handdator

Visa fullständig version : Bästa bisepsövningen


tequilla
2003-04-11, 10:23
Måste bara rekomendera bästa bisepsövningen till er alla som vill ha större armar.
Övning nr1 för biseps måste vara kabel med rak stång!!! Det tar på hela bisepsen, kör helt slut på den och man kan köra tungt. Har kört med den övningen nu ett tag och återgick till dom vanliga övningar för o testa hur de kommer och gå. Ökade i alla övningar + att armarna har växt väldigt bra.

:hbang:

puppas
2003-04-11, 11:01
Har du ingen bild som beskriver bättre ?
Jag är nämligen begåvad med ett alternativt intellekt :confused:

tequilla
2003-04-11, 11:12
Originally posted by puppas
Har du ingen bild som beskriver bättre ?
Jag är nämligen begåvad med ett alternativt intellekt :confused:

Har ingen bild, kanske ngn annan som har de.
Samma sätt som när du kör triseps me kabel + rak stång fast du drar upp istället för o putta ner.


övningen beskrivs på http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/kabel_curl.asp

puppas
2003-04-11, 11:17
Jaha, var det så enkelt.
Personligen så tycker jag att "vanlig" biceps curl med skivstång samt EZ stång på scottbrädan tar så att man vill grina.

tequilla
2003-04-11, 11:40
Originally posted by puppas
Jaha, var det så enkelt.
Personligen så tycker jag att "vanlig" biceps curl med skivstång samt EZ stång på scottbrädan tar så att man vill grina.


Tycker oxå att dom e kanonövningar men kabel knäcker dom ändå. Prova ett par träningar, du kan variera bradden på greppet.. tar grymmt bra på hela bisepsen.:bow:

D angelo
2003-04-11, 11:57
Kör med rak stång över scott bräda, den är så jäkla grym.:bpump:

feldtarn
2003-04-11, 15:13
Cabel knäcker bicepcurl med stång lr hammercurls!?!?!:nono:

inte för mig iaf

King Grub
2003-04-11, 15:26
Inte för mig heller. Skivstångscurl är nummer 1 för mig, följd av hantelcurl och hammercurl.

Jorgen
2003-04-11, 16:06
Japp. Skivstångscurl är nr 1 för biceps. Som fö stavas med C.

//jörgen

tequilla
2003-04-11, 20:40
Originally posted by D angelo
Kör med rak stång över scott bräda, den är så jäkla grym.:bpump:

Den e bra men den tar inte på den övre biten tycker jag

tequilla
2003-04-11, 20:41
Originally posted by King Grub
Inte för mig heller. Skivstångscurl är nummer 1 för mig, följd av hantelcurl och hammercurl.

Det blir fortfarande skivstångscurl fast på detta sätt så kan man sträcka ut muskeln mera och det tar mera på övre delen av muskeln.

King Grub
2003-04-11, 20:42
Du kan inte attackera övre eller nedre delen av biceps på det sättet, tyvärr. Det kan du bara påverka marginellt. Du kan inte träna endast delar av en muskelfiber.

MacLeod
2003-04-11, 22:19
Tycker nog att den övning du höjer till skyarna är ganska kass eftersom den tar mycket på underarmarna.
Känns som att du inte riktigt kan ta ut dig maximalt eftersom just dina underarmar tar så pass mkt stryk.
Sen stavas ditt nick Tequila.

Allan
2003-04-11, 22:28
Haha - fler rättstavningsfantomer på forumet...
Skulle tro att anledningen till att du tycker den tar på den övre delen av biceps är dålig stretch i övergången överarm - axel. Det är ju nämligen som Grub skrev - man kan inte prickträna en del av en muskelfiber.
Å andra sidan är det kul att du hittat en favoritövning som ger dig utbyte. :thumbup:


allan

tequilla
2003-04-11, 23:11
Originally posted by King Grub
Du kan inte attackera övre eller nedre delen av biceps på det sättet, tyvärr. Det kan du bara påverka marginellt. Du kan inte träna endast delar av en muskelfiber.

Tänkte att man attackerar övre delen mera för att de är längre bana man lyfter. Med vanlig stång så känns de inget den sista biten, dom sista 5 cm man lyfter.

tequilla
2003-04-11, 23:12
Originally posted by MacLeod
Tycker nog att den övning du höjer till skyarna är ganska kass eftersom den tar mycket på underarmarna.
Känns som att du inte riktigt kan ta ut dig maximalt eftersom just dina underarmar tar så pass mkt stryk.
Sen stavas ditt nick Tequila.

Den tar lika mycket på underarmarna som vanlig rak stång på mig iaf.. du kanske behöver träna mera underarmar?

Mitt nick stavas inte Tequila utan Tequilla.. de e inte felstavat utan finns en tanke bakom de!

Allan
2003-04-11, 23:15
Vill du ha en längre lyftväg är väl hantlar ett bättre alternativ

allan

tequilla
2003-04-11, 23:15
Originally posted by Allan
Haha - fler rättstavningsfantomer på forumet...
Skulle tro att anledningen till att du tycker den tar på den övre delen av biceps är dålig stretch i övergången överarm - axel. Det är ju nämligen som Grub skrev - man kan inte prickträna en del av en muskelfiber.
Å andra sidan är det kul att du hittat en favoritövning som ger dig utbyte. :thumbup:


allan


Hm.. Vanlig stång så känns de från bottenläget tills man har kommit strax över 90 grader, sen så blir de för lätt. Med kabel så finns de motstånd den sista biten oxå.

