handdator

Visa fullständig version : Nytt samfund revolterar mot 8-16 terrorn!


Krokodil
2007-08-19, 21:56
Bra eller inte?


Från B-samfundet.se (http://b-samfundet.se)

"2007-08-17
Pressmeddelande: B-samfundet startar i Sverige

Individens dygnsrytm är genetiskt och ärftligt betingad och samhället bör vara så inrättat att det underlättar för olika dygnsrytmer.
Det menar organisationen B-samfundet som nu startar i Sverige.

B-samfundet, som arbetar för lika rättigheter mellan A- och B- människor, det vill säga morgontrötta och kvällströtta, startade i Danmark i december 2006 och har idag 5000 medlemmar. B-samfundet i Sverige är den första syster organisationen som startar och B-samfund startar inom kort även i Norge, Finland och Storbritannien.

B-samfundet vill att olika dygnsrytmer skall respekteras i samhället och på arbetsplatser och arbetar för en mer flexibel arbetsmarknad där det tas hänsyn till den personliga tidsrytmen.

- Vi lever fortfarande som om nio till fem är det enda sättet att arbeta och att du tillhör någon sorts elit i samhället om du är uppe med tuppen. Trots att dagens arbete ofta sköts vid en dator och kan utföras när som helst på dygnet, säger Urban Grotherus, ordförande i B-samfundet i Sverige.

B-samfundet tror att vi genom en större acceptans för olika dygnsrytmer uppnår större livskvalitet. Att vår arbetstid blir mer produktiv och med stora samhällsekonomiska vinster, genom att vi utnyttjar de trånga urbana utrymmena bättre; vi slipper bilköer och kontorsutrymmen kan användas i skift.

Föreningen kommer bland annat att arbeta för upprättandet av en b-certifiering som skall göra det lättare att finna fram till arbetsplatser, dagis och skolor som tillämpar anpassad tidsrytm. I Danmark har flera verksamheter redan b-certifierats. I oktober startar även världens första webbportal för jobbsökande B-människor, b-alivejob.com. Den första b-anpassade skolan startar i höst i Göteborg.

- Att gå upp i ottan är en förlegad rest från jordbrukssamhället då vi var tvungna att se till djuren och fånga dagsljuset. Att vi gått från jordbrukssamhälle till ett globalt informationssamhälle med elektricitet och väldigt få kossor att mjölka har samhällstrukturen missat, säger Erika Augustinsson, vice ordförande i B-samfundet i Sverige.

Läs mer: www.b-samfundet.se
http://www.b-society.org/

Kontakt: Erika Augustinsson Mob: 0705-360990
Erika@b-samfundet.se"

Pepparkakssmurfen
2007-08-19, 21:58
Att ha arbetstiden 8-16 vore lyx!!

Whistler
2007-08-19, 23:17
- Vi lever fortfarande som om nio till fem är det enda sättet att arbeta och att du tillhör någon sorts elit i samhället om du är uppe med tuppen.

Usch så sant det där är...

Litecore
2007-08-19, 23:19
det här är sweet som fan, önskar att det fanns "på riktigt" när jag gick i gymnasiet..
är själv sjukt morgontrött och det låter som en dröm, men(!) ska inte förväxlas med flextid.

Griip
2007-08-19, 23:23
Känns lite "För helvete, skärp er", men samtidigt helt underbart. De har ju en del bra poänger iaf, men en del är ju för mycket.

Slartibartfast
2007-08-19, 23:24
11-16 vore en hyffsad arbetstid.

Muskelbyggaren
2007-08-19, 23:28
Vad gjorde alla dessa "kvällsmänniskor" för blott 100 år sedan när det inte var ett alternativ att sitta i uppe mörkret och uggla? Och nej, kulturell utveckling är inte något som påverkar våra ack så gamla och beprövade fysiologi.

