handdator

Visa fullständig version : Hjälp ang. träningsschema!


RanShi
2007-08-22, 19:24
Yo!

Nu är det såhär att i början av året hade jag fått upp en bra grundstyrka, och kände att jag kunde börja styrketräna hårt (tränade muskelgrupperna en gång per vecka då). Var inte muskulös då, men inte heller klen.

Har varit ganska aktiv och hade stykretränat kanske ett halvår innan jag gav mig på denna metod.

Började träna med detta schema (alltid med så mycket vikt som det gick):

Måndag och Torsdag:
Ben, Vader, Mage och Nedre rygg
Benpress 3x8-12
Benspark 3x8-12
Bencurls (baksida) 3x8-12
Marklyft 3x8-12
Rygglyft med vikter 3x8-12
Nedre rygg i roddmaskin (drog aldrig in armbågarna så bara nedre ryggen jobbade) 3x8-12
Mage i maskin 3x8-12
Crunches 3xmax
Vader i benpressen (funkar bra) 5x30

Tisdag och Fredag:
Rygg, Biceps och Underarmar
Latsdrag framför bröstet 3x8-12
Latsdrag bakom nacken 3x8-12
Rodd med hantlar 3x8-12
Sittande bicepcurls med hantlar 3x8-12
Bicepcurls med skivstång 3x8-12
Liggande bicepcurls med roddmaskinen =P 3x8-12
Underarmscurls vanliga 3x20
Underarmscurls vanliga reverse 3x20
Underarmscurls stående med raka armar 3x20
Samma reverse 3x20

Onsdag och Lördag:
Bröst, Axlar och Triceps (kör lika många set och reps som förut, så jag skriver inte med något)
Bänkpress
Sned bänk uppåt
Sned bänk nedåt
Axelpress med hantlar
Axlar med hantlar, framåtlyft
Axlar med hantlar, sidolyft
Triceppress i kabelmaskin stående med en liten stång
Triceppress i kabelmaskin med ryggen mot och ena benet böjt
Triceppress i kabelmaskin stående med rep

Okej.

Jag tränade med detta schema från mitten av februari 2007 till början av juni 2007.

Ja, det kanske inte är en så lång tid, men jag vill hellre få reda på om någon här ser några stora problem med mitt sätt som jag tränat på.

Jag fick inte så mycket resultat som jag borde ha fått känner jag, iallafall när det kommer till volymen. Däremot blev jag grymt mycket starkare. Maxade kanske 60 i bänk förut, och nu kunde jag ta 90.
35 var nog vad jag tog som mest om jag skulle maxa bicepcurls med skivstång, nu kunde jag ta 50 två gånger. Körde också med alla vikter i bensparksmaskinen, men men problemet var..

..det syntes inte så mycket att jag hade tränat. Visst gör generna mycket, men så stor skillnad kan det ändå inte vara.

Okej, man kunde och kan fortfarande se att jag håller igång kroppen på något sätt, men speciellt muskulös har jag aldrig känt mig.

Jag åt väldigt mycket, drack kanske lite för lite, och var slarvig med sömnen.

Frågan jag vill ställa är helt enkelt om jag övertränat förra terminen, kört för många övningar eller whatever, eller om det bara handlar om att få nog med mat, sömn och dricka så kommer jag se mycket bättre resultat?

Har jobbat under sommaren och knappt hunnit träna, så jag har en del att ta igen när det kommer till styrkan, men volymen är det ingen skillnad på för att vara ärlig, inget märkbart iallafall..och nu är det inget som stoppar mig från att träna, träna och träna utan avbrott.

Målet är ingen bodybuilderkropp, utan mer en ganska stor fighterkropp.

Har något kilo kroppsfett jag vill bli av med också, men krävs det att jag tränar hela kroppen 2 gånger i veckan för optimal volym har jag hellre kvar min lilla kagge.

Styrkan är jävligt bra att ha, men det känns ändå som om någonting gått snett, nästan som om jag höjt vikterna och pressat mig själv och att musklerna inte hunnit växa i den takt de borde, och att det kanske därför blir kaos och styrka utvecklas på rätt sätt men inte volym.

