handdator

Visa fullständig version : Massage


KaptenKnäsvag
2007-08-22, 16:58
Vilka positiva effekter har massage ur muskelvolymstillväxt- och träningssynpunkt?

gibfel
2007-08-22, 17:11
Vilka positiva effekter har massage ur muskelvolymstillväxt- och träningssynpunkt?


Beror på vilken massage du menar. "Vanlig" massage ger ju ökad blodgenomströmsel och bättre borttransportering av slaggprodukter som är vanligt vid hård träning. Elitidrottare har massage minst en gång i veckan och går till sjukgymnaster och kiropraktorer m.m. hela tiden. Så ur träningssynpunkt hjälper det, muskeltillväxt vet jag däremot inte.

KaptenKnäsvag
2007-08-22, 17:41
Beror på vilken massage du menar. "Vanlig" massage ger ju ökad blodgenomströmsel och bättre borttransportering av slaggprodukter som är vanligt vid hård träning. Elitidrottare har massage minst en gång i veckan och går till sjukgymnaster och kiropraktorer m.m. hela tiden. Så ur träningssynpunkt hjälper det, muskeltillväxt vet jag däremot inte.

Kan man säga att massage håller musklerna i bättre "skick" allså?

gibfel
2007-08-22, 18:24
Kan man säga att massage håller musklerna i bättre "skick" allså?


Ja, det är den uppfattningen jag har fått iaf. Musklerna återhämtar sig bättre, blir mjukare och smidigare. Ofta vill man ha massage för att bli av med alla knutor också. Vilket minskar riken för skador eftersom man blir mycket smidigare i musklerna.

Handcuff
2007-08-22, 18:27
Jag ska då massageas ordentligt nu denna månad. Lär kännas fett värt jämfört med 1200kr till Dr. Humbug och kiropraktik AB. :thumbup:

gibfel
2007-08-22, 18:32
Jag ska då massageas ordentligt nu denna månad. Lär kännas fett värt jämfört med 1200kr till Dr. Humbug och kiropraktik AB. :thumbup:


Ja. Kriopraktorerna knäcker bara kroppen i alla vinklar och trycker lite här och där. Massage är lite mer njutbart. Alla stora kroppsbyggare går ju på massage flera gånger i månaden för att undvika stelhet och felbelastningar pga det vilket i slutänden leder till skador. Sedan är den onda cirkeln igång.
Fick faktiskt massage igår av min egen syrra(!) som utbildas till sjukgymnast;) Så för min del blir det billigt och bra:thumbup:

Handcuff
2007-08-22, 18:42
Läge för ett "din syrra" skämt. Men jag är en respektabel man :)

En massage är inte särskilt dyr heller..säg ett par hundra för en timme nåt sånt?

Klockbock
2007-08-22, 18:49
Nu när en massagetråd är skapad och aktiv tänkte jag passa på att fråga en sak jag har funderat på ett tag. Jag var inne på spjutkastaren Tero Pitkämäkis sida (nu innan VM) och såg på hans träningsvideor etc. och hamnade till slut på en sida där han förklarar grunden bakom hans träning. Hur som helst så står det NO MASSAGE där vilket jag tyckte var lite märkligt. Alla har alltid sagt att massage endast har positiva effekter, att musklerna mjukas upp och man får bättre rörlighet. Men denna läsning fick mig att tveka litet.

Givetvis kan det här vara en personlig åsikt av Tero och att han helt enkelt inte uppskattar massage, och inte för att det finns några negativa effekter. Men nu undrar jag om massage har några kända negativa effekter?

Här är länken: http://www.teropitkamaki.com/?Deptid=4635

Masson
2007-08-22, 18:50
Ja så dyrt är det inte men Njutbart???? det vetefan :) sist jag blev masserad så kom det nog en och annan tår :D

Edit* Beror ju på vilken sorts massage man får iofs men klassisk Svensk djupgående är INTE skönt!

gibfel
2007-08-22, 18:53
Nu när en massagetråd är skapad och aktiv tänkte jag passa på att fråga en sak jag har funderat på ett tag. Jag var inne på spjutkastaren Tero Pitkämäkis sida (nu innan VM) och såg på hans träningsvideor etc. och hamnade till slut på en sida där han förklarar grunden bakom hans träning. Hur som helst så står det NO MASSAGE där vilket jag tyckte var lite märkligt. Alla har alltid sagt att massage endast har positiva effekter, att musklerna mjukas upp och man får bättre rörlighet. Men denna läsning fick mig att tveka litet.

Givetvis kan det här vara en personlig åsikt av Tero och att han helt enkelt inte uppskattar massage, och inte för att det finns några negativa effekter. Men nu undrar jag om massage har några kända negativa effekter?

Här är länken: http://www.teropitkamaki.com/?Deptid=4635


Antagligen hans personliga åsikt. Min tränare vill tex inte få låren masserade för att han känner sig seg i dom flera dagar efteråt. Elitidrottare har en j*vlar massa saker för sig *gah!*

gibfel
2007-08-22, 18:54
Ja så dyrt är det inte men Njutbart???? det vetefan :) sist jag blev masserad så kom det nog en och annan tår :D

Edit* Beror ju på vilken sorts massage man får iofs men klassisk Svensk djupgående är INTE skönt!


Kan va skönt tycker jag. Tills dom ger sig på muskelknutorna, då vill man bara skrika rakt ut men det är ju för att mjuka upp vilket är bra :cool:

machine gun
2007-08-22, 20:21
Djupmassage/idrottsmassage är grymt effektivt när det kommer till att bli av med muskelrelaterade problem. Däremot gör det ont som satan, men det är det helt klart värt. Kostar 500 kr/h hos snubben jag går hos, men han är värd varenda krona. Utan de behandlingar jag fått där hade det inte blivit något marathonlöpande, det kan jag säga helt säkert.

joriice
2007-08-22, 21:46
Mmmm, skulle gärna vilja bli masserad någon dag, efterföljt av ett bubbelbad eller något liknande...

gibfel
2007-08-23, 00:04
Mmmm, skulle gärna vilja bli masserad någon dag, efterföljt av ett bubbelbad eller något liknande...


Om det gället idrottsmassage så tror jag nog du skulle vilja gå till psykologen och gråta ut. Det gör verkligen sjukt ont :cryout:

joriice
2007-08-23, 00:20
Om det gället idrottsmassage så tror jag nog du skulle vilja gå till psykologen och gråta ut. Det gör verkligen sjukt ont :cryout:

Jasså? Men på vilket sätt gör det ont? Nyper de en i skinnet? eller kör in tummarna mellan revnbenen typ? *popcorn*


Anyhow, i like it rough.. :D

gibfel
2007-08-23, 00:27
Jasså? Men på vilket sätt gör det ont? Nyper de en i skinnet? eller kör in tummarna mellan revnbenen typ? *popcorn*


Anyhow, i like it rough.. :D


Först känns det ganska skönt när dom börjar med uppmjukningen. Trycker ganska hårt så det blir typ ont-skönt ;) Sedan när musklerna har börjat slappna av blir massagen djupare och djupare och fler och fler och FLER knutor kommer fram och dom blir ffs bara större ju djupare dom sitter. Känns som stenhårda korta senor som dom sätter sin vassa armbåge på och "manglar" ut. Jag har fan ont flera dagar efteråt.
Jag tycker det värsta stället är runt skuldrorna. Där finns det så mycket skit att jag inte har velat gå tillbaka på ett bra tag. Men jag ska nog åka dit snart igen för lite uppmjukning.

joriice
2007-08-23, 00:31
Först känns det ganska skönt när dom börjar med uppmjukningen. Trycker ganska hårt så det blir typ ont-skönt ;) Sedan när musklerna har börjat slappna av blir massagen djupare och djupare och fler och fler och FLER knutor kommer fram och dom blir ffs bara större ju djupare dom sitter. Känns som stenhårda korta senor som dom sätter sin vassa armbåge på och "manglar" ut. Jag har fan ont flera dagar efteråt.
Jag tycker det värsta stället är runt skuldrorna. Där finns det så mycket skit att jag inte har velat gå tillbaka på ett bra tag. Men jag ska nog åka dit snart igen för lite uppmjukning.

Aaahhh, vad härligt det låter! :)

gibfel
2007-08-23, 00:36
Aaahhh, vad härligt det låter! :)


Testa;) 500kr för 30min tortyr hod sjukgymnasten.

joriice
2007-08-23, 00:53
Testa;) 500kr för 30min tortyr hod sjukgymnasten.

jaja, det är rätt så dyrt för denna "tortyr", men det måste iaf testas någon gång. Det är säkert.

tano
2007-08-23, 06:31
En enstaka massage gör ingen skillnad i längden, du måste få till det någorlunda kontinuerligt. Det är som allt annat, ett träningspass eller cheatmeal hit eller dit spelar ingen roll.

Däremot kan amn ju massera sig själv med diverse föremål som en tennisboll. Inte så lätt alla gånger, men vader och lår ska gå.

KaptenKnäsvag
2007-08-23, 07:13
En enstaka massage gör ingen skillnad i längden, du måste få till det någorlunda kontinuerligt. Det är som allt annat, ett träningspass eller cheatmeal hit eller dit spelar ingen roll.