LadyG
2007-08-19, 23:30
Att kunna arbeta när man mår som bäst är en lyx för många kvällspigga. När en kvällspigg person börjar komma igång, då är det dags att gå hem på de flesta ställen.

Fast frilansar man jobbar man fan jämt. No rest for the wicked :/

Shakemynuts
2007-08-19, 23:35
Vad gjorde alla dessa "kvällsmänniskor" för blott 100 år sedan när det inte var ett alternativ att sitta i uppe mörkret och uggla? Och nej, kulturell utveckling är inte något som påverkar våra ack så gamla och beprövade fysiologi.

Jajo men det här är 2000 talet och nu kan vi göra något åt problemet.

påven
2007-08-19, 23:36
Att ha arbetstiden 8-16 vore lyx!!

Ja, det vore en lyx, man mår ju helt enkelt bäst av dom tiderna, jag har jobbat alla möjliga tider på dygnet under flera års tid, och jag mår bäst av att få sova på natten och vara vaken på dagen. Dom flesta andra som jag pratat med om det här säger samma sak. Tror mest det handlar om dålig karaktär när någon påstår sig vara en kvällsmänniska. Gå och lägg dig i tid på kvällen så vaknar du pigg på morgonen, Svårare är det inte:)

Shakemynuts
2007-08-19, 23:43
Ja, det vore en lyx, man mår ju helt enkelt bäst av dom tiderna, jag har jobbat alla möjliga tider på dygnet under flera års tid, och jag mår bäst av att få sova på natten och vara vaken på dagen. Dom flesta andra som jag pratat med om det här säger samma sak. Tror mest det handlar om dålig karaktär när någon påstår sig vara en kvällsmänniska. Gå och lägg dig i tid på kvällen så vaknar du pigg på morgonen, Svårare är det inte:)

Jo. Det är svårare än så.

Slartibartfast
2007-08-19, 23:43
Gå och lägg dig i tid på kvällen så vaknar du pigg på morgonen, Svårare är det inte:)

Så är det fan INTE.

Om jag vaknar av väckarklockan så är det inte någon skillnad om jag sovit fem eller tolv timmar. Före tio är det ett helvete att stiga upp.

påven
2007-08-19, 23:48
Så är det fan INTE.

Om jag vaknar av väckarklockan så är det inte någon skillnad om jag sovit fem eller timmar. Före tio är det ett helvete att stiga upp.

Min erfarenhet säger att folk som göra såna uttalanden har aldrig gjort ett seriöst försök att ställa in sin dygnsrytm.

Shakemynuts
2007-08-19, 23:49
Min erfarenhet säger att folk som göra såna uttalanden har aldrig gjort ett seriöst försök att ställa in sin dygnsrytm.

Isåfall suger din erfarenhet ganska hårt.

påven
2007-08-19, 23:52
Isåfall suger din erfarenhet ganska hårt.

Så du menar att om en person går och lägger sig samma tid varje dag i en månads tid och går upp samma tid varje morgon inte skulle få en dygnsrytm efter

Muskelbyggaren
2007-08-19, 23:52
Jajo men det här är 2000 talet och nu kan vi göra något åt problemet.
Du menar att det enda problemet med att vara vaken på natten är om man har lampor eller inte?

Det vore förresten spännande att mer ingående ta del av det forskningsunderlag sidan nämner.

Shakemynuts
2007-08-20, 00:02
Så du menar att om en person går och lägger sig samma tid varje dag i en månads tid och går upp samma tid varje morgon inte skulle få en dygnsrytm efter

Ja, det är exakt vad jag menar.
Många har säkert dålig karaktär. Har jag inte sagt något om, men låt bli att dra alla över en kant.
Jag t ex, är en av dom som aldrig kommer kunna få en normal dygnsrytm. Hur bra jag än sover i 1 månad, eller 6 månader.
Varför? Själv har jag ingen aning, sover jag 10 timmar och blir väckt av klockan, kan jag somna sittandes mitt på dagen, sover jag 10 timmar och vaknar av mig själv vid 9-11 tiden, då är allt finemang.

Jag stoppar i mig 5 tabletter dagligen för att försöka hålla normal dygnsrytm, men ack så svårt det är ändå.

Shakemynuts
2007-08-20, 00:05
Du menar att det enda problemet med att vara vaken på natten är om man har lampor eller inte?

Det vore förresten spännande att mer ingående ta del av det forskningsunderlag sidan nämner.

Nej det menar jag inte.
Du sa att de inte hade något val.
Jag säger att, nu är det 2000 talet, och vi har ett val och kan göra något åt det.

Hur vet Du att kvällsmänniskorna förr i tiden klarade av att gå upp kl 4 på morgonen för att mjölka korna?
De kanske låg och stirrade upp i taket och när klockan var 4 gick de upp.
Se hur länge kroppen klarar av det. Dessa människor kanske sållades bort under den tiden eftersom de, som du sa, inte hade något val.

Men idag finns det val.

NiXPhoenix
2007-08-20, 00:17
"B-samfundet, som arbetar för lika rättigheter mellan A- och B- människor,"

Lite kul att de skriver det så. :D


Kan helt klart tänka mig gå med, måste läsa lite på sidan bara.

backflash
2007-08-20, 00:24
"B-samfundet, som arbetar för lika rättigheter mellan A- och B- människor,"


ren gissning att "A" kommer från http://en.wikipedia.org/wiki/Type_A_personality

mer här: http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&lr=&q=type+a+behavior&btnG=S%C3%B6k

tjabon
2007-08-20, 01:00
Vilket jäkla trams! :smash:

Så talar den bortskämde.
Lägger vi inte på ett kol, så dröjer det inte länge
förrän Sverige är en B-nation.

grunt_grunt
2007-08-20, 02:47
Ja, det är exakt vad jag menar.
Många har säkert dålig karaktär. Har jag inte sagt något om, men låt bli att dra alla över en kant.
Jag t ex, är en av dom som aldrig kommer kunna få en normal dygnsrytm. Hur bra jag än sover i 1 månad, eller 6 månader.
Varför? Själv har jag ingen aning, sover jag 10 timmar och blir väckt av klockan, kan jag somna sittandes mitt på dagen, sover jag 10 timmar och vaknar av mig själv vid 9-11 tiden, då är allt finemang.

Jag stoppar i mig 5 tabletter dagligen för att försöka hålla normal dygnsrytm, men ack så svårt det är ändå.

+1!!!!!

När jag gjorde lumpen var det alltid samma visa. Jag lyckades somnade vid 10, då jag var helt utpumpat trött, men det var ett helvete att gå upp vid 6. Efter jag muckat dröjde det inte ens 2 dagar innan min dygnsrytm var tillbaka vid 02-11. Enda anledningen till att jag överlever i dagsläget är att mina universitetsstudier för det mesta tillåter mig att arbeta vilka tider som än passar mig.

påven
2007-08-20, 06:47
+1!!!!!

När jag gjorde lumpen var det alltid samma visa. Jag lyckades somnade vid 10, då jag var helt utpumpat trött, men det var ett helvete att gå upp vid 6. Efter jag muckat dröjde det inte ens 2 dagar innan min dygnsrytm var tillbaka vid 02-11. Enda anledningen till att jag överlever i dagsläget är att mina universitetsstudier för det mesta tillåter mig att arbeta vilka tider som än passar mig.

hur har du överlevt hela din barndom då?

Shakemynuts
2007-08-20, 08:23
Vilket jäkla trams! :smash:

Så talar den bortskämde.
Lägger vi inte på ett kol, så dröjer det inte länge
förrän Sverige är en B-nation.

*Flämt*

Vilken otur. Det skulle vara hemskt.

jwzrd
2007-08-20, 08:26
Vad gjorde alla dessa "kvällsmänniskor" för blott 100 år sedan när det inte var ett alternativ att sitta i uppe mörkret och uggla? Och nej, kulturell utveckling är inte något som påverkar våra ack så gamla och beprövade fysiologi.

Snacka för dig själv eller så ses vi klockan 2 på morgonen och ser vem som jobbar mest effektivt.

jwzrd
2007-08-20, 08:28
Så du menar att om en person går och lägger sig samma tid varje dag i en månads tid och går upp samma tid varje morgon inte skulle få en dygnsrytm efter

Jag har för i helvete försökt i 20 år, duger 20 år för dig? Jag är lika trött om jag går upp 5 som 7 och 8. Jag piggnar till vid 10-snåret och är sen pigg fram till 2-3 på morgonen. (Förutom om jag ändå måste upp vid 5, då är jag snarare en jävla zombie dygnet runt).

jwzrd
2007-08-20, 08:29
*Flämt*

Vilken otur. Det skulle vara hemskt.

HAhahaha jag flabbade högt åt "*Flämt*"

mystic[-_-]
2007-08-20, 08:29
8-16 vilket lyx! *gah!*

xeym
2007-08-20, 08:30
Förstår inte meningen med det hela finns ju nattjobb osv, dom flesta tror jag mår bäst av att jobba dom vanliga arbetstiderna.

jwzrd
2007-08-20, 08:35
Förstår inte meningen med det hela finns ju nattjobb osv, dom flesta tror jag mår bäst av att jobba dom vanliga arbetstiderna.

"dom flesta" är inte samma sak som alla. Jag hade gärna haft möjlighet till nattjobbstimmar för mitt jobb.

Apos78
2007-08-20, 09:25
Att jobba nattskift hela tiden skulle vara en sak men något vetenskapen är relativt överens om är att skiftarbete inte är nyttigt helt enkelt. Oavsett om man är trött på morgonen eller inte.

Fatalist
2007-08-20, 09:53
Haha skojigt att så många lata människor orkar med att driva en sån här kampanj men inte gå upp en timma tidigare på morgonen? HAHHahahaa idioter

z_bumbi
2007-08-20, 09:58
- Vi lever fortfarande som om nio till fem är det enda sättet att arbeta och att du tillhör någon sorts elit i samhället om du är uppe med tuppen. Trots att dagens arbete ofta sköts vid en dator och kan utföras när som helst på dygnet, säger Urban Grotherus, ordförande i B-samfundet i Sverige.

Undrar hur stor kontakt med arbetslivet han har haft? 9-17 är ganska ovanligt..

Jaive
2007-08-20, 10:02
Beror ju helt på vilken yrkeskategori man talar om.

Daniel_S
2007-08-20, 10:02
Detta skulle ju leda att de morgontrötta sitter uppe till fem-sextiden, och kommer därefter att vara morgontrötta även vid 11 på förmiddagen. Då dyker C-samfundet upp som på beställning...

machine gun
2007-08-20, 10:34
Att ha arbetstiden 8-16 vore lyx!!

+1

6:30-16 är det närmaste jag kan komma på mitt jobb *rolleyes*

grunt_grunt
2007-08-20, 12:56
hur har du överlevt hela din barndom då?

Dygnsrytmen blev störd först i slutet av puberteten, och så har det varit ända sen dess.

Kung Bruno
2007-08-20, 13:02
Haha, trodde 8-16 var IF först.

Jag föredrar att börja skolan kl. 8 och sluta kl 15.30 än andra alt.

David86
2007-08-20, 13:14
Så du menar att om en person går och lägger sig samma tid varje dag i en månads tid och går upp samma tid varje morgon inte skulle få en dygnsrytm efter
Efter 11 månader värnplikt kan jag säga dig att min dygnsrytm är helt oförändrad, med andra ord att gå upp vid halv 7 var vardag i ett år gjorde ingen skillnad.

Jag är grymt avundsjuk på människor som kan gå upp vid 6 på morgonen utan att anse det är en stor börda. För mig är det ett helvete var gång...

egge
2007-08-20, 13:15
Undrar hur stor kontakt med arbetslivet han har haft? 9-17 är ganska ovanligt..

Skulle Dolly Parton fara med osanningar menar du?;)

Palm
2007-08-20, 14:17
Efter 11 månader värnplikt kan jag säga dig att min dygnsrytm är helt oförändrad, med andra ord att gå upp vid halv 7 var vardag i ett år gjorde ingen skillnad.

Jag är grymt avundsjuk på människor som kan gå upp vid 6 på morgonen utan att anse det är en stor börda. För mig är det ett helvete var gång...

Å andra sidan brukar det inte vara fråga om några åttatimmarspass med sömn i lumpen...

Noodles
2007-08-20, 14:32
Det här får mig att tänka på han som trodde att folk som gillar att löpa inte anstränger sig eller kan tycka det är besvärligt. Jag kan tycka att det är oerhört jobbigt att gå upp kl 6 på morgonen. Å andra sidan kan jag se fördelar i att samhället försöker följa samma dygnsrytm. Det finns säkert många som kan räknas in till kategori B. Det finns säkert också många som bara tycker det är lite jobbigt att gå upp tidigt och då har hittat en bekväm förklaring. Många som går upp tidigt tycker det är jobbigt. Alla klagar bara inte lika mycket.

Förbereder mig på jwzrds och andra morgontröttas vrede.

Muskelbyggaren
2007-08-20, 14:37
Snacka för dig själv eller så ses vi klockan 2 på morgonen och ser vem som jobbar mest effektivt.
Jag förnekar inte att detta fenomen existerar, men att det skulle vara så utbrett som man lätt får intryck av höjer tvivel hos mig. I ditt fall tror jag dig, men i de allra flesta fall heter fortfarande botemedlet vettiga vanor. Det vore nämligen mycket märkligt om en betydlig del av befolkningen redan lyckats göra sig av med en överlevnadskritisk egenskap - att fungera när det är ljust ute.

Snafu
2007-08-20, 14:50
Jäkla kasst namn på ett "samfund". 1. Namnet säger fan ingenting om samfundet/organisationen 2. Ger dåliga associationer.

Att vissa människor helt enkelt inte kan kliva upp tidigt på morgonen och vara effektiva tror jag på. Min brorsa är precis om Jwzrd. Nu är iofs även han programmerare så jag klurar på vad som kom först egentligen och huruvida yrkesverksamheten/fritidsintressen påverkar.

Själv gör jag inget vettigt förrens kl 15-16på eftermiddagen så det blir cirka 1 timmes effektiv arbetstid.

Sniggel
2007-08-20, 16:31
Tillhör också kategorin kvällsmänniskor. Däremot tycker jag att det går helt klart an att jobba tidigt om man jobbar fysiskt, har man ett stillasittande jobb är det svårare att vara effektiv.
Undrar om fler känner samma sak och om det kanske är just därför som många upplever detta fenomen eftersom vi knappt jobbar fysiskt längre.

flesh
2007-08-20, 17:25
Låter jävligt bra, men folk i styrande positioner kommer att skratta åt det och avfärda det som knäppgöksbabbel, det kan jag sätta mina pengar på.

NiXPhoenix
2007-08-20, 18:43
Haha skojigt att så många lata människor orkar med att driva en sån här kampanj men inte gå upp en timma tidigare på morgonen? HAHHahahaa idioter




S*** ner dig.

Du kan inte dra likhetstecken mellan lat och morgontrött.

dared
2007-08-20, 19:33
Respekt.. har alltid haft riktigt svårt att somna och väldigt svårt att vakna. Tid jag sover på natten spelar ingen roll. Dessutom trivs jag bäst på kvällskvisten och natten.