handdator

Visa fullständig version : Godis efter träning , bra eller dålig?


aGGe
2007-08-22, 13:52
Är det bra eller dåligt att äta godis efter träning?

Menar då gelegodisar söta som sura.
Inte choklad eller liknande

blekfet2
2007-08-22, 14:00
sämre än malto men kanske bättre för psyket.

aGGe
2007-08-22, 14:06
tänkte ännu senare efter träningen.

låt säga 30 - 60 min efter träningen. man bör ju äta något med medelsnabba kollisar då. inte långsamma iaf.


direkt efter träningen blir det protein+malto

Fräddan.J
2007-08-22, 14:14
Är det bra eller dåligt att äta godis efter träning?

Menar då gelegodisar söta som sura.
Inte choklad eller liknande

vrf äter man godis efter träning? därför proteintillskott finns:thumbup:

Kung Bruno
2007-08-22, 14:26
Är det bra eller dåligt att äta godis efter träning?

Varken eller.

Sämre än malto/dextro.
Bättre än ingenting.

Fast ska du hem och käka efteråt så skulle jag personligen skippa godiset.

Att dom inte gör godis på glukos istället för sackaros, GAH.

z_bumbi
2007-08-22, 14:37
vrf äter man godis efter träning? därför proteintillskott finns:thumbup:

För att få i sig kolhydrater.

Kung Bruno: Man gör iofs godis på glukos, kolla efter glukossirap som första kolhydratskälla.

Kung Bruno
2007-08-22, 15:11
Woho!

:) Det blir ju opti efter träning isf. Får leta hårt imorgon, först Willys, sen ICA, sen Lidl ... sen orkar jag inte mer.

Men du verkar vara en godisexpert - lösgodis där det står "sockerfritt", finns det några tabeller för deras energivärden osv.?

Endura
2007-08-22, 15:20
De ligger på i princip samma värden som vanligt "sockergodis", sockeralkoholer har i stort sett samma energivärde. Enda skillnaden egentligen är att de inte skadar tänderna och att du får rännskita om du äter för mycke ;)

Kung Bruno
2007-08-22, 15:25
Ajdå ...

Scratch89
2007-08-22, 15:44
Men vadå, det finns ju lösgodis som är glukosbaserade! Kommer inte ihåg vad de heter bara, men det är en vanlig godis, typ sega råttor eller så. Det här ska undersökas...

Otto P
2007-08-22, 16:09
Sheogorath här på forumet kör väl med några slags hallonflygplan om jag inte minns fel.
Han kanske har fler tips på "bra" godis :)

Morty
2007-08-22, 16:16
De ligger på i princip samma värden som vanligt "sockergodis", sockeralkoholer har i stort sett samma energivärde. Enda skillnaden egentligen är att de inte skadar tänderna och att du får rännskita om du äter för mycke ;)

Sockeralkoholer innehåller 10 kJ (2,4 kcal) energi per gram.

z_bumbi
2007-08-22, 16:24
Men vadå, det finns ju lösgodis som är glukosbaserade! Kommer inte ihåg vad de heter bara, men det är en vanlig godis, typ sega råttor eller så. Det här ska undersökas...

Mycket gele- och skumgodis har ca 75% glukos och resten fruktos, om man sysslar med konditionsidrott är det ganska bra. För styrketräning är det mindre bra men det är inget farligt utan det som kan ske är en något mindre glykogeninlagring i musklerna men med tanke på att styrketräning inte tömmer glykogenet lika mycket som konditionsidrott så blir det troligtvis tillräckligt med glukos i alla fall.
Detta gäller om man äter rimliga mängder och inte satsar på 500 gram godis efter varje träningspass..

Jacky
2007-08-22, 19:42
Min kiosk vid gymmet har druvsocker-klubbor...smaskens o perfekt efter passet :thumbup:

Emil_Larsson
2007-08-22, 19:45
De ligger på i princip samma värden som vanligt "sockergodis", sockeralkoholer har i stort sett samma energivärde. Enda skillnaden egentligen är att de inte skadar tänderna och att du får rännskita om du äter för mycke ;)

Ränneskita MmmmMM *drool*

skivan
2007-08-23, 22:47
Jag trodde det var bra med förhöjt insulinvärde direkt efter träningen.

Eddie Vedder
2007-08-24, 12:26
Jag trodde det var bra med förhöjt insulinvärde direkt efter träningen.

Vad i tråden får dig att tro något annat?

Kung Bruno
2007-08-24, 12:57
Skivan: Fruktos frisätter otroligt lite insulin, eller iaf långsamt.