Däremot kan amn ju massera sig själv med diverse föremål som en tennisboll. Inte så lätt alla gånger, men vader och lår ska gå.

Hur ofta rekomenderar du?

z_bumbi
2007-08-23, 07:26
Hur ofta rekomenderar du?

Det varierar nog från fall till fall, en till två gånger kan räcka långt om man har något akut problem och får man då både rena träningsråd och råd om hur man kan undvika problemet genom egna "rehab"övningar så kan det räcka med sporadiska återbesök. Har man återkommande problem eller tränar riktigt hårt så kanske man måste gå en gång i veckan för att det ska funkar riktigt bra.
Sen kan man ju gå på massage bara för att det är skönt och se det som underhåll av kroppen och då avgör nog snarare ekonomin hur ofta man går.

machine gun
2007-08-23, 07:57
Testa;) 500kr för 30min tortyr hod sjukgymnasten.

Jag får 60 min för 500 kr hos en idrottsmassör. 1000 kr/h låter dyrt.

Jag gick först 2 ggr för akut behandling av mina smalben/vader, med två veckor mellan. Sen gick jag tillbaka en månad senare och körde igenom vaderna igen och började lite med låren. Sen var jag där ca varannan-var tredje vecka under marathonträningen och körde igenom samtliga muskler i ben, säte, höft samt höftböjare. Man hinner ju med ungefär en muskelgrupp per timme, så det blir ju grundligt gjort. Det gäller att ha nåt att bita i ibland bara ;) Brukar ha blåmärken efteråt och vara öm som satan. Men 2-3 dagar efter en behandling känner man sig som ny.

Hallberg
2007-08-23, 08:24
500 kr/h brukar vara "standardpris" hos de flesta massörer i storstadsregionerna. 400-450 kr/h i småstäderna. (Själv ligger jag på 420 kr/h här nere i Västervik). Vad gäller antal besök/besöksfrekvens så håller jag i stort med bumbi. Ett enda besök är dock ganska lite om man har problem (beror givetvis på hur duktig du är på att göra dina "rehabövningar")

Se till att du går till en massör som är medlem i kroppsterapeuternas yrkesförbund, då vet du att massören är ordentligt utbildad (certifierad av Branschrådet Svensk Massage) och bedriver sin verksamhet på ett seriöst sätt. Alternativt gå till en naprapat, men det är lite "overkill" om det är ren muskelterapi du behöver.

/Mattias (BSM-certifierad massör)

z_bumbi
2007-08-23, 08:49
Ett enda besök är dock ganska lite om man har problem (beror givetvis på hur duktig du är på att göra dina "rehabövningar")


Sant.

Timme
2007-08-23, 10:22
En enstaka massage gör ingen skillnad i längden, du måste få till det någorlunda kontinuerligt. Det är som allt annat, ett träningspass eller cheatmeal hit eller dit spelar ingen roll.

Däremot kan amn ju massera sig själv med diverse föremål som en tennisboll. Inte så lätt alla gånger, men vader och lår ska gå.

Tenisboll har jag provat och det gör läskig ont! Jag tänker skaffa en sådan här att rulla på så kan jag massera mig själv: http://exertools.stores.yahoo.net/follerstm.html

stevebc
2007-08-23, 10:35
Jag har aldrig förstått det där med foam roller. Har bara trott det var nåt man kunde ligga på som var skönt så man slapp ligga på det hårda golvet. Hur ger det en masserande effekt att ligga på en bit skumgummi?

Timme
2007-08-23, 10:49
Jag har aldrig förstått det där med foam roller. Har bara trott det var nåt man kunde ligga på som var skönt så man slapp ligga på det hårda golvet. Hur ger det en masserande effekt att ligga på en bit skumgummi?

Det är nog lite hårdare än skumgummi. Annars har jag fattat helt åt skogen fel :D Det ger en djupgående massage och gör hyffsat ont. Prova med en tennisboll. Du lägger den under gastrocnemius (vad muskeln) och sedan trycker du vaden mot den och rullar. Det gör sjukt ont efter ett tag vill jag lova!

stevebc
2007-08-23, 10:53
Ah det låter skönt! Gillar när saker trycks mot mig, ju hårdare massage desto större njutning.

gibfel
2007-08-23, 13:09
Jag får 60 min för 500 kr hos en idrottsmassör. 1000 kr/h låter dyrt.

