handdator

Visa fullständig version : BOD POD-mätning hos Paulun - Jag blev blåst!


Mirre
2007-08-20, 16:46
Bod Pod är hyllat av många just för att den anses vara en av de mest exakta mätmetoden för att avgöra hur mycket kroppsfett man har.
Det är tyvärr inte hela sanningen. Paulun informerar varken på deras hemsida eller på plats att om man har inlägg så fungerar inte mätmetoden alls.

När jag var där för ett par dagar sedan fick jag i receptionen betala 300kr. Mätpersonen var noggrann med att påpeka att alla smycken, hårband, och hårklämmor skulle tas bort. Det enda man fick ha på sig var underkläderna.

Efter att mätningen var klar fick jag ett papper där det stod procent och kilo, både för kroppsfett och för fettfri massa.
Jättebra, tyckte jag tills jag såg siffrorna och hisnade... 16%:confused:

Mätpersonen sa att jag skulle ta siffrorna ungefärligt eftersom jag har inlägg! Han uppskattade att resultatet visade cirka 5 procent för mycket i kroppsfett och ungefär fem kilo mer i fettfri massa. Vaddå ungefär? Jag har för sjutton betalat 300 spänn för att få en siffra som inte betyder något alls. *gah!*

Jag kommer närmare sanningen genom att gissa själv!

Paulun Näringscenter känns inte vidare seriöst bolag. De ska informera om sådant eller åtminstone ge pengarna tillbaka alternativt ge ett presentkort så att någon annan jag känner kan gå och göra mätningen.

Så ni som har inlägg, gå inte dit för det funkar inte.

En spontan fundering är om man nu har långt och tjockt hår eller saknar en arm eller dyligt, är det även då missvisande? Jag stör mig på att det inte finns någon mer information.

bertbert
2007-08-20, 17:04
Är inte den exakta volymen och vikten på inläggen känd? Går det inte att ta med det i beräkningarna?

Mirre
2007-08-20, 17:07
Är inte den exakta volymen och vikten på inläggen känd? Går det inte att ta med det i beräkningarna?

Visst är den känd men det verkar de inte kunna hantera...

Pepz
2007-08-20, 17:52
räknar du bort inläggen när du väger dig också?

Apos78
2007-08-20, 17:53
Om du själv vet vikt och volym på inläggen så är det väl bara att räkna om lite själv. Förstår dock att du är lite grinig över pengarna ;)

Honken
2007-08-20, 18:56
Nu låter jag kanske lite dum men, inlägg?

tossefar
2007-08-20, 18:58
Nu låter jag kanske lite dum men, inlägg?

Tutor. Sillar.

Kung Bruno
2007-08-20, 22:58
Finns det övervakningskameror/personer när du klär av dig eller får man vara ifred?

Cilia
2007-08-21, 07:25
Om du själv vet vikt och volym på inläggen så är det väl bara att räkna om lite själv. Förstår dock att du är lite grinig över pengarna ;)

varför ska hon då betala 300 kr om hon ska räkna själv?
Är det så du brukar hantera saker när du köper tjänster?

Då har jag tips på massor av saker du kan få köpa av mig.

Mirre
2007-08-21, 13:36
Det är inte pengarna utan det är principen för min del. Dessutom så tror jag inte det är så enkelt att "bara" räkna.
Och ja, med inlägg menar jag tutor, sillisar, tuttar, bröst...u name it. :D

Apos78
2007-08-21, 16:07
varför ska hon då betala 300 kr om hon ska räkna själv?
Är det så du brukar hantera saker när du köper tjänster?

Då har jag tips på massor av saker du kan få köpa av mig.

Menar då efter hon varit och mätt. Menar inte att hon ska räkna på kroppen själv men inläggen går väl alltid att räkna ut.

Vad är till salu ;) ?

dykarn
2007-08-21, 21:35
16% är väl rätt lågt för en kvinna, kan det vara så pass off som 5%?

Piranha
2007-08-21, 21:45
16% är väl rätt lågt för en kvinna, kan det vara så pass off som 5%?

Ja.

agazza
2007-08-21, 21:53
Finns det något som helst fotobevis över att dessa "inlägg" existerar?

Och förövrigt borde väl en så pass avancerad apparat kunna sortera bort det den inte ska mäta? Den mäter ju inte vad du åt till frukost så då borde den väl skippa dessa inlägg vi väntar på?

EDIT: jag hittade dem på google

Pepz
2007-08-21, 22:08
Mätningar görs ju för att man vill se en förändring så då spelar det ju ingen roll om den visar fel, bara den visar samma fel varje gång.

Spela roll om man har ett fiktivt värde på 14 eller 19. bara man ser en förändring när man tex dietar,,

agazza
2007-08-21, 22:10
kostar det 300 kr och man är seriös inom fitness är det nog ganska irriterande, då man kan köpa en egen våg för samma pengar som visar fel varje gång

bertbert
2007-08-22, 11:32
Visst är den känd men det verkar de inte kunna hantera...

Jag tror faktiskt att det isåfall är en relativt smal sak att korrigera för inläggen. De borde definitivt kunna bättre än så!

LadyInsane
2007-08-22, 13:02
Du borde ha rätt till pengarna tillbaka.

Philippp
2007-08-22, 15:42
Finns det något som helst fotobevis över att dessa "inlägg" existerar?

Och förövrigt borde väl en så pass avancerad apparat kunna sortera bort det den inte ska mäta? Den mäter ju inte vad du åt till frukost så då borde den väl skippa dessa inlägg vi väntar på?

EDIT: jag hittade dem på google

Varför förstår jag absolut ingenting av det du säger?

Vad hittar du på google? vad för inlägg väntar vi på, och varför vill du ha fotobevis över att dessa inlägg existerar?

jag förstår ingenting*screwy*

bertbert
2007-08-22, 15:52
Varför förstår jag absolut ingenting av det du säger?

Vad hittar du på google? vad för inlägg väntar vi på, och varför vill du ha fotobevis över att dessa inlägg existerar?

jag förstår ingenting*screwy*

Jo jag håller med, vadå "bevis för inlägg" *bs* *screwy*

agazza
2007-08-22, 15:54
Det löste sig, plus var det lite offT

hur som helst borde en såndär mätare kunna skippa att mäta inläggen ifall den klarar av att urskilja allt annat.

X-ecuter
2007-08-22, 19:46
Jo jag håller med, vadå "bevis för inlägg" *bs* *screwy*

Jag tror han menar för siliconet i brösten ( Inläggen ), Lär er läsa och förstå

Guddi
2007-08-23, 12:32
Håller med dig till 100% att de verkligen borde informera om att deras mätmetoder inte fungera på alla personer.

Jag håller för övrigt med Pez, mätningar bör vara till för att man ska kunna se förändringar. Ett exakt värde på ens BF kommer man antagligen aldrig att få. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98893&highlight=BODPOD

För de som är mer intresserade av tekniken kring BODPOD.
Rent teoretiskt räknar man i en BODPOD ut en persons BF med hjälp av siri ekvationen här under
http://www.assist.co.uk/harpenden/Images/EQUwr.gif
BD står för body density och är personens vikt i luft delat med personens volym inne i en BODPOD. Krukset är att man gör en liten korrigering i BD värdet innan man sätter i det i formeln ovan för att huden och det plagget man har på sig påverkar värdet något. Man gör även en korrigering för uppskattad mängd luft i lungorna vilket är orsaken till att man måste ta ett antal lugna andetag inne i maskinen. Om det inte varit för korrigeringarna hade du, förutsatt att du vetat din egen vikt vid mätningstillfället, kunnat räkna ut ditt riktiga värde själv genom att bara dra bort dina inläggs påverkan på din vikt och volym och på så sätt få fram ditt riktiga BD värde.

Korrigerinsvariabeln och volymmätningen påverkas av saker som ens hudarea, hudtemperatur, hårväxt och temperaturen i omgivningen och minsta påverkan på någon av dem variablerna konner att påverkar mätningen. Inläggen påverkar garanterat volymmätningen och antagligen också korrigeringsvärdet och det är nog därför det ännu inte verkar finnas någon funktion i BODPOD för att räkna bort inverkan av inlägg.

Mirre
2007-08-23, 13:29
Håller med dig till 100% att de verkligen borde informera om att deras mätmetoder inte fungera på alla personer.

Jag håller för övrigt med Pez, mätningar bör vara till för att man ska kunna se förändringar. Ett exakt värde på ens BF kommer man antagligen aldrig att få. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98893&highlight=BODPOD

För de som är mer intresserade av tekniken kring BODPOD.
Rent teoretiskt räknar man i en BODPOD ut en persons BF med hjälp av siri ekvationen här under
http://www.assist.co.uk/harpenden/Images/EQUwr.gif
BD står för body density och är personens vikt i luft delat med personens volym inne i en BODPOD. Krukset är att man gör en liten korrigering i BD värdet innan man sätter i det i formeln ovan för att huden och det plagget man har på sig påverkar värdet något. Man gör även en korrigering för uppskattad mängd luft i lungorna vilket är orsaken till att man måste ta ett antal lugna andetag inne i maskinen. Om det inte varit för korrigeringarna hade du, förutsatt att du vetat din egen vikt vid mätningstillfället, kunnat räkna ut ditt riktiga värde själv genom att bara dra bort dina inläggs påverkan på din vikt och volym och på så sätt få fram ditt riktiga BD värde.

Korrigerinsvariabeln och volymmätningen påverkas av saker som ens hudarea, hudtemperatur, hårväxt och temperaturen i omgivningen och minsta påverkan på någon av dem variablerna konner att påverkar mätningen. Inläggen påverkar garanterat volymmätningen och antagligen också korrigeringsvärdet och det är nog därför det ännu inte verkar finnas någon funktion i BODPOD för att räkna bort inverkan av inlägg.

Tack för din utförliga information! :thumbup:

Självklart ska man använda mätresultat, såväl med BOD POD som med kaliper, enbart för att jämföra med sig själv eftersom inget blir exakt.
Dock är det principen jag stör mig på, dvs att de inte informerar om väsentliga saker som inverkar på resultatet. Jag kanske har gjort mätning förrut och därefter gjort mina inlägg t ex...
Nu har det gått flera dagar så min irritation har svalnat rejält. :D
Men jag vill nämna att de ska vara glada att de inte är en bank eller försäkringsbolag, för då hade de varit styrda av detaljerade regelverk kring informationsgivande till kund.

Piranha
2007-08-23, 13:42
Mätningar görs ju för att man vill se en förändring så då spelar det ju ingen roll om den visar fel, bara den visar samma fel varje gång.