Alla kunniga: Hittade rejält många godissorter med glukossirap som största ingrediens ... finns det någon sida med information eller näringsvärden?

Det kan ju inte vara onyttigare än en gainer "bara för att" om energiinnehållen är desamma.

Alfred Nobel
2007-08-24, 13:29
Sockeralkoholer innehåller 10 kJ (2,4 kcal) energi per gram.

240kcal/100g - Vanligt godis, förutom choklad, brukar hamna på 350kcal/100g.

Kung Bruno
2007-08-24, 13:52
Är alla sockeralkoholer exakt samma i energi?

Eddie Vedder
2007-08-24, 14:19
Det kan ju inte vara onyttigare än en gainer "bara för att" om energiinnehållen är desamma.

Nej

Är alla sockeralkoholer exakt samma i energi?

Nej

Kung Bruno
2007-08-24, 15:59
Tack för svaren, Eddie. :)

Fast även om jag käkade karameller gjorda på glukossirap efter träning så skulle jag få lite skumma blickar, de flesta tror väl att gainer är något gudaförhöjt.

Likt de som köper Energy-drink typ, säkert 70 kcal/dl men de tror ändå att det är något opti :).

Eddie Vedder
2007-08-24, 17:33
Tack för svaren, Eddie. :)

Fast även om jag käkade karameller gjorda på glukossirap efter träning så skulle jag få lite skumma blickar, de flesta tror väl att gainer är något gudaförhöjt.

Du frågade visserligen inte om det är bättre utan om det är nyttigare. Nyttigare är det inte om kcalmängden är densamma och vi pratar om 100% glukos i båda fallen.

Sedan är ju alltid kcal i dryckform marginellt snabbare och letar man efter optimering så är ju troligtvis en isoton glukosdrink bättre än en näve godis. Men det är ju förstås marginella skillnader, själv tar jag inget alls direkt efter utan tar mig bara hem och äter gröt vilket blir typ 40 minuter efter passet.

Skulle inte påstå att jag är otränad för det.:)

Kung Bruno
2007-08-24, 18:14
Nej, jag förstår att flytande är snabbare än fast föda. Jag kör själv inte heller på kolhydrat efter passet, bara några få gram från mjölken.

Nejdu, du är vältränad :) Iaf bilderna jag har sett.

Doozer
2007-08-25, 10:11
Ditt immunförsvar är redan nedsatt efter ett träningspass, då ska du inte häva i dig godis.

Koloftw
2008-01-09, 04:16
Mycket gele- och skumgodis har ca 75% glukos och resten fruktos, om man sysslar med konditionsidrott är det ganska bra. För styrketräning är det mindre bra men det är inget farligt utan det som kan ske är en något mindre glykogeninlagring i musklerna men med tanke på att styrketräning inte tömmer glykogenet lika mycket som konditionsidrott så blir det troligtvis tillräckligt med glukos i alla fall.
Detta gäller om man äter rimliga mängder och inte satsar på 500 gram godis efter varje träningspass..

Är du relativt säker på dessa siffror?

Tänkte så själv med tanke på om "glukossirap, socker", så måste minst 51% vara glukossirap och 49% socker, det ger ungefär 75% glukos och 25% fruktos.

Undrar pga. att jag inte har ätit ordentligt med kolhydrat sen juldagen, och ska fylla på lördag ... har inte ätit godis på säkert ett halvår nu så det vore trevligt att kunna inleda med lite godis. Men vill ju inte överfylla levern och lyckas med en fettladdning istället för kolhydratladdning ...

Eddie Vedder
2008-01-09, 06:59
Undrar pga. att jag inte har ätit ordentligt med kolhydrat sen juldagen, och ska fylla på lördag ... har inte ätit godis på säkert ett halvår nu så det vore trevligt att kunna inleda med lite godis. Men vill ju inte överfylla levern och lyckas med en fettladdning istället för kolhydratladdning ...

Men herregud, du kommer inte mätta levern bara sådär. Din fruktosskräck är ju helt löjlig Koloftw. Och vad är det värsta som skulle kunna hända OM det blev lite för mycket fruktos på EN dag. Du kommer inte drabbas av fettlever på den dagen om du tror det.

Antingen äter du godiset och njuter av det utan hysteriska tvångstankar eller så låter du dom tankarna ta överhand, skiter i godiset och trycker i dig mer kvarg.

Koloftw
2008-01-09, 07:06
Dåså.

Då får jag chansa då, önska mig lycka till :D

Eddie Vedder
2008-01-09, 07:11
Då får jag chansa då, önska mig lycka till :D

Lycka till!:thumbup: :D