handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + Gå upp i vikt


fog of war
2007-08-20, 13:08
Hej, jag är underviktig är 16 år och ca 1,72 cm lång och väger runt 50kg. Jag skulle villja gå upp i vikt! och jag käkar på ganska bra men inte fan går jag upp, så jag antar att jag måste bygga mer muskler och gå upp i vikt på det sättet. Då undrar jag om det går bra att jag tränar med lite vikter för armarna hemma, och gör lite situps och armhävningar, tror ni det blir bra? eller ska jag hälst börja på ett gym? är nog inte så dära jätte stark. Sen en annan fråga har jag, kan jag typ göra situps på en madrass istället för att ligga på ett hårt golv?

Hoppas på en massa bra svar på mina frågor, tack på förhand.

P.s förlåt om det hära hamnade i helt fel forum sektion

Ponthaa
2007-08-20, 13:09
det gäller att käka mkt mkt mat!

fog of war
2007-08-20, 13:20
det gäller att käka mkt mkt mat!

Okej, så det är bara för mig att käka på? Vi säger att jag tar t.e.x två köttbitar och känner mig ganska mätt, är de bara och ta en till då? Har länge klagat på att jag vill gå upp, men nu jävlar ska jag ta och göra det en gång för alla. Ge gärna lite tips på hur mycket jag ska käka osv, kanske en matcirkel på mat jag ska äta dagligen. Tack för ditt svar

Slartibartfast
2007-08-20, 13:20
Börja träna på ett gym. Jag tränade hemma de tre första åren och gjorde helt ok framsteg, men då hade jag tillgång till rejäla vikter och utrustning. Att köra lite övningar för armarna och situps kommer du inte långt med. Du måste kunna träna de stora muskelgrupperna i kroppen, benen, bröstet, ryggen.

Och om du inte går upp i vikt fast du vill så äter du för lite. Den delen av det hela är mycket mycket enkel.

fog of war
2007-08-20, 13:24
Börja träna på ett gym. Jag tränade hemma de tre första åren och gjorde helt ok framsteg, men då hade jag tillgång till rejäla vikter och utrustning. Att köra lite övningar för armarna och situps kommer du inte långt med. Du måste kunna träna de stora muskelgrupperna i kroppen, benen, bröstet, ryggen.

Och om du inte går upp i vikt fast du vill så äter du för lite. Den delen av det hela är mycket mycket enkel.


Okej tack för svaret, ska nog ta och börja gymma känner verkligen att jag vill gå upp i vikt och bygga lite muskler. När jag börjar gymma kommer jag få prata med någon guide snubbe som lägger upp ett personligt schema för mig då eller?

Slartibartfast
2007-08-20, 13:28
Okej, så det är bara för mig att käka på? Vi säger att jag tar t.e.x två köttbitar och känner mig ganska mätt, är de bara och ta en till då? Har länge klagat på att jag vill gå upp, men nu jävlar ska jag ta och göra det en gång för alla. Ge gärna lite tips på hur mycket jag ska käka osv, kanske en matcirkel på mat jag ska äta dagligen. Tack för ditt svar

Ät flera mål om dagen. Åtminstone fyra. Ät energitäta livsmedel som t.ex. osötad müssli. Såhär äter jag på en dag t.ex. Jag väger 80 kg och jag går upp i vikt sakta men säkert på denhär mängden mat som för någon i min viktklass INTE är mycket. Men det är ett exempel.

Morgonmål
skål med müssli, halvliter mjölk, två rågbröd med mycket ost.

Lunch
150-200 g kött/fågel/fisk och 1,5-2 dl pasta/ris eller 300 g potatis. 200 g grönsaker, vatten.

Middag
Samma som lunch men annan kombination av livsmedel

Kvällsmål
två ägg, en frukt, halvliter mjölk, två rågbröd med mycket ost.

Slartibartfast
2007-08-20, 13:30
När jag börjar gymma kommer jag få prata med någon guide snubbe som lägger upp ett personligt schema för mig då eller?

Om du frågar i kassan så fixar någon tränare eller instruktör det åt dig. Vissa kan göra det gratis, vissa är skitdyra. Allt du behöver veta finns egentligen här på brädan, men nån som visar dig rätt övningsutförande är väldigt viktigt.

fog of war
2007-08-20, 13:32
Ät flera mål om dagen. Åtminstone fyra. Ät energitäta livsmedel som t.ex. osötad müssli. Såhär äter jag på en dag t.ex. Jag väger 80 kg och jag går upp i vikt sakta men säkert på denhär mängden mat som för någon i min viktklass INTE är mycket. Men det är ett exempel.

Morgonmål
skål med müssli, halvliter mjölk, två rågbröd med mycket ost.

Lunch
150-200 g kött/fågel/fisk och 1,5-2 dl pasta/ris eller 300 g potatis. 200 g grönsaker, vatten.

Middag
Samma som lunch men annan kombination av livsmedel

Kvällsmål
två ägg, en frukt, halvliter mjölk, två rågbröd med mycket ost.

Okej tack så mycket, ska försöka följa det dära du skrev :) skriv gärna lite fler tips.

Mvh Fog of war

flesh
2007-08-20, 16:46
förutom de tips som redan givits angående mat (mycket mycket viktigt med mycket och bra mat) så tycker jag du kan köra hemma med hantlarna och armhävningar/situps/ryggresningar på golvet.

Med en hantel eller två kan man träna många delar av kroppen, framförallt hela axlarna, stora delar av ryggen, trapsen, biceps, triceps och underarmar.
Om hantlarna väger lite mer än flugskit kan man med lite kreativitet också träna bröst och kanske också baksida ben samt vader och korsrygg (stela resningar med hantlar i händerna).

Kolla in Övningsbanken som finns under "Träning - Vikter och Kondition".

Benböjar utan vikt är också att rekomendera.

Mitt enkla råd är att du tränar hela kroppen på det här sättet i några månader, gärna ett halvår.
På så sätt hinner muskler och leder "vänja sig" och jag tror att du kan bespara dig själv en del ont när du så eventuellt börjar ösa på gym.

Jag vill dock poängtera hur viktigt det är att du tittar noggrannt på övningsbanken och tränar utförningen av övningarna med LÄTTA vikter tills du känner att du kan dem och inte får ont någonstans eller att en övning inte känns "rätt".
Pga vår varierande anatomi kan en övning beskriven av en person skapa smärta hos en annan.

Ok det här lät rätt pretentiöst, men allt är skrivet utifrån egna erfarenheter och om någon hade tagit sig tid att ge mig några "pointers" när jag började hade jag troligen varit starkare idag än jag är just nu :)

Lycka till!

fog of war
2007-08-28, 20:33
Okej tack för ditt tips, en till fråga..om jag gör lite situps och tränar mina armar osv, kan jag ta och dricka gainer t.e.x efter jag tränat då? har hört att det ska vara bra att dricka efter träning, vill gärna gå upp i vikt så det där gainer är kanske något bra. Sen undrar jag om det är faligt att dricka om jag inte tränat under en dag men dricker det iallafall?

Honken
2007-08-28, 21:23
Nejdå. En gainer består av kolhydrater och proteiner som din kropp behöver, fast vissa märken har en hel del socker i sig.

Bäst hade varit om du druckit en direkt efter träningen och sedan ätit ett större mål en timme efter eller så.

Eddie Vedder
2007-08-28, 21:27
Nejdå. En gainer består av kolhydrater och proteiner som din kropp behöver, fast vissa märken har en hel del socker i sig.

Kolhydraterna är oerhört snabba i pulverform och helt tomma kcal. Just gainer tycker jag inte man bör ta vid andra tidpunkter är runt träning men däremot en proteindrink med t.ex. en rejäl smörgås och en frukt till.

Vill man ha redigt med energi är ju även standardmjölk i proteindrinken istället för vatten både bättre och godare.

Men det här är inte kostdelen av forumet, här diskuteras träning och kosten tas i just kostdelen.:)

Spawn
2007-08-29, 13:46
Ät flera mål om dagen. Åtminstone fyra. Ät energitäta livsmedel som t.ex. osötad müssli. Såhär äter jag på en dag t.ex. Jag väger 80 kg och jag går upp i vikt sakta men säkert på denhär mängden mat som för någon i min viktklass INTE är mycket. Men det är ett exempel.

Morgonmål
skål med müssli, halvliter mjölk, två rågbröd med mycket ost.

Lunch
150-200 g kött/fågel/fisk och 1,5-2 dl pasta/ris eller 300 g potatis. 200 g grönsaker, vatten.

Middag
Samma som lunch men annan kombination av livsmedel

Kvällsmål
två ägg, en frukt, halvliter mjölk, två rågbröd med mycket ost.

Varför så mkt mjölk?

Liten Men Fet
2007-08-29, 14:49
Jag måste påpeka att jag inte håller med flesh, framstegen man gör på ett gym med ordentlig utrustning och erfarna och utbildade lyftare är enormt mycket större än dom man kan göra hemma med bara nån hantel.
Sen är det väldigt viktigt att se framsteg i början så man inte tappar suget och lägger av efter 2 månader där det inte hänt mycket.

Nä gå till ett riktigt gym för det finns inga fördelar med att träna hemma i början om man inte har mer än en mil till gymmet.

jwarlander
2007-08-29, 15:33
Om du vill ha vidare råd när det gäller kostbiten är det nog bäst att starta en ny tråd på rätt ställe, men lite kort kan jag bara klart rekommendera att via ett kostprogram till datorn (eller för hand på papper förstås..) kolla hur dina dagar ser ut.. Behövs inte varje dag kanske, men gör en kontroll då och då. Rekommendationen för mig (179cm 75kg) ligger kring ca 2500kcal för att gå upp i vikt, och jag insåg inte själv förut hur mycket mat det var. Jag hade försökt äta lite mer ganska länge men gick ändå inte upp, och efter att ha kollat av några dagar i kostprogram så visade det sig att jag bara hamnade på ca 1800-2000kcal förut. En medveten ökning med lite mellanmål osv tog mig sista biten.