Jag gick först 2 ggr för akut behandling av mina smalben/vader, med två veckor mellan. Sen gick jag tillbaka en månad senare och körde igenom vaderna igen och började lite med låren. Sen var jag där ca varannan-var tredje vecka under marathonträningen och körde igenom samtliga muskler i ben, säte, höft samt höftböjare. Man hinner ju med ungefär en muskelgrupp per timme, så det blir ju grundligt gjort. Det gäller att ha nåt att bita i ibland bara ;) Brukar ha blåmärken efteråt och vara öm som satan. Men 2-3 dagar efter en behandling känner man sig som ny.


Då utgår jag ifrån sjukgymnaster som har mycket erfarenhet i ryggen. Inte någon som enbart är massör. Sjukgymnasterna tycker jag är bättre för dom lägger upp program, kör akupunktur och har metoder mot i princip allting. Den jag har nu håller på med min allergi och astma samtidigt som muskelstelhet och fixar min program mot benhinnorna. Det kostan 500kr per gång och man är där i typ 30-40min.

Hallberg
2007-08-23, 14:04
Då utgår jag ifrån sjukgymnaster som har mycket erfarenhet i ryggen. Inte någon som enbart är massör. Sjukgymnasterna tycker jag är bättre för dom lägger upp program, kör akupunktur och har metoder mot i princip allting. Den jag har nu håller på med min allergi och astma samtidigt som muskelstelhet och fixar min program mot benhinnorna. Det kostan 500kr per gång och man är där i typ 30-40min.

Visst har en sjukgymnast betydligt bättre utbildning än vi massörer (även om det finns gott om massörer som även lägger upp program för träning också), men om det just är massage eller triggerpunktsbehandling det gäller så står de sig slätt mot en massör. Sjukgymnasterna läser ca 20 h massage vilket inte är särskilt mkt. De lägger sin studietid (och vanligen arbetstid) på andra (mer avancerade) problem.

gibfel
2007-08-23, 14:22
Visst har en sjukgymnast betydligt bättre utbildning än vi massörer (även om det finns gott om massörer som även lägger upp program för träning också), men om det just är massage eller triggerpunktsbehandling det gäller så står de sig slätt mot en massör. Sjukgymnasterna läser ca 20 h massage vilket inte är särskilt mkt. De lägger sin studietid (och vanligen arbetstid) på andra (mer avancerade) problem.


Massage är trots allt något man lär sig bättre med tiden. Finns även en hel del kurser som inte är så farligt långa. Min syster går gymnasiet nu och har haft ganska många timmar med massage. Hon är enligt mig helt OK på att massera.

Hallberg
2007-08-23, 14:51
Man blir väl bättre på det mesta med tiden(?)

Visst är det så att man kan lära sig de vanliga greppen och att ge en "vanlig" massage utan särskilt mkt utbildning, men ska du kunna behandla någon som faktiskt har problem (t.ex. piriformisentrapment, diffusa smärtor i en arm (vilket bl.a. kan bero på triggerpunkter i infraspinatus eller inklämningar vid scalenerna eller pec.min) behöver man kunna en hel del anatomi/fysiologi och korrekta tester för att kunna ställa rätt diagnos och sedan behandla rätt /eller skicka vidare om problemet ligger utanför ens kompetensområde.

Därmed inte sagt att man inte kan massera någon även utan utbildning, men ska man kunna mer än att bara knåda lite på måfå, så krävs det en del utbildning. En massör håller mer på med "muskelmanipulation" än bara massage. Det kan bl.a. vara töjningar, muskelfunktionstester, rörelsetester, strain/counterstrain...
Vad gäller "vanlig" massage så kan vi väl tillägga att det inte bara är att "lära-sig-allt-eftersom" när man t.ex. ska pressurbehandla psoas major... ;)

gibfel
2007-08-23, 15:18
Man blir väl bättre på det mesta med tiden(?)

Visst är det så att man kan lära sig de vanliga greppen och att ge en "vanlig" massage utan särskilt mkt utbildning, men ska du kunna behandla någon som faktiskt har problem (t.ex. piriformisentrapment, diffusa smärtor i en arm (vilket bl.a. kan bero på triggerpunkter i infraspinatus eller inklämningar vid scalenerna eller pec.min) behöver man kunna en hel del anatomi/fysiologi och korrekta tester för att kunna ställa rätt diagnos och sedan behandla rätt /eller skicka vidare om problemet ligger utanför ens kompetensområde.

