiet. Några kids hade stulit den från mina föräldrars trädgård. Jag hade såklart inte åst den, utan låtit låset bara vara fastsatt runt styret. Den var ganska skruttig, så jag brydde mig inte så hemskt mycket. Någon vecka senare såg jag den dock utanför den lokala videobutiken. Den var nymålad och betydligt finare än när de nblev stulen. När kidsen kom ut och skulle ta "sin" cykel så frågade jag var de fått den ifrån. Tänkte att de kanske hade köpt den i god tro, och då var det ju inte deas fel. Men jag fick svaret att de haft den i flera år. Då tog jag upp min nyckelknippa ur fickan och låste upp det lås som fortfarande satt fast runt styret. Sen cyklade jag därifrån med en nymålad silvrig cykel :)

Dumleman
2007-08-23, 22:14
En liten lapp får du väl ändå lämna på sadeln. Skriv typ "Det här är min cykel och jag och mina kusiner vet var din postlåda är"!