Mera fördelar är att man kör striktare oxå.

vänl..
tequilla

MacLeod
2003-04-12, 08:04
[QUOTE]Originally posted by tequilla
[B]

Den tar lika mycket på underarmarna som vanlig rak stång på mig iaf.. du kanske behöver träna mera underarmar?


Hänger inte med riktigt. Sa du inte att du körde cable med just rak stång?

Jorgen
2003-04-12, 08:10
När man gör en skivstångscurl så går man fram med överarmarna så långt att när man har fått upp stången så är den i höjd med mun-haka. På så vis förlänger man lyftvägen.

//jörgen

King Grub
2003-04-12, 10:40
Originally posted by tequilla


Tänkte att man attackerar övre delen mera för att de är längre bana man lyfter. Med vanlig stång så känns de inget den sista biten, dom sista 5 cm man lyfter.

Men där tänkte du fel. :) Tänk dig hur muskelfibrerna i biceps löper, och kom ihåg att du inte kan träna enskilda delar av en muskelfiber, så förstår du nog att det är omöjligt att aktivera övre eller nedre delen av biceps på det sättet.

Däremot kan det samlas mjölksyra i olika delar av muskeln, så det känns som om det tar på olika ställen. Magträning är ett praktexempel på detta, men inte tar det på nedre eller övre delen av magen för det.

tequilla
2003-04-12, 11:15
Originally posted by MacLeod
[QUOTE]Originally posted by tequilla
[B]


Hänger inte med riktigt. Sa du inte att du körde cable med just rak stång?

Förstår inte dig riktigt heller. Varför ska rak stång me kabel ta mera på underarmarna än vanlig rak stång?

tequilla
2003-04-12, 11:16
Originally posted by Jorgen
När man gör en skivstångscurl så går man fram med överarmarna så långt att när man har fått upp stången så är den i höjd med mun-haka. På så vis förlänger man lyftvägen.

//jörgen


Tycker att den sista biten så känner man knappt ngn belastning jämfört me kabel där det är jämnare belastning under hela rörelsen

tequilla
2003-04-12, 11:18
Originally posted by King Grub


Men där tänkte du fel. :) Tänk dig hur muskelfibrerna i biceps löper, och kom ihåg att du inte kan träna enskilda delar av en muskelfiber, så förstår du nog att det är omöjligt att aktivera övre eller nedre delen av biceps på det sättet.

Däremot kan det samlas mjölksyra i olika delar av muskeln, så det känns som om det tar på olika ställen. Magträning är ett praktexempel på detta, men inte tar det på nedre eller övre delen av magen för det.


Du har missuppfattat mig. Jag vet att man inte kan träna enskilda delar mm men jag anser att med kabel så blir rörelsen längre och belastningen jämnare jämfört me vanlig skivstångscurl.

King Grub
2003-04-12, 11:25
Ok. Jag tyckte bara inte meningen "Det blir fortfarande skivstångscurl fast på detta sätt så kan man sträcka ut muskeln mera och det tar mera på övre delen av muskeln." som du skrev på förra sidan gick att missförstå, och det var den jag kommenterade.

Jorgen
2003-04-12, 11:25
Nej det är klart att belastningen blir mindre den sista biten. Och att det blir en jämnare belastning när man kör kabelövningar. Men man kan hantera större vikter i skivstångscurl än vad man kan när man kör kabel. Jag kör själv kabelcurls som avslutare vissa pass. Men börjar alltid med skivstångs eller hantel curl.

//jörgen

tequilla
2003-04-12, 11:27
Originally posted by King Grub
Ok. Jag tyckte bara inte meningen "Det blir fortfarande skivstångscurl fast på detta sätt så kan man sträcka ut muskeln mera och det tar mera på övre delen av muskeln." som du skrev på förra sidan gick att missförstå, och det var den jag kommenterade.

Uttryckte mig kanske lite fel.. :rolleyes: hoppas du fatta vad jag mena till slut..

tequilla
2003-04-12, 11:32
Originally posted by Jorgen
Nej det är klart att belastningen blir mindre den sista biten. Och att det blir en jämnare belastning när man kör kabelövningar. Men man kan hantera större vikter i skivstångscurl än vad man kan när man kör kabel. Jag kör själv kabelcurls som avslutare vissa pass. Men börjar alltid med skivstångs eller hantel curl.

//jörgen

Tränade själv me skivstångs och hantel curl förut men så gick de över mera till kabelövningar och när jag skulle testa me skivstångs och hantel curl så hade jag ökat på skivstångscurl från 45kg 3*8 till 50kr 3*8 och hantel curl från 20kg 3*8 till 25kg 1*8 och 22,5kg 2*8.
Kanske ska tillägga att under tiden jag gick över till kabelövningar så prioriterade jag ryggen och hade bara 2 övnigar i veckoan på biseps samt att jag har gått ner i vikt från 73 till 68 kg.