Därmed inte sagt att man inte kan massera någon även utan utbildning, men ska man kunna mer än att bara knåda lite på måfå, så krävs det en del utbildning. En massör håller mer på med "muskelmanipulation" än bara massage. Det kan bl.a. vara töjningar, muskelfunktionstester, rörelsetester, strain/counterstrain...
Vad gäller "vanlig" massage så kan vi väl tillägga att det inte bara är att "lära-sig-allt-eftersom" när man t.ex. ska pressurbehandla psoas major... ;)


Sådant som du nämner lär sig min syster en hel del om eftersom hon går ett program som förbereder inför sjukgymnastutbildning på högskola. Hon går i 3:an nu och har lärt sig en hel del på den tiden. Det jag menar är att sjukgymnaster, enligt mig, är minst lika bra på att massera men kan en hel del utöver det också. Det är antagligen därför det kostar så ofantligt mycket.

machine gun
2007-08-23, 22:24
Det jag menar är att sjukgymnaster, enligt mig, är minst lika bra på att massera men kan en hel del utöver det också. Det är antagligen därför det kostar så ofantligt mycket.

Å andra sidan kostar ett sjukgymnastbesök bara 140 kr* (70 kr för återbesök) om de är anslutna till Landstinget. Dessutom gäller även högkostnadsskydd (max 900 kr/år) samt frikort.

*Priserna gäller för Stockholms läns landsting, kan variera en del i landet.

ugly_kid
2007-08-23, 22:34
Sådant som du nämner lär sig min syster en hel del om eftersom hon går ett program som förbereder inför sjukgymnastutbildning på högskola. Hon går i 3:an nu och har lärt sig en hel del på den tiden. Det jag menar är att sjukgymnaster, enligt mig, är minst lika bra på att massera men kan en hel del utöver det också. Det är antagligen därför det kostar så ofantligt mycket.



Bor du i karlskrona?

Jag är massör och bor i karlskrona, tar endast 150kr/30min

om du är intresserad så skriv ett pm

Skeletto
2007-08-24, 06:52
Tjaba! jag har börjat få problems med mina armbågar efter mycket dips å chins och tror att det börjar bli dags för mig å släppa mig till idrottmasssör .
Är det någon som har fått behandling för tennisarm å skulle kunna dela med sig efarenheterna.
Jag försöker massera mig själv ett par ggr om dan så jag får lite genomblödning,känns faktiskt skönt efteråt.Tycker att jag själv masserar rätt hårt men jag kanske får lära mig vad hårt betyder om jag uppsöker en sån idrottsmasör.

Hallberg
2007-08-24, 07:41
Sådant som du nämner lär sig min syster en hel del om eftersom hon går ett program som förbereder inför sjukgymnastutbildning på högskola. Hon går i 3:an nu och har lärt sig en hel del på den tiden. Det jag menar är att sjukgymnaster, enligt mig, är minst lika bra på att massera men kan en hel del utöver det också. Det är antagligen därför det kostar så ofantligt mycket.

Isf har de lagt om sjukgymnastutbildningen... När jag pluggade till massör var våra lärare i vissa fall sjukgymnaster (dock inte när det gällde massage som sådant) och de hade i stort sett inte lärt sig någon massage i sin utbildning (en hel del som pluggat massage ändå, men inte via sjukgymnasteutbildningen). Vi hade också en sjukgymnast i klassen, som ville bli bättre på manuell terapi och därför läste till massör för att komplettera sin sjukgymnastiska utbildning. Har de tryckt i massagen i sjukgymnastutbildningen idag så är det väl bara bra, men isf är det relativt nytt. Dock håller jag, som jag tidigare skrev, med om att de kan oerhört mycket annat.

gibfel
2007-08-24, 17:24
Å andra sidan kostar ett sjukgymnastbesök bara 140 kr* (70 kr för återbesök) om de är anslutna till Landstinget. Dessutom gäller även högkostnadsskydd (max 900 kr/år) samt frikort.

*Priserna gäller för Stockholms läns landsting, kan variera en del i landet.


Jag har aldrig varit hos en sjukgymnast som är ansluten till landstinget utan endast folk som har anknytning på landslagsnivå och dylikt (alla dom är privatägda företag vad jag har märkt). Dom tar minst 500kr per besök. Dessa människorna kan massera riktigt bra vad jag har märkt iaf.

pony
2007-08-26, 21:43
Nu är det några stycken som vittnar om att en riktigt djup och brutal massage kan göra subjektet öm och blå i ett par dagar. HUR öm pratar vi om då? Kan man bruka kroppen? Kan man träna? ...eller vill man helst krypa ihop med en snuttefilt och gunga katatoniskt?

gibfel
2007-08-26, 21:59
Nu är det några stycken som vittnar om att en riktigt djup och brutal massage kan göra subjektet öm och blå i ett par dagar. HUR öm pratar vi om då? Kan man bruka kroppen? Kan man träna? ...eller vill man helst krypa ihop med en snuttefilt och gunga katatoniskt?


