handdator

Visa fullständig version : Beachvolley 2008 - Spänst, styrka, fysik.. ;)


STORk
2007-08-21, 21:25
Hej alla!
Jag ska inleda vardagsgymmande nästa vecka, jag och en kompis tänker gymma före skola/jobb, mån-fre. Vi spelar volleyboll - framförallt beachvolley förstås, men då vi inte har någon beachhall i stan så blir det mycket inomhus off-season. Vad jag känner att jag vill öka mest är min egen spänst. Ligger väl runt 40 stillastående i olika raka upphopp, upphopp med armsving etc. Vet att Air Alert finns men det är inget program som passar mig då jag inte har viljan att göra allt hemma (eller utanför hemmet) då jag bor i ett lyhört hyreshus, samt att jag hellre tränar hopp i början av våra träningar istället för i hemmet. Men jag vill alltså även gymma och få in en stabil grund, för som jag uppfattat det så bör man kunna ta sin dubbla kroppsvikt i benpress (säger jag rätt nu? när man har stången på axlarna och går ner djupt blabla.. kunde sånt här förr *rolleyes*). Hursomhelst känner jag mig inte vidare insatt i hela spänstvärlden och därför vänder jag mig till det här superba forumet där jag är säker på att jag får bra svar! ;)

Så, är det någon av er som kan hjälpa mig på vägen? Jag kommer träna volleyboll (tyvärr på ett fusklagt hårt sabla golv) 2 ggr/vecka, ca 4h totalt. Gymma skall jag däremot göra 5 ggr/vecka, MEN då ska jag alltså förvandla min otränade överkropp till en riktigt fräsch beachkropp 2008 (eller 2009..). Så gympassen kommer vara mellan 30-40 minuter och upplägget är inte klart, kanske blir det spänst-/benträning 2 hela pass och överkropp 3 pass. Ni förstår säkert min ofärdiga strategi. :em:

All hjälp uppskattas! :thumbup:

/T

Masson
2007-08-21, 22:35
Äntligen en tråd som passar mig. Jag spelar själv en hel del beachvolley på Tylösand och vill också öka i spänst. Med benpress menar du nog knäböj men förstår vad du menar. Det är klart vikten spelar roll men det viktigaste är ju att du inte tummar på uthålligheten! Se till att köra ganska många repetitioner innan du smäller på med dubbla kroppsvikten (10-15). Sen verkar det som om 2+5 = 7 träningar i veckan kan bli rätt mycket, kanske bättre att vila en dag och ta en dag konditionsträning?

Ska bli intressant att se vad gurusarna på forumet har att säga om detta!

Vi ses i sanden -08
--
Masson

Rahf
2007-08-21, 22:45
Air Alert är bra för spänsten men den tär mycket på lederna enligt vad andra har erfarit. Bara ett varningens ord.

STORk
2007-08-22, 05:44
Masson,
Lördagar och söndag är vilodagar. Gympass varje vardagmorgon tror jag inte blir för mycket, så länge jag sprider ut benpassen och kanske kör mest överkropp de två dagar som jag har träning på kvällen. Visst kommer första veckan kännas åt helvete men det löser sig.

Förresten, jag har varit inne i en gymperiod förr, dock var det bara ren biffighet som gällde då ;) Jag hittade två burkar som går ut i år, tror den ena kan ha gått ut men stämpeln är rätt suddig.. Hur som helst, det är en som heter Tricreatine Malate och den andra heter C-X3 Cellblast, båda från Unitech. Varför köpte jag dessa två nu igen? Jag vet att kreatin är bra men jag minns inte varför jag skaffade två olika sorter. Än en gång saknar jag minne från hur det är.. :)

Nu ska jag iväg, tog mig en gröttallrik direkt jag klev upp kl 0600, varvat med en C-vitamintablett och en koffeintablett. Koffeinet är endast för min mage ogillar kaffe. Jag finner det gott men magen finner det.. ja, inte alls faktiskt. Har med mig två knarkpåsar med kreatinet, ska köpa en Gainomax idag (väntar på att få hem Power Express Ultra Pro 3 men somligas ordersida var rätt nere senast jag kollade. Anyways, blir nog att skriva lite varje morgon innan jag drar iväg, ska göra en liten träningsdagbok men först måste jag strukturera upp varje pass!

Morron! :)

Ignatius72
2007-08-22, 06:34
Beachvolleyboll för damer är en av mina favoritsporter.

Jaive
2007-08-22, 10:20
Jag har i och för sig hört att Air Alert är rtt mycket skitsnack. Dvs visst delar av det funkar säkert men mängden träning som det kräver är alldeles för överdriven.
I övrigt så brukar det vara 1.5xkroppsvikten i knäböj som brukar vara riktlinjen när det gäller seriös spänstträning.
Hade en sjukt vettigt länk som tyvärr har sprungit ifrån mig och gömt sig, jag återkommer när jag hittat den.

Masson
2007-08-22, 18:59
Jag håller på att "köpa" ner Air Alert nu och ska se den snart. Kan skicka ett PM om vad jag tycker.

STORk
2007-08-22, 20:26
Jag vet vad Air Alert är, jag har sett tvåan och trean och har läst att rätt många föredrar tvåan framför trean. Träningsupplägget är helt okej men jag kommer inte använda Air Alert, hur bra det än är. Det passar inte in i min vardag (såvida min vardag inte innebär att reta gallfeber på grannarna eller skämmas ute på trappan vid entrédörren en timme var dag..) ;)

Jag fick en tokchock idag förresten. Tror kroppen skrek "F*CK" åt de två koffeintabletter jag knaprade i mig på morgonkvisten. Hela dagen har magen varit åt h-vete. :( Ska skippa tablett imorgon och se om jag slipper besvären..

Masson
2007-08-23, 15:31
Kollat igenom Air Alert ll nu, gud vad drygt! Om man ska följa detta måste man vara besatt eller kunna leva på sin sport. Nje, jag för en kommer fortsätta med explosiva knäböj liknande.