handdator

Visa fullständig version : Äger mitt matschema & hur får jag i mig bra fett?

grunt_grunt
2007-08-22, 02:04
Hejsan!

Jag har byggt upp ett matschema som jag trivs väldigt bra med, jag tänkte be om en snabb analys. *popcorn*

Det som jag inte tagit med i matschemat är:
* Pålägg, för jag har ingen aning om hur många kcal de är. Men det blir väl mest messmör, ost och mjukost.
* Jag brukar trycka i mig nån frukt (banan, äpple eller päron) samt en paprika om dagen.
* Typ varannan dag trycker jag i mig en "mittval sport"-vitamintablett
* Köttet byts ibland ut mot 150g kyckling (2-3 gånger i veckan), och emellanåt 200g torskfile (typ varannan vecka)

frukost: 520kcal
3dl mjölk (120kcal)
80g havregryn (250kcal)
2 ägg (150kcal)
halv skopa protein(90kcal)

middag: 670kcal
250g nötfärs (370kcal)
100g pasta (300kcal)

halv gainer före träning, hel gainer efter träningen: 250+500kcal

middag: 670kcal
250g nötfärs (370kcal)
100g pasta (300kcal)

kvällsmat: 550kcal
6 mackor(300kcal)
4dl mjölk (160kcal)
halv skopa protein(90kcal)

kvällsmat: 405 kcal
1 macka(50kcal)
3dl mjölk(120kcal)
40g havregryn(160kcal)
1 ägg (75kcal)

Främst undrar jag om jag får i mig nån bra fett. Efter att ha läst runt i lite trådar så köpte jag trevande en flaska rapsolja, men hur mycket behöver jag trycka i mig?
Innehåller nötfärs bra fett?
Innehåller mjölk bra fett?

Alfred Nobel
2007-08-22, 07:50
Vad är det för fettprocent på mjölken du dricker? Samt för nötfärsen?

Annars får du nästan enbart fett från ägg, jag tycker du lägger dit lite olja till maträtterna, behöver inte vara extrema mängder. Sen ett misstag som många gör, inga grönsaker? Annars ser det normalt ut :)

Längd, ålder, vikt?

Knabb
2007-08-22, 08:01
Hittar inte bär, frukt eller grönsaker. Jag är själv inte så värst glad för frukt men det blir cirka 500 gram grönsaker varje dag och bär lite då och då.

Ronja
2007-08-22, 09:27
Gilar du inte fet fisk? :) Jättebra fettkälla! kan lägga till att kyckling har bättre fettsammansättning än rött kött, sen finns det många teorier kring mjölkfett om det är bra eller inte, men det är relativt stor procent mättat, likaså i fetare köttvarianter, men varierad kost är helt klart bäst! :D

Eddie Vedder
2007-08-22, 09:46
Du får i dig bra fett från ägg, nötfärs och havregryn redan. Dessutom är ju din rapsolja som du inhandlat en ypperlig fettkälla och du får även i dig fett från osten och eventuellt mjölken (du har inte skrivit om det är fettreducerad mjölk eller ej).

Det är en bra mix av olika fettkällor tycker jag, Ronja nämner fet fisk och jag instämmer till 100%. Om du kompletterar dom fettkällorna du redan har och dessutom äter fet fisk såsom t.ex. makrill och/eller strömming ett par gånger i veckan tycker jag det ser alldeles utmärkt ut på fettsidan.:thumbup:

Annars får du ju gärna öka på grönsaksintaget lite, käka broccoli, koka lite morötter, använd krossade tomater och lök i maten etc.:)

grunt_grunt
2007-08-22, 14:21
Såklart, jag glömde skriva att jag är 22 år, 190cm och väger 92 kilo.

Ja, jag borde verkligen äta mer grönsaker. Jag får väl börja köpa lite mer morötter och paprikor. :)

Jag brukar dricka fetreducerad mjölk eftersom jag hört att det är dåligt fett, det ligger alltså något i det? Nötfärsen har väl ca 10% fett, så en vanlig dag får jag 50g fett därifrån. Tyvärr tycker jag nästan all fisk är oätligt äcklig, så när jag väl äter det så använder jag våld för att få ner det :(

Men det är väl 1g fett per kilo kroppsvikt och dag jag behöver ca? Om jag räknar ut mitt fettintag för en normal köttdag respektive kycklingdag, är det sedan bara att ta nog med rapsolja säg morgon och kväll för att komma upp i min kvot?

Arnold Armstrong
2007-08-22, 14:23
Skulle öka mängden pasta avsevärt + att lägga in ngn tallrik fil då och då ca 3 ggr i veckan 1 liter fil. Du är ju ganska stor så mycket kolhydrater behövs! Gör samma fel jag med!

Eddie Vedder
2007-08-23, 09:11
Jag brukar dricka fetreducerad mjölk eftersom jag hört att det är dåligt fett, det ligger alltså något i det?

Allt fett är dåligt i överdriven mängd i förhållande till annat fett, men inte är mjölkfett "dåligt" för det. Vill du dricka fetare mjölk ska du förstås göra det, vid samma kaloriintag kommer inte din hälsa bli varken sämre eller bättre om du väljer t.ex. grön mjölk istället för blå.

Men det är ju såklart ditt val och om du hellre tar lite rapsolja och/eller olivolja så är det ju ett bra alternativ det också.:)

Finns en (i mitt tycke) extremt överdriven oro över att få i sig "rätt fett", tillräckligt mycket, snacket om optimering av testonivåer som jag hatar mer än något annat o.s.v. Undvik delvis härdat industriellt fett i mesta möjliga mån, försök basera kosten på enkelomättade fettkällor (vilket man knappast behöver anstränga sig för att uppnå), ät fet fisk då och då och annars är det bara att äta den fettkälla som smakar bäst till just den här maten.
Hur kul kan det vara att äta nästintill fettfria produkter och sedan basera fettintaget på kapslar och matskedar med ren olja? :smash: