handdator

Visa fullständig version : Några fler blodgivare?


Las
2007-08-22, 09:14
Jag var i går och lämnade min första enhet blod på blodcentralen. Är bara 18 år så jag har bara kunnat gett i ett halvår. Så jag undrar bara om det är några fler här på forumet som är blodgivare?

Lexidos
2007-08-22, 09:16
Ej blodgivare, skulle dock önska att jag var men jag tycker det är en extremt otrevlig tanke med en slang in i armen där blodet kommer ut. Räcker att ha haft dropp på sjukhuset för mig.

Är dock uppskriven hos donationsregistret :)

eleni
2007-08-22, 09:29
Nej, ingen får lov att sätta nålar eller nåt annat skit i mig.
Är livrädd för att bli stucken fastän jag gör det på andra flera gånger om dagen. Jag är en tvättäkta mes *rolleyes*

petersson
2007-08-22, 09:39
Nej, ingen får lov att sätta nålar eller nåt annat skit i mig.
Är livrädd för att bli stucken fastän jag gör det på andra flera gånger om dagen. Jag är en tvättäkta mes *rolleyes*

Haha fick dom andra som läste till sjuksköterska inte öva på dig? :D

DanielF
2007-08-22, 09:40
Japp, men det var ett tag sedan man var iväg nu.
Har som inte haft tid eller lust.
Men gratis fika och en biobiljett är ju inte fel så man kanske skulle ta sig i kragen.

stevooooo
2007-08-22, 09:41
Japp. Blodgivare i snart 10 år och plasmagivare i ca 6år. Blir väll i snitt ca 2ggr blod och ca 3-4 ggr plasma per år.

JustinCredible
2007-08-22, 09:45
Blodfobi. Svimmar. Omöjligt.

StefanC
2007-08-22, 09:46
Tänkt börja med detta, men har aldrig blivit av. Ska se om jag kan ta mig i kragen någon gång.

Angel
2007-08-22, 09:49
Jajjemensan, ger vad 3-4de månad. Tydligen väldigt ovanligt med tjejjer i min ålder som har såpass bra Hb och är friska (hihih).

Tycker det är kanonmysigt att ligga där och mysa med en festis. Och man får grejjer också, nästa gång ska jag ta vinglasen.

eleni
2007-08-22, 09:54
Haha fick dom andra som läste till sjuksköterska inte öva på dig? :D

Vi fick inte öva på varandra pga försäkringsskäl :) Tack o lov!!!

Yucko
2007-08-22, 09:54
Jepp.

Lämnade för första gången i maj då det var den där stora blodbristen, så nu blir det väl att göra det regelbundet.

bertbert
2007-08-22, 10:34
Blodgivare.

Stoltz
2007-08-22, 11:25
Japp.

Har dock varit förkyld ett väldigt bra tag nu så det har inte blivit något på det senaste. Ska dit så fort jag blivit frisk och den obligatoriska väntan efter förkylning är över.

Spawn
2007-08-22, 11:26
Jag var i går och lämnade min första enhet blod på blodcentralen. Är bara 18 år så jag har bara kunnat gett i ett halvår. Så jag undrar bara om det är några fler här på forumet som är blodgivare?

Rädd för nålen :P:(

Rahf
2007-08-22, 11:28
Vet fortfarande inte om jag har HIV eller Hepatit B än.. Det var ett par år sen jag var i Afrika ;).

Har varit för lat och inte kommit iväg. Får bli ändring på det nu.

manko
2007-08-22, 12:00
Jag anmällde mig till att bli blodgivare nu iaf :D

www.geblod.nu

teargaz
2007-08-22, 13:10
Jag är blodgivare.

Ni som tycker det verkar läskigt att ge blod. Skulle ni tycka det va lika uteslutet att få blod om ni satt i klistret?

Om det skulle ske en ordentlig olycka i Stockholm så att många måste få blod samtidigt, så kommer det inte räcka. Lagren måste bli större.
Det är inte farligt att ge blod. Det är att INTE FÅ blod som blir farligt...

