handdator

Visa fullständig version : Akademisk utbildning.


stora_starka_jätten
2007-08-21, 13:19
Hur många utbildar sig vidare?`

Hur många procent skaffar sig idag en universitetsutbildning eller dylikt?


Någon som har någon statistik på hur många som gått samhäll/natur på gymnasiet som pluggar vidare?. Eller folk som gått yrkesförberedande som rycker upp sig och skaffar sig universitetsutbildning?

MVH / Jätten

Raggis
2007-08-21, 13:20
www.scb.se

NiXPhoenix
2007-08-21, 13:30
Alldeles för många säger jag rent spontant.
Akademisk utbildning är ganska urvattnat i Sverige, säkert så på många håll i världen.

Muskelbyggaren
2007-08-21, 13:36
Fler än var som borde i vilket fall.

Cilia
2007-08-21, 13:39
Fler än var som borde i vilket fall.
där håller jag inte med. Ska vi stå oss i konkurrensen så måste vi ha kompetenta medarbetare.

Snafu
2007-08-21, 13:42
Jag märker stor skillnad på folk med examen och de som inte har examen på min arbetsplats. Examen = bättre kommunikatörer, mer framåt, klipskare.

Om det beror på att universitetsutbildning förbättrar dessa kvaliteter eller att det helt enkelt är mer kompetenta personer som söker sig till universitet till att börja med vet jag inte.

Muskelbyggaren
2007-08-21, 13:45
där håller jag inte med. Ska vi stå oss i konkurrensen så måste vi ha kompetenta medarbetare.
Jo, fast om vi ska stå oss i konkurrensen är arbetare bättre än arbetslösa akademiker.

Snafu
2007-08-21, 13:46
Sen tycker jag att det svenska systemet bör revideras så att inte folk läser 20-40 poäng och sen aldrig läser nåt igen. Ta bort kurseriet helt och hållet kanske. Enbart program kanske?

Cilia
2007-08-21, 13:47
Jo, fast om vi ska stå oss i konkurrensen är arbetare bättre än arbetslösa akademiker.
vad jag menar är att arbetare inte kommer ha den kompetens som krävs för att utöra den typ av arbeten som vi vill ha. Ska vi kunna behålla vår levnadsstandard så kan vi inte ha lågkvalificerade arbeten.

Snafu
2007-08-21, 13:47
Jo, fast om vi ska stå oss i konkurrensen är arbetare bättre än arbetslösa akademiker.

Vilken konkurrens åsyftar du?

nim
2007-08-21, 13:53
Jag märker stor skillnad på folk med examen och de som inte har examen på min arbetsplats. Examen = bättre kommunikatörer, mer framåt, klipskare.

Om det beror på att universitetsutbildning förbättrar dessa kvaliteter eller att det helt enkelt är mer kompetenta personer som söker sig till universitet till att börja med vet jag inte.

Som ekonom upplever jag att det är tvärtom. Har stött på ett flertal akademiker som knappt kan debet och kredit.
Tror att allt för många pluggar för att klara tentorna men inte begriper vad det är dom pluggar.
Under de senaste åren så har 3st från sparken från mina arbetsplatser och det är enbart nyutexaminerade akademiker
som fått gå.

Cilia
2007-08-21, 19:10
Att man studerat är inget bevis på att man är lämplig eller en bra arbetskraft lika lite som alla arbetare är det (vilket gudarna ska veta efter att ha upplevt en hel armé hantverkare i olika situationer).

Det gäller att rekrytera rätt också. Ni kanske skulle skicka er chef på en sån kurs först?

coxie
2007-08-21, 20:02
Folk med vettiga utbildningar blir det nog aldrig brist på.

Däremot har jag svårt att se vad alla dessa 20-40p flummänniskorna får ut av sina utbildningar. Speciellt de som läser 3 kurser filosofi, en kurs matte och en kurs ekonomi.

Muskelbyggaren
2007-08-21, 20:08
Vilken konkurrens åsyftar du?
Den Cilia åsyftar, och vilken den är vet jag inte säkert. Antagligen den internationella.

Vidare tror jag inte att tillräckligt många studenter inte ens har förutsättningar att använda det de lär sig, och därför blir arbetslösa akademiker. Om de ens fullföljer utbildningen dvs.

Min poäng är att det råder utbildningshets, närmare bestämt drivet av socialdemokraterna i spets med vision om att även han som sopar korridorerna ska ha ett hum om kvantfysik och den franska revolutionen. En mycket fin tanke, men i praktiken katastrof.

Handcuff
2007-08-21, 20:12
Jo usch...utbildade människor = dumma människor. Man lär sig bara onödiga saker på universitet som inte går att använda ute i samhället. Helst skulle man sluta skolan efter lågstadiet och börja jobba direkt :thumbup:

Scratch89
2007-08-21, 20:13
Jag tror att det blir sämre kvalitet i takt med att fler faktiskt kan läsa på högskolan. Att folk från gymnasiet som bara hade godkänt, eller knappt det, i matte och fysik läser vidare på Chalmers eller KTH är helt absurt. Jag tycker det borde vara färre platser, eller färre högskolor, så det blir kvalitet och inte kvantitet.

Sen kan man ju såklart dividera om vad som är viktigt eller inte. Just ingenjörer och läkare kommer det aldrig att bli ett överskott på antar jag, men att läsa massa flumkurser är bara onödigt.

Hemi
2007-08-21, 20:14
Sen tycker jag att det svenska systemet bör revideras så att inte folk läser 20-40 poäng och sen aldrig läser nåt igen. Ta bort kurseriet helt och hållet kanske. Enbart program kanske?

Fast många har behov av fristående kurser efter en examen. Forskare tragglar omkring 10-15 år på universitet av olika orsaker. Jag måste ha en kurs nu i höst.

Tolkia
2007-08-21, 20:15
"Akademiker" är väl en liiite för stor grupp för att uttala sig generellt om, med tanke på hur många olika utbildningar som idag finns på universitet och högskolor, kan jag tycka. Om man inte vill boosta sitt ego lite genom att tala för sin egen grupp eller dissa den grupp man inte anser sig tillhöra (gäller från båda sidor).

Allan
2007-08-21, 20:20
Självklart är det bättre att folk studerar än inte gör det. Det gäller även rena hantverksyrken - även där ställs högre och högre krav, och den som inte hänger med kommer att få ta konsekvenserna.
Det är på tok för mycket lek och skoj och orealistiska framtidsutsikter i gymnasiet, och det sätter naturligtvis spår på högskolan. Om inte Sverige spottat fram ingenjörer under många årtionden hade vårt samhälle knappast sett ut så här. Idag får de knappt folk till kurserna, men det är fullt på en massa lattjolajbanutbildningar.
I veckan var det nån som berättade på radion att det finns tillräckligt många mediautbildade personer i Sverige för att fylla Frankrikes behov (!) men vi saknar ingenjörer, medicinare och lärare.
Det känns som jag sagt det här förr...

Bönne
2007-08-21, 20:22
För många som studerat klart gör inget med sin utbildning. Tycker att de är flitiga för att de klarat programmet - sen får de inte jobb, så utbildar dem sig lite till eller mjölkar bidrag, strax är de nära 30 år, har inte dragit in en krona till staten och har inget att tala om när det gäller arbetserfarenhet.

De som läst yrekslinjer börjar arbeta direkt (nåja, de flesta), de driver landet framåt...


Anpassa platserna på högskolan efter hur marknaden ser ut, som Allan nämner så är det tok för många som läser mediaprogram...

Bhavna
2007-08-21, 20:44
Jag tror att det blir sämre kvalitet i takt med att fler faktiskt kan läsa på högskolan. Att folk från gymnasiet som bara hade godkänt, eller knappt det, i matte och fysik läser vidare på Chalmers eller KTH är helt absurt. Jag tycker det borde vara färre platser, eller färre högskolor, så det blir kvalitet och inte kvantitet.

Sen kan man ju såklart dividera om vad som är viktigt eller inte. Just ingenjörer och läkare kommer det aldrig att bli ett överskott på antar jag, men att läsa massa flumkurser är bara onödigt.

kanske men jag tror att kvaliten beror till stor del på hur programmen är uppbyggda. vissa program har inte bra kvalite särskilt jämfört med andra länder. tempot är till exempel högre och kraven för att komma in hårdare. (tänker på UK) om det beror på antaler högskolor eller inte vet jag inte, men jag tror att det handlar mer om hur programmen är utformade. men visst det hänger ihop.


ang. flumkurser många pluggar nog för att de inte vet vad de ska göra. så varför inte läsa lite och sysselsätta sig? problemet är ju sen att de har höga studieskulder och inget jobb ändå när de kommer ut. det handlar nog mer om att lära sig mer om ett intresse än att kanske få jobb. men det beror på vad ni menar som flumkurser också. sedan tror jag att säga att man har en högskoleexamen i ett ämne oavsett vad det är ger lite högre status, som på nåt sätt säga jag är bättre än du.

Racso
2007-08-21, 20:49
Som ekonom upplever jag att det är tvärtom. Har stött på ett flertal akademiker som knappt kan debet och kredit.
Tror att allt för många pluggar för att klara tentorna men inte begriper vad det är dom pluggar.
Under de senaste åren så har 3st från sparken från mina arbetsplatser och det är enbart nyutexaminerade akademiker
som fått gå.

LAS? Sist in, först ut?

ikariotis
2007-08-21, 22:08
Hur kan man i något som helst avseende tycka att det är negativt att plugga, jag tycker alla ska ha möjligheten att plugga oavsett intagningspoäng endast kompentenskraven skall uppfyllas. Däremot ska det uppfylla marknaden förväntan och utvecklingnivå. Någon nämnde att det är lätt att komma in på KTH, det är sant med det är svårt att komma jag tror vi hade 20% som går ut under ordinarie utbildningstid. Jag tycker det borde max finnas några få stora högskoler i landet. Det blir är stora kunskapsskillnader och svårighetsgrad i dom olika högskolerna/univeristeten. Finns även massor av olika examensutbildningar som är luddiga och skumma. Jag själv går Kemivetenskap på Kth och upplever endast positiva effekt av studierna.

NiXPhoenix
2007-08-21, 22:13
För många som studerat klart gör inget med sin utbildning. Tycker att de är flitiga för att de klarat programmet - sen får de inte jobb, så utbildar dem sig lite till eller mjölkar bidrag, strax är de nära 30 år, har inte dragit in en krona till staten och har inget att tala om när det gäller arbetserfarenhet.

De som läst yrekslinjer börjar arbeta direkt (nåja, de flesta), de driver landet framåt...


Anpassa platserna på högskolan efter hur marknaden ser ut, som Allan nämner så är det tok för många som läser mediaprogram...


Media är framtiden! Fan att jag inte gick mediagymnasiet, ångrar det som fan idag. :( Jag kunde ha fått göra lokal-tv och kanske sen blivit reporter på lokaltidningen. Enda mediautbildning jag här är media som elevens val i sjuan.

backflash
2007-08-21, 22:16
LAS? Sist in, först ut?

Turordningsregler kan ändras genom kollektivavtal, §2 samma lag.

edit: sen är sparken något helt annat* :D ... (jävla öl)

(*rena avsked är ovanliga och kräver en hel del)

Hemi
2007-08-21, 22:18
Det går moden i yrken också. Grafisk Formgivning var ett riktigt töntjobb för några decennier sedan men blev stora grejen på 90-talet. VVS-jobb är väl aldrig riktigt populärt, tror inte jag träffat en enda kvinna med rörmokarjobb än. Finns ofta jobb men det krävs numera naturvetenskap för utbildning man måste ha för vissa anställningar. Att vara skogsarbetare är helt lönlöst idag på många ställen, mot förmodan. Efter den stora historie back-lashen från exempelvis Hollywood har däremot vissa hantverkar/konst/byggnads utbildningar som kan ge medeltidsvinkar blivit heta. Allt svänger hit och dit.

Jaive
2007-08-21, 22:19
Frågan är ju vilken kvalite det är på utbildningen man ska läsa. Som jag ser det så finns det extremt många som faktiskt slänger sina år åt skogen när de läser tex ekonomi på någon av de mindre högskolorna då de senare kommer konkureras ut när det kommer till vilken skola man gått på.
En akademisk utbildning börjar enligt mig redan i gymnasiet där man sätter ett mål för vilken nivå man vill ha på sina studier i framtiden.
Och detta ska komma från mig som inte ens börjat på högskolan än, fy på mig för att jag tror mig veta saker :( Tänker i vilket fall som helst läsa juridik i gbg eller lund, känner mig rätt säker på att jag inte utbildar mig till arbetslöshet.

Hemi
2007-08-21, 22:22
[…]
En akademisk utbildning börjar enligt mig redan i gymnasiet där man sätter ett mål för vilken nivå man vill ha på sina studier i framtiden.


Ja, i Sverige väljer man tidigt. Vilket kan göra att man inser att man är på fel väg senare eller tröttnar och plötsligt är det väldigt bra med fria kurser.

Jaive
2007-08-21, 22:27
Ja, i Sverige väljer man tidigt. Vilket kan göra att man inser att man är på fel väg senare eller tröttnar och plötsligt är det väldigt bra med fria kurser.

Ja fast ändå nej. Valet sker tidigt men jag känner ändå att det finns goda möjligheter att ändra väg. Jag menade mest NIVÅN på studierna och den är svår att ändra på om man inte tar tag i det på gymnasiet.
Det är ju inga problem att läsa ett kompletterande år med gymnasiekurser för att skaffa sig behörighet till fler utbildningar.

Allan
2007-08-22, 03:47
VVS-jobb är väl aldrig riktigt populärt, tror inte jag träffat en enda kvinna med rörmokarjobb än.

Jodå, de finns där också numer. Men det fattas rörisar, och kommer fattas än mer. För att bli det får man vara beredd att anstränga sig mer än folk i gemen verkar tro

Lexidos
2007-08-22, 07:02
Ibland är jag lite avundsjuk på mina vänner som är rörmokare, snickare osv för att de inte behöver läsa vidare.
Men eftersom jag är galet opraktiskt lagd o dessutom tycker sånt är skittråkigt att jobba med så ska jag läsa vidare.

Bönne
2007-08-22, 12:56
Jodå, de finns där också numer. Men det fattas rörisar, och kommer fattas än mer. För att bli det får man vara beredd att anstränga sig mer än folk i gemen verkar troGymnasie, sedan gå som lärling i 1600h?

Ganska mild utbildning egentligen, inget man behöver anstränga sig särskilt mycket för, precis som alla hantverkaryrken.

Fast det ger bra betalt när man är fullärd, samt att man inte har några studieskulder!