handdator

Visa fullständig version : högre lön?


soulsplinter
2007-08-22, 13:19
Om ens chef undrar om man vill bli butiksansvarig, har man "rätt" till högre lön då i så fall?

Mago
2007-08-22, 13:24
Rätt tror jag knappast, men jag skulle ju inte vara sen att påpeka att större ansvar = högre lön.

Liten Men Fet
2007-08-22, 13:35
Om ens chef undrar om man vill bli butiksansvarig, har man "rätt" till högre lön då i så fall?

Rätt å rätt, jag skulle ju inte ta mer ansvar utan att få betalt för det. Du får väl ställa lite krav då, finns väl en anledning till att han frågade dig och då får han väl vara beredd å betala lite mer för det.

soulsplinter
2007-08-22, 13:38
men hur mkt ska man våga ta extra då :P typ procentuellt av lönen? är skitkass på sånt här!

Bönne
2007-08-22, 13:40
Förhandla med honom, anser han att du skulle passa som ledare, så betalar han förmodligen extra för att få dit dig - ifall du kräver det.

mini
2007-08-22, 13:40
men hur mkt ska man våga ta extra då :P typ procentuellt av lönen? är skitkass på sånt här!

Det är omöjligt att säga generellt. Beror helt på hur din lön ligger idag, vad det innebär att vara butiksansvarig osv.

Arnold Armstrong
2007-08-22, 13:46
Beror ju helt på tjänst. Sen vad det är för slags butik. Höjs din ansvarsportfölj väsentlig torde du höja lönen endel. Det gäller att pressa chefen lite så man får de extra små kronorna. Lägg dig på en nivå som är en bit över ditt mål sedan möts ni halvvägs på stegen så känner ni båda er nöjda.

Fatalist
2007-08-22, 13:49
Varför skulle du inte ta chansen att förhandla dig till en bättre lön? Förstår inte att du ens frågar på ett forum. Bara prata massa skit tills du får som du vill, så funkar världen idag. :)

grisbil3n
2007-08-22, 14:07
Snackar vi handels så ska man ju få ett tillägg om man har ett större ansvarsområde än en vanlig butiksmedarbetare.

soulsplinter
2007-08-22, 14:10
jaa.. okej nu har jag 100 kr/h , ska man ta typ 125 då eller? help me

mini
2007-08-22, 14:15
Vad innebär det att vara ansvarig? Vad får du för extra uppgifter? Hur ligger andra inom samma branch?

Granatgiraffen
2007-08-22, 14:36
jaa.. okej nu har jag 100 kr/h , ska man ta typ 125 då eller? help me

Som alla säger. Vad innebär butiksansvarig i praktiken? Får du OB? osv. Vet du egentligen något förutom att han har frågat om du vill bli butiksansvarig?!

grisbil3n
2007-08-22, 15:08
Att man sköter öppning och stängning samt alla övergripande sysslor i butiken. Mig veterligen.

soulsplinter
2007-08-22, 15:17
öppning och stängning samt sysslor i butiken gör jag redan som anställd. gör även redan dagsavslut o sånt där också.
butiksansvarig innebär att se till att det alltid är snyggt och städat, påfyllt med kläder, sköta kontakter med kunder/leverantörer och se till att vi SÄLJER mycket. Informera om lagret håler på att ta slut, vara med och bestämma lite över inköp av kläder o.s.v...

men vaddå, 110 kr/h då eller?

Raggis
2007-08-22, 15:19
öppning och stängning samt sysslor i butiken gör jag redan som anställd. gör även redan dagsavslut o sånt där också.
butiksansvarig innebär att se till att det alltid är snyggt och städat, påfyllt med kläder, sköta kontakter med kunder/leverantörer och se till att vi SÄLJER mycket. Informera om lagret håler på att ta slut, vara med och bestämma lite över inköp av kläder o.s.v...

men vaddå, 110 kr/h då eller?

Du ska förhandla med chefen, inte oss.

Officer
2007-08-22, 15:20
Du ska förhandla med chefen, inte oss.




:laugh: :laugh: :laugh:

soulsplinter
2007-08-22, 15:21
Du ska förhandla med chefen, inte oss.

jo jag vet, men undrar hur mycket man borde kräva , vad som är rimligt ungefär. Är som sagt kass på sånt här ;)

egge
2007-08-22, 15:22
jo jag vet, men undrar hur mycket man borde kräva , vad som är rimligt ungefär. Är som sagt kass på sånt här ;)

Men bara släng ur dig ett nummer, skrattar h*n bara så säger du ngt lägre.

soulsplinter
2007-08-22, 15:24
Men bara släng ur dig ett nummer, skrattar h*n bara så säger du ngt lägre.

haha okej jag får väl typ göra så då :P

Liten Men Fet
2007-08-22, 15:44
haha okej jag får väl typ göra så då :P

Å se till att du hellre tar i för mycket än för lite. Känner du ingen som jobbar med samma tjänst i en annan affär? Har ert fack inga rekommendationer?

110 i timmen är ju fånigt om du har 100 nu. Vet inte hur mycket butiksbiträden brukar få men ska du sköta och ha ansvar för det du radade upp ska du väl ha mer.
Säg att du vill ha 150 i timmen och skrattar han så få du väl sänka lite men bäst vore det ju om du hörde med nån som jobbade med samma grej.
Alternativt så hör du på hans bud och försöker få upp det iallafall en tia. Om det inte är skamligt lågt typ 110 då får du kräva 140 så kanske du får 130.

Vad vet jag... hör med nån insatt.

Mighty
2007-08-22, 15:44
Vänd dig till facket om lönestatistik så har du ett underlag att utgå från

mini
2007-08-22, 15:46
110 i timmen är ju fånigt om du har 100 nu. Vet inte hur mycket butiksbiträden brukar få men ska du sköta och ha ansvar för det du radade upp ska du väl ha mer.
Säg att du vill ha 150 i timmen
Jag tycker nog att en 50%-ig ökning är fånigare.
Det är en balansgång. Man vill inte ha för lite, men å andra sidan är det bra att få skriva butiksansvarig i ett kommande CV, så man kanske inte ska vara för girig.

Grisen
2007-08-22, 15:51
Jag tycker nog att en 50%-ig ökning är fånigare.
Det är en balansgång. Man vill inte ha för lite, men å andra sidan är det bra att få skriva butiksansvarig i ett kommande CV, så man kanske inte ska vara för girig.

+1

115-125 är förmodligen rimligt med hänsyn till din ålder och vad du skrivit i tråden om ökat ansvarsområde.

Kul att du är tillfrågad, det är en bra merit vid en förhållandevis ung ålder.

Granatgiraffen
2007-08-22, 16:53
Tycker inte det verkar vara mycket mer ansvar om det enda du ska göra är att se till att det är städat och se till att det är påfyllt med kläder. Det ingår väl i alla butiksäljares ansvar kan jag gissa.
Fråga vad han erbjuder? Tror inte du kommer att få mycket mer än vad du har nu. Du får nog rikta dig in på att det är en bra merit att ha med i CVt.

Granatgiraffen
2007-08-22, 16:54
+1

115-125 är förmodligen rimligt med hänsyn till din ålder och vad du skrivit i tråden om ökat ansvarsområde.

Kul att du är tillfrågad, det är en bra merit vid en förhållandevis ung ålder.

Alltså typ 4000 mer i månaden är nog inte rimligt nej.(Eller vad det nu blir)

Men lycka till. Hoppas jag har fel.

soulsplinter
2007-08-22, 16:56
Tycker inte det verkar vara mycket mer ansvar om det enda du ska göra är att se till att det är städat och se till att det är påfyllt med kläder. Det ingår väl i alla butiksäljares ansvar kan jag gissa.
Fråga vad han erbjuder? Tror inte du kommer att få mycket mer än vad du har nu. Du får nog rikta dig in på att det är en bra merit att ha med i CVt.