Jag skulle nog säga såhär: Det värsta är absolut inte efteråt utan under själva massagen. Jag vill seriöst talat bara skrika rakt ut, göra en bakåtvolt och ge personen som masserar en käftsmäll.
Efteråt är jag så glad att det är över att jag inte tänker så mycket på smärtan. Jag blir iaf mest öm och mörbultad i musklerna. Dagen efter brukar det göra lite ont när man rör på sig eller använder musklerna som fick massage. Värre än så tycker jag inte det är;)

Hallberg
2007-08-26, 22:34
Nu är det några stycken som vittnar om att en riktigt djup och brutal massage kan göra subjektet öm och blå i ett par dagar. HUR öm pratar vi om då? Kan man bruka kroppen? Kan man träna? ...eller vill man helst krypa ihop med en snuttefilt och gunga katatoniskt?

Behandlingsreaktionerna brukar normalt sett inte kännas värre än normal träningsvärk. Plus eventuellt lite blåmärken om man har lätt för att få såna (men då har man nog fått det av träningen också ibland)

Vad gäller hur hård en behandling är så beror det till stor del på kunden. Ju mer djupgående man kan gå desto bättre (i stort sett), men om kunden spänner den behandlade muskeln (vilket de flest gör om man går på för hårt) så förtar det mycket av massagens effekt, så det är en balansgång. Säg till din terapeut om du vill ha det hårdare eller mjukare. Vi kan anpassa oss om kunden vill ha det lite rough eller vanilj... ;) *whistle*

gibfel
2007-08-26, 22:40
Behandlingsreaktionerna brukar normalt sett inte kännas värre än normal träningsvärk. Plus eventuellt lite blåmärken om man har lätt för att få såna (men då har man nog fått det av träningen också ibland)

Vad gäller hur hård en behandling är så beror det till stor del på kunden. Ju mer djupgående man kan gå desto bättre (i stort sett), men om kunden spänner den behandlade muskeln (vilket de flest gör om man går på för hårt) så förtar det mycket av massagens effekt, så det är en balansgång. Säg till din terapeut om du vill ha det hårdare eller mjukare. Vi kan anpassa oss om kunden vill ha det lite rough eller vanilj... ;) *whistle*


Jag har för mig att jag grät ut: LÖSARE, MJUKAR, TA INTE I SÅ HÅRT, NEJ, AJ hela massagen men det kändes ändå som om tummen på ryggen var inne och masserade insidan av bröstmuskeln :furious:
Krävs det att man säger "smält vaniljglass" för att slippa se ljuset i tunneln!? ;)

joriice
2007-08-26, 23:08
Men hah, varför masserar man så hårt om man säger att det gör ont och har tårar i ögonen? Visst, det kanske är "bra" men lite service måst eman väl få samtidigt. Vet de själva hur hårt de tar i och hur ont det gör liksom?

Jaja, måste hasa mig till seksiga massör-kvinnan och gråta ut lite isådanfall... :D

machine gun
2007-08-26, 23:25
Nu är det några stycken som vittnar om att en riktigt djup och brutal massage kan göra subjektet öm och blå i ett par dagar. HUR öm pratar vi om då? Kan man bruka kroppen? Kan man träna? ...eller vill man helst krypa ihop med en snuttefilt och gunga katatoniskt?

Efter första behandlingen av mina vader hade jag brutal träningsvärk som höll i sig i 4 dagar, men då hade han iofs gått på riktigt ordentligt (och musklerna var rejält spända innan). Efter de andra gångerna har det varit mer som normal träningsvärk och lite ömt i huden efter friktionen. Man brukar kunna träna samma dag och min massör brukar även rekommendera att man gör det, åtminstone nåt lättare pass. Man behöver kanske inte planera in hårdaste passet på hela veckan just den dagen däremot ;)

Hallberg
2007-08-27, 05:51
Jag har för mig att jag grät ut: LÖSARE, MJUKAR, TA INTE I SÅ HÅRT, NEJ, AJ hela massagen men det kändes ändå som om tummen på ryggen var inne och masserade insidan av bröstmuskeln :furious:
Krävs det att man säger "smält vaniljglass" för att slippa se ljuset i tunneln!? ;)

Triggerpunkt? De gör ont så in i helvete per definition och då trycker man oftast mkt löst på dem. (Dessutom en av få gånger man använder tummarna)

z_bumbi
2007-08-27, 07:48
Nu är det några stycken som vittnar om att en riktigt djup och brutal massage kan göra subjektet öm och blå i ett par dagar. HUR öm pratar vi om då? Kan man bruka kroppen? Kan man träna? ...eller vill man helst krypa ihop med en snuttefilt och gunga katatoniskt?

