handdator

Visa fullständig version : Jogga i Hägersten


boinnk
2007-08-21, 14:02
Flyttade till Hägersten (Fruängen närmare bestämt) i december förra året. Då var det bulk så jag brydde mig inte om att leta joggingspår :D

Men nu efter sommaren, som inte har varit allt för hälsosam, så känner jag att ta tag i konditionen igen. Jag har haft problem med benhinnor och annat så jag vill inte springa på asfalt.
Är det någon som känner till området runt Fruängen och kan tipsa mig om ställen som är skonsamma för mina ben och fötter?

christian
2007-08-21, 16:58
Kolla här:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/ServiceGuide.aspx?id=252&params=sa:3;st:47;se:1;sty:on1;

t ex http://www.stockholm.se/Extern/Templates/ServiceGuide.aspx?id=252&params=2009

machine gun
2007-08-21, 17:05
t ex http://www.stockholm.se/Extern/Templates/ServiceGuide.aspx?id=252&params=2009

Där brukar jag springa ibland. Kan dock tillägga att det längre spåret snarare är 3,5 km än 3,7 som det står på skyltarna. Kan vara bra att veta. Ett fint spår annars, om än väl kort. Ganska kuperat, men breda fina stigar och inte alltför mkt rötter att snubbla på ;) Vid start finns även chinsräcken och en gräsplan där man kan köra koordinationslopp o likn om man vill. Det kortare spåret är upplyst på kvällarna, tror det är 1,5-1,8 km långt (har aldrig mätt upp).

christian
2007-08-21, 17:20
Där brukar jag springa ibland. Kan dock tillägga att det längre spåret snarare är 3,5 km än 3,7 som det står på skyltarna. Kan vara bra att veta. Ett fint spår annars, om än väl kort. Ganska kuperat, men breda fina stigar och inte alltför mkt rötter att snubbla på ;) Vid start finns även chinsräcken och en gräsplan där man kan köra koordinationslopp o likn om man vill. Det kortare spåret är upplyst på kvällarna, tror det är 1,5-1,8 km långt (har aldrig mätt upp).

Yep. Funkar rätt bra. Dock lite mycket folk ibland, speciellt helgerna.

machine gun
2007-08-21, 17:46
Yep. Funkar rätt bra. Dock lite mycket folk ibland, speciellt helgerna.

Har jag aldrig märkt, brukar mest vara en och annan stavgångare där när jag är där. Iofs är det fotbollsträning ibland och då är det ju en massa kids där förstås.

Annars finns det ett motionsspår i Sätra friluftsområde, start från Bredängs camping som jag tror är helt ok. Har bara åkt skidor där, så jag vet inte hur det är att springa. Ca 3 km. Och runt Vinterviken (Axelsberg/Aspudden) finns det en del grusvägar att harva runt på. Dessutom finns det en löparbana vid Telefonplan.

Närmaste "riktiga" löparspår söder om stan är nog annars Lida friluftsområde, där finns spår upp till 18 km.

sälmannen
2007-08-21, 18:13
Jag har haft problem med benhinnor och annat så jag vill inte springa på asfalt.
Var försiktig, problem med framsidan av underbenen är ett tecken på att du ökar din träningsmängd för hastigt. Visst, du kanske klarar dig undan dessa symptom lite längre på mjukt underlag, men i grund och botten springer du för mycket. Nyckeln till att vara en skadefri uppstartslöpare är att öka mängden långsamt.

Ett bra riktmärke kan vara Jack Daniels rekommendationer att var tredje vecka öka antalet löpta kilometer per vecka med <antalet pass per vecka>*1.5 km.

boinnk
2007-08-21, 22:16
Kolla här:
http://www.stockholm.se/Extern/Templates/ServiceGuide.aspx?id=252&params=sa:3;st:47;se:1;sty:on1;

t ex http://www.stockholm.se/Extern/Templates/ServiceGuide.aspx?id=252&params=2009

Tack så mycket!
Får införskaffa nån billig cykel så jag kan harva dit, ser långt ut om jag ska gå *whistle*


Annars finns det ett motionsspår i Sätra friluftsområde, start från Bredängs camping som jag tror är helt ok. Har bara åkt skidor där, så jag vet inte hur det är att springa. Ca 3 km. Och runt Vinterviken (Axelsberg/Aspudden) finns det en del grusvägar att harva runt på. Dessutom finns det en löparbana vid Telefonplan.

Tackar för de tipsen också. Brorsan bor vid Sätra så det kan hända att man är där och springer nån gång också.
Löparbana, är sånt gratis?

Var försiktig, problem med framsidan av underbenen är ett tecken på att du ökar din träningsmängd för hastigt. Visst, du kanske klarar dig undan dessa symptom lite längre på mjukt underlag, men i grund och botten springer du för mycket. Nyckeln till att vara en skadefri uppstartslöpare är att öka mängden långsamt.

Ett bra riktmärke kan vara Jack Daniels rekommendationer att var tredje vecka öka antalet löpta kilometer per vecka med <antalet pass per vecka>*1.5 km.

Jag har haft som sagt, nu är det bättre men jag känner av det mer om jag springer på asfalt än mjukare underlag. Kommer att gå ut lugnt och känna mig fram. Tack för omtanken ;)

Barba-Tjock
2007-08-22, 17:38
I bredäng brukar jag löpa när jag jobbar i stockholm, ett skitfint löparspår som går längs vattnet, har även ett utomhusbad i anslutning med hopptorn. Parkeringsmöjligheter finns och spåret är upplyst nästan hela natten tror jag. :)

machine gun
2007-08-22, 20:16
Löparbana, är sånt gratis?

I förorterna är det gratis, ja. Iaf är de inte inlåsta, så de kan ju knappast stoppa en från att springa på dem :) De är ju givetvis upptagna vissa tider, men i övrigt är det fritt fram. Just vid Telefonplan är det dessutom oftast bara fotbollsträning där (fotbollsplan i mitten) och då är själva banan ändå ledig.