Detta ärnågot jag bara tänkte på, men stämmer det vore det ju en bra förklaring.

Hoppas någon har något svar att komma med, alla svar uppskatts som fan!

Jackie Dee
2007-08-22, 20:38
Eftersom att du inte har tränat så länge skulle jag ha satsat mer på basövningar, kört fler set där och skippat många övningar.

Pass 1 kört bara marklyft.

Pass 2 Ta bort nån bicepsövning och bort med flera underarmsövningar, kör flera set på stångcurlen istället. Underarmarna får du med bra i rodd, latsdrag mm.

Pass 3 Ta bort lutande bänk neråt, tror inte du behöver koncentrera dig på det än. Kör militärpress fler set och skippa hantellyft framåt.
Du får mycket triceps i både bänk och axelövningarna så ta bort 2 av dom övningarna du kör.

Vila mycket mer, det är vid vila du växer.

kör dom passen du kör mån, ons, fre det räcker.

Körde mycket skumma övningar i början jag med och det gick sådär, nu kör jag mest basövningar och ökar bättre än nånsin både muskelmässigt och styrkemässigt.

Nu kör jag

Mån: Bröst-biceps
Bänkpress
smalbänk
om ork finns flyes med hantlar eller i cable.
Stångcurl
Hantelcurl

Tis Ben-Mage
Knäböj
Benpress
Lårcurl
vadpress

Tors Axlar-Triceps
Militärpress
hantelpress
Dips
Pushdowns i cable

Fre Rygg
Marklyft
Chins el latsdrag
Latsdrag bakom nacke.
Rodd i olika former.


I stora drag är det så, set varierar efter hur tungt jag kör. Runt 5 hårda set i bänk, knäböj, militär och mark iaf.
Om jag har mycket ork efter passet kan jag köra lite discoövningar.

Minoritet
2007-08-22, 20:47
Jag vill bara haka på denna lite och fråga om det är nåt problem mad att köra samma muskelgrupper med 5 dagars mellanrum.

Damien Thorne
2007-08-22, 20:50
Jag tycker Jackie har ett bra upplägg :thumbup:

Damien Thorne
2007-08-22, 20:52
Jag vill bara haka på denna lite och fråga om det är nåt problem mad att köra samma muskelgrupper med 5 dagars mellanrum.

Det är inga problem.

Det vanligaste är att man kör varje muskelgrupp 1 eller 2ggr/vecka. Så 5 dagar är nån stans mittemellan.

RanShi
2007-08-22, 21:15
Jackie Dee:
Tackar för tipsen som fan.
Ska nog sno ditt schema och testa det till nyår.

Tack alla andra också!

Don_Totti
2007-08-23, 22:13
Mån: Bröst-biceps
Bänkpress
smalbänk
om ork finns flyes med hantlar eller i cable.
Stångcurl
Hantelcurl


Fre Rygg
Marklyft
Chins el latsdrag
Latsdrag bakom nacke.
Rodd i olika former.


Tänkte på mån så har du skrivit bröst och biceps men (smalbäkpress är för triceps) vad jag vet. Vad det gäller lastdrag bakom nacken har jag hört av många att det inte är alls bra utan man ska köra den framför.

Don_Totti
2007-08-23, 22:15
Mån: Bröst-biceps
Bänkpress
smalbänk
om ork finns flyes med hantlar eller i cable.
Stångcurl
Hantelcurl


Fre Rygg
Marklyft
Chins el latsdrag
Latsdrag bakom nacke.
Rodd i olika former.


Tänkte på mån så har du skrivit bröst och biceps men (smalbäkpress är för triceps) vad jag vet. Vad det gäller lastdrag bakom nacken har jag hört av många att det inte är alls bra utan man ska köra den framför.

Det här är menat till Jackie dee

Jackie Dee
2007-08-24, 07:26
Det här är menat till Jackie dee

Japp det har du helt rätt i, menade att skriva snebänk där. Smalbänk är givetvis för triceps.

Jag kör latsdrag bakom och tycker det känns fint och får bra kontakt.
Får du ont av det ska du givetvis inte köra det.

RanShi
2007-08-25, 14:22
Någon som har andra synpunkter?