handdator

Visa fullständig version : Lagomt?


iingenalls
2007-08-21, 22:49
Är lite nyfiken på att höra om ni anser att det här är för mycket mat för en dag då motionen består av en timmes rask promenad (om målet är att gå ner i vikt).

Frukost&lunch: Ett stort äpple, tre skivor blodpudding.

Mellanmål: En apelsin och ett äpple. Några få vindruvor, typ fem st.

Middag: En potatis, ca en fjärdedel av tallriken fiskgryta (torsk och lax).

Mellanmål: En apelsin, ett äpple, 8-10 vindruvor.

För övrigt bara ett enormt tuggummi, men det räknar jag inte.

elderberry
2007-08-21, 22:55
nä. jag tycker det låter på tok för lite. verkligen.

Sadde
2007-08-21, 22:57
Med sådär LITE mat så är det nästan hälsosammare att köra en VLCD. Du äter ju knappt nåt, endast lite frukt. Lägg till någon ordentlig måltid, pasta med köttfärsås eller liknande. Lycka till med din deff!

Raggis
2007-08-21, 22:58
För det första, så behöver vi veta lite mer om dig. Kön, längd, ålder, vilken typ av träning du utför, hur ofta, etc.

Rent spontant, så skulle jag vilja säga att det är en ren svältdiet, och inte nyttigt alls.


Edit: Lite roligt att du tror att det tom. är för mycket mat.

elderberry
2007-08-21, 22:58
jag måste fråga.. tror du verkligen själv att det är lagom?

grunt_grunt
2007-08-21, 23:01
Fast det finns ju massor av faktorer som påverkar hur mycket du behöver äta, såsom vikt, längd, ålder och din generella aktivitet (i det här fallet en timmas rask promenad). Men det du angivit verkar vara otroligt lite mat.

Hur du räknar ut ditt energibehov kan du hitta här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881). Där finns också länkar till sidor där du kan räkna ut hur många kcal du får i dig. Sen kan du försöka hamna på ett sansat underskott. Lycka till, och skynda långsamt.

EDIT: Givevis var jag inte först med att hinna skriva detta :(

elderberry
2007-08-21, 23:03
vill bara förtydliga att jag inte menar något illa.. men jag har lite svårt att tro mig att du inte både vet och känner att dedär är mycket mindre än din kropp behöver. blir du verkligen mätt?

för övrigt.. hur kommer det sig att du äter mer frukt än mat?

blekfet2
2007-08-21, 23:04
helt ok om man dansar revbenstango.

Tolkia
2007-08-21, 23:11
Vad tror du själv? Om det var någon annan, t.ex. din bästa kompis, som frågade?

Rahf
2007-08-21, 23:13
vill bara förtydliga att jag inte menar något illa.. men jag har lite svårt att tro mig att du inte både vet och känner att dedär är mycket mindre än din kropp behöver. blir du verkligen mätt?

för övrigt.. hur kommer det sig att du äter mer frukt än mat?

För att det är energisnålt, vad annars?

Du äter för lite, och du räknar vindruvor. Jag blir alltid orolig när folk börjar räkna småsaker.

*Edit* Läste elderberrys inlägg nu. Uppsök läkarvård och psykolog för du behöver ta itu med dina problem.

elderberry
2007-08-21, 23:13
nu tittade jag lite på dina tidigare inlägg och jag ser att du (som jag) lidit/lider(?) av ätstörningar. jag hoppas att du inte misstycker att jag drar upp det, men jag tycker det kan vara bra att veta innan man kommer med råd om en sån här sak. är du verkligen alldeles säker på att försöka gå ner i vikt är det bästa för dig just nu?

iingenalls
2007-08-21, 23:25
Alltså, mitt mål är egentligen inte att gå ner i vikt, men jag känner mig alltid säkrast när jag äter som att jag skulle göra det, för då går jag inte upp.
Folk i min närhet säger alltid att jag käkar för lite, men min mage blir bara svullnare och svullnare så då minskar jag ju maten ännu mer.