Det beror dels på hur hårt du vill att massören ska ta i men även hur spänd (etc) du är , om det för min del är första gången på länge så är en snuttefilt inte helt fel, gång två så blir jag bara lite loj i ett dygn efteråt och gång tre så är det bara direkt efteråt som jag märker någon direkt skillnad.

Emmzan sov i typ två dygn första gången hon fick massage men det var efter en period med mycket stress och skum träning.

Lösningen när man som du måste prestera är nog att be massören ta det lugnt första gången så märker du hur du reagerar, gången efter kan han/hon ta i lite mer osv.

pony
2007-08-27, 15:11
Det beror dels på hur hårt du vill att massören ska ta i men även hur spänd (etc) du är , om det för min del är första gången på länge så är en snuttefilt inte helt fel, gång två så blir jag bara lite loj i ett dygn efteråt och gång tre så är det bara direkt efteråt som jag märker någon direkt skillnad.

Emmzan sov i typ två dygn första gången hon fick massage men det var efter en period med mycket stress och skum träning.

Lösningen när man som du måste prestera är nog att be massören ta det lugnt första gången så märker du hur du reagerar, gången efter kan han/hon ta i lite mer osv.

Bra råd. Eftersom jag är bångstyrig och har svårt att erkänna mig besegrad är det inte så sannolikt att smärtan under själva behandlingen kommer att få mig att säga ifrån. Men det är mindre bra om kroppen (ryggen!) blir en oanvändbar urvriden liten trasa dagarna därpå.

obesogen
2007-08-28, 15:10
Kul med en tråd om massage! Det finns ju så många föreställningar om vad triggerpunkter är så jag tänkte jag skulle knappa ner det jag fått lära mig. Är sjukgymnaststudent termin 6 och gick massagekursen privat förra året och blev sådeles licenserad massör. Tog även en triggerpunktskurs.
Vad är då en triggerpunkt? Jo det finns en del kriterier:

1. Det skall finnas en lokaliserad spontan smärta (som känns utan tryck på triggerpunkten) Smärtan skall ej heller följa en nervs utbredningsområde.
2. En spontan smärta eller förändrad sensibilitet i ett refererat område för triggerpunkten (utan att man trycker på triggerpunkten)
3. Ett hårt palpabelt muskelstråk kan kännas i involverad muskel
4. Intensiv ömhet vid tryck som är lokaliserad till en exakt punkt i ett spännt muskelstråk i muskeln.
5. En viss grad av rr-inskränkning när det är mätbart

Övriga kriterier:
6. Tryck på den ömma punkten framkallar spontan smärta och förändrad sensibilitet lokalt och inom det refererade området
7. Lokal Twitch Responds (offrivillig muskelkontraktion) utlöses i muskelstråket vid en tvärgående snärtig palpation eller genom att undersökaren sticker en nål i den ömma punkten.

Diagnosen triggerpunkt ställs om 5 av huvudkriterierna uppfylls och en av de övriga

Viktigt att veta är att det behövs alltså en refererad smärta för att det ska vara en triggerpunkt. Annars är det antagligen en tenderpoint och massage ger alltså inte samma effekt.
Varför det gör ont när man palperar en triggerpunkt är inte helt klarlagt, det finns en mängd olika teorier (microtrauman, kalciumläckage, spamsteorier) men vad man tror är den utlöses av prostalandiner som är smärtframkallande substanser som aktiverar fria nervändar i muskeln.
Annat som kan vara intressant att veta är att triggerpunkter och akupunkturpunkter har till 70% samma lokalisation. Många anser att triggerpunkter. Akupunktur på triggerpunkter och omvänt har visat sig fungera bra.
Det ska göra ordentligt ont! Lätt massage av typen effleurage eller mild petrissage är ju skönt men ger ytterst liten effekt om du inte har lymfödem ;)
Precis som tidigare nämts i tråden så ger massage ingen långvarig behandlingseffekt, det handlar om några dagar. Dock kan det vara ett perfekt komplement till någon annan behandlingsmetod.

InaIna
2007-10-15, 09:53
[QUOTE=Hallberg;2476023]Man blir väl bättre på det mesta med tiden(?)