Spela roll om man har ett fiktivt värde på 14 eller 19. bara man ser en förändring när man tex dietar,,

Fast bodpod har en feltolerans på 1%, för en mer exakt mätning måste man väga i vatten etc.

Pepz
2007-08-23, 14:11
Fast bodpod har en feltolerans på 1%, för en mer exakt mätning måste man väga i vatten etc.

jag vet!

Och dylik mätning har gemene man inte tillgång till.
nån form av spektrometri tror jag också är extremt liten felmarginal på.

Jag bara undrade nyttan av att veta ett exakt värde på ens kroppsfett istället för att använda värdet och se en förändring.

Kung Bruno
2007-08-23, 15:04
Ingen har svarat på min fråga :'/

Finns det personal/människor/övervakningskameror där man byter om? Jag är för närvarande otroligt kinkig för sånt, och försöker inte spela rolig eller liknande.

Cilia
2007-08-27, 19:38
Menar då efter hon varit och mätt. Menar inte att hon ska räkna på kroppen själv men inläggen går väl alltid att räkna ut.

Förstod jag väl
men nu var det ju ingen mattelektion hon köpte!


Finns det något som helst fotobevis över att dessa "inlägg" existerar?
PUCKO!

bertbert
2007-08-27, 19:51
Jag tror han menar för siliconet i brösten ( Inläggen ), Lär er läsa och förstå

Det förstod jag hela tiden. Frågan var nog mest varför det skulle bevisas. Innehavaren lär ju veta att de finns, typ.

Mirre
2007-08-27, 20:01
:laugh: :D Ni är bara helt underbara! *cupid* Vissa inlägg är ju bara för härliga och får mig att skratta gott. :laugh:
Jag får skylla min humor på min diet.

bertbert
2007-08-27, 20:06
Ursäkta att jag spammar din tråd :em:

Mirre
2007-08-27, 20:17
Ursäkta att jag spammar din tråd :em:

:D Det gör inget alls. Tråden startades ju för att jag var grinig och ville avreagera mig på mätningen som efter vissa inlägg resulterade i skratt. Kan det bli bättre? :thumbup:

bertbert
2007-08-27, 20:42
:thumbup:

Piranha
2007-10-05, 22:18
Hopps.


Jag ställer mig i raden på klagande på bodpod.

Jag var för 6 veckor sen och mätte hos Paulun 13.8 procent, sedan dess har jag klippt ner 1000 kcal ca om dagen och lagt på 50-60 min cardio.

Idag var jag på "uppföljning" för att kolla vad som hänt sen dess och mätte upp 16.9 procent, alltså en ökning på 3.1% fett.

Kroppsvikten var exakt densamma som vid förra mätningen, och man kan med blotta ögat lätt avgöra att det åkt av en hel del fett.

Jag ifrågasatte givetvis mätningen och tjejen som gjorde testet kom med en bra hypotes att jag tappat då muskelmassa på dieten och ökat i fett eftersom kroppsvikten var densamma.

Jag hade dessutom Nemo1 med mig som är i det närmaste i snorhård med ribbor på låren, han mätte upp 14.8 procents kroppsfett.

Personalen nämnde ingenting what so ever om att poden kan vara felkalibrerad erbjöd någon annan typ av annan mätning, eller rättare sagt dem såg inget fel i mätningen alls.

Jag tycker i fråga att man åtminstone på Nemo1 kan väldigt klart se att det inte är några 14.9% vi snackar om, och dem som dessutom proffisionellt jobbar med det borde veta bättre.

Skamligt säger jag och 300 kr kostade det.

//Plus-Sverker.

PiNG.
2007-10-05, 22:30
Hopps.


Jag ställer mig i raden på klagande på bodpod.

Jag var för 6 veckor sen och mätte hos Paulun 13.8 procent, sedan dess har jag klippt ner 1000 kcal ca om dagen och lagt på 50-60 min cardio.

Idag var jag på "uppföljning" för att kolla vad som hänt sen dess och mätte upp 16.9 procent, alltså en ökning på 3.1% fett.

Kroppsvikten var exakt densamma som vid förra mätningen, och man kan med blotta ögat lätt avgöra att det åkt av en hel del fett.

Jag ifrågasatte givetvis mätningen och tjejen som gjorde testet kom med en bra hypotes att jag tappat då muskelmassa på dieten och ökat i fett eftersom kroppsvikten var densamma.

Jag hade dessutom Nemo1 med mig som är i det närmaste i snorhård med ribbor på låren, han mätte upp 14.8 procents kroppsfett.

Personalen nämnde ingenting what so ever om att poden kan vara felkalibrerad erbjöd någon annan typ av annan mätning, eller rättare sagt dem såg inget fel i mätningen alls.

Jag tycker i fråga att man åtminstone på Nemo1 kan väldigt klart se att det inte är några 14.9% vi snackar om, och dem som dessutom proffisionellt jobbar med det borde veta bättre.

Skamligt säger jag och 300 kr kostade det.

//Plus-Sverker.


Fan de e tur man har en våg som berättar för en vad fettprocenten ligger på... Verkar vara lia bra som alla andra mätningar ;)

Från 19% till 17.6% på mindre än 2 månader är kanske inte ett superresultat, men det kostar ingenting å få reda på det iaf. Den går iaf på rätt håll *flex*

Mental
2007-10-06, 00:52
Varför går folk och stoppar 300loppor i en maskin för att få ut en siffra, när det ändå är en okukär besikning som avgör huruvida deffen är klar eller inte :D

Torwald
2007-10-06, 01:57
Ingen har svarat på min fråga :'/

Finns det personal/människor/övervakningskameror där man byter om? Jag är för närvarande otroligt kinkig för sånt, och försöker inte spela rolig eller liknande.

När jag var där var det avklädning inför personalen som gällde, men det går säkert att få lite privacy om man vill det. Dock sker ju ändå mätningen i avklätt tillstånd i samma rum som personal. Övervakningskameror har jag inget minne av, men det betyder ju inte att det inte finns heller...

Brooklyn
2007-10-08, 16:56
det här resultatet fick jag förra sommaren...
weird.
mätte mig igen 2veckor senare och fick ungefär samma resultat (jag vägde nåt kilo mer då också)

Rahf
2007-10-08, 17:01
2,2% BF? :laugh:

Brooklyn
2007-10-08, 17:03
2,2% BF? :laugh:

bod pod is the shiet!!!!!!1!oneone
haha

C.E.J.
2007-10-09, 22:54
Dessutom så tror jag inte det är så enkelt att "bara" räkna.

Har du räknat med procent i skolan bör det inte vara några problem som helst. Och antar att du menar att siffran 15% var off med 5 procentenheter (15+/-5) och inte 5 procent (15+/-0.75)?


Brooklyn, kul att de skrivit fel på pappret, att >15% är för lågt BF för kvinnor. 1-0 oss som är trötta på Paulun vs. Paulun :D

zariaza
2007-10-28, 08:21
Så felmarginalen kan vara åt båda hållen?
Om man fått ett värde kan det vara både högre opch lägre? Hänger inte riktigt med, sorry :P
Kan man räkna ut det på ngt sätt om man vet vikten på inläggen?

internethjälten
2007-10-28, 09:26
Bodpod är en hypad grej som säkert funkar jättebra i teorin men tänker man efter lite praktiskt så inser man på två röda sekunder att det inte funkar i praktiken.

Jacksatan
2007-10-28, 11:14
Hopps.


Jag ställer mig i raden på klagande på bodpod.

Jag var för 6 veckor sen och mätte hos Paulun 13.8 procent, sedan dess har jag klippt ner 1000 kcal ca om dagen och lagt på 50-60 min cardio.

Idag var jag på "uppföljning" för att kolla vad som hänt sen dess och mätte upp 16.9 procent, alltså en ökning på 3.1% fett.

Kroppsvikten var exakt densamma som vid förra mätningen, och man kan med blotta ögat lätt avgöra att det åkt av en hel del fett.

Jag ifrågasatte givetvis mätningen och tjejen som gjorde testet kom med en bra hypotes att jag tappat då muskelmassa på dieten och ökat i fett eftersom kroppsvikten var densamma.

Jag hade dessutom Nemo1 med mig som är i det närmaste i snorhård med ribbor på låren, han mätte upp 14.8 procents kroppsfett.

Personalen nämnde ingenting what so ever om att poden kan vara felkalibrerad erbjöd någon annan typ av annan mätning, eller rättare sagt dem såg inget fel i mätningen alls.

Jag tycker i fråga att man åtminstone på Nemo1 kan väldigt klart se att det inte är några 14.9% vi snackar om, och dem som dessutom proffisionellt jobbar med det borde veta bättre.

Skamligt säger jag och 300 kr kostade det.

//Plus-Sverker.

Det verkar ju lite konstigt att du inte gått ner ett hg på 6veckor när du dragit ner 1000kcal och dessutom kör cardio 1h om dagen. Är du en sån här optikille som går upp lika mkt muskler som du går ner fett när du deffar?

machine gun
2007-10-28, 15:03
kul att de skrivit fel på pappret, att >15% är för lågt BF för kvinnor.

15 % kroppsfett ÄR lågt för kvinnor. 20 % brukar anses "normalt".

Fast det är ju alltid kul när folk inte vet skillnad på > och < :D

tjabon
2007-10-28, 17:23
Paulun e ett miffo!
Han vill bara tjäna pengar.

Då tycker jag att det är bättre att få rutin på
och lära sej att utföra kalipermätning.

5% off vid 16% BF säger ju ingenting!!
Betalar jag pengar för en BF-mätning vill jag ha
resultat typ: BF=10-12% med garanti!!!

snartspensligvegan
2007-10-28, 17:54
Finns det något som helst fotobevis över att dessa "inlägg" existerar?

Och förövrigt borde väl en så pass avancerad apparat kunna sortera bort det den inte ska mäta? Den mäter ju inte vad du åt till frukost så då borde den väl skippa dessa inlägg vi väntar på?

EDIT: jag hittade dem på google*screwy* :smash: :Virro

Ignatius72
2007-10-28, 18:16
Det intressanta torde ju vara (som många redan nämnt) att se skillnaden över tid. Men om man hävdar att mätmetoden är fel därför att någon tokrippad har 3% fett, hur vet man att den personens fettmätning är korrekt och varför gör man isåfall inte på det sättet?

YTS
2014-06-11, 23:57
Mirre, tänk dig att du hade lika stora tuttar som nu, men utan inlägg skulle du då vilja räkna bort dem? Äkta fett är förmodligen inte mycket tyngre/lättare än silikon. Det är ju hur det ser ut som betyder något.