Nu är jag dock lite lur på att det kanske är så att den svullnar för att jag faktiskt äter för lite, kan det vara så?

Nån sorts störning tror jag att jag har, men den har blivit mycket bättre nu. Nu mår jag rätt bra i alla fall. Har lyckats gå ner mina sista kilon, men törs aldrig unna mig onyttigheter. Käkat mjukglas varannan, var tredje vecka i sommar bara. Men det funkar.

iingenalls
2007-08-21, 23:26
för övrigt.. hur kommer det sig att du äter mer frukt än mat?

Jag älskar frukt *cupid* Finns inte bättre.

iingenalls
2007-08-21, 23:30
För det första, så behöver vi veta lite mer om dig. Kön, längd, ålder, vilken typ av träning du utför, hur ofta, etc.

Jag är tjej, femton år (än så länge), och därför tycker jag att jag inte borde behöva så mycket mat. 163,5 cm lång och sist jag vägde mig 61 kg.
Mestadels så promenerar jag en timme varje dag men ibland gymmar jag en timme eller te.x. simmar en timme utöver promenaderna. Dock inte så ofta nu för tiden. Ungefär tre gånger i veckan byter jag ut en halvtimme av promenaden mot joggning.

Vanligtvis käkar jag frukost (en fulkornsmacka med skinka, en dl vaniljyoghurt och ett äpple) också men då brukar lunchen bli lite mindre än den var idag.

tntballe
2007-08-21, 23:31
Du växer för fullt, ät mer!

elderberry
2007-08-21, 23:33
Alltså, mitt mål är egentligen inte att gå ner i vikt, men jag känner mig alltid säkrast när jag äter som att jag skulle göra det, för då går jag inte upp.
Folk i min närhet säger alltid att jag käkar för lite, men min mage blir bara svullnare och svullnare så då minskar jag ju maten ännu mer.


snälla sök hjälp. vad du än tror så är du inte frisk. du har en ätstörning, och den kan vi tyvärr inte rädda dig ifrån här, hur gärna vi än skulle vilja.

iingenalls
2007-08-21, 23:34
Du växer för fullt, ät mer!

Men jag vill ju inte växa på bredden =P

tntballe
2007-08-21, 23:40
Men jag vill ju inte växa på bredden =P

menade att du är i tonåren o växer säkerligen på längden.
din kropp utvecklas och mår inte bra av att du äter så lite.

Var snäll o lyssna på alla här.
Sök hjälp.
Ingen säger det för att vara dryga eller elaka.

Rahf
2007-08-21, 23:40
Sök hjälp nu för du har en ätstörning. Att alla säger åt dig att du äter för lite borde vara en varningsklocka. Att du äter mindre för att du tycker magen svullnar är en annan. Att du inte vill växa på bredden är givet men tntballes tips är viktigt det också.

Äter du för lite under din växande period så kommer du att få ett skört skelett, bland andra allvarliga bieffekter.

Sök-hjälp-nu! Du har en ätstörning. Vi säger allting för ditt eget bästa.

Raggis
2007-08-21, 23:41
Men jag vill ju inte växa på bredden =P

Man behöver inte växa på bredden, bara för att man äter normala mängder mat. Skaffa dig en bättre uppfattning, och gör ett nytt försök om ett par dagar. Denna diet håller verkligen inte, såvida du inte vill må skit + få utebliven mens.

elderberry
2007-08-21, 23:43
jag tänker inte ens ge mig in på att ge dig några förslag eller försöka argumentera emot det du säger. ditt förhållande till mat är helt klart alldeles jättetokigt, och du behöver mer och bättre hjälp än vi kan ge dig här. har du pratat med någon om dina problem kring maten?

iingenalls
2007-08-21, 23:56
jag tänker inte ens ge mig in på att ge dig några förslag eller försöka argumentera emot det du säger. ditt förhållande till mat är helt klart alldeles jättetokigt, och du behöver mer och bättre hjälp än vi kan ge dig här. har du pratat med någon om dina problem kring maten?

