handdator

Visa fullständig version : Barn och vegetarisk kost


Måne
2007-08-20, 12:12
Hej forumet!

Jag läste tråden om barn och mat här bredvid och tänkte passa på att ställa en fråga i ett angränsande område.

Jag är lakto-ovo-vegetarian och har en bebis som om några månader skall så smått sluta med bröstmjölk och börja med fast föda. Vi vill inte bestämma hur vårt barn skall äta, det är ett val hon själv får göra senare, men eftersom vi bara äter vegetarisk mat här hemma känns det naturligt att även hon skall göra det. Sedan får hon äta som hon vill när hon ej är hemma.

Även om det är ett etiskt val för mig så är jag inte på något sätt rigid och det viktigaste av allt är förstås att hon får i sig allt som hon behöver för att växa och må bra. Krävs det att hon skall äta något annat så kommer det naturligtvis bli så.

Min plan är att läsa på området ordentligt så att det blir bra och tänkte att varför inte börja här!

Så min fråga till er är alltså vad ni tror om detta? Vad bör vi tänka på? Eftersom vi äter mjölk och ägg så borde vitamin- och mineralbehov täckas, men jag kan tänka mig att man bör kolla lite extra på exempelvis järn? Protein? Annat?

Angående det som skrevs i den andra barntråden gällande barns kinkighet med mat kommer det förstås bli intressant. :) Men här undrar jag alltså mest rent näringsmässigt.

Morty
2007-08-20, 12:34
Så länge alla proteiner kompletteras så antar jag att det är lugnt. Men jag är lååångt ifrån exptert -.-

Dock så måste jag fråga dig, som vegetarian. Du tycker förmodligen att det är fel att djuren lider. Är det dock rätt att tvinga kossorna att producera mjölk hela livet, och sedan stjäla den av dom? Är det rätt att stjäla hönans ägg varje gång hon har värpt ett ägg? I alla historier om hönor så ska dom vara stolta när dom har värpt, men om dom nu blir det vet vi ju inte. Anta att dom blir det, är det då rätt att stjäla äggen för att du vill äta dom?
Detta är intressanta frågeställningar som jag tror att ALLTFÖR få vegetarianer ens TÄNKER på -.-

Kung Bruno
2007-08-20, 12:56
Eftersom vi äter mjölk och ägg så borde vitamin- och mineralbehov täckas, men jag kan tänka mig att man bör kolla lite extra på exempelvis järn? Protein? Annat?

Mejeriprodukter och ägg innehåller fullvärdigt och mycket protein. Qourn är fullvärdigt protein. Baljväxter+pasta blir fullvärdigt.

Livet blir bara roligare när man måste göra om kosten pga. en livstil :).

Järn vet jag inte, min moster var vegetarian men la av med det för att hon inte fick i sig järn.

Omega-3-6 fetter finns i vissa margariner. Om du inte äter fisk alltså.

Tjej83
2007-08-20, 18:02
Jag arbetar på en förskola där 2 av barnen äter vegetarisk kost. Bägge dessa är extremt tunnhåriga för sin ålder och det lilla hår de har växer verkligen jättelångsamt. Någon som vet om det kan ha något samband?

Pepz
2007-08-20, 18:15
varför pracka på barnen en vegetarisk livsstil?
Låt barnen äta "vanlig" mat(varierad kost) tills de är så gamla att de kan välja själv

floppix
2007-08-20, 18:17
varför pracka på barnen en vegetarisk livsstil?
Låt barnen äta "vanlig" mat(varierad kost) tills de är så gamla att de kan välja själv

Varför pracka på dem en köttig livsstil?
- För man vill att de ska bli biff! :naughty:

andeN.
2007-08-20, 18:20
Självklart ska ditt barn också äta vegetariskt om det är vad du önskar. Så länge man äter en varierad kost ska det inte vara några problem.

Är förövrigt själv uppväxt med en lakto-ovo-vegetariskt kost.

Sverker
2007-08-20, 18:28
Ja, varför inte. En kost med både mjölk och ägg lär ge barnen det protein de behöver. En ren vegankost kräver planering för att ge tillräckligt med fullvärdigt protein men en lakto-ovo-kost är mer förlåtande.

Problemen kommer sedan i barnomsorgen och skolan;)