Visst är det så att man kan lära sig de vanliga greppen och att ge en "vanlig" massage utan särskilt mkt utbildning, men ska du kunna behandla någon som faktiskt har problem (t.ex. piriformisentrapment, diffusa smärtor i en arm (vilket bl.a. kan bero på triggerpunkter i infraspinatus eller inklämningar vid scalenerna eller pec.min) behöver man kunna en hel del anatomi/fysiologi och korrekta tester för att kunna ställa rätt diagnos och sedan behandla rätt /eller skicka vidare om problemet ligger utanför ens kompetensområde.
QUOTE]

Måste bara fråga vidare angående detta inlägg; kan man på något sätt själv klura fram om man har en inklämning i scalenerna eller pectoralis minor? Jag har ett tryck över hals/bröst och ibland smärtstrålning i bröstet. Vid vissa övningar, framför allt när jag kör bröst eller stretchar ut bröst och hals så får jag en konstig känsla där och det domnar och sticker i fingrarna och vänsterarmen. Kan detta bero på inklämning vid dessa muskler, och hur får man bukt med detta? Har haft det i snart ett halvår trots vila, lätt träning och lätt töjning av scalenerna.
Tacksam för svar.

/Ina

Einar
2008-10-28, 17:04
Jag väcker en gammal tråd vid liv för att ställa en liten fråga inom samma ämne.

Jag har varit stel och öm i min rygg efter diverse gympass och kampsportande så jag valde att igår besöka en massör som kommer till mitt jobb med jämna mellanrum. Idag så känns det mycket bättre i ryggen förutom att jag har fått en stor knuta i kappmuskeln vid nacken. Är detta något som kommer gå bort av sig självt? Jag har inte haft en sådan tidigare, utan den har uppkommit efter massagen.

Jag frågade såklart min massör om den och hon trodde det var en blodutgutelse. Men det är som en liten knöl som ej går att flytta runt på, så jag undrar om det verkligen kan vara rätt. Någon som har idéer? Jag har smetat på lite tigerbalsam nu i alla fall.

Matsa
2008-10-28, 18:03
Isf har de lagt om sjukgymnastutbildningen... När jag pluggade till massör var våra lärare i vissa fall sjukgymnaster (dock inte när det gällde massage som sådant) och de hade i stort sett inte lärt sig någon massage i sin utbildning (en hel del som pluggat massage ändå, men inte via sjukgymnasteutbildningen). Vi hade också en sjukgymnast i klassen, som ville bli bättre på manuell terapi och därför läste till massör för att komplettera sin sjukgymnastiska utbildning. Har de tryckt i massagen i sjukgymnastutbildningen idag så är det väl bara bra, men isf är det relativt nytt. Dock håller jag, som jag tidigare skrev, med om att de kan oerhört mycket annat.

Näe, SG utbildningen har inte så värst mycket massage, det har inte förändrats. I alla fall inte här i Linköping. Jag vet dessutom flera sjukgymnaster som inte ens använder sig av massage över huvud taget. När jag läste till sjukgymnast blev jag lite besviken på hur knaper massagekursen var. Visserligen läste jag endast första året innan jag hoppade av, men jag vet att mina faddrar inte hade haft mer massageutbildning än den lilla kursen det första läsåret. Däremot är det inte ovanligt att SG studenter läser extra massage utanför SG utbildningen.

Sådant som du nämner lär sig min syster en hel del om eftersom hon går ett program som förbereder inför sjukgymnastutbildning på högskola. Hon går i 3:an nu och har lärt sig en hel del på den tiden. Det jag menar är att sjukgymnaster, enligt mig, är minst lika bra på att massera men kan en hel del utöver det också. Det är antagligen därför det kostar så ofantligt mycket.

Jag tror att dina erfarenheter av sjukgymnaster är ganska begränsade. Om du främst har träffat sjukgymnaster som har långvarig erfarenhet av att jobba med idrottsmän så är de sannolikt även mycket duktiga massörer eftersom det är ett mycket vanligt och effektivt sätt att behandla idrottsmän. Det är även mycket troligt att de har läst extra för att lära sig att massera. Rent allmänt skulle jag dock vilja säga att det finns fler sjukgymnaster som är odugliga på att massera än det finns sådana som är bra på det.

Grejen med sjukgymnastik är att det är ett så fruktansvärt brett yrkesområde, därför är det väldigt varierande vad de är duktiga på. Det beror helt och hållet på vart de jobbar och hur deras kundkrets ser ut.

dyxeldoff
2008-10-28, 22:16
själv brukar jag ta lös sängknoppen (stor som en handboll av trä) och krossa knutorna igeonom att luta sig mot väggen och ha knoppen i mellan.

Anton Fräs
2008-10-28, 22:17
själv brukar jag ta lös sängknoppen (stor som en handboll av trä) och krossa knutorna igeonom att luta sig mot väggen och ha knoppen i mellan.
Oh herre jävlar, vek mig av skratt. Tack för den :) Jag gillar hårdhänt massage, skönt när det ömmar även om sängknoppen kanske är i överkant ;)

J.V
2008-10-28, 22:18
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70743