Fatalist
2007-08-22, 13:11
Givetvis!!! Att jag har en liten fetisch för kanyler och sylar gör inte saken sämre. :D

Förväntar ni er att bli räddade om ni tappar massa blod i en trafikolycka får ni väl för fan se till att donera lite också. Lämnar man inte blod trots att man får så är man inget annat än en självisk djävla idiot.

gibfel
2007-08-22, 13:12
Givetvis!!! Att jag har en liten fetisch för kanyler och sylar gör inte saken sämre. :D


Skojar du nu eller för jag börjar bli rädd för dig nu?

Degpekka
2007-08-22, 13:25
hehe! tycker också det är roligt med sprutor och liknande, så för mig är det ett nöje att gå dit! :D

Självklart lämnar man blod, vatt inskriven sen jag bara några dagar efter att jag fyllde 18.

Tycker det är en självklarhet att man ska lämna blod om man får lov och förväntar sig att få blod den dagen man är i behov.

Rahf
2007-08-22, 13:32
Anmäld som blodgivare nu! YAY!

Arnold Armstrong
2007-08-22, 13:43
Kan man få en liten sak då man gör detta?

larre
2007-08-22, 13:45
Får lika dåligt samvete så fort det kommer på tal, det här är en såndär sak som man borde göra och skulle göra om man bara fick tummen ur röven och gjorde det.

JJ
2007-08-22, 14:16
Jag lämnar blod, ingen större uppoffring för min del.

Rahf
2007-08-22, 14:26
Får lika dåligt samvete så fort det kommer på tal, det här är en såndär sak som man borde göra och skulle göra om man bara fick tummen ur röven och gjorde det.

Anmäl dig då för fasen! Då finns det ingen ursäkt längre.

Fatalist
2007-08-22, 14:26
Skojar du nu eller för jag börjar bli rädd för dig nu?

Finns inget mer avslappnande än att komma hem från jobbet och sätta en fet 18G i armvecket och aspirera och sedan rengöra det lilla märket som blir efteråt med sprit och jodlösning för att slutligen sätta på ett litet plåster. ;)

olwe
2007-08-22, 14:39
Vill ge men jag får inte =(.

Degpekka
2007-08-22, 14:44
Anmäld som blodgivare nu! YAY!

gott! :hbang:

PiNG.
2007-08-22, 15:09
Lämnat 10 ggr så precis fått en kaffekopp de står VIP på...synd jag inte dricker kaffe bara...haha.

Här i skåne får man tighta blodgivar tröjor så de har man en låda full med ;)

Vinglas? Vilken lyx :D

Jishuku
2007-08-22, 16:01
Hade tänkt prova det, men insåg efter att jag lämnat blodprovet att jag aldrig skulle palla med att ligga i 5 minuter med en jättenål i armen. Min självbevarelse drift säger: nej, nej, NEJ!!

Angel
2007-08-22, 16:43
det är ingen jättenål, den är lite lite större än de vanliga bara, och när den väl är inne så känns det ju inget...

Angel
2007-08-22, 16:44
Lämnat 10 ggr så precis fått en kaffekopp de står VIP på...synd jag inte dricker kaffe bara...haha.

Här i skåne får man tighta blodgivar tröjor så de har man en låda full med ;)

Vinglas? Vilken lyx :D

vinglas, böcker, träningskläder....här har vi lyx blodgivarna...

Jishuku
2007-08-22, 16:46
det är ingen jättenål, den är lite lite större än de vanliga bara, och när den väl är inne så känns det ju inget...

Den är bra mycket större än den de tog blodprovet med iaf, jag såg på när farsan låg och gav blod. Och jag hatar tillåmed tunna nålar, så nej tack. Skulle garanterat bli svimfärdig.

Stoltz
2007-08-22, 16:51
Jag avskyr också nålar och grejer, men med tanke på hur mycket det kan hjälpa att ge blod så tycker jag det är ett väldigt lite att behöva bita ihop för att hjälpa de som behöver det.

TcAnders
2007-08-22, 17:23
Hade jag vågat så hade jag gjort det, men jag är så fruktansvärt rädd för nålar så jag klarar inte av det.. Tyvärr..

// Anders

babbett
2007-08-22, 17:42
Jag är blodgivare sedan 2003, fast jag har inte fått lämna på ett tag för jag är för klen.. *cry*

babbett
2007-08-22, 17:43
Jag avskyr också nålar och grejer, men med tanke på hur mycket det kan hjälpa att ge blod så tycker jag det är ett väldigt lite att behöva bita ihop för att hjälpa de som behöver det.

