Visa fullständig version : DN: Hoppa över frukost - kör bättre bil
En artikel
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=683225
En rejäl frukost är inte alltid den bästa starten på dagen — faktiskt ganska sällan. För vissa uppgifter är det till och med bättre att hoppa över frukosten helt, visar en stor forskningsgenomgång.
hm,
Och bilolyckorna ökar karftigt under ramadan i arabvärlden.
Kung Bruno
2007-08-22, 15:09
Vet inte hur det är för er, men efter en stadig måltid är jag alltid tröttare än innan. Jag är pigg och alert när jag är lite småhungrig.
Fast däremot efter en mindre måltid, som inte gör mig trött, gör mig istället bara mer hungrig ... argh.
IF 20/4 ftw ...
Fredrik_
2007-08-22, 17:47
hm,
Och bilolyckorna ökar karftigt under ramadan i arabvärlden.
Det finns ett starkt samband mellan sömnbrist och bilolyckor.
Eddie Vedder
2007-08-23, 08:56
Vet inte hur det är för er, men efter en stadig måltid är jag alltid tröttare än innan. Jag är pigg och alert när jag är lite småhungrig.
Ja det är väl så för allmänheten antar jag, kroppen fungerar ju så rent fysiologiskt. Efter en rejäl måltid går mycket av energin åt till matsmältning och det parasympatiska nervsystemet aktiveras vilket gör oss slöare och avslappnade, den mesta energin går åt till mag-tarmsystemets arbete.
Typ så iaf....;)
thatkrillesshow
2007-08-24, 21:42
Jag har hört att efter att man ätit så går allt blod från skallen ner till magen för att hjälpa matsmältningen, och därför blir man trött o seg. Nåt sånt va det...
Jag har hört att efter att man ätit så går allt blod från skallen ner till magen för att hjälpa matsmältningen, och därför blir man trött o seg. Nåt sånt va det...
Nej, då skulle du dö. En av anledningarna till att du blir trött är de snabba kolhydraterna som sänker blodsockret plus att kroppen koncentrerar sig på matsmältningen när du just fått i dig ett stort mål.
Inte allt blod. ;) Det som händer är att kroppen "styr om" blodflödet genom att vidga blodkärlen där det behövs mer blod och strypa åt dem lite där det behövs mindre, så att matspjälkningapparaten får mer än för tillfället oviktiga organ, som t.ex. benen. En av poängerna med det är också att ta upp näringen som just kom in och transportera ut den i kroppen så snabbt som möjligt. På samma sätt dirigeras blodflödet när du tränar om i den andra riktningen, så att de arbetande musklerna får så mycket blod som möjligt, för att kunna jobba effektivt.
Man blir ganska trött av ett stort mål fet mat också, så jag är osäker på exakt vilken roll de snabba kolhydraterna spelar i sammanhanget.
Fast däremot efter en mindre måltid, som inte gör mig trött, gör mig istället bara mer hungrig ... argh.
IF 20/4 ftw ...
Kör du IF 20/4? Själv kör man 16/8
thatkrillesshow
2007-08-25, 15:22
Tack för bra förklaringar doozer o tolkia:)
Jag lär mig nåt nytt här varje dag typ:D
Kung Bruno
2007-08-25, 15:40
Kör du IF 20/4?
Ja, ungefär, ska börja äta frukost, lunch och middag när skolan börjar igen.
Annars:
Innan träning: 10g fria EAA
Efter träning: Mjölk + Vassleprotein
1-2h efter träning: Mat
Innan läggdags: Kvarg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.