handdator

Visa fullständig version : Bästa fettet för optimal testosteronboost!


Sorabo
2007-08-20, 13:05
Jag vet att testosteronnivåerna inte är allt inom träningen, men undrar bara.
Mättat fett är väl bäst för att höja sina testosteronnivåer? Är det mättade fettet i bacon bra för det? Eller finns det andra sorters mättade fetter som kan vara bättre?

King Grub
2007-08-20, 13:15
http://www.mesomorphosis.com/articles/incledon/diet02_table_2.htm

http://www.mesomorphosis.com/articles/incledon/diet02_table_3.htm

Kung Bruno
2007-08-20, 13:17
Vad är fT?

King Grub
2007-08-20, 13:19
Fritt testosteron.

Kung Bruno
2007-08-20, 13:19
Enda sättet att sänka T var alltså att äta lågkalori/högfett?

Sorabo
2007-08-20, 13:51
http://www.mesomorphosis.com/articles/incledon/diet02_table_2.htm

http://www.mesomorphosis.com/articles/incledon/diet02_table_3.htm


Jag varken hinner eller orkar förstå mig på det där schemat :p Kan du inte Sammanfatta det åt mig? :)

King Grub
2007-08-20, 13:53
Det där är sammanfattningen av fler än ett dussin studier. Hur sammanfattar man en tabell? "Hinner inte" eller "orkar inte " är dåliga ursäkter när det handlar om något man uppenbarligen vill veta. Vadå hinner inte? Brinner det någonstans?

Sorabo
2007-08-20, 14:03
Aa ok.. Men alltså på det första schemat så sänks Testot av High Fat? Men på det andra schemat så höjs testost a High Fat? Och vad är SHBG? Jag sökte men förstod inte riktigt. Är det positivt för testot med mkt SHBG?

larre
2007-08-20, 14:15
Varför begär alla så jäkla mycket av grub?
Samma sak när han är sjysst och lägger upp studier, "översätt åt mig". Vill man veta så översätter man texten själv och kanske lär sig något nytt engelskt ord.

Kung Bruno
2007-08-20, 14:20
Det där är sammanfattningen av fler än ett dussin studier. Hur sammanfattar man en tabell? "Hinner inte" eller "orkar inte " är dåliga ursäkter när det handlar om något man uppenbarligen vill veta. Vadå hinner inte? Brinner det någonstans?

Engelskan kanske är svår?

Så T/fT är oförändrat tills dess att man äter lågkalori/högfett då de sjunker?

King Grub
2007-08-20, 14:21
SHBG är sexualhormonbindande globulin; testosteron transporteras till olika mål med hjälp av detta protein. SHBG binder testosteron, och så länge det är bundet är det också inaktivt. Högre nivåer av SHBG innebär alltså att större mängd testosteron är bundet och inaktivt.

Det är i större utsträckning ett lågt fettintag som är negativt för testosteronnivåerna; det är inte samma mängdrelaterade effekt uppåt, dvs man kan inte öka fettintaget och se en ökning av testonivåerna ad infinitum.

Kung Bruno
2007-08-20, 14:29
Aha, kan man inte runka då? Så frisätts SHBG? Eller liknande ...?

dvs man kan inte öka fettintaget...

Finns det något enkelt test för att se om man har höga testosteronhalter? Alltså typ hemma, mäta hur stora armbågarna är i jämförelse med midjan t.ex.?

Sorabo
2007-08-20, 14:37
SHBG är sexualhormonbindande globulin; testosteron transporteras till olika mål med hjälp av detta protein. SHBG binder testosteron, och så länge det är bundet är det också inaktivt. Högre nivåer av SHBG innebär alltså att större mängd testosteron är bundet och inaktivt.

Det är i större utsträckning ett lågt fettintag som är negativt för testosteronnivåerna; det är inte samma mängdrelaterade effekt uppåt, dvs man kan inte öka fettintaget och se en ökning av testonivåerna ad infinitum.


okej, tack :) SBHG transporterar alltså testosteron till olika mål i kroppen.. Men är inte det positivt?

King Grub
2007-08-20, 14:43
Fritt och bundet testosteron har inte samma effekt på proteinsyntesen. Enkelt uttryckt är det fritt testosteron som kan utöva en anabol effekt på muskelvävnaden.

Sorabo
2007-08-20, 15:00
OKej, tack :D

Apos78
2007-08-20, 17:39
Finns det något enkelt test för att se om man har höga testosteronhalter? Alltså typ hemma, mäta hur stora armbågarna är i jämförelse med midjan t.ex.?

Var nog bland det roligaste jag läst här på länge :laugh:

Sniggel
2007-08-20, 18:16
Aha, kan man inte runka då? Så frisätts SHBG? Eller liknande ...?



Finns det något enkelt test för att se om man har höga testosteronhalter? Alltså typ hemma, mäta hur stora armbågarna är i jämförelse med midjan t.ex.?

Ju längre ringfinger kontra långfinger, desto högre testo.
Något sådant samband har man kunnat se.

Tolkia
2007-08-20, 20:14
Äter man för lite fett sjunker produktionen av alla steroidhormoner (de är, om jag inte minns helt fel, uppbyggda på ett kolesterolskelett). Äter man väldigt mycket för lite överhuvudtaget återgår man till en nivå som hos en prepubertal pojke/flicka (det är här kvinnor slutar menstruera). Hög överkonsumtion av mat överhuvudtaget (med kraftig övervikt som följd) kan också påverka hormonnivåerna (inte ovanligt att svårt överviktiga kvinnor har svårt att bli gravida, t.ex.).

Att försöka påverka sina könshormonnivåer genom att äta "rätt sorts" fett, äta mycket ägg, pulvriserat renhorn eller andra traditionella afrodisiaka är gaaaanska svårt. Bästa sättet att optimera nivåerna är att äta, sova och träna lagom, så att man ger kroppen schyssta förutsättningar att må bra. En frisk kropp optimerar själv, om man ger den en sportslig chans.

Rahf
2007-08-20, 20:28
Att man äter en perfekt blandning av fett kommer fortfarande inte göra att man blir snyggare till stranden på kortare tid.

Träning, mat, vila. Gör det och sluta överanalysera.

larre
2007-08-21, 09:40
Träning, mat, vila. Gör det och sluta överanalysera.

Perfekt, då kan dom lägga ned forumet :D

Seriöst så är det alltid intressant att veta hur man kan påverka sitt resultat och utifrån denna tråd kan man dra slutsatsen att rätt mångd fett är viktigt.

Rahf
2007-08-21, 10:15
Perfekt, då kan dom lägga ned forumet :D

Seriöst så är det alltid intressant att veta hur man kan påverka sitt resultat och utifrån denna tråd kan man dra slutsatsen att rätt mångd fett är viktigt.

Rätt mängd ja. Tråden handlar om vilken typ av fett eller vilken uppdelning av fetter som är bäst. Det är grav överkurs och onödig kunskap att applicera rent praktiskt. Däremot kan jag givetvis tycka att det är kul som spekulation.