+1


För mig har det varit bra "terapi" att få se blod som har något gott med sig. Har fått se lite för mycket jobbigt blod tidigare...

Deceiver85
2007-08-22, 17:56
Nålfobi tack vare pricktest när jag var 9 år...

Spiffy
2007-08-22, 18:05
Någon som vet varför man inte kör ut de där blodbussarna till militäranläggningarna, och plockar alla värnpliktiga på blod så ofta som man får lämna?
Borde väl lösa blodbristen.

För att svara på frågan. Nej är tyvärr för lat

andeN.
2007-08-22, 18:05
Lämnade idag blod för andra andra gången.
Gick tyvärr inte särskilt bra, rann inte som det skulle och det blev en hel del trixande med nålen som gjorde rätt ont. Fungerade som tur var bättre i andra armvecket.

Emil_Larsson
2007-08-22, 18:09
Utan att läsa igenom inläggen (orkar inte för psyket) så undrar jag:

Kan jag, som 16 åring, lämna blod? vad är åldersgränsen?

MVH

Spiffy
2007-08-22, 18:12
Utan att läsa igenom inläggen (orkar inte för psyket) så undrar jag:

Kan jag, som 16 åring, lämna blod? vad är åldersgränsen?

MVH

inte enligt första inlägget i alla fall.

Denstillasittande
2007-08-22, 18:31
Utan att läsa igenom inläggen (orkar inte för psyket) så undrar jag:

Kan jag, som 16 åring, lämna blod? vad är åldersgränsen?

MVH

Nix, 18år giltigt legg och minst 50kg är kraven.

Jag är blodgivare, 2veckor tills nästa gång.

hum
2007-08-22, 18:37
Anmälde mig på hemsidan nu, har inte blivit av tidigare.

Tycker som så många andra att det är obehagligt med blod, men face your fears för fan! Man dör knappast av det :thumbup:

egge
2007-08-22, 19:19
Hur mkt tar de per gång? Får man lämna om man har astma/allergi?

Ja jag är bannad från google.

Nitrometan
2007-08-22, 19:22
Jag är blodgivare. Det är nog 15 år sen jag började.

Nitrometan
2007-08-22, 19:24
Hur mkt tar de per gång? Får man lämna om man har astma/allergi?
Ungefär en halvliter. Ja, allergi och astma är inget hinder.

Ja jag är bannad från google.
Stackare.

egge
2007-08-22, 19:32
Ungefär en halvliter. Ja, allergi och astma är inget hinder.

Damn, en halvliter!

Tack för svar, blir nog att jag drar till vårdcentralen o anmäler mig ändå:thumbup:

Nitrometan
2007-08-22, 19:35
Damn, en halvliter!
Det är ungefär en tiondel av din blodvolym. No worries.

130kg finsk sisu
2007-08-22, 19:38
Jag är blodgivare.
Givit blod 4 eller 5 gånger hittills!
Grisblod är populärt ffs!

egge
2007-08-22, 19:39
Det är ungefär en tiondel av din blodvolym. No worries.

Känns mycket bara när man sitter här med ett halvliterglas bredvid sig som tidigare var fyllt med röd dricka :E

Menmen jag har tagit blodprover flera gånger i samband med astma/allergitester så det är inga problem.

machine gun
2007-08-22, 19:56
Har tagit alla prover och ska lämna första gången om en dryg månad (måste vänta tills efter Lidingöloppet om jag inte vill kapsejsa i Abborrbacken :D)

Tycker att det är rent ut sagt pinsamt att jag inte blivit blodgivare tidigare. Jag anser, precis som några andra skrivit i tråden, att ge blod borde vara en förutsättning för att kunna få blod (förutsatt att man kan ge blod alltså).

PiNG.
2008-04-21, 15:06
Har tagit alla prover och ska lämna första gången om en dryg månad (måste vänta tills efter Lidingöloppet om jag inte vill kapsejsa i Abborrbacken :D)

Tycker att det är rent ut sagt pinsamt att jag inte blivit blodgivare tidigare. Jag anser, precis som några andra skrivit i tråden, att ge blod borde vara en förutsättning för att kunna få blod (förutsatt att man kan ge blod alltså).

Ja jag bumpar denna lite med tanke på blodgivare och träning. Lämnade blod idag och fick reda på att löpare inte ska lämna blod samma dag som de löpt för tydligen så slår man sönder blodkropparna, så blodet inte blir lika bra att använda. Jag sa att jag kom direkt från ett styrkepass och att jag inte sprungit, så de skulle nog inte va några problem, men de rekommenderar inte träning ALLS samma dag som man ska lämna...varken före eller efter.

Så om någon undrade över just det så vet ni nu ;)

Edit: (Hur gick de machine gun? blev de nån lämning?)

stridis
2008-04-21, 16:44
Lite skrajsen faktiskt inför att lämna blod. Min första blodgivargång var inte speciellt lyckad. Fick en grey-out när jag lämnade lokalen. Annars så hade jag lämnat.

vesterberg
2008-04-21, 17:14
blod-, blodplasma och trombocytgivare. organdonator samt benmärgs- och stamcellsgivare också.

Gigabyte
2008-04-21, 22:41
Ska lämna för första gången nu på torsdag. Lite spännande.
Nån som vet om det är bra för muskeltillväxten? ;)

Stoltz
2008-04-21, 22:44
Ska lämna för första gången nu på torsdag. Lite spännande.
Nån som vet om det är bra för muskeltillväxten? ;)

Fungerar som anabola.

Nej, det påverkar inte ens nämnvärt.

Carolinew
2008-04-21, 23:28
Jag skulle gärna vilja men det skrämmer mig nåt fruktansvärt. Har svimmat ett antal ggr när jag fått sprutor och det är inget jag uppskattar... får rysningar, mår illa och nästan panik bara jag tänker på det...

Men visst, jag borde verkligen... :(

Kryss
2008-04-21, 23:52
Har aldrig lämnat men tänker göra det, måste dock vänta 4månader tills jag får då jag har vistats i malariaområde nydligen.

Rahf
2008-04-22, 08:54
Ska lämna för första gången nu på torsdag. Lite spännande.
Nån som vet om det är bra för muskeltillväxten? ;)

Nej, du blir lite slöare i en till två dygn men sen går man an som batterikaninen i flera dagar.

lectris
2008-04-22, 08:56
jodå, nog är jag en stolt blodgivare allt *flex*

walter_skepper
2008-04-22, 09:04
förvånansvärt vad många som är rädda för en liten nål :D

kohai
2008-04-22, 09:08
Jag skulle gärna vilja men det skrämmer mig nåt fruktansvärt. Har svimmat ett antal ggr när jag fått sprutor och det är inget jag uppskattar... får rysningar, mår illa och nästan panik bara jag tänker på det...

Men visst, jag borde verkligen... :(

Jag har gett blod i typ 10 år nu. Med undantag för karenstider vid tatueringar då.

Min sambo är livrädd för nålar, vägrar bedövning hos tandläkaren för att hon är så rädd. Hon bestämde sig en dag för att bli blodgivare när hon hörde hur mycket blodbrist det är...

Första gången dom stack henne så grinade hon på britsen, nu går det utan problem. Visst hon spänner sig lite, men det går lättare och lättare för varje gång...

You can do it!!!

lectris
2008-04-22, 09:16
Jag skulle gärna vilja men det skrämmer mig nåt fruktansvärt. Har svimmat ett antal ggr när jag fått sprutor och det är inget jag uppskattar... får rysningar, mår illa och nästan panik bara jag tänker på det...

Men visst, jag borde verkligen... :(

alltså, det är få människor som är så snälla, söta, rara och försiktiga som sköterskorna som tappar blodet. Jag är inte heller förtjust i nålar och var supernervös, men det är verkligen inte alls farligt. Berätta bara att du känner dig nervös (om inte annat lär de märka det på din puls ;)) så kommer de att lugna dig.

Om inte annat så är det ju bara att gå på testgivningen, och prova. om du inte klarar av det har du iaf gjort ditt bästa.

Snabel
2008-04-22, 10:20
Jag har anmält mig!

brandsoldat
2008-04-22, 13:02
Lämnat blod sedan 8 år tillbaka. Bara positivt med det. Upplever att jag blir piggare efter lämning eller så är det bara för man får 30 kronor *flex* .
Kan dock uppleva att själva sticket med nålen kan göra lite ont beroende på hur försiktig sköterskan är.
En fråga med: När får man lämna blodplasma? Är det något krav på blodvärde eller blodgrupp?

Aasa
2008-04-22, 13:27
Man får fika och strumpor här i Umeå! :)

Tänkte att blod behövs nog om man skadar sig så det är väl inte mer än rätt att ge lite i förebyggande syfte. Dessutom känner man sig oförskämt nöjd, och saft och bulle får man. Win win!

Jag har förövrigt nästan svimmat när jag tagit blodprov (dvs sån där liten blodampull bara som de tar för div. provtagningar) men aldrig varit nära yrsel ens på blodcentralen. Vet inte vad det beror på.
Tycker mest det är trevligt, och ofta träffar man nån man känner där också.

stevooooo
2008-04-22, 13:36
En fråga med: När får man lämna blodplasma? Är det något krav på blodvärde eller blodgrupp?

Vad jag vet så spelar blodtypen ingen roll för plasmagivning. Oftas så måste man boka tid för det eftersom det tar lite längre tid att göra ca 30-45 min och ersättningen är dubbel. "Väntetiden" mellan tappningarna är bara 14 dgr vid plasma jämfört med 3 el 4 mån för blod

raikou
2008-04-22, 18:50
Kan man få en liten sak då man gör detta?

"Det finns olika lokala rutiner. En del blodcentraler ger 30 eller 50 kronor. Kontantersättningen försvinner dock allt mer. Detta för att Sverige ska anpassa sig till internationella regler som säger att man ske ge blod utan få pengar. Regeln finns för att minska risken för smittat blod (i fattiga länder skulle man kanske inte alltid vara ärlig med sin hälsa). De flesta blodcentraler ger dock istället ett presentkort eller en gåva som tack för blodgivningen."

Dock är detta av ringa vikt för mig och bör vara det för alla andra också. Jag har också anmält mig nu.

Sedis
2008-04-22, 19:52
Jag lämnar blod men har haft karens på 6 månader efter semester i Egypten. Dags igen vid månadsskiftet:-)

tessi
2008-04-22, 20:16
Måste bara göra en liten rättelse! Det är inte sjuksköterskor som sticker er! (Kan finnas några få undan tag kanske men som regel inte!)

Erik__
2008-04-22, 20:58
Jag är livrädd men ska dit nästa vecka med en kille jag gör lumpen med, han fick det att inte låta så hemskt.

Verkligen skräckslagen :em: men känns som en självklarhet att gå dit. Råkar jag ut för nått vill jag inte att blodet ska vara slut för att folk inte orkat gå dit.

en vad händer om man typ svimmar? jag går inte ihop med nålar sådär jättebra =(

Rex
2008-04-22, 21:01
Finns inte många som skulle uppskatta blatteblod.. satt nej!

machine gun
2008-04-22, 21:09
(Hur gick de machine gun? blev de nån lämning?)

Jodå, har hunnit lämna ett par ggr sedan dess :) Senast för 3 veckor sedan.

PiNG.
2008-04-22, 21:50
Jodå, har hunnit lämna ett par ggr sedan dess :) Senast för 3 veckor sedan.


Har du hört något om de där att man inte ska springa/löpa innan man lämnar? Du springer väl en hel del ;)

Men du kanske tar en vilodag när du lämnar *popcorn*

Ivar_Lo-J
2008-04-23, 05:54
alltså, det är få människor som är så snälla, söta, rara och försiktiga som sköterskorna som tappar blodet. Jag är inte heller förtjust i nålar och var supernervös, men det är verkligen inte alls farligt. Berätta bara att du känner dig nervös (om inte annat lär de märka det på din puls ;)) så kommer de att lugna dig.

Om inte annat så är det ju bara att gå på testgivningen, och prova. om du inte klarar av det har du iaf gjort ditt bästa.

+1, Jag var o lämnade för första gången i lördags. Sköterskan som tog hand om mig var supertrevlig verkligen och de satte en klisterlapp det stog "Ny" på britsen så att alla i personalen skulle veta att man var där för första gången. Mycket sympatiskt.

ManuelIT
2008-04-23, 06:11
Jag skulle om jag kunde

haiduc
2008-04-24, 22:39
Jag får inte :s