du läste nog inte riktigt igenom vad jag skrev om ansvar. t.ex. är det mitt ansvar att se till att butiken går runt, d v s att vi säljer bra med kläder. (kan bli bättre nämligen)
jo det är mest för att det är en bra merit, men ett litet lönepåslag skulle ju inte sitta fel det heller :)

Granatgiraffen
2007-08-22, 17:00
du läste nog inte riktigt igenom vad jag skrev om ansvar. t.ex. är det mitt ansvar att se till att butiken går runt, d v s att vi säljer bra med kläder. (kan bli bättre nämligen)
jo det är mest för att det är en bra merit, men ett litet lönepåslag skulle ju inte sitta fel det heller :)

Jojo men vafan? Det känns ju mer som skitsnack. Vad kan du göra för att butiken ska gå bättre. Vad har du för marknadsföringbudget? Vad kan du om marknadsföring? Vad har du för mål att nå? Vad har du för befogenheter? Att ha "lite" att göra med inköp och se till att kläder ligger på hyllan räcker liksom inte för att kunna påverka som satan hur en butik säljer.

Dåså! Nu drar jag mig ur tråden. Hej hej.
mvh
kram-giraff.

Grisen
2007-08-22, 17:09
Alltså typ 4000 mer i månaden är nog inte rimligt nej.(Eller vad det nu blir)

Men lycka till. Hoppas jag har fel.

Nä det stämmer förmodligen.

105-115 är nog rimligt.

hultman
2007-08-22, 17:12
Nä det stämmer förmodligen.

105-115 är nog rimligt.

Det låter som en usel löneförhöjning. Själv skulle jag aldrig åtagit mig mer ansvar om jag inte fick betydligt mer i lön. 130-150 spänn i timmen är knappast en hög lön för att vara butiksansvarig i en någorlunda stor affär.

The_RobRoy
2007-08-22, 17:15
Varför pratar vi överhuvudtaget timlön om det handlar om en butiksansvarig, en sådan har väl rimligen månadslön?

Liten Men Fet
2007-08-22, 17:18
sköta kontakter med kunder/leverantörer
bestämma lite över inköp av kläder



Det är väl dom här bitarna som ger lite extra, klart jag tog i så jag sket på mig i förra inlägget men en ökning med 5 kr som nån föreslog är ju fånigt.
Ta och hör vad han har att erbjuda försök justera upp det lite, svårt för oss som aldrig varit i en klädbutik utom för att köpa kläder att veta hur arbetssysslorna ser ut.

hultman
2007-08-22, 17:20
Varför pratar vi överhuvudtaget timlön om det handlar om en butiksansvarig, en sådan har väl rimligen månadslön?

Beror ju helt på.

Yip_man
2007-08-22, 18:38
jag skulle inte stå i butik för löner under 140kr timmen.

Grisen
2007-08-22, 18:50
Det låter som en usel löneförhöjning. Själv skulle jag aldrig åtagit mig mer ansvar om jag inte fick betydligt mer i lön. 130-150 spänn i timmen är knappast en hög lön för att vara butiksansvarig i en någorlunda stor affär.


Jag vet vilken butik det är, och den är liten.

egge
2007-08-22, 19:05
Varför pratar vi överhuvudtaget timlön om det handlar om en butiksansvarig, en sådan har väl rimligen månadslön?

Va ju hon som börja!!! *pekar finger och torkar snor med ärmen*

petah
2007-08-22, 19:07
Om ens chef undrar om man vill bli butiksansvarig, har man "rätt" till högre lön då i så fall?

Ett hett tips är att begära lite mer än du tror att du skulle få. Tex om du tjänar 100kr/timme som du nu gör. Begär 130, när du egentligen tror att du kanske skulle kunna få 115.

Dialog nedan.

Tjena chefen jag vill ha 130kr/timmen om jag ska vara butiksansvarig!

-Nej hualigen det får du verkligen inte, jag hade tänkt mig kanske 110kr timmen.

Alltså jag är så jävla bra, jag förtjänar iaf 120.

-Nej butikschefer brukar få 110kr/timmen här.

115?

-ok... men säg inget till de andra.

KTHXBYE