handdator

Visa fullständig version : En deff fråga, angående skolmaten


Thaiboxarn
2007-08-20, 13:28
Hur ska jag veta hur mkt jag får i mig av skolmaten?

Kom gärna med förslag som kan föränkla uträkningen av hur mkt jag ska äta, tex hur mkt kcal en skopa pasta inehåller, eller hur mkt kcal en normal stor potatis innehåller. Ja, ni förstår vad jag menar. Ber om ursäkt om detta har varit uppe tidigare.

MVH // Danne

Thaiboxarn
2007-08-20, 13:41
en till fråga.

På Eldorado's Makrill Filèer I Tomatsås så stor det att det är 3x125 g i förpackningen. Någon som vet om dom räknar med de 3 burkarna som de ligger i eller om det är den sammanlagda vikten av fisk ?

Raggis
2007-08-20, 13:44
en till fråga.

På Eldorado's Makrill Filèer I Tomatsås så stor det att det är 3x125 g i förpackningen. Någon som vet om dom räknar med de 3 burkarna som de ligger i eller om det är den sammanlagda vikten av fisk ?

Efersom att det är 3 burkar, så tror jag att dom menar respektive burk ;) Alltså, 125g i varje.

Angående defffrågan. Ta med egen mat? Visst kan du göra en uppskattning. Men, oftast blir det antingen för lite, eller för mycket.

Kung Bruno
2007-08-20, 14:27
Strunta i skolmaten om du deffar. Ät efter istället = slags form av periodisk fasta.

Otto P
2007-08-20, 14:28
en till fråga.

På Eldorado's Makrill Filèer I Tomatsås så stor det att det är 3x125 g i förpackningen. Någon som vet om dom räknar med de 3 burkarna som de ligger i eller om det är den sammanlagda vikten av fisk ?

Om jag inte minns fel så är det 80g makrill och 45g tomatsås per burk. Står inte det på förpackningen?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Thaiboxarn
2007-08-20, 14:39
Om jag inte minns fel så är det 80g makrill och 45g tomatsås per burk. Står inte det på förpackningen?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Kan någ stämma, ska kolla det :thumbup:

Thaiboxarn
2007-08-20, 14:40
får fixa matlåder istället då :P

LadyInsane
2007-08-20, 15:13
Kan inte låta bli, men nu när du får gratis mat är det inte bättre att äta "bra" portioner till lunch istället och räkna kcal på resten av dagens intag? Skippa såsen, mycket sallad, bra kolisar plus diverse protein. Eller handlar det främst om rädslan för muskelförlust/inte veta hur mycket kcal du får i dig?

Thaiboxarn
2007-08-20, 15:23
Kan inte låta bli, men nu när du får gratis mat är det inte bättre att äta "bra" portioner till lunch istället och räkna kcal på resten av dagens intag? Skippa såsen, mycket sallad, bra kolisar plus diverse protein. Eller handlar det främst om rädslan för muskelförlust/inte veta hur mycket kcal du får i dig?

det handlar om att jag inte kan uppskatta hur mkt jag får i mig, om jag får för mkt av något eller om jag får för lite av något.

Rahf
2007-08-20, 17:54
Gratis är godast.

Du lär märka om det inte händer någonting med vikten. Då kan du ju fundera på att ta med matlådor. Alternativt uppskattar du i grova siffror hur mycket du får i dig och räknar in det på dagens intag.

Du gör som du vill, jag hade aldrig tackat nej till gratis färdiglagad mat.

Alfred Nobel
2007-08-20, 17:57
Att undvika måltider är kanske inte främst passande för elever som måste prestera 100% framför skolbänken. Risken att prestera sämre ökar om det inte finns energi i kroppen, fast det är också väldigt relativt.

Höfta lite försiktigt och spara lite på kolhydraterna så märker du ungefär hur mycket du får i dig, om du sedan tidigare vet om kcal/100g på den mat du äter. Annars finns det kanske fil&flingor vid sidan om och då kan du nästan via blotta ögat räkna ut dl/mått. Annars tar du med dig proteinpulver/mat till skolan och är ultra specifik :)

Apos78
2007-08-20, 17:58
Går du i skolan och som redan nämnts så ta vara på gratis mat. Vet inte vad du har för tankar om skolmaten men dålig är den inte. Sen handlar det bara om ett av dina mål/dag. Kör på skolmaten och skippa krånglet med egna matlådor varje dag.

nutz
2007-08-20, 18:00
Koka upp 100 g vardera av ris, pasta och potatis och titta på dem. Undvik överdrivna mängder av uppenbarligen väldigt fet mat. Ät sjuka mängder sallad i skolan.

Pepz
2007-08-20, 18:18
det handlar om att jag inte kan uppskatta hur mkt jag får i mig, om jag får för mkt av något eller om jag får för lite av något.

det är tämligen svårt, för att inte säga omöjligt, att veta exakt vad du får i dig även om du väger allt på grammet.


Ät mat.
Går du inte ner i vikt så skär litegrann på maten, (eller träna mer)

Förstår mig inte på folk som ska räkna på allting istället för att bara göra.
Ska man på tävlingsdiet så kanske det är vettigt att räkna men annars inte.

Jag tävlingsdietade utan att räkna kalorier. kom ner jäkligt lågt i BF

Tom Jr
2007-08-21, 10:26
Skippa verkligen INTE skolmaten. ÄT men i mindre portioner och mer sallad. Höj kardionivån...

Sadde
2007-08-21, 10:41
Strunta i skolmaten om du deffar. Ät efter istället = slags form av periodisk fasta.

Det är nog det dummaste man kan göra, skolelever behöver energi för att klara av skoldagen, speciellt sena dagar och då räcker det inte bara med en stadig frukost.

Eddie Vedder
2007-08-21, 10:47
Strunta i skolmaten om du deffar. Ät efter istället = slags form av periodisk fasta.

Ursäkta mig, men du måste skämta nu va? Iaf hoppas jag att du inte menade det där. Du föreslår alltså att en person skall gå en hel dag i skolan utan att tillföra hjärnan någon energi?

Givetvis skall thaiboxarn äta en ordentlig frukost före skolan och sedan även äta skolmaten. Det handlar ju, vilket andra redan påstått, enbart om att uppnå ett kaloriunderskott Att inte vräka i sig korvgryta är ju inte särskilt svårt, att ersätta mycket av maten på tallriken med grönsaker lär innebära en stor skillnad i slutändan. Men att låta deffen gå ut över skolprestationer, vilket man riskerar med ditt "tips", är verkligen inte bra.

Thaiboxarn: Jag har ätit skolmaten i Karlskoga en gång, men jag vet ganska väl hur den brukar se ut. Den är bra så du kan äta den med gott samvete och rikta in dig på att äta tilräkligt lite bara. Det hade varit tuffare om du ville deffa och gick i skolan 1 mil västerut (Degerfors):D.
Nä skämt åsido, den svenska skolmaten är överlag bra och att vi får gratis och näringsberäknad skollunch varenda dag i den svenska skolan skall vi vara stolta över.:thumbup:

Kung Bruno
2007-08-21, 10:54
Ursäkta mig, men du måste skämta nu va? Iaf hoppas jag att du inte menade det där. Du föreslår alltså att en person skall gå en hel dag i skolan utan att tillföra hjärnan någon energi? Det har jag väl inte påstått? :)

Se inte det här som en provokation nu bara - det är inget fel på skolmaten, men fortfarande väldigt svårt att uppskatta vikt, speciellt när man inte vet hur maten är behandlad (en 200g kycklingfile i en gryta väger ju ett par gram extra osv.). Då kan man ju välja att äta en stadig frukost istället, ex. gröt för kolhydrat - energi till hjärnan.

Bara ett tips, det är givetvis inte fel att äta skolmaten, lite svårt att uppskatta bara.

Du löser nog det här :thumbup:! (Inte Nicke alltså).

Rahf
2007-08-21, 11:42
Strunta i skolmaten om du deffar. Ät efter istället = slags form av periodisk fasta.

Det har jag väl inte påstått? :)

Se inte det här som en provokation nu bara - det är inget fel på skolmaten, men fortfarande väldigt svårt att uppskatta vikt, speciellt när man inte vet hur maten är behandlad (en 200g kycklingfile i en gryta väger ju ett par gram extra osv.). Då kan man ju välja att äta en stadig frukost istället, ex. gröt för kolhydrat - energi till hjärnan.

Bara ett tips, det är givetvis inte fel att äta skolmaten, lite svårt att uppskatta bara.

Du löser nog det här :thumbup:! (Inte Nicke alltså).

Jo, det har du påstått. Och ifall det inte är vad du menade så får du formulera dig bättre i framtiden för jag tolkade det på samma sätt som Eddie.

WHITEFOLKS
2007-08-21, 11:56
Finns väl alltid mjölk att dricka om man nu vill räkna på det hela. 2 glas mjölk och ett par knäckebröd. Inte roligt kanske men man kan räkna rätt bra på det om man har eget glas/har koll på hur stora glasen är.

Thaiboxarn
2007-08-21, 13:27
Ursäkta mig, men du måste skämta nu va? Iaf hoppas jag att du inte menade det där. Du föreslår alltså att en person skall gå en hel dag i skolan utan att tillföra hjärnan någon energi?

Givetvis skall thaiboxarn äta en ordentlig frukost före skolan och sedan även äta skolmaten. Det handlar ju, vilket andra redan påstått, enbart om att uppnå ett kaloriunderskott Att inte vräka i sig korvgryta är ju inte särskilt svårt, att ersätta mycket av maten på tallriken med grönsaker lär innebära en stor skillnad i slutändan. Men att låta deffen gå ut över skolprestationer, vilket man riskerar med ditt "tips", är verkligen inte bra.

Thaiboxarn: Jag har ätit skolmaten i Karlskoga en gång, men jag vet ganska väl hur den brukar se ut. Den är bra så du kan äta den med gott samvete och rikta in dig på att äta tilräkligt lite bara. Det hade varit tuffare om du ville deffa och gick i skolan 1 mil västerut (Degerfors):D.
Nä skämt åsido, den svenska skolmaten är överlag bra och att vi får gratis och näringsberäknad skollunch varenda dag i den svenska skolan skall vi vara stolta över.:thumbup:


Hahahaha :laugh: , kga ftw :thumbup: nej, men jag skiter i o räkna massor o bara kör på istället, går jag inte ner så får jag reglera kariintaget/kaloriförbrukningen efter det :thumbup:

Tack för allas komentarer

MVH // Danne

Handcuff
2007-08-21, 14:04
Hahahaha :laugh: , kga ftw :thumbup: nej, men jag skiter i o räkna massor o bara kör på istället, går jag inte ner så får jag reglera kariintaget/kaloriförbrukningen efter det :thumbup:

Tack för allas komentarer

MVH // Danne

Bästa som sagts i en defftråd dessa dagar :thumbup:

Thaiboxarn
2007-08-21, 14:49
Bästa som sagts i en defftråd dessa dagar :thumbup:

Hehe :thumbup:

Tom Jr
2007-08-21, 16:21
Det har jag väl inte påstått? :)

Se inte det här som en provokation nu bara - det är inget fel på skolmaten, men fortfarande väldigt svårt att uppskatta vikt, speciellt när man inte vet hur maten är behandlad (en 200g kycklingfile i en gryta väger ju ett par gram extra osv.). Då kan man ju välja att äta en stadig frukost istället, ex. gröt för kolhydrat - energi till hjärnan.
Bara ett tips, det är givetvis inte fel att äta skolmaten, lite svårt att uppskatta bara.

Du löser nog det här :thumbup:! (Inte Nicke alltså).


Och hur länge hade du trott att en "stadig" grötfrukost skulle räcka för en vuxande tonåring? Stadig kanske den är, men det är energin vi behöver för att orka. *grr27* *screwy* :furious: