handdator

Visa fullständig version : Tips på "Lagringsbar" föda i skåp


brolinho
2007-08-22, 16:02
Okej nu är det såhär att jag går in i en 9 månaders period av hård träning, mycket sömn och käk hela tiden. Den hårda träningen går fint, sömnen kan diskuteras då man inte får sova i det här landet. Vilket då innebär att frukosten blir lite dålig och jag blir hungrig typ två timmar innan lunch.

Jag är student och det innebär 1000 kr i månaden, alltså har jag inte den största plånboken. Jag försöker dock hitta något (anything) som man kan lagra upp i skåpet, typ 200 bananer hade vart kanon! Om de höll mer än 2 dar.. Saker som inte kostar så sjukt mycket men som man ändå kan knapra på hela tiden och därmed inte bli så hungrig jämt. Det är vad jag vill ha tips på!

agazza
2007-08-22, 16:06
tonfisk eller makrill på burk håller sig väl ganska bra, ta en sväng runt i affären och kolla vad som är konserverat och står framme i rumstemperatur

Cashew
2007-08-22, 16:54
Konserverade bönor och kikärter!! Gott, gott, gott!! Knäckemackor! Torkad frukt och nötter är bra men kan ju vara lite dyrt, brukar dock gå att få tag på rätt billiga katrinplommon till hyfsat bra pris!

brolinho
2007-08-22, 17:12
Man tackar för svaren, ska ta en runda på Lidl någon da hehe.

Inga fler tips? Jag menar gå omkring med makrillsburkar i skolan? + att de kostar väll en del? typ 10 spänn x 100 = 2000 :O

Alfred Nobel
2007-08-22, 17:51
Man tackar för svaren, ska ta en runda på Lidl någon da hehe.

Inga fler tips? Jag menar gå omkring med makrillsburkar i skolan? + att de kostar väll en del? typ 10 spänn x 100 = 2000 :O

Tonfisk hade jag med mig till skolan under min diet, visst fick man blickar men det är bara att ignorera och köra på. En tonfiskburk kostar 4-5kr.

Handcuff
2007-08-22, 17:55
Man tackar för svaren, ska ta en runda på Lidl någon da hehe.

Inga fler tips? Jag menar gå omkring med makrillsburkar i skolan? + att de kostar väll en del? typ 10 spänn x 100 = 2000 :O

Bra matte :thumbup:

brolinho
2007-08-22, 18:52
Ojdå, men ska stå 200 där inte 100 ;D

Blir man "icke" hungrig på en sån där tonfiskburk?

Kung Bruno
2007-08-22, 18:58
Tonfisk hade jag med mig till skolan under min diet, visst fick man blickar men det är bara att ignorera och köra på. En tonfiskburk kostar 4-5kr

Tänk att besitta en sådan tapperhet.

Jacky
2007-08-22, 19:38
Nötter, torkade aprikoser, havregryn, solrosfrön, pumpakärnor, knäckebröd, paltbröd, müsli, havregryn...
Konserver: bönor, linser, tonfisk, musslor, makrill, sardiner, picnickbog..

kolla webb-butik: http://www.netxtra.se för att inspireras och planera..

krellik
2007-08-22, 20:05
Man tackar för svaren, ska ta en runda på Lidl någon da hehe.

Inga fler tips? Jag menar gå omkring med makrillsburkar i skolan? + att de kostar väll en del? typ 10 spänn x 100 = 2000 :O

Dummaste skiten jag hört på länge.

Tänk på det såhär. En burk makrill eller tonfisk är den dyra delen i en hel måltid (finns alltid billiga kolhydrat och fettkällor att tillgå).

Så det du räknade upp där var 200 måltider.

Ta 200 x mc donalds meny och räkna på det du istället..:smash:

Och dessutom varför i hela fridens namn måste du köpa på dej 200 burkar på en gång. Köpa på sej ett 20 tal först och se hur snabbt du äter dej igenom dom.. Fisk konserver är inte alltid så roliga så risken är ju att du skaffar ett lager som dina barnbarn får ärva nån gång i framtiden...

Handcuff
2007-08-22, 20:08
Och dessutom varför i hela fridens namn måste du köpa på dej 200 burkar på en gång. Köpa på sej ett 20 tal först och se hur snabbt du äter dej igenom dom.. Fisk konserver är inte alltid så roliga så risken är ju att du skaffar ett lager som dina barnbarn får ärva nån gång i framtiden...

Haha..de går ju åååååååt!

Seriöst..har för mig rekomendationen ligger på 2 burkar tonfisk/vecka eller något sådant pga tungmetallerna. Så då kommer dina burkar räcka 2 år :thumbup:

krellik
2007-08-22, 20:12
Haha..de går ju åååååååt!

Seriöst..har för mig rekomendationen ligger på 2 burkar tonfisk/vecka eller något sådant pga tungmetallerna. Så då kommer dina burkar räcka 2 år :thumbup:

Det där kan man ju viserligen debattera. Själv är jag inte så orolig, så länge det är en av flera proteinkällor för mej och jag inte lever på skiten (och går runt och luktar kvinnligt könsorgan dagarna i ända som när man haaerdcoare en gång i tiden) så är jag inte oroad...

Handcuff
2007-08-22, 20:16
Det där kan man ju viserligen debattera. Själv är jag inte så orolig, så länge det är en av flera proteinkällor för mej och jag inte lever på skiten (och går runt och luktar kvinnligt könsorgan dagarna i ända som när man haaerdcoare en gång i tiden) så är jag inte oroad...

Är väl inte så mycket att debattera om egentligen. Tungmetaller som kvicksilver mm är en av de saker det finns fog för att undvika. Utan tvekan. Och jag tillhör definitivt inte den skara människor som är lättskrämda av forskningsrön osv....

krellik
2007-08-22, 20:23
Artikeln "the naked truth about mercury and tuna" på t-mag (får ju tyvär inte länka) kombinerat med saker som att det i regel är små unga tonfiskar som går i burkarna (som inte har haft lika länge på sej att suga upp tungmetaller) är några av dom sakerna som gör att jag -personligen- inte oroar mej.

Kung Bruno
2007-08-22, 21:00
har för mig rekomendationen ligger på 2 burkar tonfisk/vecka

Vad händer vid intag av tungmetaller? Gäller detta även makrill?

Fan i helvete ... den billigaste proteinkällan sprack just.

Frau Weber
2007-08-22, 21:02
Men hur står sig makrill vs tonfisk i tungmetallsronden? Är inte tonfisk mer förorenad?

rekomenderar inte färdigkokta kikärtor på burk, de smakar urk, koka själv, då kan du dock inte ha dem i skåpet ;)
kommer inte på nått som inte är nämnt och som kan bo i ett skåp, sorry...

sälmannen
2007-08-22, 22:12
Om målet bara är att dämpa hunger tycker jag att ett par rutor (~20g) mörk choklad, typ 85% kakao-halt, kombinerat med några osaltade icke rostade nötter dämpar hungern riktigt bra.

brolinho
2007-08-22, 22:24
Jag tror att någon missuppfattade detta med "måste" köpa 200 på en gång, jag bara tog det som ett exempel ur luften "200 bananer hade vart perfekt"

Så det är alltså fisk på burk eller nötter osv som gäller.
Vad tror ni om knäckebröd med mjukost på tub?

Alfred Nobel
2007-08-22, 23:09
Jag tror att någon missuppfattade detta med "måste" köpa 200 på en gång, jag bara tog det som ett exempel ur luften "200 bananer hade vart perfekt"

Så det är alltså fisk på burk eller nötter osv som gäller.
Vad tror ni om knäckebröd med mjukost på tub?

ETT HETT TIPS: Utnyttja mattanterna!


Jag blev bundis med mattanterna genom att konstants prata med dem...
Jag fick då tillgång till en liten hylla i köket...
Jag hade 1påse havregryn (om jag försov mig och rusa till plugget) på hyllan...
Jag fick tillslut gratis morgonkaffe och knäckebröd (frukost)...
Jag snålade till mig plats i deras kylskåp och förvarade min tonfisk och ev. MJUKOST PÅ TUB?


Annars taru med dig en tub och pressar på mackorna i skolan, om den tål temeperaturen du har i ryggan/skåpet, annars raggaru matkärringarna ;)

z_bumbi
2007-08-23, 05:57
Hårt bröd

Mjukt bröd står sig några dagar.

Mjukost på tub

Ta med en matlåda varje morgon.

Frukt