handdator

Visa fullständig version : Äter kanske FÖR bra....


Ronja
2007-08-19, 19:22
Snälla är det nån som kan hjälpa mig balansera min kost?*gah!* Har ett så gammalt kostprogram + dator, så jag vet inte hur mina beräkningar blir egentligen...
Efter att ha läst en del trådar här har jag förstått att det inte är bra att äta för mkt av ngt näringsämne(förståligt) och nu är jag lite orolig över min fördelning av mättat enkelomättat och fleromättat fett, trodde nämligen ett tag att det var bra att äta mkt fleromättat, men det är det tydligen inte vid en gräns?!:(

Äter väldigt mkt fisk(älskar det!) men det har mkt fleromättat, eller har jag fel?
Snälla är det nån som kan hjälpa mig balansera upp min kost, kanske via pm eller så. Vore mer än tacksam! :em:

Handcuff
2007-08-19, 20:16
Ditt problem är att du oroar dig för mycket och försöker ha kontroll över maten och vilka näringsämnen du får i dig = kontrproduktivt och kommer enbart ge dig ångest :(

More joy less worry - då ska du se att du kommer på bana igen :thumbup:

Raggis
2007-08-19, 20:20
Ditt problem är att du oroar dig för mycket och försöker ha kontroll över maten och vilka näringsämnen du får i dig = kontrproduktivt och kommer enbart ge dig ångest :(

More joy less worry - då ska du se att du kommer på bana igen :thumbup:

+1. Du kommer tröttna ganska så snabbt.

Tolkia
2007-08-19, 20:44
Ditt problem är att du oroar dig för mycket och försöker ha kontroll över maten och vilka näringsämnen du får i dig = kontrproduktivt och kommer enbart ge dig ångest :(
Instämmer till hundra procent. Det problem jag kan tänka mig att du faktiskt HAR är att du inte vågar äta så mycket som du egentligen skulle behöva. Du har redan postat hur du äter, och fått MVG på det, så jag föreslår att du gör en kraftansträngning för att släppa åtminstone den här oron över fördelningen mellan olika sorts fetter innan den vuxit sig så stor att den kan stå för sig själv.

Ronja
2007-08-19, 21:01
Ditt problem är att du oroar dig för mycket och försöker ha kontroll över maten och vilka näringsämnen du får i dig = kontrproduktivt och kommer enbart ge dig ångest :(

More joy less worry - då ska du se att du kommer på bana igen :thumbup:

:) Jo ibland är det så fortfarande, men nu äter jag mest det jag tycker om och njuter av att äta och de råvarorna jag äter har jag nu reflekterat över och insett innehåller nog kanske för mkt av det goda synd nog, älskar alla nya livsmedel jag vågat börja använda igen.
jag tycker också det är lite svårt att ta upp trådar här ibland då alla refererar till min ätstörning(som jag snart förhoppningsvis är ur:) ) Det är trevligt att ni alla bryr er, men jag är inte så himla nojjig som det kanske verkar, vill bara sluta skada min kropp och börja leva!
Trivs bra med de matvanor jag har nu, då jag unnar mig smått o gott när jag känner för det osv men vill bara veta att min kost inte skadar mig igen, fast på ett annat vis, vill ju inte ha cancer eller så i framtiden bara för att jag råkar älska fisk mm
:)

Ronja
2007-08-19, 21:08
Instämmer till hundra procent. Det problem jag kan tänka mig att du faktiskt HAR är att du inte vågar äta så mycket som du egentligen skulle behöva. Du har redan postat hur du äter, och fått MVG på det, så jag föreslår att du gör en kraftansträngning för att släppa åtminstone den här oron över fördelningen mellan olika sorts fetter innan den vuxit sig så stor att den kan stå för sig själv.


I mitt kostschema jag skrev så skrev jag som proteinkällor, t.ex.vilt, nötfärs, fläskfile, lövbiff mm men dessa är ytterst sällan jag äter, mest när jag blir bortbjuden och då återstår det typ att jag varierar mest mellan olika fiskar och skaldjur, kyckling och veggo sojakycklingbitar. Nötfärs är väl det som är vanligast att jag tillagar av de övriga, för d e enkelt o mums, men annars är jag inte mkt för kött(gillar vilt men d e dyrt).

tack för MVG:et! :D
Jag skulle inte ta upp detta om jag nästan inte vore säker på att jag äter för mkt fleromättat. om nu inte mitt avocadointag balanserar upp det :D

Handcuff
2007-08-19, 21:08
:)
jag tycker också det är lite svårt att ta upp trådar här ibland då alla refererar till min ätstörning(som jag snart förhoppningsvis är ur:) ) Det är trevligt att ni alla bryr er, men jag är inte så himla nojjig som det kanske verkar, vill bara sluta skada min kropp och börja leva!


Jag har ingen direkt koll på hur din historik ser ut. Jag har bara dina tidigare trådar i åtanke...de som är relativt nya om omega-3 och fetter hit och dit :)

Nåja hoppas på dig i alla fall :thumbup:

Ronja
2007-08-19, 21:09
Jätteglad att ni bryr er iaf!!! :D tro inget annat!

Ronja
2007-08-19, 21:11
Jag har ingen direkt koll på hur din historik ser ut. Jag har bara dina tidigare trådar i åtanke...de som är relativt nya om omega-3 och fetter hit och dit :)

Nåja hoppas på dig i alla fall :thumbup:

Tack!:em: Hoppas du inte tog mitt svar fel(negativt) bara så svårt ibland att få fram sina funderingar på ett bra sätt..

Rahf
2007-08-19, 21:43
För mycket analyserande, för lite glatt ätande.

Worrying about something in an increasingly obsessive manner leads to unhappiness.
Enjoying yourself and the food you consume is what leads to results, more energy and a stable life.
Having the guts to eat what you want within a certain frame, is what differentiates you, the courageous, from them, the cowards.
Enjoy yourself, do not fear the nutrients you ingest because you, Ronja, is the only one who can tell if something feels wrong with your own body or not.

Enjoy yourself, and most importantly, have fun!

Funkar bättre för mig att formulera mig själv på engelska.

Tolkia
2007-08-19, 22:07
:) Jo ibland är det så fortfarande, men nu äter jag mest det jag tycker om och njuter av att äta och de råvarorna jag äter har jag nu reflekterat över och insett innehåller nog kanske för mkt av det goda synd nog, älskar alla nya livsmedel jag vågat börja använda igen.
jag tycker också det är lite svårt att ta upp trådar här ibland då alla refererar till min ätstörning(som jag snart förhoppningsvis är ur :) ) Det är trevligt att ni alla bryr er, men jag är inte så himla nojjig som det kanske verkar, vill bara sluta skada min kropp och börja leva!
Trivs bra med de matvanor jag har nu, då jag unnar mig smått o gott när jag känner för det osv men vill bara veta att min kost inte skadar mig igen, fast på ett annat vis, vill ju inte ha cancer eller så i framtiden bara för att jag råkar älska fisk mm
:)
Det är nog VÄLDIGT ovanligt att någon drabbast av cancer för att de ätit för mycket fisk, annat än om de ätit mycket fisk som innehållit cancerframkallande miljögifter (det har ju t.ex. funnits många fiskande naturfolk etc. som inte dött ut p.g.a. sin diet). Så länge du inte äter vanvettigt mycket omega-3-kosttillskott eller medicinerar med Waran är nog mängden fleromättat fett inget du behöver oroa dig för.

Ang. din ätstörning: Ja, jag fattar om det känns jobbigt att posta trådar och veta att man kommer att få svar som påpekar att man nog nojar lite mer kring mat och ätande än man borde. Men om du funderar på hur de matfrågor du ställer ofta ser ut tror jag att du förstår varför folk som läser dem reagerar som de gör. Det är oro över väldigt betydelselösa saker, det är små kommentarer vid sidan av,som jag inte ens vet om du är medveten om att du fäller (vi skriver och säger ju alla en hel del utan att tänka så mycket på det) om att du äter så mycket, om att du har ett sockerberoende, om huruvida det är lämpligt att träna eller inte vid undervikt osv. Det är klart att man reagerar då, oavsett om man sett dig själv använda ordet "ätstörning" tidigare eller inte. Särskilt om man sett det några gånger förr. Det vore missriktad snällhet att inte reagera. En stor del i att bli fri från ätstörningar är ju faktiskt att göra sig fri från hundratusen sorters oro för vad som finns i maten man äter; att komma till en punkt där maten är MAT, sådant man äter för att man är hungrig, för att kroppen skall få det den behöver och för att det är gott,b och inte så mycket annat.

Jag tycker absolut inte att du skall avhålla dig från att posta för att du är rädd att få ätstörningskommentarer; jag tror att det kan finnas en del saker som man behöver få höra väldigt många gånger för att man skall våga lita på att de stämmer. Rahfs post ovan är en sådan, läs den igen!