handdator

Visa fullständig version : Bmi bättre att gå efter än vikt när det kommer till löpning?


regus
2007-08-21, 14:19
Är det någon skillnad att springa (slitage på leder, ligament m.m) när man är 90 kg tung och 190 cm lång än en som är 70 kg tung och 1,70 cm lång.
En längre person borde ha grövre ben o dyl för att kompensera högre vikt. Tycker jag i alla fall. Men vad vet jag?
Och vad vet du?

DonAlonzo
2007-08-21, 15:03
BMI skulle jag väl säga, fast benstommen kan ju stå för en ganska stor del av BMI:n...

Danny Devito
2007-08-21, 15:05
Jag vet inte, men jag skulle tro att 170 cm 70 kg skulle ha lättare att springa om alla andra faktorer var densamma, kondition o.s.v. Ju lättare kropp dessto bättre. Såg någon dokumentär förut om varför Kenyanerna var så bra på lång distans. En av dom mest påverkande faktorerna, enligt forskarna, var att dom hade onormalt lätt benstomme.

regus
2007-08-21, 15:35
Frågan handlar om slitage (kanske var otydligt i första posten) :)

Sniggel
2007-08-21, 16:08
Jag skulle gissa på att det är bra att vara kort (liten) med lågt bmi om man vill ha så lite slitage som möjligt.
Visst har längre personer generellt grövre benstomme eftersom de är större men det är ju också så att ju större något är dest större påfrestningar blir det när det används.
Tänk dig att du kör fjärrstyrd bil och krockar med den, hur stora skador blir det jämfört med om du kör i en vanlig bil på landsväg och krockar in i ett hus?
Tänk dig att du spelar kula och knockar motståndarens kula med din, går kulorna sönder? Nej.
Vad händer om två planeter krockar med varandra?
Ok det var väldigt extrema exempel men de kan ändå användas som argument för mitt resonemang: mindre/kortare människor är inte lika utsatta för slitage som längre/större.

Vastrix
2007-08-21, 16:11
En av dom mest påverkande faktorerna, enligt forskarna, var att dom hade onormalt lätt benstomme.
Det var väll framförallt låg vikt på fotleder/underben som påverkade?

regus
2007-08-21, 16:43
Jag skulle gissa på att det är bra att vara kort (liten) med lågt bmi om man vill ha så lite slitage som möjligt.
Visst har längre personer generellt grövre benstomme eftersom de är större men det är ju också så att ju större något är dest större påfrestningar blir det när det används.
Tänk dig att du kör fjärrstyrd bil och krockar med den, hur stora skador blir det jämfört med om du kör i en vanlig bil på landsväg och krockar in i ett hus?
Tänk dig att du spelar kula och knockar motståndarens kula med din, går kulorna sönder? Nej.
Vad händer om två planeter krockar med varandra?
Ok det var väldigt extrema exempel men de kan ändå användas som argument för mitt resonemang: mindre/kortare människor är inte lika utsatta för slitage som längre/större.

True true. Men det känns lite långsökt att jämföra planeter o bilarna med människornas slitage under löpning.
Är fortfarande frågande.

loolY
2007-08-21, 17:26
http://www.serpentine.org.uk/pages/advice_frank01.html

regus
2007-08-21, 17:27
http://www.serpentine.org.uk/pages/advice_frank01.html

:thumbup:

regus
2007-08-21, 17:54
Edit: Så går det när man skuggläser (?) snabbt. Det svarar ju inte på frågan egentligen. Bara vad man "bör" väga.

regus
2007-08-21, 19:59
Någon anatomiexpert som vågar dra på en kvalificerad gissning?

kspr
2007-08-22, 11:57
Jag vet inte, men jag skulle tro att 170 cm 70 kg skulle ha lättare att springa om alla andra faktorer var densamma, kondition o.s.v. Ju lättare kropp dessto bättre. Såg någon dokumentär förut om varför Kenyanerna var så bra på lång distans. En av dom mest påverkande faktorerna, enligt forskarna, var att dom hade onormalt lätt benstomme.

Jag har för mig tvärtom, att det är för att de har sådan rejäl benstomme (i just benen). Även därför man inte ser många afrikaner som är elitsimmare.

CK€
2007-08-22, 12:05
Två män med samma proportioner; en 170 cm och den andre 190 cm.

Mannen som är 190 cm är 190/170 = 1.1176 ggr längre.

Tvärsnitten på muskler och ben är då 1.1176^2 = 1.249 större.

Men...kroppsvikten, och därmed indirekt den belastningen den längre mannen vill uppleva är 1.1176^3 = 1.396 ggr större.

Slutsats: Det är mer skonsamt för muskler leder och ben att vara kort som löpare.