Jo, eller nja, lite halv sådär. Skulle fått komma till en dietist nu innan sommaren men hon var sjuk den dagen jag skulle dit, så nu ska jag få komma när skolorna satt igång igen. Så då får jag väl förhoppningsvis en bättre uppfattning om hur normala portioner ser ut. Just nu har jag 0 koll på det känns det som.

elderberry
2007-08-22, 00:02
Jo, eller nja, lite halv sådär. Skulle fått komma till en dietist nu innan sommaren men hon var sjuk den dagen jag skulle dit, så nu ska jag få komma när skolorna satt igång igen. Så då får jag väl förhoppningsvis en bättre uppfattning om hur normala portioner ser ut. Just nu har jag 0 koll på det känns det som.

jättebra att du sökt hjälp. verkligen jättebra. :thumbup:

elderberry
2007-08-22, 00:05
det finns en jättebra bok som heter "mattillåtet" och är skriven av gisela van der ster. den tycker jag att du ska låna på biblioteket, och läsa i väntan på att du får träffa dietisten. :)

Tolkia
2007-08-22, 08:15
det finns en jättebra bok som heter "mattillåtet" och är skriven av gisela van der ster. den tycker jag att du ska låna på biblioteket, och läsa i väntan på att du får träffa dietisten.
+123456789. Även +123456789 på alla inlägg ovan som kan sammanfattas med "Du behöver hjälp, TA DEN!"

Att du är svullen kan ha med att du trixar med maten, ja; det kan ha en hel del effekter på vätskeansamling, tarmfuktion etc. Äter du för lite under långt tid kommer du att få brist på albumin (ett protein) i blodet, vilket leder till att vätska vandrar från blodbanan och ut i den omkringliggande vävnaden. Resultat: Lågt blodtryck och ödem, särskilt i anklar, fötter, ibland händer.
Jag är tjej, femton år (än så länge), och därför tycker jag att jag inte borde behöva så mycket mat. 163,5 cm lång och sist jag vägde mig 61 kg.
Det här uttalandet är så typiskt för en person med ätstörningar att du anar inte. "Jag vet att det ser ut som om jag äter lite för lite, men just min kropp behöver inte så mycket." Sorry, men det är inte så att du har någon särskilt gen för konserverande av energi som gör att du behöver mindre än andra (särskilt inte om du är aktiv varje dag i syfte att göra av med energi). Du behöver precis lika mycket som vilken annan tjej som helst i din ålder och storlek.

Jag tror inte att du har ett särskilt kul liv just nu, och jag tror att du någonstans egentligen vill komma ur din ätstörning - men du tror att du kan komma ur den utan att börja äta, och det stämmer inte. I stort sett alla börjar där ("jag vill bli frisk, men jag vill inte börja äta mat, och jag vill absolut inte ta risken att gå upp i vikt eller något, inte ens för en övergående period"), men det går inte. Så länge du trixar med maten och konstant bantar kommer du bara att fortsätta underhålla ätstörningen.

Jag fattar om det känns läskigt och farligt (eller skämmigt) att söka hjälp, men du har inget val. Hur ser du på ditt liv om 15-20 år? Vad skall du göra då? Hur skall du leva då? Vill du ha en partner att leva tillsammans med (ätstörningar är effektiva förhållandedödare; det är tungt att leva tillsammans med någon som är otrogen med fröken Anorexia)? Vill du ha barn? Fundera över hur bra det skulle gå att fostra en frisk, stark och trygg dotter med ätstörningen ständigt stående bakom ryggen. Bara som ett exempel.

Ronja
2007-08-22, 09:17
[QUOTE=iingenalls;2472983]Alltså, mitt mål är egentligen inte att gå ner i vikt, men jag känner mig alltid säkrast när jag äter som att jag skulle göra det, för då går jag inte upp.
Folk i min närhet säger alltid att jag käkar för lite, men min mage blir bara svullnare och svullnare så då minskar jag ju maten ännu mer.

Kan mkt väl tyda på proteinbrist och dessutom kan för mkt frukt ge "gaser" vilket gör att magen svullnar.