YTS
2014-06-12, 00:16
Hittade den här sidan idag, med fett% kalkylatorer.
http://www.linear-software.com/online.html
Alla utom en kräver kalipper.
Tänk på att välja lbs/Inches och ange din vikt i lbs, d.v.s. gångra vikten i kg med 2,2. Skriv in alla eventuella kommatecken med punkt (t.ex. 22.5).

Tänk även på att fettvecken skall anges i mm. Medans längd, halsomkrets och midje omfång anges i Inch, d.v.s. du skall dela centimeter med 2.54.

Det finns även Kg och Cm man kan välja, men då funkar inte parillo ekvationen och tapemeasurement metoden.

Här min egen utvecklade metod, som bara kräver vikt i kg, längd i cm, samt gott omdöme. http://www.nyttgrepp.se/optiskfettprocent.php
Tänk även här på att decimaltecken anges med punkt t.ex. 181.5cm.
Denna kalkylator tar även hänsyn till åldern, även om man inte kan se det!

Morrris
2014-06-12, 08:35
Mirre, tänk dig att du hade lika stora tuttar som nu, men utan inlägg skulle du då vilja räkna bort dem? Äkta fett är förmodligen inte mycket tyngre/lättare än silikon. Det är ju hur det ser ut som betyder något.


Bra bump. Vad hände med din 3D BodyFat Calculator, YTS? Den som använde handledsmått, midjemått och några fler parametrar.

YTS
2014-06-12, 14:22
Bra bump. Vad hände med din 3D BodyFat Calculator, YTS? Den som använde handledsmått, midjemått och några fler parametrar.

Här är den:

http://www.nyttgrepp.se/bodyfatcalculator.php

Dock skall jag ändra lite i programmet, så småningom, då den visar för hög BF%.

exor
2014-06-13, 07:15
Här är den:

http://www.nyttgrepp.se/bodyfatcalculator.php

Dock skall jag ändra lite i programmet, så småningom, då den visar för hög BF%.

Kul, visade 9% för mig vilket stämmer rätt väl då jag hade 9.7% vid senaste kalipermätningen för ca 2 veckor sedan.

Mental
2014-06-13, 10:32
Mirre, tänk dig att du hade lika stora tuttar som nu, men utan inlägg skulle du då vilja räkna bort dem? Äkta fett är förmodligen inte mycket tyngre/lättare än silikon. Det är ju hur det ser ut som betyder något.

En 7 år gammal tråd, vad sökte du på? Mirre + tuttar? ;)

agazza
2014-06-14, 07:13
Den här tråden gav mig en banning en gång i tiden <3

YTS
2014-06-14, 10:33
En 7 år gammal tråd, vad sökte du på? Mirre + tuttar? ;)

BodPod i Göteborg!:cool:

Mackie Messer
2014-06-14, 12:38
Och Mirre, för att undvika missförstånd i fortsättningen så heter det implantat och inte inlägg. Inlägg är små kuddar som tjejer stoppar i BH:n när de ska gå på fest.

Ola Wallengren
2022-06-26, 10:46
Vad är det som "praktiskt" inte funkar menar du?

Wrenchgirl
2022-06-26, 12:39
Bodpod är en hypad grej som säkert funkar jättebra i teorin men tänker man efter lite praktiskt så inser man på två röda sekunder att det inte funkar i praktiken.

Lite som de här vågarna som ska sända igenom ström och beräkna via resistansen ens kropps sammansättning lite. Som nästan varje läkare mest ruskar på huvudet åt. ^^ Som liten bump till trådstarten så kommer ja direkt att tänka på dels mina reumatikerkompisar som har höftleder och så i titan (känner flera som fick redan i tonåren) liksom min bästa killkompis som har en shunt inopererad för hydrocefalus.

Kan även nämna att även om hans musli är god (speciellt den med kakao) så är det lite väl dyrt för min del om man jämför med exempelvis AXA. ^^

Notorious P
2022-06-26, 14:47
Är Paulun fortfarande aktuell inom branschen?

Mitt motto är att aldrig lita på någon inom kost och träning som inte ser ut att träna själv. Jag tillhört själv den kategorin. Mao lita inte på mig.

Donkens
2022-06-27, 17:47
Är Paulun fortfarande aktuell inom branschen?

Mitt motto är att aldrig lita på någon inom kost och träning som inte ser ut att träna själv. Jag tillhört själv den kategorin. Mao lita inte på mig.

Du menar alltså att de räcker med att lita på någon typ som preppat sig med allt från dark web? De som är mest cringe är influencers idag som påstår att de ”så man gör” för att se ut som mig, men de berättar aldrig om hur de började, utan hur de tränar för tillfället.

LunaSpice
2022-06-27, 21:10
Du menar alltså att de räcker med att lita på någon typ som preppat sig med allt från dark web? De som är mest cringe är influencers idag som påstår att de ”så man gör” för att se ut som mig, men de berättar aldrig om hur de började, utan hur de tränar för tillfället.

Eller de steroider och PD´s de tar vid sidan av.

Notorious P
2022-07-02, 13:18
Du menar alltså att de räcker med att lita på någon typ som preppat sig med allt från dark web? De som är mest cringe är influencers idag som påstår att de ”så man gör” för att se ut som mig, men de berättar aldrig om hur de började, utan hur de tränar för tillfället.

Eller de steroider och PD´s de tar vid sidan av.

Det är inte det jag menar. Jag är dock säker på att ni själva hade valt en vältränad PT framför en tjock sådan alla dagar i veckan. KG hade inte haft sin legendariska status heller om han hade lidit av grov fetma. Etc etc.

Langster
2022-07-02, 20:14
Det är inte det jag menar. Jag är dock säker på att ni själva hade valt en vältränad PT framför en tjock sådan alla dagar i veckan. KG hade inte haft sin legendariska status heller om han hade lidit av grov fetma. Etc etc.

Jag hade valt PT:n med bäst kunskap, skulle aldrig välja någon utifrån hur de ser ut.
Det handlar om kunskap/vetenskap och inget annat. Det spelar ingen roll hur den som förmedlar eller forskar inom ett ämne ser ut. Det vore lika idiotiskt att avfärda Stephen Hawkings teorier bara för att han hade en usel fysik. - Jag vägrar att lyssna på teorin om hawking-strålning eftersom Stephen Hawking inte är ett svart hål, typ.

Det var ingen/få som visste hur KG såg ut när han skaffade sitt rykte som online-auktoritet inom kost och träning.

Langster
2022-07-02, 20:22
Du menar alltså att de räcker med att lita på någon typ som preppat sig med allt från dark web? De som är mest cringe är influencers idag som påstår att de ”så man gör” för att se ut som mig, men de berättar aldrig om hur de började, utan hur de tränar för tillfället.

Sen även om de tränat sig till bra resultat så betyder det inte att de är bra tränare eller lärare. Inte heller att "så gör man" funkar för alla andra.
Utgår man bara från vad som funkat för en själv finns det stor risk att man missat vilka faktorer som faktiskt ligger bakom resultaten. Man kan ha gjort 80% fel men haft så bra gener att 20% rätt räckte.

Ett Orm
2022-07-02, 22:56
Jag hade valt PT:n med bäst kunskap, skulle aldrig välja någon utifrån hur de ser ut.
Det handlar om kunskap/vetenskap och inget annat. Det spelar ingen roll hur den som förmedlar eller forskar inom ett ämne ser ut. Det vore lika idiotiskt att avfärda Stephen Hawkings teorier bara för att han hade en usel fysik. - Jag vägrar att lyssna på teorin om hawking-strålning eftersom Stephen Hawking inte är ett svart hål, typ.

Det var ingen/få som visste hur KG såg ut när han skaffade sitt rykte som online-auktoritet inom kost och träning.

Hear hear.

Lite beroende på kan ibland sociala färdigheter gå före, men det bör alltid ligga fakta bakom.

MasterChief
2022-07-03, 07:57
Jag hade valt PT:n med bäst kunskap, skulle aldrig välja någon utifrån hur de ser ut.
Det handlar om kunskap/vetenskap och inget annat. Det spelar ingen roll hur den som förmedlar eller forskar inom ett ämne ser ut. Det vore lika idiotiskt att avfärda Stephen Hawkings teorier bara för att han hade en usel fysik. - Jag vägrar att lyssna på teorin om hawking-strålning eftersom Stephen Hawking inte är ett svart hål, typ.

Det var ingen/få som visste hur KG såg ut när han skaffade sitt rykte som online-auktoritet inom kost och träning.

Hur ska du kunna klassificera denne PT:s kunskapsnivå? "Bäst kunskap" är onekligen ett tämligen svårdefinierat begrepp och lär ju bara kunna delas ut av de som som själva är experter. Gemene man vet ju knappast skillnaden mellan glykos och leucin.

Jag hade främst gått på antal år i branschen, rekommendationer och att det klickar mellan oss. Att vara tränare handlar ju inte bara om precisa träningsprogram. Att kunna inspirera och motivera är minst lika viktigt. Och då tror jag även att få personer skulle bli lika taggade om tränaren var överviktig, rökte och aldrig tränade själv.

Sedan är framgång inom träning (till rimliga mål) ett resultat av kontinuitet och fokus snarare än kirurgisk precision.

Att hitta rätt PT handlar om så mycket mer än kunskap/vetenskap för den store massan. Kanske inte för Stefan Holm eller Gunde Svan men för medelmåttiga och halvambitiösa personer räcker det inte.

Jag har själv tränat länge och jag skulle bli bra mycket mer taggad att bli tränad av Dorian Yates än Edward Blom.

Men det gäller inte dig?

TotteShaped4Life
2022-07-03, 08:19
Hur ska du kunna klassificera denne PT:s kunskapsnivå? "Bäst kunskap" är onekligen ett tämligen svårdefinierat begrepp och lär ju bara kunna delas ut av de som som själva är experter. Gemene man vet ju knappast skillnaden mellan glykos och leucin.

Jag hade främst gått på antal år i branschen, rekommendationer och att det klickar mellan oss. Att vara tränare handlar ju inte bara om precisa träningsprogram. Att kunna inspirera och motivera är minst lika viktigt. Och då tror jag även att få personer skulle bli lika taggade om tränaren var överviktig, rökte och aldrig tränade själv.

Sedan är framgång inom träning (till rimliga mål) ett resultat av kontinuitet och fokus snarare än kirurgisk precision.

Att hitta rätt PT handlar om så mycket mer än kunskap/vetenskap för den store massan. Kanske inte för Stefan Holm eller Gunde Svan men för medelmåttiga och halvambitiösa personer räcker det inte.

Jag har själv tränat länge och jag skulle bli bra mycket mer taggad att bli tränad av Dorian Yates än Edward Blom.

Men det gäller inte dig?
:bow: Sedan är framgång inom träning (till rimliga mål) ett resultat av kontinuitet och fokus snarare än kirurgisk precision.

StarkaUlf
2022-07-03, 08:58
Jag har själv tränat länge och jag skulle bli bra mycket mer taggad att bli tränad av Dorian Yates än Edward Blom.


Långsamt protein dagen efter!

http://adhype-assets.com/images/XjYfHf7WUIaruKQEJhYKWhVnF/profil-jpg.JPG

MasterChief
2022-07-03, 09:07
Långsamt protein dagen efter!

http://adhype-assets.com/images/XjYfHf7WUIaruKQEJhYKWhVnF/profil-jpg.JPG

Så länge han kan namnge samtliga 20 aminosyror i detta fullvärdiga protein så är han en given kandidat som tränare. :d

Skämt å sido, många av oss är grottmänniskor och svarar på andra sitmuli än kunskap. Alla här vet att en låt som Enter Sandman har nyttjats oftare än Fyra bugg och en coca cola när det sista ska pressas fram. Jag vet inte varför och behöver inte veta det heller. Men det funkar, det vet jag. Eller att man till och med blir laddad av att det står en kvinna bredvid. Jag vet att hon skiter fullständigt i mig, men reptilhjärnan skiter i det.

StarkaUlf
2022-07-03, 18:13
Vill påpeka att jag helt och hållet håller med Chiefen i resonemangen :)

Langster
2022-07-03, 19:29
Hur ska du kunna klassificera denne PT:s kunskapsnivå? "Bäst kunskap" är onekligen ett tämligen svårdefinierat begrepp och lär ju bara kunna delas ut av de som som själva är experter. Gemene man vet ju knappast skillnaden mellan glykos och leucin.

Jag hade främst gått på antal år i branschen, rekommendationer och att det klickar mellan oss. Att vara tränare handlar ju inte bara om precisa träningsprogram. Att kunna inspirera och motivera är minst lika viktigt. Och då tror jag även att få personer skulle bli lika taggade om tränaren var överviktig, rökte och aldrig tränade själv.

Sedan är framgång inom träning (till rimliga mål) ett resultat av kontinuitet och fokus snarare än kirurgisk precision.

Att hitta rätt PT handlar om så mycket mer än kunskap/vetenskap för den store massan. Kanske inte för Stefan Holm eller Gunde Svan men för medelmåttiga och halvambitiösa personer räcker det inte.

Jag har själv tränat länge och jag skulle bli bra mycket mer taggad att bli tränad av Dorian Yates än Edward Blom.

Men det gäller inte dig?

Nej det gäller inte mig, taggandet står jag för själv.
Jag blir mer taggad av att känna mig själv ”grym” än att träna med någon som är ”grym” - det har i stort sett en negativ inverkan på mig - och ja det är troligen ett problem med min personlighet. Jag har aldrig haft idoler och sånt. Ser jag någon som är bättre än mig så känner jag ”jag ska nog visa den jäveln” snarare än att jag vill bli kompis med denne…

Påståendet var: ”Jag är dock säker på att ni själva hade valt en vältränad PT framför en tjock sådan alla dagar i veckan.”
Och jag håller inte med om det, personligen. Jag skulle leta efter väldigt specifika kvaliteter hos en PT, om jag mot förmodan skulle få för mig att anlita en sådan och hur de ser ut har inget med den saken att göra.

Det som skulle vara intressant för mig är ett vetenskapligt uppbyggt program, utformat för mig, inte vad som funkade för någon annan när de var på tren och gh. Att träna och komma i form kan jag redan, jag skulle vara mer intresserad av att optimera.

Tänk dig träningsmontagen i Rocky 4, jag vill vara Ivan Drago, inte Rocky.

Jag håller med om att framgång inom träning handlar om uthållighet snarare än att göra allt 100% korrekt 100% av tiden. Men jag skalar gärna bort det onödiga som nästan alltid kommer in i bilden när någon ska promotea sig själv.

MasterChief
2022-07-03, 19:49
Nej det gäller inte mig, taggandet står jag för själv.
Jag blir mer taggad av att känna mig själv ”grym” än att träna med någon som är ”grym” - det har i stort sett en negativ inverkan på mig - och ja det är troligen ett problem med min personlighet. Jag har aldrig haft idoler och sånt. Ser jag någon som är bättre än mig så känner jag ”jag ska nog visa den jäveln” snarare än att jag vill bli kompis med denne…

Påståendet var: ”Jag är dock säker på att ni själva hade valt en vältränad PT framför en tjock sådan alla dagar i veckan.”
Och jag håller inte med om det, personligen. Jag skulle leta efter väldigt specifika kvaliteter hos en PT, om jag mot förmodan skulle få för mig att anlita en sådan och hur de ser ut har inget med den saken att göra.

Det som skulle vara intressant för mig är ett vetenskapligt uppbyggt program, utformat för mig, inte vad som funkade för någon annan när de var på tren och gh. Att träna och komma i form kan jag redan, jag skulle vara mer intresserad av att optimera.

Tänk dig träningsmontagen i Rocky 4, jag vill vara Ivan Drago, inte Rocky.

Jag håller med om att framgång inom träning handlar om uthållighet snarare än att göra allt 100% korrekt 100% av tiden. Men jag skalar gärna bort det onödiga som nästan alltid kommer in i bilden när någon ska promotea sig själv.

Du har ju i och för sig kommit längre än 99,999% av alla som någonsin gått på gym. Så jag förstår din vinkel.

Förresten, vem var det som vann den där boxningsmatchen?

Langster
2022-07-03, 20:18
Du har ju i och för sig kommit längre än 99,999% av alla som någonsin gått på gym. Så jag förstår din vinkel.

Förresten, vem var det som vann den där boxningsmatchen?

Vet inte, jag har aldrig sett klart filmen. :cool:

Men man kan ta argumentet längre, om vi tar en snubbe som är 25 år och PT och är extremt vältränad och säkert kunnig och duktig. Vad ska han tillföra till min träning? Oavsett hur duktig han är så vet han inte hur det är att vara 43 år och ha tränat i typ 25 år, han kan typ säga "träna hårdare" men det är inte det jag behöver.

För att ta Dorian Yates som exempel, ja jag skulle kunna tänka mig honom som tränare nu, eftersom han samlat på sig kunskap från ett liv av träning. Trots att han ser ut som vilken gubbe som helst nu.

Ett Orm
2022-07-23, 15:03
Vet inte, jag har aldrig sett klart filmen. :cool:

Men man kan ta argumentet längre, om vi tar en snubbe som är 25 år och PT och är extremt vältränad och säkert kunnig och duktig. Vad ska han tillföra till min träning? Oavsett hur duktig han är så vet han inte hur det är att vara 43 år och ha tränat i typ 25 år, han kan typ säga "träna hårdare" men det är inte det jag behöver.

För att ta Dorian Yates som exempel, ja jag skulle kunna tänka mig honom som tränare nu, eftersom han samlat på sig kunskap från ett liv av träning. Trots att han ser ut som vilken gubbe som helst nu.

Trixet att vara en bra PT är ju just att kunna se vad det är klienten behöver för att nå sina mål.
En del vill ha fakta, siffror och bestämda rörelser, andra en överste überstormgenerale som skriker förolämpningar i örat, samt vissa som behöver enkla instruktioner, roliga övningar och beröm - helt bortkastat med vinklar och aminosyror på de sista.
Andra kanske har specifika problem med leder eller psyke som man måste testa sig fram till rätt metod för att få resultat på.
Med vissa löser man det lättast med ett simpelt schema, steroider och tipset att "ät allt du ser".

Tror det är viktigt att man som PT är ärlig med vad det är man själv klarar av att lära ut för att kunna få så nöjda kunder som möjligt.

Diomedea exulans
2022-07-23, 15:14
Här kan ni få en inblick i hur det är att ha Dorian Yates som PT!

OjR-WiVcEOg

Langster
2022-07-23, 17:21
Tror det är viktigt att man som PT är ärlig med vad det är man själv klarar av att lära ut för att kunna få så nöjda kunder som möjligt.

Detta håller jag med om, men som i mitt exempel, en 25-åring utan väldigt specifik utbildning vet troligen inte hur han på bästa sätt lägger upp träningen för någon som tränat lika länge som han själv levt.
Man kan tro att man kan jättemycket bara för att man passat några jämnåriga i bänkpress. Eller för att man själv är störst på det lokala gymmet och har 500 följare på Instagram osv osv...
Man vet troligen inte särskilt mycket om träning ens om man tävlat i byggning flera gånger. Ärligt talat så är det troligen väldigt få PTs i världen som har så djup kunskap i ämnet att en person som tränat i över 20 år får ut något NYTT av dem. Behöver man någon som hejar på och säger åt en vilken övning hen tycker man ska köra härnäst, så visst - jag kan förstå att man behöver något sådant.

Ett Orm
2022-07-23, 21:26
Detta håller jag med om, men som i mitt exempel, en 25-åring utan väldigt specifik utbildning vet troligen inte hur han på bästa sätt lägger upp träningen för någon som tränat lika länge som han själv levt.
Man kan tro att man kan jättemycket bara för att man passat några jämnåriga i bänkpress. Eller för att man själv är störst på det lokala gymmet och har 500 följare på Instagram osv osv...
Man vet troligen inte särskilt mycket om träning ens om man tävlat i byggning flera gånger. Ärligt talat så är det troligen väldigt få PTs i världen som har så djup kunskap i ämnet att en person som tränat i över 20 år får ut något NYTT av dem. Behöver man någon som hejar på och säger åt en vilken övning hen tycker man ska köra härnäst, så visst - jag kan förstå att man behöver något sådant.

Jag tror många unga, som faktiskt läst ens något, kan lära gamla uvar en hel del. De är fast i gamla spår och kunskaper som de inte ändrat på eoner och dessutom fått från andra lika inskränkta gubbstruttar.
Som exempel har jag en gubbe på gymmet som har tränat och tävlat (tyngdlyftning) i närmare 50 år. Tom varit europamästare i veteranklassen. Han kan inte ett skit om något annat än sådant som direkt rör tyngdlyftning. Inte ett jävla dugg om kost eller liknande.


Men sen är det ju det där med att man ska känna förtroende för en pojkspoling med tunna armar och ta till sig nya tankar och ideer. Kommer inte att ske.
Man kan inte ta till sig något om man anser personen vara under en.

smürfpücko
2022-07-26, 20:28
Nu har det ju gått ganska off topic, men är bodpod något ni själva (tex ni som lagt de senaste posterna) använder/använt er av?