handdator

Visa fullständig version : Nybörjares matupplägg!


d@le
2003-04-10, 20:23
Tjena,

Har av och till försökt komma igång med det här med träning. Mer än den "vardagliga" som vi alla mer eller mindre utsätter våra kroppar för. Har läst en massa och nu så har jag tänkt ställa lite frågor om mitt tänkta matupplägg till er, är det någonting jag missat, eller är det bara till att köra på? ;)

Eller tja, innan jag kör på, så har jag en fråga, hur löser man tidsbrist med att göra mat på ett bra sätt? I och med att jag har praktik och fortfarande studerar. Håller sig maten om man t ex. har 1-2 dagar i veckan som man ordnar med rätter i burk, som man sedan fryser ner och tar upp kvällen innan så den är lagom tinad till morgonen och man sedan kan värma den på lunchen? Eller finns det någon med något bättre tips? Läste någonstans på forumet att kycklingfilé är det helt ok att göra så här med iaf. men man vill ju gärna maten ska vara ätlig också ;)

Hursomhelst, här kommer den :hbang:

frukost
äppelcidervinäger, triomega 3 (upplever ett mindre sug tack vare dessa, men det är kanske bara som jag snurrat till det)
havregrynsgröt med mjölk alt branflakes med mjölk
apelsin- eller äppeljuice

mellanmål
2-3 grova fullkornsmackor med magert köttpålägg och grönt
1 frukt

lunch
köttfärssås/gröna slaktarn(köttbullar,korv)/fisk/kyckling
pasta/ris/couscous(är det gott??)/potatis
rikligt med grönt dvs sallad, tomat, gurka, morötter osv

kvällsmål
2-3 grova fullkorsnmackor med magert och grönt
juice
1 burk makrill i tomatsås


Så nu till lite frågor, när bör jag klämma i mig kvällsmålet? Och är det någonting innan eller i samband med träningen? Hade tänkt träna runt 17:00 på vardagarna (efter skolan och praktik). Så vad bör jag tänka på? :confused:

Tack på förhand, så får man väl hoppas på att det hela bär vägen!

edit:
Kom på en sak :em: Kan kanske vara bra att veta förutsättningarna, är 2.10 och väger ca: 103-105 kg, och har som mål att få en starka fysik, främst för att undvika framtida skador inom mitt framtida yrke som snickare. Tjo!

King Grub
2003-04-10, 20:26
Det ser bra ut, men du måste absolut ha ett mål till mellan lunch och kvällsmål, och ett ganska rejält sådant, liknande lunchen. Någon timma innan träningen bör du få i dig ett normalt mål, med både långsamma kolisar och protein.

Sedan omedelbart efter träningen: proteindrink, helst vassle, plus snabba kolhydrater.

Själv föredrar jag att äta kvällsmålet så gott som direkt innan jag går och lägger mig. Jag märker inga skillnader, förutom att jag blir hungrig igen om jag inte gör det.

Action
2003-04-10, 20:44
Originally posted by d@le
Tjena,

edit:
Kom på en sak :em: Kan kanske vara bra att veta förutsättningarna, är 2.10 och väger ca: 103-105 kg, och har som mål att få en starka fysik, främst för att undvika framtida skador inom mitt framtida yrke som snickare. Tjo!

:eek: då behöver du ingen stege då du ska spika takskivor....

sorry.. lite dålig humor då jag går på diet... :D

d@le
2003-04-10, 21:01
Action:
Varken den första eller den sista som sagt samma sak ;) Arbetar på en liten firma så man möter ju nytt folk var och varannan dag, och jag kan säga dig att alla säger samma sak :P Men det é lugnt, snart 21 år gammal så börjar man bli van :)

King Grub:
Ska man gå på namnet så verkar du ju veta vad du snackar om :) Men du snackar om proteindrink, något förslag på sådan och priser på de? Och menar du då att det bör bli både frukost, mellanmål, lunch, middag, träning, proteindrink och kvällsmål? Är det inte för mycket, eller blir det "rätt" i och med att man äter mer rätt än innan? :confused:

King Grub
2003-04-10, 21:09
Ju fler mål desto bättre. Hellre många små än få stora, så du hinner ta upp näringen från de små målen utan att något blir överskott, och så får du jämnare blodsockerkurva och insulinnivåer.

Proteindrink: efter träningen skall du helst ta en vassleproteindrink, eftersom det är det protein som har det snabbaste upptaget. Kolozzeum har många alternativ, t ex, och i praktiken spelar det ingen roll vilket märke du väljer, oavsett vad vissa skulle vilja ha dig att tro. ;)

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med mitt namn. :D Grub = larv. :D

feldtarn
2003-04-10, 21:20
Originally posted by King Grub
Ju fler mål desto bättre. Hellre många små än få stora, så du hinner ta upp näringen från de små målen utan att något blir överskott, och så får du jämnare blodsockerkurva och insulinnivåer.

Proteindrink: efter träningen skall du helst ta en vassleproteindrink, eftersom det är det protein som har det snabbaste upptaget. Kolozzeum har många alternativ, t ex, och i praktiken spelar det ingen roll vilket märke du väljer, oavsett vad vissa skulle vilja ha dig att tro. ;)

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med mitt namn. :D Grub = larv. :D



Du får byta till KING KRUBB:D

d@le
2003-04-10, 21:26
King Grub:
Ehm, vad ska jag säga! :em: Vet inte riktigt vad jag tänkte på vad det gäller ditt namn, men antar att jag snurra till det och fick det till "krubb" :em:

Nåja, jag ska ta och kolla upp, men tack för rådet! :)

Kom på, att då jag känner hunger/sugen eller liknande så brukar jag sätta i mig lite nypon-, blåbärssoppa eller någon provivadryck (jordgubb osv) är detta någonting att rekommendera, eller bör jag bryta detta mönster? Vad säger du? :confused:

shirunai
2003-04-10, 22:40
Originally posted by d@le
King Grub:
Ehm, vad ska jag säga! :em: Vet inte riktigt vad jag tänkte på vad det gäller ditt namn, men antar att jag snurra till det och fick det till "krubb"

ingen fara jag tänker alltid king krubb jag med....när man pratar om något på kolozzeum med kompisarna säger vi king krubb ! :kinky:

King Grub
2003-04-11, 07:01
Originally posted by shirunai


ingen fara jag tänker alltid king krubb jag med....när man pratar om något på kolozzeum med kompisarna säger vi king krubb ! :kinky:

Hallå där! Vad kom :kinky: ifrån?! :D Bort med dig!

King Grub
2003-04-11, 07:03
Originally posted by d@le
Kom på, att då jag känner hunger/sugen eller liknande så brukar jag sätta i mig lite nypon-, blåbärssoppa eller någon provivadryck (jordgubb osv) är detta någonting att rekommendera, eller bör jag bryta detta mönster? Vad säger du? :confused:

Dessa drycker består nästan uteslutande av snabba kolhydrater och inget protein, så det optimala vore kanske att ersätta dem med något proteinrikt och långsamma kolisar, t ex en flerkornssmörgås med makrill i tomat eller frukt+kesella eller något liknande.

d@le
2003-04-12, 09:29
Ok, får se över det då! Tänkte bara att det verka nyttigt(!?) och relativt enkelt att ha med sig överallt (iskolan och på praktiken), men ok, tack för tipsen! :hbang:

ivandrago
2003-04-12, 10:40
om du gillar keso så är ju det ett väldigt praktiskt och bra mellanmål att ha med sig. Eftersom du är så pass stor som du är så vågar jag inte råda dig att ligga lågt på kolhydrater, utan skulle råda dig att äta fler små mål om dagen. 4 mål är inte bra om du vill motverka sug och hungerkänslor och hålla fettförbränningen igång.

mitt tips är alltid att äta mycket kött. Kött mättar, är gott, tar bort suget efter flott, och innehåller inga kolhydrater :thumbup:

med kött menar jag alltså allt typ av kött: fisk, fågel, gris, kossa etc.

Glöm inte konditionsträningen! Den gör halva jobbet åt dig. Glöm inte styrketräningen för den delen heller.


Grub: jag har alltid tolkat ditt namn som Grub=slang för mat i USA. "I'm gonna go get me some Grub" :naughty:

King Grub
2003-04-12, 10:48
Grub: jag har alltid tolkat ditt namn som Grub=slang för mat i USA. "I'm gonna go get me some Grub"

Men så är alltså inte fallet. Namnet kommer från en brittisk seriefigur med samma namn, och han är en larv. Larvernas konung, till och med.

mangemani
2003-04-12, 13:46
hmm,nu är jag lite offtopic,men vad ska man äta utav rissorterna,är det bra att äta jasminris när man deffar?jasminris är väl snabba kolisar och det ska man väl ha i sej efter träningen och lånsamma kolisar resterande utav dagen?

King Grub
2003-04-12, 13:51
Originally posted by mangemani
hmm,nu är jag lite offtopic,men vad ska man äta utav rissorterna,är det bra att äta jasminris när man deffar?jasminris är väl snabba kolisar och det ska man väl ha i sej efter träningen och lånsamma kolisar resterande utav dagen?

Exakt. Är du sugen på jasminris, ät det efter passet. Övriga mål kan du välja parboiled, som är det enda ris med långsamma kolhydrater.

d@le
2003-04-12, 14:14
Så när vi snackar ris så är det inget snabbris man ska käka utan bara pairboiled? :confused:

King Grub
2003-04-12, 14:21
Originally posted by d@le
Så när vi snackar ris så är det inget snabbris man ska käka utan bara pairboiled? :confused:

Svar ja. Snabbris=endast direkt efter ett träningspass. Det är då det skall vara snabba kolhydrater. Det finns iofs parboiled som kokar på 10 minuter också: Frebaco har ett som smakar toppen, t ex.

d@le
2003-04-12, 15:40
ok! tack för tipsen :)

Mega Mike
2003-04-12, 16:19
Uncle ben´s har också ett fullkornsris som är parboiled och kokar på 10 minuter.

Är fullkornsris alltid parboiled?

King Grub
2003-04-12, 16:39
Originally posted by Mega Mike
Uncle ben´s har också ett fullkornsris som är parboiled och kokar på 10 minuter.

Är fullkornsris alltid parboiled?

Nej. Kolla att det står parboiled på paketet. Råris t ex har ett GI på över 80, medan parboiled ligger på under 70. Parboiled betyder att det är förkokat, men fullkorn betyder bara att skalet eller delar av skalet är kvar.

Mega Mike
2003-04-12, 16:58
Skulle man kunna göra parboiled själv med t.ex jasminris om man kokar det två gånger?

Omständigt, javisst:smash:

King Grub
2003-04-12, 17:01
Originally posted by Mega Mike
Skulle man kunna göra parboiled själv med t.ex jasminris om man kokar det två gånger?

Omständigt, javisst:smash:

Nej, då skulle det snarare bli ännu snabbare. Det är en speciell kokmetod med mycket högt tryck, inga vanliga kastruller eller riskokare.