Nu är jag dock lite lur på att det kanske är så att den svullnar för att jag faktiskt äter för lite, kan det vara så?

Svar: Ja det kan det mkt väl vara(vet av egen erfarenhet)

Tips: försök få tid hos en kognitiv terapeut som kan hjälpa dig klura ut och lösa problemet som ligger bakom denna "störning" (har oftast ej med mat att göra över huvud taget :)

QUOTE]

Lycka till! Och försök börja äta en ordentlig frukost + två lagade mål mat per dag, det ska varje människa "kunna" äta! :thumbup:

Ronja
2007-08-22, 09:22
+123456789. Även +123456789 på alla inlägg ovan som kan sammanfattas med "Du behöver hjälp, TA DEN!"

Att du är svullen kan ha med att du trixar med maten, ja; det kan ha en hel del effekter på vätskeansamling, tarmfuktion etc. Äter du för lite under långt tid kommer du att få brist på albumin (ett protein) i blodet, vilket leder till att vätska vandrar från blodbanan och ut i den omkringliggande vävnaden. Resultat: Lågt blodtryck och ödem, särskilt i anklar, fötter, ibland händer.

Det här uttalandet är så typiskt för en person med ätstörningar att du anar inte. "Jag vet att det ser ut som om jag äter lite för lite, men just min kropp behöver inte så mycket." Sorry, men det är inte så att du har någon särskilt gen för konserverande av energi som gör att du behöver mindre än andra (särskilt inte om du är aktiv varje dag i syfte att göra av med energi). Du behöver precis lika mycket som vilken annan tjej som helst i din ålder och storlek.

Jag tror inte att du har ett särskilt kul liv just nu, och jag tror att du någonstans egentligen vill komma ur din ätstörning - men du tror att du kan komma ur den utan att börja äta, och det stämmer inte. I stort sett alla börjar där ("jag vill bli frisk, men jag vill inte börja äta mat, och jag vill absolut inte ta risken att gå upp i vikt eller något, inte ens för en övergående period"), men det går inte. Så länge du trixar med maten och konstant bantar kommer du bara att fortsätta underhålla ätstörningen.

Jag fattar om det känns läskigt och farligt (eller skämmigt) att söka hjälp, men du har inget val. Hur ser du på ditt liv om 15-20 år? Vad skall du göra då? Hur skall du leva då? Vill du ha en partner att leva tillsammans med (ätstörningar är effektiva förhållandedödare; det är tungt att leva tillsammans med någon som är otrogen med fröken Anorexia)? Vill du ha barn? Fundera över hur bra det skulle gå att fostra en frisk, stark och trygg dotter med ätstörningen ständigt stående bakom ryggen. Bara som ett exempel.

+1 :)

iingenalls
2007-08-22, 19:59
Tror jag hamnat i detta pga för lite kunskap om hur man ska äta. Fast jag har ändå på något skumt vis lyckats gå ner 20 kg.

Raggis
2007-08-22, 20:03
Fast jag har ändå på något skumt vis lyckats gå ner 20 kg.

Inte skumt alls, med tanke på hur du lägger upp kosten. Men, du har fått mycket bra tips!

iingenalls
2007-08-22, 20:06
Inte skumt alls, med tanke på hur du lägger upp kosten. Men, du har fått mycket bra tips!

Jo, det har jag fått :) Och det tackar jag för.

iingenalls
2007-08-22, 21:56
Passar på att smyga in en annan fråga här också.
Tror ni det är möjligt att man blir helt 100% blind för sin viktnedgång, att man tycker att man blir tjockare när man egentligen bara blir smalare?

Tolkia
2007-08-22, 22:00
Tror ni det är möjligt att man blir helt 100% blind för sin viktnedgång, att man tycker att man blir tjockare när man egentligen bara blir smalare?
Ja. Det har hänt MASSOR av människor.

elderberry
2007-08-22, 22:01
Passar på att smyga in en annan fråga här också.
Tror ni det är möjligt att man blir helt 100% blind för sin viktnedgång, att man tycker att man blir tjockare när man egentligen bara blir smalare?

absolut. att krångla med maten gör jätteofta att man börjar inbilla sig saker och får en väldigt märklig verklighetsuppfattning.

iingenalls
2007-08-22, 22:53
Om ni bara visste hur bra det känns med folk som bryr sig.

Shit, ställde mig på vågen nyss, jag har hatat den där vågen ända sen perioden då jag vägde mig varje vecka. Och nu visade den på 57,8 kg. Jag kan ju nästan placera mig i smal-kategorin nu, vad skumt det känns.
Men, nu kan jag i alla fall förstå alla som säger att det spelar ingen roll hur mycket man går ner, man blir aldrig nöjd. Förr beundrade jag alla som bara låg nåt kg under deras längd, om ni fattar, typ 72 kg till 173 cm, men nu tycker jag inte alls att jag väger så jättelite.

Usch, vad luddigt det blev, som vanligt.

Rahf
2007-08-22, 23:23
Ju mer du går ner, desto mer vill du gå ner. Man blir ALDRIG nöjd.

Sök hjälp, du har ätstörningar. Det är för ditt eget bästa och du har fått bra med förklaringar varför samt motivering till varför du bör ändra ditt beteende.

Cashew
2007-08-23, 17:19
Du måste få hjälp snarast! Det blir bara svårare och svårare att ta sig ur en ätstörning ju längre "ner" man hamnar! Gå in på www.abkontakt.se och titta vart du kan vända dig där du bor! Lycka till, kram!

iingenalls
2007-08-29, 17:16
Tänkte bara meddela att det går bättre för mig nu :) Jag har jättemycket ångest hela dagarna men det blir nog bättre snart, känner mig lite piggare i alla fall. Anledningen till det är att min mamma börjat ta mina problem på allvar och helt enkelt tvingar mig att försöka "bli bättre". Till exempel så kan hon helt plötsligt komma med en nöt och säga att jag måste äta upp den och inte ge sig förän jag ätit den... och då ser jag att jag inte gått upp av att äta en nöt.

Och, äter jag inte det hon säger att jag ska äta på dagarna får jag träningsförbud. Det är det värsta som kan hända.

Men som sagt, det går rätt bra. I dag till exempel har jag käkat detta:

Frukost... En halv dl vaniljyoghurt, ett äpple, en fullkornsmacka med skinka.

Lunch ... 100 gram (!) blodpudding.

Mellanmål... En 180-kcal sandwichglass (jag höll på att dö, men jag fick i mig den)

Middag... En hel 90-grams veggobörjare.


:cool:

Whistler
2007-08-29, 17:24
Sedärja! Keep going! :)

Raggis
2007-08-29, 17:31
Starkt gjort av dig, verkligen! Skynda långsamt.

iingenalls
2007-09-02, 22:08
Hmmm, på mindre än en vecka har jag gått ner nästan ett kg till. Ligger på 56,9 nu. Och jag som trodde att jag hade haft kaloriöverskott =P

elderberry
2007-09-03, 06:11
Hmmm, på mindre än en vecka har jag gått ner nästan ett kg till. Ligger på 56,9 nu. Och jag som trodde att jag hade haft kaloriöverskott =P

då tycker jag att du ska försöka äta mer.

Cashew
2007-09-03, 07:35
Att döma av din tidigare matsedel har du inte haft ett kaloriöverskott men när man har ätit för lite under en tid blir tankarna påverkade av svält och lurar en att tro att man äter mer än vad man gör! Att du har gått ner är ett klart svar på att du får idig för lite! Försök att äta mer eller energitätare kost om du kan annars tycker jag att du bör få lite proffessionell hjälp!

Rahf
2007-09-03, 10:46
Fortsätt kämpa! Bra att din mamma hjälper dig också!

Roobinw90
2007-11-03, 22:32
keep it up, bara fortsätta att äta mer mer mer.. skcika gärna in en bild också så vi riktigt får se hur de ligger till.. Lycka till :thumbup: